Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.327.2023.1.EK

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku należnego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego o kwotę podatku należnego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W związku z planowaną inwestycją pn. „(…)” Wnioskodawca będzie ubiegał się o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Poddziałania (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Powyższe przedsięwzięcie dotyczy budowy klimatyzacji oraz zakupu wyposażenia multimedialnego dla sali widowiskowej (...). System klimatyzacji składać się będzie z układu jednostek zewnętrznych wraz z przynależnymi jednostkami wewnętrznymi.

Na potrzeby przedmiotowego obiektu przewiduje się zastosowanie (...) urządzeń wewnętrznych kasetonowych z czterostronnym nawiewem. Montaż jednostki zewnętrznej przewiduje się na dachu budynku. Układ oparty zostanie na systemie o zmiennym przepływie czynnika chłodniczego (VRF). System klimatyzacji VRF umożliwia precyzyjną regulację temperatury pomieszczeń poprzez ciągłą regulację przepływu czynnika chłodniczego w zależności od obciążenia chłodniczego jednostek wewnętrznych.

Dodatkowo w ramach operacji zaplanowano zakup nagłośnienia sali oraz projektora wraz z ekranem projekcyjnym.

Celem projektu jest poprawa warunków organizowania imprez na rzecz szerzenia lokalnej kultury i dziedzictwa lokalnego, i tym samym podniesienie jakości oferty kulturalnej na terenie miasta (...). System klimatyzacji umożliwia zachowanie optymalnych warunków termicznych w trakcie organizacji wydarzeń kulturalnych dla większej liczby osób, w szczególności w okresie wiosenno-letnim. W przeszłości niektóre wydarzenia były odwoływane lub przenoszone z uwagi na panujące upały, które w przedmiotowej sali były mocno odczuwalne. Z obiektu korzystają m.in. dzieci oraz osoby starsze, a więc grupy szczególnie narażone na oddziaływanie wysokich temperatur.

Zakupione nowoczesne wyposażenie multimedialne będzie wykorzystywane przede wszystkim w trakcie koncertów, projekcji, występów i zajęć organizowanych dla mieszkańców. Montaż systemu klimatyzacji oraz zakup wyposażenia, umożliwi poszerzenie oferty kulturalnej oraz zapewni odpowiednio komfortowych warunków do jej odbioru. Zwłaszcza w okresie wiosenno-letnim możliwe będzie organizowanie imprez skierowanych do szerszej grupy odbiorców. Obecnie zgromadzenie większej liczby widzów w sali utrudnia wymianę powietrza, co jest szczególnie niebezpieczne dla seniorów oraz dzieci.

Powyższe wpisuje się w najważniejsze zadanie (...) Ośrodka Kultury, jakim jest popularyzowanie kultury, rozbudzanie zainteresowań i zaspokajanie potrzeb lokalnej społeczności w tym zakresie.

Budynek przy ulicy (…), w którym zlokalizowana jest sala, stanowi własność Gminy (...). Pomieszczenie jest dzierżawione przez Wnioskodawcę, na podstawie umowy, z tego tytułu Gmina otrzymuje od Wnioskodawcy opłatę, zgodnie z zawartą umową dzierżawy opodatkowaną stawką 23%. Opłata za dzierżawę jest jedynym dochodem Gminy otrzymywanym za dzierżawienie sali. Sala wykorzystywana jest głównie do działalności statutowej Wnioskodawcy, w szczególności na prowadzenie działalności (...) Ośrodka Kultury (co zostało zastrzeżone w umowie najmu).

Obiekt, w którym realizowana będzie inwestycja, w całości stanowi majątek miasta. Właściciel wyraził zgodę na wykonanie planowanych przez Wnioskodawcę prac oraz montaż dodatkowego wyposażenia. Zadania w ramach projektu realizowane będą przy wsparciu firm zewnętrznych, na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z wykonawcami wybranymi w drodze udzielania zamówień publicznych (zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa). Umowa najmu, której przedmiotem jest sala (...) została zawarta w dniu (...) na czas nieokreślony. Gmina wystawia fakturę za wydzierżawienie sali. W związku z dokonaną modernizacją wysokość czynszu za wydzierżawienie sali nie ulegnie zmianie (zwiększeniu).

