Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.453.2023.1.MC

1) Czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o Zezwolenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP? 2) Czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

- czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o Zezwolenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP,

- czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

„X” sp. z o.o. (dalej jako „Wnioskodawca”, „Spółka”, „X”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca, zarówno w momencie złożenia niniejszego wniosku, jak i na moment opisanego zdarzenia przyszłego, jest/będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”), podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest również zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na moment złożenia niniejszego wniosku, X nie jest tzw. małym podatnikiem uprawnionym do stosowania preferencyjnej stawki podatkowej w wysokości 9% (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT).

Wnioskodawca należy do międzynarodowej Grupy kapitałowej X (dalej: „Grupa” lub „Grupa X”), dostarczającej wysokiej klasy rozwiązania dla branży instalacyjno-grzewczej i motoryzacyjnej. Spółka prowadzi przede wszystkim działalność produkcyjną.

Udziały w spółce posiadają dwa podmioty niemieckie (dalej łącznie: „Wspólnicy”):

- „Y” - Technik z siedzibą (…), który posiada 99% udziałów Spółki;

- „Z” z siedzibą (…), która posiada 1% udziałów Spółki;

W związku z realizacją kolejnych inwestycji, Spółka uzyskała cztery zezwolenia na prowadzenia działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: (.. .) wydane na podstawie regulacji ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670 oraz z 2021 r. poz. 2105, dalej: „Ustawa o SSE”). Pierwsze zezwolenie zostało udzielone Spółce dnia 27 maja 1998 r., drugie dnia 26 grudnia 2006 r, trzecie z dnia 8 lutego 2011 r., czwarte zaś w dniu 24 czerwca 2014 r. (dalej łącznie jako: „Zezwolenia”).

Na moment składania niniejszego wniosku wszystkie warunki przewidziane w każdym z czterech Zezwoleń zostały wypełnione przez Spółkę, zarówno w zakresie poniesienia zadeklarowanej wartości kosztów kwalifikowanych (wydatków inwestycyjnych), jak i utworzenia oraz utrzymania wskazanej liczby nowych miejsc pracy.

Ponadto w dniu 27 grudnia 2021 r. na rzecz Spółki została wydana decyzja o wsparciu nr 19/(..) (dalej: „Decyzja o wsparciu”) na realizację nowej inwestycji. Decyzja o wsparciu wydana została w oparciu o regulacje ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa o WNI”). Spółka jest w trakcie realizacji inwestycji - zadeklarowany w Decyzji o wsparciu termin zakończenia inwestycji to 31 grudnia 2026 r.

Wspólnicy planują dokonanie zmian w strukturze udziałowej oraz formy prawnej Spółki. W pierwszej kolejności planowana jest sprzedaż udziałów posiadanych przez (…) na rzecz nowoutworzonej polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „X PL”). PL również należeć będzie do Grupy X. XPL w zamian za nabywane udziały w Spółce uiści cenę odpowiadającą wartości rynkowej nabywanych udziałów.

W dalszej kolejności planowane przez przekształcenie Spółki w spółkę komandytową (dalej: „Spółka przekształcona”). Na moment planowanego przekształcenia Spółka posiadać będzie dwóch wspólników:

- Y - Technik z siedzibą (…), który posiadać będzie 99% udziałów Spółki;

- Z, która posiadać będzie 1% udziałów Spółki.

W wyniku planowanego przekształcenia X PL uzyska status komplementariusza w Spółce przekształconej, a Y obejmie funkcję komandytariusza.

Przekształcenie Spółki nastąpi na zasadach określonych w art. 551 i nast. ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467, dalej: „KSH”).

Przekształcenie Spółki nie będzie mieć wpływu na zakres ani miejsce prowadzenia działalności gospodarczej objętej Zezwoleniami oraz Decyzją o Wsparciu. Spółka przekształcona kontynuować będzie działalność spółki przekształcanej, dotyczy to również inwestycji objętej Decyzją o wsparciu.

Pytania

 1) Czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o Zezwolenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP?

 2) Czy Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie wnioskodawcy:

 1. Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o Zezwolenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

 2. Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Kwestie wspólne - przekształcenie Spółki

Zgodnie z regulacją art. 551 § 1 KSH „spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą)”.

