Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.890.2023.2.AK

Obowiązki płatnika związane z wypłatą odsetek lub dyskonta od zagranicznych papierów wartościowych, których emitentem nie jest Wnioskodawca.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą odsetek lub dyskonta od zagranicznych papierów wartościowych, których emitentem nie jest Wnioskodawca.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, bankiem krajowym, prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2324 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”), polskim rezydentem podatkowym. Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca pełni rolę podmiotu prowadzącego rachunki papierów wartościowych oraz rachunki zbiorcze, o których mowa w art. 41 ust. 4d i ust. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U z 2022 r., poz. 2647, dalej: „Ustawa o PIT”) oraz w art. 26 ust. 2c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U z 2022 r., poz. 2587, dalej: „Ustawa o CIT”). Są to rachunki papierów wartościowych i rachunki zbiorcze, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 oraz w art. 8a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 646 ze zm.; dalej: „Ustawa o obrocie”). Na wskazanych rachunkach, prowadzonych przez Bank zapisane są papiery wartościowe oferowane na rynku krajowym, a Bank jest uczestnikiem krajowego systemu depozytowego tj. Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.

Z kolei, papiery wartościowe oferowane na rynkach zagranicznych, z których uprawnieni są klienci Banku, zapisane są na odpowiednikach rachunków papierów wartościowych lub rachunków zbiorczych, o których to rachunkach mowa w Ustawie o obrocie, ale prowadzonych przez zagraniczne instytucje powiernicze, będące uczestnikami zagranicznego systemu depozytowego, na zasadach określonych we właściwym prawie obcym. Wnioskodawca nie jest uczestnikiem zagranicznego systemu depozytowego. Dla klientów Banku uprawnionych z papierów wartościowych oferowanych na rynkach zagranicznych Bank prowadzi rejestr, w którym odzwierciedla stan posiadania tych papierów przez klientów Banku na odpowiednikach rachunkach papierów wartościowych lub rachunkach zbiorczych prowadzonych przez zagraniczne instytucje powiernicze. Czynności te, podobnie jak prowadzenie rachunków papierów wartościowych i rachunków zbiorczych na podstawie Ustawy o obrocie, są kwalifikowane jako przechowywanie i rejestrowanie instrumentów finansowych, o którym mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 Ustawy o obrocie. Za pośrednictwem Banku realizowana jest aktualnie i nadal będzie wypłata należności z tytułu odsetek lub dyskonta od papierów wartościowych oferowanych na rynkach zagranicznych, w tym od obligacji emitowanych przez Skarb Państwa i oferowanych na rynkach zagranicznych (dalej łącznie: „Zagraniczne papiery wartościowe”). Zagraniczne instytucje powiernicze przekazują należności z tytułu odsetek lub dyskonta do Wnioskodawcy w celu ich udostępnienia klientom Wnioskodawcy. Czynność ta jest wykonywana przez Bank w ramach zezwolenia na prowadzenie rachunków pieniężnych, o którym mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 Ustawy o obrocie. W uproszczeniu, struktura systemu rozliczeniowego i rozrachunkowego w takim przypadku zakłada, że zagraniczne instytucje powiernicze mają prawo do dokonywania wiążących zapisów na odpowiednikach rachunków papierów wartościowych lub rachunków zbiorczych, o których to rachunkach mowa w Ustawie o obrocie. W związku z tymi zapisami instytucje te otrzymują świadczenia wynikające z papierów wartościowych np. dywidendy, czy odsetki. Jednocześnie zagraniczne instytucje powiernicze, co do zasady, posiadają wyłącznie informację, że zapisane papiery wartościowe należą do klientów Wnioskodawcy. W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania, Wnioskodawca nie jest emitentem Zagranicznych papierów wartościowych.

Pytania

1.Czy wypłacając klientom - nierezydentom (uprawnionym z Zagranicznych papierów wartościowych) odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych Wnioskodawca jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 26 ust. 2c Ustawy o CIT?

2.Czy wypłacając klientom (uprawnionym z Zagranicznych papierów wartościowych) odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych Wnioskodawca jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4d zd. 1 i art. 41 ust. 10 zd. 1 Ustawy o PIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 2 w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie pytania Nr 1 w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 2

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.): od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a: (…) 2) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych. Oznacza to, że odsetki i dyskonto uzyskiwane przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych - rezydenta i nierezydenta podlegają opodatkowaniu u źródła według stawki 19%.

Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT: Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Z brzmienia ww. przepisu wynika, że podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych - rezydent i nierezydent nie jest zobowiązany do samodzielnego opodatkowania uzyskiwanych odsetek, gdyż obowiązek poboru podatku u źródła spoczywa na podmiocie wypłacającym takie odsetki tj. płatniku (dalej: „Płatnik PIT”).

