Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.750.2018.11.S.KOM

Ustalenie momentu, do którego są Państwo uprawnieni do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu świadczenia usług na terytorium kraju wskazanych w zdarzeniu przyszłym zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji, gdy uchwała wspólników o rozwiązaniu Spółki bez likwidacji zostanie podjęta, wniosek o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców został już złożony, ale nie nastąpiło jeszcze wykreślenie Dłużnika z rejestru przedsiębiorców na mocy postanowienia sądu rejestrowego.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 20 listopada 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 grudnia 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1578/19 (data wpływu prawomocnego orzeczenia - 12 września 2023 r.) oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 899/20,

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2018 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 listopada 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia momentu, do którego są Państwo uprawnieni do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu świadczenia usług na terytorium kraju wskazanych w zdarzeniu przyszłym zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji, gdy uchwała wspólników o rozwiązaniu Spółki bez likwidacji zostanie podjęta, wniosek o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców został już złożony, ale nie nastąpiło jeszcze wykreślenie Dłużnika z rejestru przedsiębiorców na mocy postanowienia sądu rejestrowego.

Uzupełnili go Państwo -w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 stycznia 2019 r. (wpływ 23 stycznia 2019 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka S.A. siedzibą w (…) (dalej: „Wnioskodawca") jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawcy przysługuje wierzytelność związana ze świadczeniem usług na terytorium kraju (dalej: „Wierzytelność”) wobec dłużnika będącego spółką komandytową (dalej: „Dłużnik”).

Wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Dłużnik na moment świadczenia usług był czynnym podatnikiem VAT niebędącym w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1574, 1579, 1948 i 2260), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, a od daty wystawienia faktury dokumentującej Wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

W przyszłości możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której nastąpi rozwiązanie umowy spółki komandytowej Dłużnika w wyniku uchwały jej wspólników bez przeprowadzania likwidacji, która następnie zostanie zgłoszona do właściwego sądu rejestrowego celem wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:

1. Czy na dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wnioskodawca zamierza dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT wierzytelność, o której mowa we wniosku nie będzie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie?

Odpowiedź: Na dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wnioskodawca zamierza dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT wierzytelność, o której mowa we wniosku, nie będzie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

2. Czy na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wnioskodawca zamierza skorygować podatek należny Wnioskodawca (wierzyciel) i Dłużnik będą podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni?

Odpowiedź: Na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wnioskodawca zamierza skorygować podatek należny Wnioskodawca (wierzyciel) i Dłużnik będą podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

3. Czy na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wnioskodawca zamierza dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT, Dłużnik nie będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji?

Odpowiedź: Na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wnioskodawca zamierza dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust 1 ustawy o VAT Dłużnik nie będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne, ani postępowania upadłościowego.

W odniesieniu do likwidacji, należy wskazać, że jest to zagadnienie prawne, a nie element stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Ustawodawca nie precyzuje, z jakim dniem następuje rozpoczęcie postępowania likwidacyjnego. W związku z tym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, do którego momentu Wnioskodawca będzie uprawniony do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT?

W zakresie ww. pytania mieści się zatem zagadnienie momentu rozpoczęcia postępowania likwidacyjnego w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Z dniem podjęcia uchwały o rozwiązaniu spółki komandytowej bez przeprowadzania likwidacji nie dochodzi do otwarcia postępowania likwidacyjnego w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

4. Czy od daty wystawienia dokumentującej wierzytelność faktury, o której mowa we wniosku - na dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wnioskodawca zamierza dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT - nie upłyną 2 lata, licząc od końca roku, w którym faktura ta została wystawiona?

Odpowiedź: Od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność, o której mowa we wniosku - na dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wnioskodawca zamierza dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT - nie upłyną 2 lata licząc od końca roku, w którym faktura ta została wystawiona.

5. Czy została już podjęta jednomyślna uchwała wszystkich wspólników Dłużnika o rozwiązaniu spółki komandytowej bez przeprowadzania likwidacji, a jeśli tak, to w jakiej dacie?

Odpowiedź: Jednomyślna uchwała wszystkich wspólników Dłużnika o rozwiązaniu spółki komandytowej bez przeprowadzenia likwidacji w zdarzeniu przyszłym na dzień złożenia odpowiedzi nie została jeszcze podjęta, jednakże wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego i sytuacji, gdy uchwała taka zostanie podjęta.

