Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.400.2023.3.MŻA

Ustalenie podstawy opodatkowania z tytułu otrzymanego dofinansowania oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części dotyczącej:

  • uwzględnienia w podstawie opodatkowania dofinansowania czynności określonych w punkcie 3 i 5 pierwszego etapu Projektu i czynności określonych w punktach 1-8 drugiego etapu Projektu,
  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. czynności Projektu;
  • oraz nieprawidłowe w części dotyczącej:
  • uwzględnienia w podstawie opodatkowania dofinansowania czynności określonych w pozostałych punktach pierwszego i drugiego etapu Projektu;
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami pozostałych wydatków związanych z realizacją Projektu.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu otrzymanego dofinansowania oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn.: „(…)”. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 sierpnia 2023 r. (data wpływu 30 sierpnia 2023 r.) oraz pismem z 3 października 2023 r. (data wpływu 3 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „A.”) jest jednostką naukową, placówką naukowo-badawczą (…), która istnieje od (…) r. A. działa na podstawie ustawy z (…)), uchwały nr (…) Prezydium Rządu z (…) r. w sprawie (…), rozporządzenia Ministra (…) r. w sprawie reorganizacji (…) oraz statutu z (…) r.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

(…) 2022 roku Wnioskodawcy nadano statut państwowego instytutu badawczego (Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia (…) r. w sprawie (…)). Zmiana ta nie jest jeszcze widoczna w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o instytutach badawczych do podstawowej działalności Wnioskodawcy należy prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, ich wdrażanie i przystosowywanie do potrzeb praktyki w obszarze (…) (PKD 72.19.Z). Przedmiotem działania Wnioskodawcy jest także m.in. realizowanie projektów badawczych, badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych krajowych oraz międzynarodowych, realizowanie zamówionych badań naukowych i prac rozwojowych oraz opracowywanie, upowszechniane i wdrażanie rozwiązań technicznych i technologicznych.

Aktualnie Wnioskodawca ubiega się o zawarcie umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o uzyskanie dofinansowania (dotacji) w związku projektem innowacyjnym „(…)” (dalej: „Projekt”). Projekt ten będzie realizowany w dwóch etapach.

Pierwszy etap nosi nazwę „(…)”, a jego celem jest promowanie (…) w obszarze tematycznym (…). Zasadniczym zamierzeniem projektu jest (…), a także przedstawicielami administracji państwowej nadzorującej sektor (…). Projekt ma na celu przyczynić się do rozwoju współpracy (…) i podniesienia kwalifikacji zawodowych osób związanych z szeroko rozumianą działalnością (…) w sektorze (…).

W pierwszym etapie Projektu Wnioskodawca planuje przeprowadzenie jednej konferencji (…), z zakresu (…) w systemach o różnym stopniu intensyfikacji produkcji. Szczegółowy zakres merytoryczny/tematyka konferencji będzie ustalany w oparciu o aktualne, istotne dla branży (…) problemy, a także najnowsze osiągnięcia/rozwiązania naukowe sprzyjające poprawie efektów prac (…) w sektorze (…) (np. konsultacje z (…)). W tym celu Wnioskodawca planuje zaproszenie ekspertów, którzy wygłoszą prelekcje i/lub przedstawią plakaty dotyczące ww. zagadnień.

Dodatkowo, przedstawione informacje zostaną opublikowane w formie monografii i broszury z abstraktami. Informacje o projekcie i o efektach jego realizacji będą dostępne na stronie internetowej, której opracowanie zaplanowane jest w ramach jego realizacji. Będzie to jedna z form upowszechniania wyników i promocji projektu (inne to np. ogłoszenia, artykuły w fachowej prasie i mediach społecznościowych). Strona internetowa będzie stanowiła bazę informacji/danych dotyczących projektu, a także szeroko rozumianej problematyki (…) i (…).

Wszystkie osoby zadeklarowane do obsługi projektu będą zatrudniane przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło lub umowy na zlecenie.

Podczas realizacji pierwszego etapu Projektu Wnioskodawca poniesie liczne wydatki m.in. na realizację następujących zadań:

1)Redakcja merytoryczna i naukowa oraz recenzja naukowa monografii - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

2)Przygotowanie monografii i abstraktów do druku - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

3)(...) - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

4)Akcja informacyjno-promocyjna dotycząca zakresu i podstawowych celów projektu oraz wynagrodzenia z tytułu jej przygotowania i organizacji - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

5)(...) - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

Celem drugiego etapu Projektu zatytułowanego „(…)” jest wspieranie działań (…). W zakresie drugiego etapu Wnioskodawca planuje przeprowadzenie konferencji oraz publikację materiałów promujących rolę (…) w zrównoważonej gospodarce (…) gospodarce (…) wspierającej hodowców i (…) użytkowników (…) w formie recenzowanej monografii naukowej o objętości do 200 stron. Monografia będzie wchodzić w skład materiałów konferencyjnych.