Podmiotem realizującym projekt i ponoszącym wydatki będzie Wnioskodawca. Nakłady inwestycyjne oraz koszty bieżące związane z realizacją przedsięwzięcia będą pochodziły ze środków budżetu Wnioskodawcy oraz funduszy pozyskanych na ten cel ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Właścicielem zakupionego wyposażenia będzie Wnioskodawca, będąca jednocześnie operatorem zmodernizowanych pomieszczeń, odpowiedzialnym za ich prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury Gminy, działającą zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194), natomiast (...) Ośrodek Kultury jest komórką w strukturach Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. i nie podlega centralizacji VAT.

Wnioskodawca realizuje zadania w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w obszarze kultury, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.). Zapewnia obsługę biblioteczną i służy zaspokajaniu potrzeb kulturalnych i informacyjnych ogółu społeczeństwa miasta oraz pozostałych gmin powiatu. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.) zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000,00 zł, a także jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za świadczone usługi ściśle związane z działalnością statutową są zwolnione od podatku VAT.

Wnioskodawca jako najemca podnajmuje salę na działalność kulturalną i rozrywkową, za którą otrzymuje rocznie przychód ok. 2 862,00 zł. Zgodnie ze statutem, „dochód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę przeznaczony jest na cele statutowe”. Przychody Wnioskodawcy pochodzą głównie z dotacji podmiotowej przekazanej przez Gminę na rok budżetowy oraz innych jednostek samorządu terytorialnego, których zadania realizuje.

W pomieszczeniach objętych przedsięwzięciem funkcjonuje (...) Ośrodek Kultury, stanowiący część Wnioskodawcy.

Sala wykorzystywana jest na cele statutowe, związane z zaspokajaniem potrzeb kulturalnych społeczeństwa oraz pomnażanie i popularyzację dziedzictwa kulturowego regionu, w skład którego wchodzi Miasto (...) i gminy ościenne. Zadania w sferze kultury w większości powierzone zostały komórce organizacyjnej Wnioskodawcy, (...) Ośrodkowi Kultury, który funkcjonuje w oparciu o infrastrukturę zlokalizowaną w budynku przy ulicy (…). Przeważająca część działalności (...) Ośrodka Kultury skupiona jest w sali objętej planowaną inwestycją. Funkcjonowanie obiektu podporządkowane jest działalności na rzecz lokalnej społeczności.

Większość wydarzeń organizowanych przez Wnioskodawcę ma charakter działań statutowych, wpisujących się w misję publiczną tej jednostki. Nie są to więc działania ze sfery komercyjnej, mające związek z działalnością gospodarczą.

Planowana infrastruktura ma charakter niekomercyjny, tj. z tytułu jej udostępnienia Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać żadnych dodatkowych przychodów. Nie przewiduje się wzrostu przychodów Wnioskodawcy z tytułu udostępniania pomieszczeń przy ulicy (…) innym podmiotom. Przychody na poziomie nieprzekraczającym 3 000,00 zł są niewspółmiernie niskie w stosunku do nakładów związanych z budową klimatyzacji oraz zakupem wyposażenia multimedialnego.

Pytanie

Czy w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych finansowanych ze środków funduszy europejskich oraz budżetu samorządowej instytucji kultury, obejmujących nakłady na budowę klimatyzacji oraz zakup wyposażenia dla sali (...) Ośrodka Kultury, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych w ramach przedsięwzięcia pn. „(...)”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 orazart. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenie tego podatku dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to, jakie faktyczne będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem, że nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 ustawy) lub akty wykonawcze.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myślart. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocyart. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Z analizy ww. art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Jak wcześniej wskazano, do uznania danej czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia (beneficjenta czynności) i występowanie związku między tą czynnością a otrzymywanym przez usługodawcę wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym. W konsekwencji, usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument – odbiorca świadczenia, odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, dla uznania, że dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury. Wnioskodawca posiada osobowość prawną i samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków. Wnioskodawca zapewnia obsługę biblioteczną i służy zaspokajaniu potrzeb kulturalnych i informacyjnych ogółu społeczeństwa miasta, a także pozostałym gminom powiatu.