Dłużnik jest podmiotem niepowiązanym z Wnioskodawcą i Wnioskodawca nie jest w stanie określić, kiedy może nastąpić podjęcie uchwały.

6. Czy wspólnicy spółki Dłużnika wskazali, w jaki sposób długi spółki mają być zaspokojone?

Odpowiedź: Pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego, w związku z czym Wnioskodawca nie jest w stanie określić, czy wspólnicy spółki Dłużnika wskażą, w jaki sposób długi spółki mają być zaspokojone.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma to jednak wpływu na to, czy Dłużnik po podjęciu uchwały o rozwiązaniu spółki bez przeprowadzania likwidacji będzie w trakcie postępowania likwidacyjnego w rozumieniu ustawy o VAT.

7. Czy ww. uchwała została zgłoszona do właściwego sądu rejestrowego celem wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców?

Odpowiedź: Uchwała, o której mowa w pkt 5, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym na dzień składania niniejszej odpowiedzi nie została jeszcze podjęta, tym samym nie została zgłoszona do właściwego Sądu rejestrowego celem wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców.

Jednakże w zdarzeniu przyszłym wskazanym we wniosku wniosek już został złożony, gdyż pytanie Wnioskodawcy dotyczy okresu od podjęcia uchwały o rozwiązaniu spółki bez przeprowadzania likwidacji do wykreślenia spółki z rejestru przedsiębiorców.

8. Czy nastąpiło już na podstawie wydanego postanowienia sądu rejestrowego wykreślenie Dłużnika z rejestru przedsiębiorców, a jeśli tak to z jaką datą, a dokładniej, czy uprawomocniło się już postanowienie dotyczące wykreślenia spółki Dłużnika z KRS?

Odpowiedź: W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie nastąpi jeszcze wykreślenie Dłużnika z rejestru przedsiębiorców na mocy postanowienia Sądu rejestrowego, zakres pytania Wnioskodawcy dotyczy okresu od podjęcia uchwały o rozwiązaniu spółki bez przeprowadzania likwidacji do wykreślenia spółki z rejestru przedsiębiorców.

9. Czy dzień wykreślenia spółki Dłużnika z rejestru przedsiębiorców będzie ostatnim dniem, w którym od daty wystawienia przedmiotowej faktury dokumentującej wierzytelność nie upłyną 2 lata, licząc od końca roku, w którym faktura ta została wystawiona?

Odpowiedź: Dzień wykreślenia spółki Dłużnika z rejestru przedsiębiorców nie będzie ostatnim dniem, w którym od daty wystawienia przedmiotowej faktury dokumentującej wierzytelność nie upłyną 2 lata, licząc od końca roku, w którym faktura ta została wystawiona.

Pytanie

Do którego momentu Wnioskodawca w związku z Wierzytelnością przedstawioną w zdarzeniu przyszłym będzie uprawniony do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu świadczenia usług na terytorium kraju wskazanych w zdarzeniu przyszłym zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie doprecyzowane w uzupełnieniu

Wnioskodawca będzie uprawniony do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu świadczenia usług na terytorium kraju w związku z Wierzytelnością wskazaną w zdarzeniu przyszłym najpóźniej w dniu wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców, o ile Wierzytelność będzie nieściągalna, świadczenie usług było dokonane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1574, 1579, 1948 i 2260), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona, a na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji korygującej Wnioskodawca i Dłużnik będą podatnikami VAT czynnymi, a Dłużnik nie będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego lub upadłościowego. Okres natomiast pomiędzy podjęciem uchwały o rozwiązaniu spółki Dłużnika bez przeprowadzania likwidacji a jej wykreśleniem z rejestru przedsiębiorców nie będzie natomiast stanowić postępowania likwidacyjnego.

Z dniem podjęcia uchwały o rozwiązaniu spółki komandytowej bez przeprowadzania likwidacji nie dochodzi do otwarcia postępowania likwidacyjnego w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, w związku z tym, jeżeli Wnioskodawca dokona korekty podatku należnego najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień wpisu wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców lub nawet w dniu wpisu wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców, wówczas taka korekta będzie skuteczna.

Uzasadnienie Wnioskodawcy

Podstawową zasadę możliwości korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego w VAT wprowadza art. 89a ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność zostało uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

W myśl art. 89a ust. 1a ustawy o VAT wprowadzono domniemanie, że nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Natomiast polski ustawodawca w art. 89a ust. 2 ustawy o VAT wprowadził ograniczenia korzystania z ulgi na złe długi.

Przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1) dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1574, 1579, 1948 i 2260), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2) (uchylony);

3) na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a) wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b) dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

4) (uchylony);

5) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6) (uchylony).

Powyższy art. 89a ust. 1 ustawy o VAT wprowadza możliwość skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta może dotyczyć również nieuregulowanej części wierzytelności, której nieściągalność zostanie uprawdopodobniona. Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, jeżeli nie zostanie ona uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od upływu terminu jej płatności z umowy lub faktury.

Należy wskazać, że z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego z tytułu nieściągalności wierzytelności (czyli możliwość skorzystania z ulgi za złe długi), przy zachowaniu pozostałych wymogów, może być zrealizowane jedynie, gdy:

  • dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonane na rzecz podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
  • na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji korygującej wierzyciel i dłużnik są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi,
  • Dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w stanie likwidacji,
  • od wystawienia faktury nie upłynęły dwa lata, licząc od końca roku, w którym faktura była wystawiona.

Wnioskodawca zamierza skorygować podatek należny z faktury wystawionej w związku z Wierzytelnością. Wierzytelność będzie nieściągalna, świadczenie usług z nią związane było dokonane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2016 r. poz. 1574, 1579, 1948 i 2260), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, a na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji, w której dokonuje się korekty, Wnioskodawca i Dłużnik będą podatnikami VAT czynnymi, a Dłużnik nie będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego lub upadłościowego - natomiast okres pomiędzy podjęciem uchwały o rozwiązaniu spółki bez przeprowadzania likwidacji a wykreśleniem spółki z rejestru przedsiębiorców nie będzie stanowić postępowania likwidacyjnego.

W związku z powyższym najpóźniej w dniu wykreślenia spółki Dłużnika z rejestru przedsiębiorców Wnioskodawca może dokonać korekty podatku należnego - będzie to bowiem ostatni dzień, w którym będzie spełniona przesłanka z art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o VAT (tj. w dniu poprzedzającym złożenie deklaracji Dłużnik był jeszcze podatnikiem w myśl art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o VAT - z chwilą wykreślenia traci on natomiast status podatnika).

Postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej rozpatrzył Państwa wniosek z 20 listopada 2018 r. i uzupełnienie do niego i 5 lutego 2019 r. wydał postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia znak: 0114-KDIP1-1.4012.750.2018.2.KOM, w którym uznał, że nie uzupełnili Państwo wniosku w pełnym wymaganym wezwaniem zakresie.

Postanowienie doręczono Państwu 19 lutego 2019 r.

Zażaleniena postanowienie

26 lutego 2019 r. złożyliście Państwo zażalenie na postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia. W dniu 25 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał postanowienie znak 0114-KDIP1-1.4012.750.2018.3.KOM/AK utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie.

Postanowienie doręczono Państwu 9 maja 2019 r.

Skarga na postanowienie

6 czerwca 2019 r. wnieśliście Państwo skargę na postanowienie utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie. Skarga wpłynęła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 13 czerwca 2019 r.

Wnieśliście Państwo w niej o:

a)uchylenie zaskarżonego postanowienia;

b)zasądzenie kosztów postępowania sądowo-administracyjnego wraz z kosztami zastępstwa procesowego, wg norm prawem przepisanych.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżone postanowienie z 25 kwietnia 2019 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.750.2018.3.KOM/AK oraz poprzedzające je postanowienie z 5 lutego 2019 r. znak 0114-KDIP1-1.4012.750.2018.2.KOM - wyrokiem z 17 grudnia 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1578/19.

Od ww. wyroku Organ w dniu 14 lutego 2020 r. wniósł do Naczelnego Sądu Administracyjnego skargę kasacyjną.

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 20 kwietnia 2023 r. sygn. akt I FSK 899/20 oddalił skargę kasacyjną Organu.

Wyrok, który uchylił oba ww. postanowienia stał się prawomocny od 20 kwietnia 2023 r.

Odpis prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy wpłynął do Organu 12 września 2023 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

  • uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie i Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
  • ponownie rozpatrując Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, określanej często jako tzw. ulga na złe długi, zostały sformułowane w przepisach art. 89a i art. 89b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub ustawą o VAT.