W celu promocji i dotarcia do jak największej grupy odbiorców planuje się przygotowanie i organizację akcji informacyjnej dotyczącej zakresu i podstawowych celów projektu w roku 2023, której ważnym elementem będzie strona internetowa projektu. Na stronie tej prezentowany będzie terminarz konferencji, zakres tematyczny spotkań, wyniki badań naukowych oraz monografia naukowa wydana w ramach operacji.

W ramach realizacji drugiego etapu Projektu Wnioskodawca wyszczególnia następujące wydatki:

1)Usługa konferencyjna - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

2)Publikacja naukowa (monografia), redakcja naukowa, recenzja naukowa - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

3)Publikacja naukowa (monografia) - przygotowanie do druku - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

4)Druk monografii naukowej - materiałów konferencyjnych - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

5)Materiały konferencyjne (torba konferencyjna, pendrive, długopis, notes) - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…)zł brutto.

6)Przygotowanie prezentacji na konferencję - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

7)Akcja informacyjno-promocyjna dotycząca zakresu i podstawowych celów Projektu oraz wynagrodzenia z tytułu jej przygotowania i organizacji oraz prowadzenie strony internetowej Projektu - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

8)Obsługa merytoryczna zadań dot. realizacji Projektu, opracowanie tematyki konferencji i jej organizacja - całkowity koszt zadania wyniesie (…) zł brutto.

9)Obsługa administracyjna (naliczanie i rozliczanie wynagrodzeń, podatków i składek ZUS, księgowanie, przygotowanie zestawień, poleceń księgowania, prowadzenie kont księgowych, ewidencja dowodów księgowych, weryfikacja rozrachunków, kontrola formalno-rachunkowa dokumentów księgowych, sporządzanie przelewów, obsługa bankowa, finansowe rozliczanie projektu, kontrola wydatków, sporządzanie wniosków o płatność, zestawień, raportowanie, kompletowanie i przygotowanie dokumentów do wniosku o płatność, czynności sprawozdawczo-ewaluacyjne, kadrowa, umów zleceń, obsługa przetargów i zamówień publicznych) - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

10)Delegacje krajowe (w celu spotkania organizacyjnego, ustalenie prac w projekcie, uzgodnienia projektowe, ustalenia z hotelem) - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

11)Ubezpieczenie (ZUS pracodawcy) - całkowity koszt zadania wyniesie maksymalnie (…) zł brutto.

W związku z potencjalnym uzyskaniem przez Wnioskodawcę pomocy finansowej w postaci dotacji, poziom refundacji kosztów kwalifikowalnych określono w wysokości 90%. Pozostałe 10% kosztów związanych z realizacją Projektu Wnioskodawca musi pokryć z własnych środków. A., nie posiada dostatecznych środków, które mógłby przeznaczyć na pokrycie kosztów nieobjętych dofinansowaniem, w związku z czym, będzie on obciążał uczestników konferencji tą częścią kosztów, która nie podlega dofinansowaniu.

W trakcie każdej z konferencji realizowanej w ramach Projektu Wnioskodawca przewiduje uroczystą kolację dla jej uczestników. Częścią kosztów tego punktu programu A. będzie obciążał uczestników konferencji (koszty nie objęte przedmiotowym dofinansowaniem, np. oprawa muzyczna, część usługi gastronomicznej (dodatkowe pozycje menu).

Wnioskodawca będzie wystawiał na rzecz uczestników konferencji faktury dokumentujące:

1)obciążenie kosztami nieobjętymi dofinansowaniem w takiej części, jaka przypada na danego uczestnika konferencji - zostanie wykazane przez A. jako opodatkowane według właściwej stawki podatku VAT;

2)obciążenie każdego uczestnika konferencji kosztami nieobjętymi niniejszym dofinansowaniem zostanie wykazane, jako opodatkowane według właściwej stawki podatku VAT.

