Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.515.2023.2.ID

Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją zadania, Gmina ma prawo do zwrotu różnicy podatku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia i zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 listopada 2023 r. (wpływ 16 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) (dalej: Gmina, Wnioskodawca) realizuje zadanie inwestycyjne polegające na budowie, dobudowie i modernizacji systemu wodno-kanalizacyjnego na terenie całej Gminy (…). Inwestycja rozpoczęła się w roku 2019 i jest podzielona na etapy. Planowany termin zakończenia inwestycji 2030 r. Na inwestycję Gmina stara się pozyskiwać środki zewnętrzne, gdzie podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym.

Gmina (…) składa się z (…) miejscowości. Sieć kanalizacyjna jest wybudowana w 5 miejscowościach i obecnie Gmina (…) prowadzi inwestycje budowy kanalizacji w następnych miejscowościach oraz dobudowa i modernizacja już istniejącej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej.

Potrzeba rozbudowy kanalizacji wynika przede wszystkim z oczekiwań mieszkańców, potrzeby ochrony ich zdrowia oraz ochrony cennych obszarów przyrody znajdujących się na terenie gminy. Budowa kanalizacji zmniejszy zagrożenia wynikające z zanieczyszczenia ściekami środowiska naturalnego.

Projekt jest realizowany na terenie Gminy (…).

Gmina (…) uznała podatek od towarów i usług (VAT) za koszt niekwalifikowany.

Realizując projekt Gmina (…) ponosi koszty zawierające podatek od towarów i usług.

Gmina (…) jest płatnikiem podatku od towarów i usług, jest zarejestrowana w rejestrze płatników podatku od towarów i usług, składa deklaracje VAT-7.

Operacja przyczyni się do wybudowania infrastruktury kanalizacyjnej na terenie Gminy (…). Zadanie etapowe rozpoczęło się w roku 2019 a zakończy się w roku 2030.

Faktury będą wystawione na Gminę (…). Faktury będą wystawiane w roku 2023 oraz w kolejnych latach.

Korzystanie z infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej jest odpłatne (opłata za ścieki, opłata za wodę) oraz realizowany projekt służy czynnościom opodatkowanym.

Z wybudowanej kanalizacji i wodociągu korzystają tylko mieszkańcy Gminy (…), którzy dokonają podłączenia się do sieci.

Podłączeni mieszkańcy podpisują umowy z Gminą (…) na odbiór ścieków i zgodnie z taryfą opłat i odczytem licznika zostają obciążani kosztami odprowadzania ścieków. Za korzystanie z wodociągu zgodnie ze stanem licznika jest naliczana opłata.

Mieszkańcy otrzymają fakturę VAT z naliczonymi kosztami za ścieki, za wodę.

Uzupełnienie opisu sprawy

1.Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

2.Nazwy zadań (projektów) inwestycyjnych:

·Budowa i modernizacja systemu wodno-kanalizacyjnego na terenie Gminy (…) – (…),

·Budowa i modernizacja systemu wodno-kanalizacyjnego w Gminie (…) – Etap III,

·Budowa i modernizacja systemu wodno-kanalizacyjnego na terenie Gminy (…) – Etap VI.

3.Inwestycja jest prowadzona w następujących miejscowościach: (…).

4.Towary i usługi nabywane w ramach zadań inwestycyjnych są w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytania

1.Czy Gmina (…) będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego do wyżej wymienionego zadania zgodnie z art. 86 ustawy o VAT?

2.Czy Gmina (…) będzie miało prawo do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zadania będą służyć czynnościom opodatkowanym a Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

1.Gmina (…), uważa iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT, w związku z realizacją wyżej opisanego zadania gdyż poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (opłata za ścieki).

2.Wnioskodawca, uważa iż przysługuje jej prawo do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 ustawy o VAT w sytuacji kiedy zadania będą służyć czynnościom opodatkowanym a Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Uzasadnienia:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki (art. 86, art. 87 ustawy o podatku VAT), tzn. odliczenia tego czynu dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności podatkowych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami podatkowymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W naszym przypadku warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji zadań są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją.

Tym samym Gminie (…) przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Z wybudowanej kanalizacji będą korzystać tylko mieszkańcy gminy (…), którzy dokonają podłączenia się do sieci kanalizacyjnej. Podłączeni mieszkańcy podpiszą umowy z Gminą (…) na odbiór ścieków i zgodnie z taryfą opłat i odczytem licznika zostaną obciążani kosztami odprowadzania ścieków. Mieszkańcy otrzymają fakturę VAT z naliczonymi kosztami za ścieki.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, ale w wyniku realizacji budowy, dobudowy, modernizacji kanalizacji Gmina (…) osiągnie efekty, które będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach zadania polegające na budowie, dobudowie i modernizacji systemu wodno-kanalizacyjnego.

W związku z powyższym należało orzec jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W oparciu o art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), w świetle którego:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Według art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Jak wynika z opisu sprawy Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje 3 zadania (projekty) inwestycyjne polegające na budowie, dobudowie i modernizacji systemu wodno-kanalizacyjnego na terenie całej Gminy:

·Budowa i modernizacja systemu wodno-kanalizacyjnego na terenie Gminy (…) – (…),

·Budowa i modernizacja systemu wodno-kanalizacyjnego w Gminie (…) – Etap III,

·Budowa i modernizacja systemu wodno-kanalizacyjnego na terenie Gminy (…) – Etap VI.

Inwestycja prowadzona jest w następujących miejscowościach: (…). Potrzeba rozbudowy kanalizacji wynika przede wszystkim z oczekiwań mieszkańców, potrzeby ochrony ich zdrowia oraz ochrony cennych obszarów przyrody znajdujących się na terenie gminy. Zadanie etapowe rozpoczęło się w roku 2019 a zakończy się w roku 2030. Z wybudowanej w ramach 3 projektów kanalizacji i wodociągu korzystają tylko mieszkańcy Gminy, którzy dokonają podłączenia do sieci, podłączeni mieszkańcy podpisują umowy z Gminą i zgodnie z taryfą opłat i odczytem licznika zostają obciążani kosztami odprowadzania ścieków oraz naliczana jest opłata zgodnie ze stanem licznika za korzystanie z wodociągu. Mieszkańcy otrzymają fakturę VAT z naliczonymi kosztami za ścieki oraz za wodę. Korzystanie z infrastruktury kanalizacyjnej i wodociągowej jest odpłatne (opłata za wodę i ścieki) oraz realizowane przez Gminę projekty służą do wykonywania czynności opodatkowanych. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji 3 zadań inwestycyjnych są w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury będą wystawiane na Gminę, zarówno w roku 2023 jak i w kolejnych latach.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia i zwrotu podatku VAT od realizowanego zadania tzn. 3 projektów inwestycyjnych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy, jak również powołane przepisy należy stwierdzić, że obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach zadań inwestycyjnych są w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług nabywanych w ramach realizacji zadań inwestycyjnych polegających na budowie, dobudowie i modernizacji systemu wodno-kanalizacyjnego. Prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwać, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym będzie wyższa niż kwota podatku należnego, Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania tzn. 3 projektów inwestycyjnych. Tym samym, jeśli w okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Gmina ma prawo do otrzymania zwrotu tej różnicy, zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

W świetle art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zatem, należy zaznaczyć, że interpretacja indywidualna opiera się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu fatycznego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00