W myśl art. 89a ust. 1 ustawy:

Podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

W myśl art. 89a ust. 1a ustawy, obowiązującego do dnia 31 grudnia 2018 r.:

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Natomiast, w myśl art. 89a ust. 1a ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Na mocy art. 89a ust. 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2021 r.:

Przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1)dostawa towaru lub świadczenie usług jest dokonana na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego wtrakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1508 oraz z 2018 r. poz. 149, 398, 1544 i 1629), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

2)(uchylony)

3)na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a)wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

b)dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;

4)(uchylony)

5)od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc odkońca roku, w którym została wystawiona.

6)(uchylony)

Na mocy art. 89a ust. 3 ustawy:

Korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 89a ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, o której mowa w ust. 1, należność zastała uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Przywołane wyżej przepisy art. 89a ustawy dopuszczają możliwość dokonania przez podatnika korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego, który powstał w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług na terytorium kraju, w sytuacji gdy nabywca towaru bądź usługi nie dokonał zapłaty na rzecz dostawcy. Należy jednak zauważyć, że tylko łączne spełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 89a ust. 1a i ust. 2 ustawy, daje prawo do skorygowania podatku należnego.

Ponadto, stosownie do art. 89a ust. 5 ustawy:

Wierzyciel informuje o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w deklaracji podatkowej, w której dokonuje tej korekty.

Wskazać należy, że od 1 stycznia 2019 r., uległy zmianie przepisy art. 89a ust. 1a, art. 89b ust. 1-2 ustawy. Natomiast zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 46 ustawy z 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U. 2018 r. poz. 2244):

Przepisy art. 89a ust. 1a i art. 89b ust. 1-2 ustawy zmienianej w art. 20 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się również do wierzytelności powstałych przed 1 stycznia 2019 r., których nieściągalność została, zgodnie z art. 89a ust. 1a ustawy zmienianej w art. 20 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, uprawdopodobniona po 31 grudnia 2018 r.

Z powołanych przepisów ustawy wynika, że wierzyciel może dokonać korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego wyłącznie w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną. Oznacza to, że wierzyciel dokonując korekty musi dokonać jej w konkretnej deklaracji, tj. w deklaracji za okres, w którym upłynął 90. lub 150. dzień od terminu płatności wierzytelności określonego w umowie lub na fakturze. Przy czym składając tę deklarację musi spełnić wszystkie warunki uprawniające go do dokonania takiej korekty.

Jeżeli wierzyciel nie skorzysta z przysługującego mu prawa do dokonania korekty w ww. terminie, może dokonać stosownej korekty w terminie późniejszym, jednak musi „wrócić” do deklaracji za okres, w którym upłynął 90. lub 150. dzień od umownego terminu płatności, przy czym składając korektę tej deklaracji musi spełnić wszystkie warunki uprawniające go do dokonania takiej korekty.

Na podstawie art. 81 ust. 2 ustawy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2018 r., poz. 800 ze zm.):

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem art. 89a ust. 2 ustawy, prawo do skorzystania przez wierzyciela z odliczenia nieściągalnej wierzytelności (czy to „na bieżąco”, czy też poprzez złożenie deklaracji korygującej) wygasa po trzech latach, licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura dokumentująca nieuregulowaną wierzytelność, a warunek, że wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny musi być spełniony na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1.

Ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo bankowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1626 ze zm.), w której ustawodawca zawarł wprowadzone od 1 października 2021 r. zmiany przepisów dotyczących „ulgi za złe długi” tj. art. 89a oraz art. 89b ustawy o VAT, nie zawiera przepisów przejściowych dotyczących znowelizowanego art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeżeli brak jest przepisu przejściowego, to do oceny skutków danej czynności zastosowanie znajdują przepisy obowiązujące w czasie, gdy czynność ta miała miejsce.

Przepis art. 89a ustawy przewiduje możliwość korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną (tj. wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 - w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r./150 dni - w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. - od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze).

Zatem w celu realizacji „ulgi za złe długi” zastosowanie znajdują przepisy obowiązujące w momencie, w którym nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona.

Jeśli nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona przed 1 października 2021 r., do realizacji ulgi zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy obowiązujące przed tym dniem. Brak jest podstaw do korygowania podstawy opodatkowania i podatku należnego w oparciu o przepisy obowiązujące po 1 października 2021 r. dotyczące wierzytelności, które powstały i których nieściągalność została uprawdopodobniona do 30 września 2021 r., nawet gdy realizacja ulgi, poprzez stosowną korektę deklaracji, następuje już w okresie obowiązywania nowych przepisów, tj. po 30 września 2021 r.

W przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Przepisy dotyczące dłużnika znajdują się w art. 89b ustawy.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przepisy art. 89b ustawy są ściśle powiązane z art. 89a ustawy, ww. przepisy tworzą bowiem w rzeczywistości właściwą symetrię uprawnień wierzyciela i obowiązków dłużnika. Konsekwentnie, należy je analizować w ścisłym powiązaniu. Skoro bowiem dłużnik w związku z tym, że jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w likwidacji, nie ma obowiązku korekty podatku naliczonego, to wierzycielowi nie może przysługiwać uprawnienie do korekty podatku należnego.

Powołane wyżej przepisy mają na celu uwolnienie sprzedawcy z zapłaty należnego podatku od towarów i usług, jaki powstał z tytułu dokonanej transakcji w sytuacji, gdy nabywca nie dokonał zapłaty za dostarczony towar, czy wykonaną usługę.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Posiadają Państwo Wierzytelność związaną ze świadczeniem usług wobec Dłużnika będącego spółką komandytową.

Wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Dłużnik na moment świadczenia usług był czynnym podatnikiem VAT niebędącym w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, a od daty wystawienia faktury dokumentującej Wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

W przyszłości możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której nastąpi rozwiązanie umowy spółki komandytowej Dłużnika w wyniku uchwały jej wspólników bez przeprowadzania likwidacji, która następnie zostanie zgłoszona do właściwego sądu rejestrowego celem wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców.

Z wniosku wynika także, że na dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której zamierzają Państwo dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy wierzytelność, o której mowa we wniosku nie będzie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

Na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której zamierzają Państwo skorygować podatek należny będą Państwo (Wierzyciel) i Dłużnik podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

Od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność, o której mowa we wniosku - na dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której zamierzają Państwo dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy - nie upłyną 2 lata licząc od końca roku, w którym faktura ta została wystawiona.

Na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wnioskodawca zamierza dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy, Dłużnik nie będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne, ani postępowania upadłościowego.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii momentu, do którego w związku z Wierzytelnością przedstawioną w zdarzeniu przyszłym będziecie Państwo uprawnieni do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu świadczenia usług na terytorium kraju wskazanych w zdarzeniu przyszłym zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy.

Aby podatnik mógł dokonać korekty podatku, warunki określone w art. 89a ustawy muszą być spełnione łącznie wszystkie warunki wymienione w art. 89a ust. 2 ustawy. Brak któregokolwiek z wymienionych warunków stanowi przesłankę do braku takiego prawa.

Kierując się ww. przepisami ustawy należy stwierdzić, że w okolicznościach przedstawionych w opisie sprawy następujące warunki z art. 89a ustawy zostaną spełnione:

  • warunek z art. 89a ust. 2 pkt 1 ustawy, ponieważ świadczenie usługi, którą udokumentowano fakturą zostało dokonane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. - Prawo restrukturyzacyjne, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
  • warunek z art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy, ponieważ w analizowanej sprawie na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wierzyciel zamierza skorygować podatek należny, zarówno Wierzyciel, jak i Dłużnik będą zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi,
  • warunek z art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy, ponieważ od daty wystawienia faktury dokumentującej Wierzytelność nie upłyną 2 lata licząc od końca roku, w którym została ona wystawiona.

Ponadto, Wierzytelność opisana we wniosku nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze i na dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wierzyciel zamierza dokonać korekty, Wierzytelność ta nie zostanie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

Natomiast w kwestii spełnienia przesłanek z art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy należy zauważyć, że jak zostało wskazane we wniosku i uzupełnieniu doprecyzowującym opis zdarzenia przyszłego, na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wierzyciel zamierza dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy Dłużnik nie będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015r. Prawo restrukturyzacyjne, ani postępowania upadłościowego.

W odniesieniu natomiast do bycia spółki w trakcie likwidacji wskazaliście Państwo, że w przyszłości możliwe jest wystąpienie sytuacji, w której nastąpi rozwiązanie umowy spółki komandytowej Dłużnika w wyniku uchwały jej wspólników bez przeprowadzania likwidacji, która następnie zostanie zgłoszona do właściwego sądu rejestrowego celem wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców.

