Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.315.2023.2.KW

Ustalenie czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację zadań z obszaru CSR (eko pasieka) stanowią koszty uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, który który dotyczy ustalenia czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację zadań z obszaru CSR wskazane w opisie sprawy stanowią koszty uzyskania przychodów.

W odpowiedzi na wezwanieuzupełnili Państwo wniosek (data nadania uzupełnienia 25 sierpnia 2023 r., data wpływu 28 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku z wydatkami ponoszonymi przez naszą spółkę w ramach programów realizowanych w kontekście polityki CSR (Corporate Social Responsibility) jako koszty uzyskania przychodu, pragniemy przedstawić Państwu uzasadnienie dla takiego stanowiska i upewnić się, że dokonywane przez nas odliczenia podatku VAT jak i wliczanie tych wydatków w koszty jest właściwe.

Nasza spółka kładzie duży nacisk na społeczną odpowiedzialność biznesu i realizację zobowiązań wynikających z przyjętej Strategii działalności, założeń zrównoważonego rozwoju firmy oraz systemu zarządzania środowiskowego, który został wdrożony w 2010 roku i jest ujęty w naszej polityce środowiskowej.

Nasz program CSR ma na celu minimalizację skutków negatywnego wpływu naszej działalności na środowisko naturalne, promowanie ekologicznego stylu życia wśród naszych pracowników oraz okazywanie szacunku dla środowiska naturalnego i społeczności lokalnych.

Jednym z naszych działań podnoszących świadomość społeczną i zmniejszających negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne jest nasz program stworzenia eko pasieki jako jednego z środków w realizacji naszej polityki CSR. W związku z powyższym pojawiły się koszty zakupu i zorganizowania pasieki oraz związanej z nią akcji edukacyjnej.

Pragniemy zaznaczyć, że realizowane przez nas programy CSR przyczyniają się bezpośrednio do osiągania przychodów przez naszą spółkę.

Oto nasze główne argumenty uzasadniające uznawanie tych wydatków jako kosztów uzyskania przychodu zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych:

1)zgodność ze Strategią działalności: nasza spółka opracowała i przyjęła Strategię działalności, która uwzględnia priorytetowe obszary działania związane z polityką CSR. Realizacja programów CSR jest nieodłącznym elementem naszej strategii, a ponoszone w ich ramach wydatki mają na celu promowanie wartości i celów określonych w Strategii. Dzięki temu zwiększa się nasza reputacja jako społecznie odpowiedzialnego podmiotu, co przekłada się na poprawę wizerunku i wyników finansowych,

2)zrównoważony rozwój: nasze działania w ramach polityki CSR wspierają zrównoważony rozwój firmy i otoczenia biznesowego. Programy te mają na celu minimalizację skutków negatywnego wpływu naszej działalności na środowisko naturalne, co przekłada się na redukcję ryzyka regulacyjnego oraz kosztów związanych z naprawą i odtworzeniem środowiska. Ponoszone wydatki stanowią zatem inwestycję w długoterminową rentowność naszej działalności,

3)kreowanie pozytywnego wizerunku: działania związane z programami CSR pozwalają nam zbudować i utrzymać pozytywny wizerunek w społeczności lokalnej oraz wśród klientów, inwestorów i partnerów biznesowych. Przez okazywanie szacunku dla środowiska naturalnego oraz najbliższego otoczenia przyrodniczego i społeczności lokalnych, zyskujemy lojalność naszych interesariuszy, co przekłada się na stabilność relacji biznesowych i długoterminowe korzyści finansowe.

4)jako uczestnik łańcuchów dostaw na rynku europejskim jesteśmy co kwartał certyfikowani przez wewnętrzne służby koncernów dla których wykonujemy usługi transportowe. Certyfikacja ma charakter ciągły i wielokierunkowy pod ogólnym hasłem Sustainability a w skład której wchodzi dbałość o środowisko, procesy społeczne i poszanowanie praw pracowniczych oraz kultura organizacyjna dbająca o zrównoważony rozwój. Od wyników tej certyfikacji zależy ilość otrzymywanych zleceń transportowych czyli naszej podstawowej działalności. Brak działań i inwestycji w tej dziedzinie nie daje nam szans na utrzymanie dotychczasowych kontraktów ani pozyskiwanie nowych.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, prosimy o rozpatrzenie naszego wniosku o możliwość uznawania wydatków ponoszonych w ramach programów CSR jako kosztów uzyskania przychodu. Jesteśmy przekonani, że nasze działania w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu przyczyniają się do osiągania korzyści finansowych zarówno dla naszej spółki, jak i dla społeczności lokalnej i środowiska naturalnego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Wnioskodawca postawił sobie ambitne cele w zakresie polityki CSR, które z racji swojej wielokierunkowości zostały zawarte wraz z innymi celami dotyczącymi ochrony środowiska i minimalizowania wpływu na środowisko przez jego firmę w „Polityce zarządzania środowiskowego” przyjętej i podpisanej przez Zarząd Wnioskodawcy.