Efekty Projektu takie jak udostępnienie monografii, abstraktów, dostęp do strony internetowej czy przekazanie materiałów konferencyjnych nie będą służyły działalności gospodarczej Wnioskodawcy opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat za dostęp do żadnych efektów Projektu, jak również nie będzie osiągał z tego tytułu żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty Projektu wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, tj. będzie je nieodpłatnie udostępniał wszystkim podmiotom zainteresowanym.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Konferencja będzie miała charakter otwarty, tj. udział w niej będzie mogła wziąć każda zainteresowana osoba. W przypadku, gdy liczba zgłoszeń przekroczy liczbę przewidzianych miejsc na konferencji, decydowała będzie kolejność zgłoszeń. Z momentem przesłania zgłoszenia i wpłacenia przez uczestnika kwoty, dojdzie do zawarcia w sposób dorozumiany umowy, zgodnie z którą Wnioskodawca będzie zobowiązany do odpłatnego świadczenia usługi wstępu na konferencję. Taka umowa nie będzie miała charakteru pisemnego.

Otrzymanie dofinansowania nie będzie uzależnione od liczby uczestników konferencji. Dofinansowanie nie będzie przyznawane pod warunkiem uczestnictwa w konferencji określonej liczby uczestników, tak samo jak wysokość dofinansowania nie będzie uzależniona od liczby uczestników.

Wnioskodawca gdyby nie otrzymał dofinansowania podjąłby się realizacji Projektu w ograniczonym zakresie. Z uwagi na brak wystarczających środków w budżecie Wnioskodawca konferencje byłyby sfinansowane z wpisowego uczestników.

Dofinansowanie będzie przyznawane wyłącznie na realizację zadań związanych z Projektem.

Wnioskodawca będzie samodzielnie dokonywał zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu. Wszelkie wydatki związane z realizacją Projektu będą ponoszone wyłącznie przez Wnioskodawcę.

Faktury za nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu zostaną wystawione na A..

W przypadku niezrealizowania zadań dotyczących Projektu, A. będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanych od ARiMR środków (dofinansowania), co wynika z regulaminu naboru potencjalnych beneficjentów dotacji.

Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczania się z otrzymanych środków z ARiMR poprzez przedstawienie poniesionych w ramach projektu wydatków, które zostaną częściowo sfinansowane ze środków ARiMR. Takie uregulowanie będzie zastrzeżone w umowie zawartej między Wnioskodawcą a ARiMR, która nie została jeszcze zawarta.

W odpowiedzi na pytanie: Czy monografia została stworzona na potrzeby konferencji dla jej uczestników w ramach I etapu (…)? Czy została opublikowana po konferencji i zawiera materiały przedstawione przez prelegentów? Czy będzie służyć wyłącznie nieodpłatnej publikacji?

Wskazali Państwo, że monografia zostanie stworzona na potrzeby konferencji - będzie wchodzić w skład materiałów konferencyjnych udostępnionych jej uczestnikom. Dodatkowo po konferencji zostanie ona opublikowana i udostępniona wszystkim zainteresowanym (nie tylko uczestnikom) na stronie internetowej Projektu. Publikacja będzie zawierała materiały przedstawione przez prelegentów. Publikacja będzie służyła wyłącznie nieodpłatnej publikacji.

W odpowiedzi na pytanie: Czy pkt 4 dotyczący organizacji konferencji wyłącznie w ramach pierwszego etapu projektu dotyczy wydatków związanych zarówno z organizacją konferencji, jak i pozostałych czynności wykonywanych przez Państwa w ramach obu etapów projektu?

Wskazali Państwo, że wydatki, które zostaną poniesione przez A. na zorganizowanie akcji informacyjno-promocyjnej dotyczącej zakresu i podstawowych celów Projektu będą przeznaczone wyłącznie na promocję konferencji organizowanej w ramach pierwszego etapu Projektu. W ramach promocji drugiego etapu Projektu zostanie przeprowadzona odrębna akcja informacyjno-promocyjna, na którą wydatek został przewidziany na liście wydatków w ramach realizacji drugiego etapu.

W odpowiedzi na pytanie: Czy są Państwo w stanie wydzielić wydatki związane z czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi w szczególności wymienionymi w pkt 9-11 (w ramach drugiego etapu)?

Wskazali Państwo, że wydatki związane z czynnościami opodatkowanymi w ramach pierwszego etapu Projektu zostały wymienione w pkt 3) - „(...)” oraz pkt 5) – „(…)”, natomiast w ramach drugiego etapu Projektu w pkt 1) - 8).