Na dzień złożenia wniosku i uzupełnienia do niego jednomyślna uchwała wszystkich wspólników Dłużnika o rozwiązaniu spółki komandytowej bez przeprowadzenia likwidacji nie została jeszcze podjęta, tym samym nie została zgłoszona do właściwego Sądu rejestrowego celem wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców.

Jednakże ze względu na to, że wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, to należy rozpatrywać sytuację, gdy uchwała taka zostanie podjęta, wniosek o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców został złożony, ale nie nastąpi jeszcze wykreślenie Dłużnika z rejestru przedsiębiorców na mocy postanowienia Sądu rejestrowego, gdyż Państwa pytanie dotyczy właśnie okresu od podjęcia uchwały o rozwiązaniu spółki bez przeprowadzania likwidacji do wykreślenia spółki z rejestru przedsiębiorców.

W tym miejscu należy odwołać się do ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 ze zm.), która reguluje zasady tworzenia, organizacji, funkcjonowania i likwidacji spółek.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych:

Spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

W myśl art. 102 Kodeksu spółek handlowych:

Spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Zgodnie z art. 103 ww. ustawy:

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale do spółki komandytowej stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej, chyba że ustawa stanowi inaczej.

W myśl art. 58 § 1 Kodeksu spółek handlowych:

Rozwiązanie spółki powodują:

1) przyczyny przewidziane w umowie spółki;

2) jednomyślna uchwała wszystkich wspólników;

3) ogłoszenie upadłości spółki;

4) śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości;

5) wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika;

6) prawomocne orzeczenie sądu.

Stosownie do treści art. 67 § 1 ww. ustawy:

W przypadkach określonych w art. 58 należy przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki.

Zgodnie z art. 84 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych:

§ 1. Likwidatorzy powinni zgłosić zakończenie likwidacji i złożyć wniosek o wykreślenie spółki z rejestru. W przypadku rozwiązania spółki bez przeprowadzenia likwidacji, obowiązek złożenia wniosku ciąży na wspólnikach.

§ 2. Rozwiązanie spółki następuje z chwilą wykreślenia jej z rejestru.

Co do zasady więc, podstawowym sposobem pozwalającym na zamknięcie spółki komandytowej jest jej likwidacja, przy czym nie ma ona charakteru obowiązkowego. Jeśli jednak wspólnicy uzgodnią inny sposób zakończenia działalności spółki, to nie jest konieczne przeprowadzanie postępowania likwidacyjnego. Uzgodnienie wspólników co do innego sposobu zakończenia działalności spółki wymaga jednomyślności wspólników i może mieć miejsce w uchwale o rozwiązaniu spółki bądź w odrębnym porozumieniu.

Uzgodnienie komplementariuszy i komandytariuszy nie może sprowadzać się jedynie do rezygnacji z przeprowadzania likwidacji. Porozumienie to nie może pogarszać sytuacji wierzycieli w porównaniu z warunkami, jakie miałyby miejsce, gdyby było przeprowadzane postępowanie likwidacyjne. Wspólnicy spółki muszą określić, w jaki sposób zostanie zastąpiona procedura likwidacji. W szczególności jeżeli spółka jest dłużnikiem, nie powinno dojść do zakończenia jej działalności bez wskazania, w jaki sposób jej długi mają być zaspokojone.

Sąd Najwyższy w postanowieniu z 5 maja 2016 r., sygn. akt II CSK 573/15 podkreślił, że „(…) z art. 67 K.s.h. wynika, iż „uprzywilejowanie” postępowania likwidacyjnego sprowadza się jedynie do tego, że należy je przeprowadzić, jeżeli wspólnicy nie postanowią inaczej, pierwszeństwo ma zatem wola wspólników. Wolę tę należy uszanować, gdy wspólnicy precyzyjnie uzgodnią sukcesję po spółce komandytowej co do jej majątku i zobowiązań (…)”.

W świetle przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy i powołanych przepisów stwierdzić należy, że na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wierzyciel zamierza dokonać korekty, o której mowa w art. 89a ust .1 ustawy, Dłużnik nie będzie w trakcie likwidacji, tym samym spełniony będzie warunek z art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów Kodeksu spółek handlowych można bowiem wywieść, iż z dniem podjęcia uchwały o rozwiązaniu spółki komandytowej bez przeprowadzania likwidacji nie dochodzi do otwarcia postępowania likwidacyjnego. O sposobie zakończenia bytu prawnego spółki osobowej w zakresie wskazanym przez przepisy Kodeksu spółek handlowych mogą zadecydować jej wspólnicy, a postępowanie likwidacyjne nie jest obligatoryjne. Tym samym, nie należy uzależniać rozwiązania spółki od jej likwidacji.