Instytucja zarządza powierzonym jej majątkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami, gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania określonymi w ustawie. Podstawą gospodarki finansowej Wnioskodawcy jest roczny plan finansowy określający dochody i wydatki, zatwierdzany przez burmistrza miasta. Wnioskodawca korzysta z podmiotowego zwolnienia z VATzgodnie z art.113 ust. 1 ustawy o VAT.

Sala wykorzystywana jest na cele statutowe związane z zaspokajaniem potrzeb kulturalnych społeczeństwa oraz pomnażanie i popularyzację dziedzictwa kulturowego regionu, w skład którego wchodzi Miasto i gminy ościenne. Zadania w sferze kultury w większości powierzone zostały komórce organizacyjnej Wnioskodawcy, (...) Ośrodkowi Kultury, który funkcjonuje w oparciu o infrastrukturę zlokalizowaną w budynku przy ulicy (…). Przeważająca część działalności (...) Ośrodka Kultury skupiona jest w sali objętej planowaną inwestycją. Uwzględniając fakt, że przychody z tytułu prowadzonej działalności, w tym wynajmu sali (...) Ośrodka Kultury nie przekraczają kwoty 200 tys. zł, zastosowanie znajduje zwolnienie z VAT na podstawie art.113 ust. 1 ustawy. Zatem, w sytuacji gdy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu, to prowadzona przez nią sprzedaż towarów i usług korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Korzystając ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych w związku z realizacją planowanej inwestycji polegającej na budowie klimatyzacji oraz zakupie wyposażenia multimedialnego dla sali (...) Ośrodka Kultury. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Warunek wskazany w art. 86 ustawy nie został spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją operacji pn. „(...)” nie są związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi, ponieważ Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, opłaty pobierane przez Wnioskodawcę za świadczone usługi ściśle związane z działalnością statutową, są zwolnione od podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej ustawą.

W świetle 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych finansowanych ze środków funduszy europejskich oraz budżetu samorządowej instytucji kultury, obejmujących nakłady na budowę klimatyzacji oraz zakup wyposażenia dla sali (...) Ośrodka Kultury, przysługuje Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, są Państwo samorządową instytucją kultury Gminy, działającą zgodnie z ustawą z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194). Do Państwa zadań należy obsługa biblioteczna oraz zaspokajanie potrzeb kulturalnych i informacyjnych ogółu społeczeństwa miasta oraz pozostałych gmin powiatu. Ponadto, jak wskazali Państwo we wniosku, są Państwo zwolnieni podmiotowo z podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy, stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową klimatyzacji oraz zakupem wyposażenia multimedialnego dla sali (...) Ośrodka Kultury.

Nie są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny, bowiem korzystają Państwo ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Skoro korzystacie Państwo ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, to – jak wskazano wyżej – warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż zakupione towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 w zw. z art. 88 ust. 4 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi planowanej inwestycji.

Podsumowując, w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych finansowanych ze środków funduszy europejskich oraz budżetu samorządowej instytucji kultury, obejmujących nakłady na budowę klimatyzacji oraz zakup wyposażenia dla sali (...) Ośrodka Kultury, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym Państwa stanowisko, zgodnie z którym „Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych w związku z realizacją planowanej inwestycji polegającej na budowie klimatyzacji oraz zakupie wyposażenia multimedialnego dla sali (...) Ośrodka Kulturyjest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie sprawy lub we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Tym samym, w interpretacji nie odniesiono się do kwestii odzyskania naliczonego podatku VAT.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00