Skutki prawne przekształcenia spółki uregulowane zostały w art. 552 oraz w art. 553 KSH. Zgodnie z regulacją art. 552 KSH „spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną”.

Zgodnie natomiast z dyspozycją art. 553 § 1 KSH „spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.” Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 KSH). Wspólnicy spółki przekształcanej stają się natomiast z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 KSH).

W odniesieniu natomiast do konsekwencji podatkowych przekształcenia spółki wskazać należy, że zgodnie z regulacją art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze. zm., dalej: „OP”) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej lub przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Powyższy skutek występuje również w przypadku przekształcenia spółki kapitałowej w osobową spółkę handlową (art. 93a § 2 pkt 2 OP).

W powołanych powyżej regulacjach przewidziana została tzw. zasada kontynuacji. Polega ona na przyjęciu, iż spółka przekształcona jest tożsama ze spółką przekształcaną - spółka przekształcona kontynuuje działalność spółki przekształcanej i pozostaje w zakresie tych samych praw i obowiązków, jakie przysługiwały spółce przekształcanej. Innymi słowy, w przypadku przekształcenia spółki nie występuje poprzednik i następca prawny, ale istnieje ta sama spółka w zmienionej formie, której przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Zasada kontynuacji wywołuje skutki prawne zarówno w sferze cywilnoprawnej, jak i o charakterze administracyjnoprawnym, podatkowym i personalnym.

W sferze cywilnoprawnej zasada kontynuacji oznacza, że treść wszystkich stosunków prawnych jakie łączyły spółkę przekształcaną z innymi podmiotami pozostaje bez zmian. W praktyce oznacza to, że spółka przekształcona nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności, aby przeszły na nią prawa i obowiązki spółki przekształcanej. W szczególności, co do zasady, nie jest konieczne zawieranie aneksów do umów zawartych przez spółkę przekształconą ani nie jest konieczne uzyskanie zgody kontrahentów na zmianę stron umowy (o ile konkretna umowa nie zawiera szczególnych postanowień w tym zakresie).

W aspekcie administracyjnoprawnym spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 553 § 2 KSH).

W sferze personalnej zasada kontynuacji oznacza, że wspólnicy spółki przekształcanej, co do zasady, stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 KSH).

Zasada kontynuacji odnosi się również do praw i obowiązków podatkowych. Spółka przekształcona wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej (art. 93a § 1 i § 2 OP).

Podsumowując, w wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego podmiotu (spółki), a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjno-prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność spółki przekształcanej i przysługują jej wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej, co przekłada się także na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych.

Pytanie nr 1

Zgodnie z regulacją art. 12 ust. 1 ustawy o SSE dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych we właściwych przepisach o podatku dochodowym. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną.

Zgodnie z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, do której odsyła ustawa o SSE, wolne od podatku są dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie powyższe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu (art. 17 ust. 4 ustawy o PDOP).

W powołanych powyżej regulacjach określone zostały podstawowe warunki dla skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego: dochód pochodzić powinien z działalności gospodarczej wykonywanej zgodnie z treścią uzyskanego zezwolenia na ternie SSE. Zwolnienie od podatku stanowi przy tym formę pomocy publicznej, a w zakresie wielkości dopuszczalnej pomocy publicznej (w formie tego zwolnienia) ustawa podatkowa odsyła do odrębnych przepisów.

Dodatkowe warunki dla korzystania ze zwolnienia podatkowego związanego z zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE związane są z utrzymaniem własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne oraz utrzymaniem inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy.

Zgodnie z regulacją § 5 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 121, dalej: „rozporządzenie SSE”) warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest:

 1) utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

 2) utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

W dalszej kolejności wskazać należy, że podatnik straci prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego w przypadku cofnięcia zezwolenia. Zgodnie z regulacją art. 12b ust. 1 ustawy o SSE „w przypadku cofnięcia zezwolenia (...), przedsiębiorca jest obowiązany do zwrotu pomocy publicznej, udzielonej zgodnie z ustawą. Do dnia zwrotu tej pomocy przedsiębiorcy nie może zostać udzielone nowe zezwolenie.” Przesłanki cofnięcia zezwolenia określone zostały w art. 19 ust. 3 ustawy o SSE.

Zgodnie z powyższą regulacją „zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub

2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub

3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli (...), w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub

4. wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.”