Reasumując, Państwo jako Wierzyciel będziecie uprawnieni do dokonania korekty podatku należnego na podstawie art. 89a ust. 1 ustawy z tytułu nieuregulowanej przez Dłużnika Wierzytelności, których nieściągalność została uznana za uprawdopodobnioną, bowiem zostały spełnione łącznie wszystkie przesłanki wynikające z art. 89a ust. 2 ustawy.

Mają Państwo jednak wątpliwości, do którego momentu w związku z Wierzytelnością przedstawioną w zdarzeniu przyszłym będziecie uprawnieni do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu świadczenia usług na terytorium kraju.

Należy zauważyć, że bez względu na sposób zakończenia działalności spółki komandytowej (likwidacja lub rozwiązanie bez likwidacji), na likwidatorze lub wspólnikach ciąży obowiązek złożenia wniosku o wykreślenie spółki z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Spółka ulega definitywnemu rozwiązaniu dopiero z chwilą jej wykreślenia z KRS. Ściślej rzecz ujmując chodzi o dzień uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego w tej sprawie. W momencie uprawomocnienia się tego postanowienia spółka komandytowa formalnie przestaje istnieć.

Zgodnie z art. 6945 ustawy z dnia 14 czerwca 2018 r. Kodeksu postępowania cywilnego (t. j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1360 ze zm.):

§ 1. Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego następuje na podstawie postanowienia, jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej.

§ 2. Postanowienia o wpisie są skuteczne i wykonalne z chwilą ich wydania, z wyjątkiem postanowień dotyczących wykreślenia podmiotu z Krajowego Rejestru Sądowego.

W myśl art. 20 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sadowym (t. j. Dz.U. z 2018 r. poz. 986 ze zm.):

1. Wpis do Rejestru polega na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego danych zawartych w postanowieniu sądu rejestrowego niezwłocznie po jego wydaniu.

1a. Wpis w przedmiocie NIP i numeru identyfikacyjnego REGON polega również na ich automatycznym zamieszczeniu w Rejestrze po przekazaniu z Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników i z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

1b. Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w Rejestrze.

1c. Po dokonaniu wpisu podmiotu do Rejestru lub jego zmiany, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, dane objęte treścią wpisu są przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

1d. Wpis NIP i numeru identyfikacyjnego REGON do Rejestru nie podlega opłacie sądowej i ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

1e.(uchylony)

1f. W przypadku pozytywnej weryfikacji w systemie teleinformatycznym zgłoszeń, o których mowa w art.19e ust. 1 i 8, wpis polega na automatycznym zamieszczeniu w rejestrze przedsiębiorców wzmianek, o których mowa w art. 40 pkt 2-5a i 7.

1g. Po zamieszczeniu w repozytorium dokumentów finansowych sprawozdania finansowego lub sprawozdania z badania są one przesyłane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych.

1h. Wpis informacji o otwarciu likwidacji, zakończeniu likwidacji, ogłoszeniu upadłości, zakończeniu postępowania upadłościowego oraz o wykreśleniu przedsiębiorcy zagranicznego polega na ich automatycznym zamieszczeniu w Rejestrze po przekazaniu z właściwych rejestrów za pośrednictwem systemu integracji rejestrów.

1i. Wpisy, o których mowa w ust. 1f i 1h, nie podlegają opłacie za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

2. W sprawach, w których postanowienia sądu rejestrowego są skuteczne lub wykonalne z chwilą uprawomocnienia, wraz z wpisem, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się wzmiankę o jego nieprawomocności. Dane objęte treścią wpisu są przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej po uprawomocnieniu się postanowienia sądu.

2a. Wpisy, o których mowa w art. 41 pkt 1-3, następują po uprawomocnieniu się postanowienia w przedmiocie wpisu.

3. W sprawach, o których mowa w ust. 2, datę uprawomocnienia wpisuje się z urzędu. Wpis ten nie podlega ogłoszeniu.

4. Wpisem w Rejestrze jest również wykreślenie.

W większości przypadków wpis do KRS-u polega na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego danych zawartych w postanowieniu sądu rejestrowego niezwłocznie po jego wydaniu. Wpisem jest również wykreślenie. Przy tym jednak, zgodnie z cytowanym art. 6945 § 2, postanowienia co do istoty sprawy są skuteczne i wykonalne z chwilą ich wydania, z wyjątkiem postanowień dotyczących wykreślenia podmiotu z KRS-u.