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 4d zd. 1 Ustawy o PIT: Zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów. Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 10 zd. 1 Ustawy o PIT:

W zakresie papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, są podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, za pośrednictwem których należności z tych tytułów są wypłacane. Powyższe regulacje art. 41 ust. 4d zd. 1 i ust. 10 zd. 1 Ustawy o PIT stanowią przepisy szczególne wobec art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT, przenosząc obowiązek poboru podatku u źródła od odsetek na podmiot prowadzący rachunki papierów wartościowych albo rachunek zbiorczy, na których zapisane są papiery wartościowe, od których wypłacane są odsetki tj. na płatnika technicznego (dalej: „Płatnik techniczny PIT”). Należy jednak zauważyć, że zgodnie z literalnym brzmieniem zarówno art. 41 ust. 4d zd. 1 ustawy o PIT jak i art. 41 ust. 10 zd. 1 Ustawy o PIT funkcję Płatnika technicznego PIT warunkuje okoliczność zapisania papierów wartościowych, od których wypłacane są odsetki lub dyskonto na rachunkach papierów wartościowych albo rachunkach zbiorczych prowadzonych przez tego Płatnika technicznego PIT. Oznacza to, że Płatnik techniczny PIT, a nie Płatnik PIT, zobowiązany jest pobierać podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych za jego pośrednictwem odsetek i dyskonta od papierów wartościowych tylko i wyłącznie w przypadku, gdy papiery te zapisane są na rachunkach papierów wartościowych albo rachunkach zbiorczych prowadzonych przez tego Płatnika technicznego PIT. A contrario, w sytuacji, w której papiery wartościowe nie są zapisane na rachunkach papierów wartościowych albo rachunkach zbiorczych, nie materializuje się funkcja Płatnika technicznego PIT, na którym ciążyłyby obowiązki związane z pobraniem podatku u źródła od odsetek lub dyskonta od takich papierów. Przekładając powyższe rozważania na przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny należy zauważyć, że odmiennie niż w przypadku papierów wartościowych oferowanych na rynku krajowym, papiery wartościowe oferowane na rynkach zagranicznych zapisane są na odpowiednikach rachunków papierów wartościowych lub rachunków zbiorczych, o których to rachunkach mowa w Ustawie o obrocie, prowadzonych przez zagraniczne instytucje powiernicze, będące uczestnikami zagranicznego systemu depozytowego, na zasadach określonych we właściwym prawie obcym. Wnioskodawca nie jest uczestnikiem zagranicznego systemu depozytowego. Dla klientów Banku uprawnionych z papierów wartościowych oferowanych na rynkach zagranicznych Bank prowadzi rejestr, w którym odzwierciedla stan posiadania tych papierów przez klientów Banku na odpowiednikach rachunków papierów wartościowych lub rachunków zbiorczych, o których to rachunkach mowa w Ustawie o obrocie, prowadzonych przez zagraniczne instytucji powiernicze. Tym samym, w przypadku odsetek lub dyskonta od papierów wartościowych oferowanych na rynkach zagranicznych nie jest spełniona przesłanka warunkująca funkcję Płatnika technicznego PIT tj. okoliczność zapisania tych papierów wartościowych na rachunku papierów wartościowych albo rachunku zbiorczym. Odpowiednik rachunku papierów wartościowych albo rachunku zbiorczego, o których rachunkach mowa w Ustawie o obrocie, jest bowiem prowadzony przez zagraniczną instytucję powierniczą, a Bank prowadzi jedynie rejestr, który odzwierciedla stan papierów wartościowych zdeponowanych na tych odpowiednikach rachunków. Powyższe potwierdza aktualne orzeczenie NSA z dnia 10 lutego 2023 r., sygn. akt. II FSK 1478/20 w którym zauważono, że: Jeżeli zatem podmiot prowadzący rachunek papierów wartościowych, albo rachunek zbiorczy nie ma siedziby na terytorium Polski i nie mamy do czynienia z podmiotem wskazanym w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych prowadzącym działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład - nie ciążą na nim obowiązki płatnika. W takim przypadku obowiązki płatnika spoczywają na skarżącej spółce jako emitencie i jako podmiocie dokonującym płatności w wyniku substytucji (konsekwentnie, w takim przypadku na skarżącej ciąży także obowiązek wystawienia podatnikowi informacji IFT-1/IFT-1R, gdyż brak jest przepisów zwalniających płatnika z tego obowiązku w przypadku problemów z identyfikacją podatnika lub rzeczywistego odbiorcy). W tym kontekście, Wnioskodawca zaznacza, że w stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie jest emitentem Zagranicznych papierów wartościowych, co oznacza, że nie jest Płatnikiem PIT, a tym samym, nie ciąży na nim obowiązek poboru podatku u źródła w przypadku wypłaty odsetek lub dyskonta od Zagranicznych papierów wartościowych. Tym samym, należy uznać, że Wnioskodawca nie pełni ani funkcji Płatnika PIT ani funkcji Płatnika technicznego PIT, a zatem nie jest zobowiązany do poboru podatku u źródła od odsetek lub dyskonta od Zagranicznych papierów wartościowych. Przyjęcie odmiennego stanowiska tj. że Bank wypłacając odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych pełni funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych stałoby w sprzeczności nie tylko z obowiązującymi przepisami, ale także orzecznictwem sądów administracyjnych, które wskazuje, że w takim przypadku obowiązek pobrania podatku u źródła spoczywa na krajowym emitencie. W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że wypłacając klientom (uprawnionym z Zagranicznych papierów wartościowych) odsetki lub dyskonto od Zagranicznych papierów wartościowych Wnioskodawca nie pełni funkcji Płatnika PIT ani Płatnika technicznego PIT, a w konsekwencji nie jest zobowiązany do pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4d zd. 1 i art. 41 ust. 10 zd. 1 Ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan, prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00