Pytania

1)Czy dofinansowanie uzyskane przez A. w związku z realizacją Projektu będzie podlegało opodatkowaniu VAT?

2)Czy A. będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu, które będą związane z organizacją konferencji, tj. w przypadku pierwszego etapu Projektu wymienione w pkt 3) powyżej - „(...)” oraz pkt 5) powyżej - „(...)” oraz w przypadku drugiego etapu Projektu wymienione w pkt 1)- 8) powyżej?

3)Czy A. będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od pozostałych wydatków związanych z realizacją Projektu, które nie będą związane z organizacją konferencji, w tym związanych z przygotowaniem i wydaniem monografii i innych materiałów, które nie będą wchodziły w skład materiałów konferencyjnych?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w piśmie 3 października 2023 r.)

Stanowisko przyporządkowane do pytania 1.

Państwa zdaniem, dofinansowanie uzyskane przez A. w związku z realizacją Projektu będzie podlegało opodatkowaniu VAT w części w jakiej będzie ono przypadało na pokrycie wydatków związanych z organizacją w ramach Projektu konferencji, tj. w przypadku pierwszego etapu Projektu wymienione w pkt 3) powyżej - „(...)” oraz pkt 5) powyżej - „(...)” oraz w przypadku drugiego etapu Projektu wymienione w pkt 1)-8) powyżej. W pozostałym zakresie dofinansowanie uzyskane przez A. w związku z realizacją Projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Stanowisko przyporządkowane do pytania 2.

Państwa zdaniem, A. będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu, które będą związane z organizacją konferencji, tj. w przypadku pierwszego etapu Projektu wymienione w pkt 3) powyżej - „(...)” oraz pkt 5) powyżej - „(...)” oraz w przypadku drugiego etapu Projektu wymienione w pkt 1)-8) powyżej.

Stanowisko przyporządkowane do pytania 3.

Państwa zdaniem, A. będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od pozostałych wydatków związanych z realizacją Projektu, które nie będą związane z organizacją konferencji, w tym związanych z przygotowaniem i wydaniem monografii i innych materiałów, które nie będą wchodziły w skład materiałów konferencyjnych.

UZASADNIENIE

Ad. 1)

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a- 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z kolei zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania na gruncie VAT stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług, pomniejszone o kwotę podatku VAT. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Zgodnie zatem z brzmieniem art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, za podstawę opodatkowania usług uczestnictwa w konferencjach organizowanych w ramach Projektu należy uznać zarówno:

1)kwotę, którą każdy z uczestników konferencji wpłaci na rzecz Wnioskodawcy tytułem uczestnictwa w tych konferencjach oraz

2)kwotę dofinansowania, którą Wnioskodawca otrzyma w części przypadającej na organizację konferencji w ramach Projektu, tj. w przypadku pierwszego etapu Projektu wymienione w pkt 3) powyżej - „(...)” oraz pkt 5) powyżej - „(...)” oraz w przypadku drugiego etapu Projektu wymienione w pkt 1)-8) powyżej.

Zgodnie z brzmieniem art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, w pewnych okolicznościach podstawę opodatkowania VAT zwiększa się o kwotę dotacji, dopłat oraz subwencji, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, taka dotacja, dopłata czy subwencja o charakterze ogólnym, która jest przeznaczona na pokrycie kosztów działalności podatnika nie zwiększa podstawy opodatkowania VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT.

W Państwa ocenie środki otrzymane tytułem dofinansowania na pokrycie części kosztów organizacji w ramach projektu konferencji będą stanowiły podlegające opodatkowaniu VAT dotacje, dopłaty, subwencje zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, bowiem będą one wpływały w sposób bezwzględny i bezpośredni na cenę udziału uczestników w tych konferencjach oferowaną przez A.

Mianowicie, gdyby A. nie otrzymał dofinansowania na pokrycie części kosztów organizacji w ramach projektu konferencji cena udziału w konferencji oferowana przez A. byłaby znacznie wyższa. Dzięki uzyskaniu wspomnianego dofinansowania A. będzie mógł oferować udział w konferencjach organizowanych w ramach Projektu za ok. 10% łącznych kosztów ich organizacji, bowiem dofinansowanie uzyskane przez A. pozwoli na pokrycie pozostałej części udziału uczestników.