Postanowienie o wykreśleniu podmiotu z rejestru, na podstawie którego dokonuje się wpisu do rejestru - co oznacza wprowadzenie danych z tego postanowienia do systemu informatycznego - jest skuteczne i wykonalne z chwilą uprawomocnienia.

Po uprawomocnieniu się takiego postanowienia sąd rejestrowy wydaje z urzędu postanowienie zarządzające wykreślenie wzmianki o nieprawomocności i wpisanie wzmianki o uprawomocnieniu się postanowienia wraz z podaniem daty uprawomocnienia. Sąd po wydaniu postanowienia o wykreśleniu podmiotu z Krajowego Rejestru Sądowego wprowadza je niezwłocznie do systemu teleinformatycznego, jednakże wraz ze wzmianką o jego nieprawomocności. Dane objęte treścią wpisu są przekazywane do Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej po uprawomocnieniu się postanowienia sądu. Po uprawomocnieniu się postanowienia o wykreśleniu podmiotu z rejestru sąd wpisuje datę uprawomocnienia z urzędu.

Powyższe oznacza, że wykreślenie spółki jest dokonywane niezwłocznie po wydaniu postanowienia w tej sprawie, a spółka utraci swój byt prawny dopiero z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego w kwestii wykreślenia z KRS-u.

Zatem w rozpatrywanym przypadku - zgodnie z Państwa wskazaniem wynikającym z uzupełnienia do wniosku - tj. zdarzenia przyszłego odnoszącego do sytuacji, gdy uchwała wspólników o rozwiązaniu Spółki bez likwidacji zostanie podjęta, wniosek o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców został już złożony, ale nie nastąpiło jeszcze wykreślenie Dłużnika z rejestru przedsiębiorców na mocy postanowienia sądu rejestrowego, będą Państwo uprawnieni do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu świadczenia usług na terytorium kraju w związku z wierzytelnością wskazaną w zdarzeniu przyszłym najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień wpisu do rejestru wykreślenia Dłużnika z tego rejestru na podstawie postanowienia sądu rejestrowegolub nawet w dniu wpisu wykreślenia Dłużnika z rejestru przedsiębiorców, bowiem będzie to dzień, w którym będzie spełniona, co również wskazaliście Państwo w uzupełnieniu do wniosku, przesłanka wynikająca z art. 89a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy mówiąca o tym, że na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której Wierzyciel zamierza skorygować podatek należny, zarówno Wierzyciel, jak i Dłużnik będą zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

Końcowo zwracam uwagę, że wykreślenie Dłużnika z rejestru przedsiębiorców będzie oznaczało, iż Spółka komandytowa formalnie przestanie istnieć i straci status podatnika podatku VAT. Przy czym, postanowienie sądu rejestrowego o wykreśleniu podmiotu z rejestru, na podstawie którego dokonuje się wpisu do rejestru jest skuteczne i wykonalne z chwilą jego uprawomocnienia.

Oceniając Państwa stanowisko w sprawie uznaję je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informuję, że odstąpiłem od oceny Państwa stanowisko dot. kwestii skuteczności korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy, dokonanej najpóźniej w dniu wykreślenia spółki Dłużnika z rejestru przedsiębiorców, bowiem zgodnie z Państwa wskazaniem zawartym w uzupełnieniu do wniosku - pytanie Wnioskodawcy dotyczy okresu od podjęcia uchwały o rozwiązaniu spółki bez przeprowadzania likwidacji do wykreślenia spółki z rejestru przedsiębiorców i zdarzenia przyszłego odnoszącego się do sytuacji, gdy uchwała wspólników o rozwiązaniu Spółki bez likwidacji zostanie podjęta, wniosek o wykreślenie spółki z rejestru przedsiębiorców został już złożony, ale nie nastąpiło jeszcze wykreślenie Dłużnika z rejestru przedsiębiorców na mocy postanowienia sądu rejestrowego. Tak więc wniosek został rozpatrzony wyłącznie w zakresie określonym przez Państwa w uzupełnieniu będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 16 stycznia 2019 r.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia nr 0114-KDIP1-1.4012.750.2018.2.KOM, tj. w dniu 5 lutego 2019 r.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00