Odnosząc powyższe regulacje do planowanego przekształcenia Spółki w pierwszej kolejności wskazać należy, że przepisy regulujące funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych oraz korzystanie ze zwolnią podatkowego wynikającego z udzielonego zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE w sposób wyraźny nie ograniczają możliwości dokonania przekształcenia podmiotu prowadzącego działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jednocześnie, wskazać należy, że w ustawie o PDOP nie zostało zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie zezwolenia musiał kontynuować działalność w formie prawnej, w której działał w momencie uzyskania zezwolenia.

W dalszej kolejności wskazać należy, że przekształcenie spółki nie powinno stanowić również podstawy do cofnięcia zezwolenia. W tym kontekście wskazać należy, że opisana powyżej zasada kontynuacji znajdująca zastosowanie w przypadku przekształcenia spółki obejmuje również prawa i obowiązki wynikające z zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE. Mając na uwadze, że działalność wskazana w zezwoleniach oraz decyzji o wsparciu będzie kontynuowana po przekształceniu Spółki brak jest podstaw dla przyjęcia, że został spełniony pierwszy ze wskazanych powyżej warunków cofnięcia zezwolenia (zaprzestanie prowadzenia działalności wskazanego w zezwoleniu na terenie strefy).

Odnosząc się natomiast do wymogów związanych z utrzymaniem własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne oraz utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy przez określony czas wskazać należy, że w wyniku przekształcenia spółki nie dochodzi do przeniesienia własności składników majątku spółki przekształcanej. W wyniku przekształcenia spółka przekształcona zachowuje tożsamość podmiotową spółki przekształcanej, tyle że w innej formie prawnej. W związku z kontynuacją tożsamości prawnej spółki przekształcanej, w przeciwieństwie do procedury łączenia i podziału, gdzie mamy do czynienia z następstwem prawnym, spółka przekształcona nie jest sukcesorem (w drodze sukcesji uniwersalnej) spółki przekształcanej. Odmiennie bowiem niż przy łączeniu i podziale spółek, gdzie spółka przejmowana albo spółki łączące się lub spółka dzielona ulegają rozwiązaniu, tyle że bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, przy przekształceniu spółka przekształcana nie ulega rozwiązaniu. W konsekwencji warunki dotyczące utrzymania własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne oraz utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy przez określony czas nie zostaną naruszone w wyniku przekształcenia Spółki.

W konsekwencji przekształcenie spółki nie będzie w ocenie Wnioskodawcy wpływać na możliwość korzystania przez Spółkę (działającą już w formie spółki komandytowej) ze zwolnienia podatkowego wynikającego z udzielonych spółce przekształcanej Zezwoleń.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w oparciu o Zezwolenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

Pytanie nr 2

Zgodnie z regulacją art. 3 ust. 1 ustawy o WNI wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych m.in. w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie z podatku dochodowego, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach odrębnych (art. 4 ustawy o WNI).

Zgodnie z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP, do której odsyła ustawa o WNI, wolne od podatku są dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Podobnie jak w przypadku zwolnienia związanego z zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE, zwolnienie powyższe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 4 ustawy o PDOP).

Podstawowe warunki dla skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego wynikające z powyższych regulacji wymagają, aby: dochód pochodził z działalności gospodarczej osiągniętej z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i uzyskany został na terenie określonym w tej decyzji.

Dodatkowe warunki dla korzystania ze zwolnienia podatkowego związanego z prowadzeniem działalności na podstawie decyzji o wsparciu dochodowego z tytułu kosztów inwestycji związane są z utrzymaniem własności składników majątku z którymi były związane wydatki inwestycyjne. Zgodnie z regulacją § 9 ust. 2 oraz 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 2861) warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest:

1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres nie krótszy niż: 5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców, 3 lata - w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;

 2. utrzymanie nowej inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia, przez okres nie krótszy niż: 5 lat - w przypadku dużych przedsiębiorców, 3 lata – w przypadku mikroprzesiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców od dnia zakończenia nowej inwestycji.

W dalszej kolejności wskazać należy, że podatnik straci prawo do korzystania ze zwolnienia podatkowego w przypadku uchylenia decyzji o wsparciu. W takiej sytuacji zobowiązany jest on do zwrotu udzielonej pomocy publicznej (art. 18 ust. 1 ustawy o WNI).