Stanowisko potwierdzające konieczność opodatkowania VAT dofinansowania uzyskanego przez A. na pokrycie części kosztów organizacji konferencji znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku WSA w Łodzi z 30 maja 2019 r. (sygn. I SA/Łd 83/19) wydanego w sprawie zrzeszenia pracodawców które otrzymało dotację, z której pokryło 90% kosztów analizy potrzeb rozwojowych (nie występuje tutaj event), pozostałe 10% pokrywał przedsiębiorca (beneficjent). Sąd uznał, że realizacja takiego projektu to odpłatne świadczenie usług na rzecz przedsiębiorcy mimo braku zysku po stronie Związku. WSA w Łodzi uznał, że uzyskana przez zrzeszenie pracodawców dotacja, w przeważającej części, będzie redukowała cenę konkretnej usługi świadczonej dla uczestnika realizowanego projektu, a zatem będzie miała charakter sprzedażowy, a nie zakupowy, tym samym spełniony jest warunek do włączenia dotacji do podstawy opodatkowania.

W konsekwencji, Państwa zdaniem, dofinansowanie uzyskane przez A. w związku z realizacją Projektu będzie podlegało opodatkowaniu VAT w części w jakiej będzie ono przypadało na pokrycie wydatków związanych z organizacją w ramach Projektu konferencji, tj. w przypadku pierwszego etapu Projektu wymienione w pkt 3) powyżej - „(...)” oraz pkt 5) powyżej - „(...)” oraz w przypadku drugiego etapu Projektu wymienione w pkt 1)-8) powyżej.

W pozostałym zakresie dofinansowanie uzyskane przez A. w związku z realizacją Projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Ad. 2)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z brzmienia powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi VAT podatnika.

Państwa zdaniem w opisanym zdarzeniu przyszłym warunki do dokonania pełnego odliczenia VAT są spełnione. A. jest podatnikiem VAT czynnym, a towary i usługi nabyte w związku z realizacją w ramach Projektu konferencji zostaną wykorzystane przez nie do czynności opodatkowanych VAT polegających na odpłatnym świadczeniu przez A. na rzecz uczestników konferencji usług udziału w tych konferencjach.

W ocenie Wnioskodawcy związek wydatków, które zostaną poniesione na realizację konferencji w ramach Projektu z usługami, które zostaną wyświadczone przez Gminę uczestnikom konferencji ma charakter bezpośredni, bowiem bez poniesienia wydatków nakierowanych na organizację konferencji Gmina nie mogłaby pobierać opłat za udział w nich od uczestników.

W konsekwencji, Państwa zdaniem, A. będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu, które będą związane z organizacją konferencji, tj. w przypadku pierwszego etapu Projektu wymienione w pkt 3) powyżej - „(...)” oraz pkt 5) powyżej - „(...)” oraz w przypadku drugiego etapu Projektu wymienione w pkt 1)-8) powyżej.

Ad. 3)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści przytoczonych wyżej przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wykluczone jest zatem dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

1)zostały nabyte przez podatnika VAT oraz

2)pozostają w związku z wykonywanymi przez podatnika VAT czynnościami opodatkowanymi VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z przywołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z powyższym nie jest możliwe dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Państwa zdaniem, w omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ A. nie będzie wykorzystywał efektów Projektu innych niż konferencje i wydatki związane z ich organizacją do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nie będą Państwo pobierać opłat za dostęp do efektów Projektu innych niż udział w konferencjach, jak również nie będą Państwo osiągać z tego tytułu żadnych innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, innych niż opłaty uzyskane od uczestników konferencji. Będą Państwo wykorzystywać efekty Projektu inne niż związane z organizacją konferencji wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, tj. będą Państwo je nieodpłatnie udostępniać wszystkim podmiotom zainteresowanym.

A. wskazuje, że nie będzie on miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od pozostałych wydatków związanych z realizacją Projektu, które nie będą związane z organizacją konferencji, w tym związanych z przygotowaniem i wydaniem monografii i innych materiałów, które nie będą wchodziły w skład materiałów konferencyjnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej:

  • uwzględnienia w podstawie opodatkowania dofinansowania czynności określonych w punkcie 3 i 5 pierwszego etapu Projektu i czynności określonych w punktach 1-8 drugiego etapu Projektu,
  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. czynności Projektu;

oraz nieprawidłowe w części dotyczącej:

  • uwzględnienia w podstawie opodatkowania dofinansowania czynności określonych w pozostałych punktach pierwszego i drugiego etapu Projektu;
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od udokumentowanych fakturami pozostałych wydatków związanych z realizacją Projektu.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.

Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

W sprawie C‑16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, Trybunał w wyroku z 3 marca 1994 r. zauważył, że czynność:

podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy.

TSUE, w wyroku z dnia 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że:

„(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505 pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).

W wyroku z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances Trybunał wskazał, że:

„(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny. Pozwala na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Status podatnika podatku od towarów i usług wynika również z okoliczności dokonania czynności, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Podstawa opodatkowania jest zdefiniowana w art. 29a ust. 1 ustawy:

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:

podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy:

podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Oznacza to, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Przepis art. 29a ust. 6 i 7 ustawy wymienia elementy, które powinny, bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Z powołanego powyżej art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że podstawą opodatkowania jest wszystko to, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną nie tylko od nabywcy, usługobiorcy, ale również od osoby trzeciej z tytułu dostawy towaru lub wykonania usługi. Ponadto regulacja ta wskazuje, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi.

Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dofinansowanie ma, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlega opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie wsparcia.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości, zgodnie z którym:

w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły, prowadzący do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 30 maja 2019 r., sygn. I SA/Łd 83/19:

W rozpatrywanej sprawie nie ma znaczenia okoliczność, że uczestnicy projektu pokrywają jedynie część jego kosztów, a pozostała część pochodzi od osoby trzeciej, tj. ze środków unijnych. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…). Związek chce jedynie rozdzielić te czynności na grupę opodatkowaną i nieopodatkowaną, co w ocenie Sądu jest niemożliwe, gdyż wszystkie one służą jednemu celowi - realizacji projektu.

Omawiany projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności strony skarżącej, skierowanym do ściśle określonej grupy podmiotów - przedsiębiorców, którzy będą korzystać z indywidualnych usług świadczonych przez skarżącego. Zatem otrzymane przez stronę kwoty, stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu, należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu uczestnicy projektu poniosą z tego tytułu odpłatność jedynie częściowo, a w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi w wysokości co najmniej równej wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem.

W tym kontekście istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des Produits Wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego.

Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku z 13 czerwca 2022 r. w sprawie C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał.

Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywane dofinansowanie (dotacja) jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związane z ceną danego świadczenia/danej dostawy (tj. świadczenie/dostawa dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dofinansowanie nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować je jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Bezpośrednio z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii, czy dofinasowanie uzyskane przez A. w związku z realizacją Projektu będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

W Państwa ocenie dofinansowanie uzyskane przez A., w przypadku pierwszego etapu Projektu będzie podlegało opodatkowaniu VAT wyłącznie w części w jakiej będzie ono przypadało na pokrycie wydatków określonych w punktach 3 i 5, tj.:

3) (...);

5) (...).

Dofinansowanie przypadające na pokrycie wydatków w ramach pozostałych czynności pierwszego etapu Projektu określonych w punktach 1, 2, i 4, w Państwa ocenie, nie będzie podlegało opodatkowaniu, tj.:

1) Redakcja merytoryczna i naukowa oraz recenzja naukowa monografii;

2) Przygotowanie monografii i abstraktów do druku;

4) Akcja informacyjno-promocyjna dotycząca zakresu i podstawowych celów projektu oraz wynagrodzenia z tytułu jej przygotowania i organizacji.

W przypadku drugiego etapu Projektu, Państwa zdaniem, opodatkowaniu będzie podlegało dofinansowanie w przypadku wydatków określonych w punktach 1-8, tj.:

1) Usługa konferencyjna;

2) Publikacja naukowa (monografia), redakcja naukowa, recenzja naukowa;

3) Publikacja naukowa (monografia) - przygotowanie do druku;

4) Druk monografii naukowej - materiałów konferencyjnych;

5) Materiały konferencyjne (torba konferencyjna, pendrive, długopis, notes).

6) Przygotowanie prezentacji na konferencję,

7) Akcja informacyjno-promocyjna dotycząca zakresu i podstawowych celów Projektu oraz wynagrodzenia z tytułu jej przygotowania i organizacji oraz prowadzenie strony internetowej Projektu;

8) Obsługa merytoryczna zadań dot. realizacji Projektu, opracowanie tematyki konferencji i jej organizacja;

Natomiast dofinansowanie przypadające na pokrycie wydatków w ramach pozostałych czynności drugiego etapu Projektu określonych w punktach 9-11, w Państwa ocenie, nie będzie podlegało opodatkowaniu, tj.:

