Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.395.2023.1.RM

Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją projektu.

 Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 września 2023 r., za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur związanych z realizacją projektu pn. „(...)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Jako jednostka samorządu terytorialnego jesteście Państwo odpowiedzialni za realizację zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym).

W katalogu powierzonych Państwu zadań własnych przewidziane zostały, w szczególności sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

W ramach realizacji zadań własnych, zrealizowali Państwo projekt pn. „(...)” (dalej: Inwestycja lub Zadanie). Celem przedmiotowej Inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz zapewnienie dostępu do infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej spełniającej oczekiwania społeczności poprzez m.in. budowę altan w miejscowości (...) i (...).

W ramach realizacji Zadania powstała ogólnodostępna infrastruktura turystyczno-rekreacyjna (dalej: Infrastruktura) składająca się z dwóch altan drewnianych. Ponadto, dla każdej altany zakupione i zamontowane zostały stoły oraz ławy z drewna. Dodatkowo w ramach Zadania została wykonana nawierzchnia altan z kostki betonowej.

Powstała Infrastruktura w ramach Inwestycji stanowi odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby zgłaszane przez mieszkańców oraz turystów licznie odwiedzających tereny Gminy. Zadanie zostało zrealizowane w celu zachęcenia mieszkańców oraz turystów do aktywności na świeżym powietrzu, poprawy bezpieczeństwa i komfortu wypoczynku oraz integrowania lokalnej społeczności, ponieważ powstała Infrastruktura jest doskonałym miejscem spotkań zarówno dla najmłodszych jak i osób starszych.

Inwestycja została sfinansowana częściowo ze środków własnych Gminy, jak również ze środków zewnętrznych.

Na realizację Inwestycji Gmina uzyskała środki pochodzące z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014¬2020 w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”.

Ponoszone w ramach Inwestycji wydatki były dokumentowane wystawianymi na Państwa przez dostawców/wykonawców fakturami VAT, z wykazanym podatkiem, na których to fakturach Państwo byliście wskazani jako nabywca określonych towarów/usług (z uwzględnieniem Państwa NIP).

Nie dokonywali Państwo odliczenia VAT z ww. faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.

Efekty realizowanej Inwestycji są ogólnodostępne i przeznaczone do użytku niekomercyjnego (tj. działalności innej niż gospodarcza). Służą one nieodpłatnie mieszkańcom Gminy, jak i osobom odwiedzającym Gminę, zgodnie z celami, w których zostały one wykonane, tj. w szczególności przyczyniają się do zwiększenia atrakcyjności turystycznej Gminy, poprawy jakości życia zarówno mieszkańców, jak i osób spoza Gminy oraz aktywizacji społeczności lokalnej poprzez utworzone miejsce spotkań. W związku z powyższym, nie osiągają Państwo jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystywania Infrastruktury przez wskazane powyżej osoby.

Nie planują Państwo przy tym zmiany charakteru korzystania z Infrastruktury, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

Pytanie

Czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowaniem Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, nie przysługujePaństwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze zrealizowaniem Inwestycji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Infrastruktura jest wykorzystywana przez Państwa do wykonywania zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców oraz osób odwiedzających Gminę. Poprzez utworzenie miejsca spotkań, umożliwili Państwo aktywizację społeczności lokalnej oraz poprawę warunków życia mieszkańców w zakresie spędzania wolnego czasu. Jednocześnie, korzystanie z Infrastruktury ma charakter w pełni nieodpłatny oraz ogólnodostępny dla wszystkich osób zainteresowanych skorzystaniem z niej. W konsekwencji, nie osiągająPaństwo jakichkolwiek dochodów z tytułu wykorzystania Infrastruktury. Ponadto, nie planują Państwo zmiany charakteru korzystania z ww. infrastruktury, w tym jej udostępniania za odpłatnością.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności faktyczne sprawy należy wskazać, iż w Państwa ocenie, sposób wykorzystania powstałej Infrastruktury w ramach Inwestycji ma charakter publicznoprawny (niekomercyjny).

Mając na uwadze powyższe, Państwa zdaniem, nie mają Państwo prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby zrealizowanej Inwestycji, z tego względu, że wydatki poniesione na jej realizację nie miały związku z wykonywaniem przez Państwa czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Państwa stanowisko znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2023 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.236.2023.1.MC, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż: „Budowa obiektów/miejsc rekreacyjnych i turystycznych odbywa się w ramach władztwa publicznego, Gmina wykonując te inwestycje działa jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Dodatkowo - jak Państwo wskazali w opisie sprawy - cała Inwestycja nie będzie służyła opodatkowanej działalności gospodarczej Gminy. Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie uzyskiwała dochodów z tego tytułu, ponieważ po oddaniu do użytku przedmiotowa Inwestycja będzie udostępniona odwiedzającym nieodpłatnie.

Podsumowując, nie będą mieć Państwo prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych na Gminę dokumentujących realizację zadania z zakresu budowy ogólnodostępnej infrastruktury turystyczno-rekreacyjno-kulturalnej nad jeziorem (...), polegającym na budowie dwóch drewnianych altan wraz z wyposażeniem w postaci stołów, ławek oraz opraw solarnych w Gminie”.

Ponadto, Państwa stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lipca 2019 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.268.2019.1.RW oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.62.2023.1.AK.

Reasumując, Państwa zdaniem, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze zrealizowaną Inwestycją z uwagi na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl natomiast art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT. Zatem, zadania realizowane przez gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT. W ramach realizacji zadań własnych zrealizowali Państwo projekt pn. „(...)” (Inwestycja/Zadanie). W ramach realizacji Zadania stworzona została infrastruktura turystyczno-rekreacyjna (Infrastruktura), tj. dwie drewniane altany. Każda altana została wyposażona w stoły oraz ławy z drewna oraz nawierzchnię z kostki betonowej. Na realizację Inwestycji uzyskali Państwo środki pochodzące z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. Infrastruktura jest ogólnodostępna. Celem jej wykonania jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej Gminy, poprawy jakości życia mieszkańców oraz osób spoza Gminy a także aktywizacja społeczności lokalnej (utworzone miejsce spotkań). Infrastruktura stworzona w ramach Zadania przeznaczona jest do użytku niekomercyjnego (tj. działalności innej niż gospodarcza) - nie osiągają Państwo dochodów z tytułu wykorzystywania Infrastruktury i nie planują Państwo jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie są spełnione. Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że realizując projekt pn. „(...)” nie działają Państwo w charakterze podatnika VAT, lecz w obszarze zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Drewniane altany wybudowane w ramach opisanego Zadania w miejscowości (...) i (...) mają zachęcić mieszkańców oraz turystów do aktywności na świeżym powietrzu, poprawy bezpieczeństwa i komfortu wypoczynku oraz integrowania lokalnej społeczności. Efekty zrealizowanej Inwestycji są ogólnodostępne i udostępniane nieodpłatnie. Wskazali Państwo, że Infrastruktura stworzona w ramach Zadania przeznaczona jest do użytku niekomercyjnego (tj. działalności innej niż gospodarcza). Państwo nie osiągają dochodów z tytułu wykorzystywania Infrastruktury i nie planują Państwo udostępniać jej za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze. Powyższe wskazuje, że nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00