Przesłanki uchylenia decyzji o wsparciu określone zostały w art. 17 ust. 2 ustawy o WNI. Zgodnie z powyższą regulacją „minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu, jeżeli przedsiębiorca:

 1) zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub,

 2) rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub

 3) nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli (…) w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.”

Odnosząc powyższe regulacje do rozważanego przekształcenia Spółki w pierwszej kolejności wskazać należy, że przepisy regulujące korzystanie ze zwolnienia podatkowego wynikającego z udzielonej decyzji o wsparciu (analogicznie jak w przypadku zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE) w sposób wyraźny nie ograniczają możliwości dokonania przekształcenia podmiotu prowadzącego działalność w oparciu o decyzję o wsparciu. Jednocześnie, wskazać należy, że w ustawie o PDOP nie zostało zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał kontynuować działalność w formie prawnej, w której działał w momencie uzyskania decyzji.

W dalszej kolejności wskazać należy, że przekształcenie spółki nie powinno stanowić również podstawy do uchylania decyzji o wsparciu. W tym kontekście ponownie wskazać należy, że opisana powyżej zasada kontynuacji znajdująca zastosowanie w przypadku przekształcenia spółki obejmuje również prawa i obowiązki wynikające z decyzji o wsparciu.

Mając na uwadze, że działalność wskazana w zezwoleniach oraz decyzji o wsparciu będzie kontynuowana po przekształceniu Spółki brak jest podstaw dla przyjęcia, że został spełniony pierwszy ze wskazanych powyżej warunków uchylenia decyzji o wsparciu (zaprzestanie prowadzenia działalności określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu).

Odnosząc się natomiast do wymogów związanych z utrzymaniem własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne oraz utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia przez określony czas ponownie wskazać należy, że w wyniku przekształcenia spółki nie dochodzi do przeniesienia własności składników majątku spółki przekształcanej. W wyniku przekształcenia spółka przekształcona zachowuje tożsamość podmiotową spółki przekształcanej, tyle że w innej formie prawnej. W związku z kontynuacją tożsamości prawnej spółki przekształcanej, w przeciwieństwie do procedury łączenia i podziału, gdzie mamy do czynienia z następstwem prawnym, spółka przekształcona nie jest sukcesorem (w drodze sukcesji uniwersalnej) spółki przekształcanej. Odmiennie bowiem niż przy łączeniu i podziale spółek, gdzie spółka przejmowana albo spółki łączące się lub spółka dzielona ulegają rozwiązaniu, tyle że bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, przy przekształceniu spółka przekształcana nie ulega rozwiązaniu. W konsekwencji warunki dotyczące utrzymania własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne oraz utrzymania inwestycji w regionie, w którym udzielono wsparcia przez określony czas nie zostaną naruszone w wyniku przekształcenia Spółki.

W konsekwencji przekształcenie spółki nie będzie w ocenie Wnioskodawcy wpływać na możliwość korzystania przez Spółkę (działającą już w formie spółki komandytowej) ze zwolnienia podatkowego wynikającego z udzielonej Wnioskodawcy decyzji o wsparciu.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia podatkowego obejmującego dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu uzyskane na terenie określonym w Decyzji o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że prezentowane przez niego stanowisko zostało potwierdzone we wcześniejszych interpretacjach indywidulanych dotyczących zbliżonych stanów faktycznych wydanych w ostatnich miesiącach, w tym w szczególności:

 1) w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2023 r., Znak:

0114-KDIP2-1.4010.185.2023.1.KW, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorstwo, które jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mogło dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów k.s.h. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa.” W konsekwencji DKIS uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „Spółka Przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o DoW; przy czym łączna kwota zwolnienia z podatków dochodowych po stronie Wspólników oraz Spółki Przekształconej z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty pomocy publicznej określonej w DoW”.

 2) w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2023 r., Znak:

0111-KDIB1-3.4010.254.2023.1.PC, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorstwo, które jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mogło dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów k.s.h. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa.” W konsekwencji DKIS uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „SPK, powstała na skutek przekształcenia Wnioskodawcy, będąca następcą prawnym owej działalności i wszelkich praw i obowiązków, w tym również z decyzji o wsparciu, będzie mogła korzystać ze zwolnienia dochodów osiągniętych z realizacji nowych inwestycji określonych w decyzjach o wsparciu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00