9) Obsługa administracyjna (naliczanie i rozliczanie wynagrodzeń, podatków i składek ZUS, księgowanie, przygotowanie zestawień, poleceń księgowania, prowadzenie kont księgowych, ewidencja dowodów księgowych, weryfikacja rozrachunków, kontrola formalno-rachunkowa dokumentów księgowych, sporządzanie przelewów, obsługa bankowa, finansowe rozliczanie projektu, kontrola wydatków, sporządzanie wniosków o płatność, zestawień, raportowanie, kompletowanie i przygotowanie dokumentów do wniosku o płatność, czynności sprawozdawczo-ewaluacyjne, kadrowa, umów zleceń, obsługa przetargów i zamówień publicznych);

10) Delegacje krajowe (w celu spotkania organizacyjnego, ustalenie prac w projekcie, uzgodnienia projektowe, ustalenia z hotelem);

11) Ubezpieczenie (ZUS pracodawcy).

W odniesieniu do powyższego w pierwszej kolejności wskazać, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega czynność, tj. dostawa towarów lub świadczenie usług, a nie sama płatność w postaci dofinansowania.

Jak wyżej wskazano z art. 29a ust. 1 ustawy oraz przywołanego orzecznictwa TSUE wynika, że o uznaniu dotacji za kategorię zaliczaną do podstawy opodatkowania decyduje to, że dotacja dokonywana jest na sfinansowanie konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dla takiego zaliczenia dotacji obojętne jest, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej. Ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

Z powyższego wynika, że jeżeli podatnik w celu zrealizowania konkretnej dostawy lub usługi otrzyma od innego podmiotu dofinansowanie, także w formie dotacji, stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi, to owo dofinansowanie stanowi element podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny.

W ocenie organu w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Dotację przekazaną na realizację ww. projektu w całości, należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze), które mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez A. usług.

W omawianym przypadku dofinansowanie nie będzie przeznaczone na ogólną działalność Wnioskodawcy, lecz wyłącznie na realizację przypisanych Państwu w ramach Projektu zadań, tj. na pokrycie kosztów związanych z realizacją Projektu, w tym za usługi organizacji konferencji świadczone w ramach realizacji tego Projektu.

Otrzymana dotacja pokryje 90% kosztów realizowanego Projektu, a tylko 10% pokrywają Państwo we własnym zakresie. Jak wynika z opisu sprawy, A. nie posiada dostatecznych środków, które mógłby przeznaczyć na pokrycie kosztów nieobjętych dofinansowaniem, w związku z czym będzie on obciążał uczestników konferencji tą częścią kosztów, która nie podlega dofinansowaniu. Gdyby nie otrzymali Państwo dofinansowania, podjęliby się Państwo realizacji Projektu w ograniczonym zakresie. Z uwagi na brak wystarczających środków w budżecie Wnioskodawcy konferencje byłyby sfinansowane z wpisowego uczestników. Zatem niewątpliwie otrzymane dofinansowanie będzie stanowiło dopłatę do świadczonych usług.

Podkreślić należy, że na gruncie podatku VAT nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie za wykonaną czynność pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. Jeśli czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna.

Otrzymane środki będą stanowiły dofinansowanie na realizację konkretnego Projektu, w ramach którego będą organizowane konferencje na rzecz określonej liczby osób. Z opisu sprawy niewątpliwie wynika, że otrzymane dofinansowanie będzie redukowało cenę świadczonych usług na rzecz uczestników konferencji. W ocenie organu nie znajduje podstaw do przyjęcia Państwa stanowisko w zakresie podzielenia dofinansowania, odpowiednio do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu. Tym bardziej, że wydatki ponoszone w ramach pierwszej i drugiej części Projektu są w części analogiczne, natomiast wskazują je Państwo jako czynności podlegające opodatkowaniu wyłącznie w drugim etapie Projektu. Przykładowo, wydatki dotyczące przygotowania monografii, bądź akcji informacyjno-promocyjnej dotyczącej zakresu i podstawowych celów Projektu oraz wynagrodzenia z tytułu jej przygotowania i organizacji zostały wskazane przez Państwa w drugim etapie jako związane z usługą organizacji konferencji, a w pierwszym jako niezwiązane. Jednocześnie z wniosku wynika, że monografia zostanie stworzona na potrzeby konferencji zarówno w ramach pierwszego, jak i drugiego etapu projektu – będzie wchodzić w skład materiałów konferencyjnych udostępnionych jej uczestnikom.

Należy zauważyć, że wszystkie pozycje opisanych czynności zostały objęte dofinansowaniem przyznanym na realizację jednego Projektu. Koszty te są ze sobą wzajemnie powiązane i niezbędne do wykonania Projektu, zatem odmienne kwalifikowanie do mających bezpośredni wpływ na cenę i wpływu takiego niemających jest sztuczne i nieuzasadnione. Koszty poszczególnych czynności są ze sobą wzajemnie powiązane i łącznie stanowią całość realizowanego Projektu. Omawiany Projekt jest konkretnym przedsięwzięciem, wyodrębnionym z ogólnej Państwa działalności skierowanym do określonych osób, które poniosą częściowe koszty swojego uczestnictwa w projekcie.

Zatem, kwoty stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją Projektu w całości, tj. zarówno przygotowywaniem monografii, prezentacji na konferencję, strony internetowej, obsługi administracyjnej i pozostałych opisanych wydatków, należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach Projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu uczestnicy poniosą z tego tytułu odpłatność jedynie częściowo, a w warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę usługi w wysokości co najmniej równej wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem.

W tej sytuacji otrzymane dofinansowanie będzie związane z wartością danego świadczenia w sposób zindywidualizowany i policzalny, a więc też i jego ceną, gdyż możliwe będzie zidentyfikowanie ekonomicznej i bezpośredniej zależności pomiędzy dotacją a wykonanymi usługami. Niewątpliwie cena, za jaką będą Państwo świadczyć usługi w ramach projektu zależy od kwoty dofinansowania. Wskazuje to więc na bezpośredni wpływ dotacji na finalną cenę usługi wykonywanej na rzecz uczestników projektu. Dofinansowanie to zatem będzie bezpośrednio kształtowało cenę usługi, określoną przez Państwa na rzecz uczestników Projektu i będzie miało charakter cenotwórczy.

Ocena przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa podatkowego, jak i orzeczeń TSUE prowadzi do stwierdzenia, że w niniejszej mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpi skonkretyzowane świadczenie w zamian za określone wynagrodzenie.

Zatem otrzymana przez Państwa dotacja na realizację Projektu, będzie stanowiła należności za świadczone usługi, bowiem w analizowanym przypadku zaistnieje bezpośredni związek pomiędzy wykonanym świadczeniem a otrzymanym od osoby trzeciej wynagrodzeniem. W sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku brak jest uzasadnienia dla odmiennego kwalifikowania przyznanej dotacji w ramach pierwszego oraz drugiego etapu, gdyż czynności jakie Państwo wykonują w ramach tych dwóch etapów są tożsame i ściśle związane w przeprowadzeniem obu konferencji, a więc z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji stwierdzić należy, że otrzymane dofinansowanie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług i zwiększy w całości podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 w związku z art. 29a ust. 6 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe w części w jakiej uwzględnili Państwo w podstawie opodatkowania świadczonych usług dofinansowanie czynności określonych w punkcie 3 i 5 pierwszego etapu Projektu i czynności określonych w punktach 1-8 drugiego etapu Projektu oraz nieprawidłowe w części w jakiej nie uwzględnili Państwo w podstawie opodatkowania dofinansowania czynności określonych w pozostałych punktach pierwszego i drugiego etapu Projektu.

Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od udokumentowanych fakturami wydatków poniesionych w ramach realizacji Projektu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a)(uchylona)

b)nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c)usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Zgodnie natomiast z art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powołanych przepisów art. 86 i art. 88 wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. I tak podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W niniejszej sprawie wskazali Państwo, że są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu będą wystawiane na A.

Jak wykazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 otrzymana przez Państwa dotacja będzie w całości stanowiła pokrycie ceny usług świadczonych w ramach Projektu i będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość tych usług, zatem będzie stanowić wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za wykonywane przez Państwa świadczenia podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wszystkich wydatków związanych z realizacją Projektu, z wyjątkiem przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe, natomiast w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe. Stanowisko w zakresie pytania nr 3 uznano za nieprawidłowe z uwagi na uzasadnienie, w którym wskazali Państwo, że w ramach realizacji Projektu będą Państwo ponosili wydatki niezwiązane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, podczas gdy jak wykazano w odpowiedzi na pytanie 1 wszystkie opisane wydatki objęte dofinansowaniem, w tym wydatki związane z przygotowaniem i wydaniem monografii, służą jednemu celowi - realizacji Projektu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00