Jest kilka obszarów polityki CSR na które Wnioskodawca kładzie szczególny nacisk. W 6 Rozdziale polityki Wnioskodawcy tj. „Polityki zarządzania środowiskowego” jako interesariuszy Wnioskodawca wskazuje lokalną społeczność ze szczególnym uwzględnieniem firm współpracujących i pracowników Spółki. Wnioskodawca ma też na myśli rodziny swoich pracowników.

Obszar działania Wnioskodawcy jest również określony jako podnoszenie świadomości o proekologicznym postępowaniu oraz sposobach minimalizacji wpływu na środowisko oraz wagi bioróżnorodności w zachowaniu stabilności ekosystemów lokalnych.

Na ten moment prowadzone przez Wnioskodawcę działania mają charakter dobrowolny. W świetle toczących się prac w Parlamencie Europejskim już w niedalekiej przyszłości wdrożone zostaną standardy raportowania takich działań a co za tym idzie wymogi do poszczególnych firm z podziałem na wielkość firmy i branżę w której działa.

Jednocześnie jako uczestnik większych łańcuchów dostaw Wnioskodawca jest przewoźnikiem i partnerem dla międzynarodowych koncernów, które wymagają od niego regularnego (raz na kwartał) raportowania działań z wiązanych z CSR i realizacji przyjętych celów. Od tego zależy ocena kwartalna i ilość uzyskiwanych przez Wnioskodawcę zleceń transportowych. Dlatego mimo dobrowolnego podejmowania przez Wnioskodawcę zobowiązań brak aktywności w tym zakresie będzie skutkował spadkiem oceny i zmniejszeniem przychodów spółki.

Wszystkie działania Wnioskodawcy podejmowane przez spółkę są zgodne z obowiązującym prawem i jak najbardziej spójne z międzynarodowymi normami.

Wydatki ponoszone przez spółkę na cele CRS mają bardzo ograniczony charakter. Skala ich jest niewielka w związku z czym są łatwo wychwytywane i kwalifikowane przez dział księgowości. Dlatego Wnioskodawca nie żadnych wątpliwości, że wydatki mogłyby zostać poniesione na cele niezgodne z założeniami przyjętej polityki CSR.

Wnioskodawca świadomy treści art. 16 ust 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2022 poz. 2587 ze zmianami) oświadczył, iż wydatki poniesione przez Spółkę nie dotyczą kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Przychody Wnioskodawcy są ściśle związane ze zleceniodawcami ładunków transportowych, które przewozi własnym taborem i uzyskuje przychody z tytułu usług transportowych. Wśród klientów Wnioskodawcy zdecydowaną większość stanowią międzynarodowe koncerny posiadające rozbudowaną politykę CSR i kładące bardzo duży nacisk na jej realizację. Ponad 90% przychodów Spółki jest uzyskiwana od takich właśnie koncernów. Co kwartał Wnioskodawca jest certyfikowany pod kątem wielowarstwowej oceny firmy.

Oceniane są różne aspekty od jakości świadczonych usług, dostępności taboru, elastyczności, serwisu posprzedażnego przez postawę Wnioskodawcy w stosunku do środowiska, ekologię, podejście do pracowników, tolerancję wyznaniową i narodowościową, równe traktowanie współpracowników, brak zgody na mobbing, pracę nieletnich, nielegalne praktyki i wiele innych zagadnień pozwalających sobie wyrobić zdanie o celach przyświecających firmie Wnioskodawcy.

Wiele z tych elementów kontrolowanych kwartalnie Wnioskodawca spełnia bez dodatkowych zabiegów. Część z nich wykonuje własnym sumptem bez dodatkowych kosztów zakupowych, szczególnie tą która wymaga przepracowania tematów z załogą przygotowania odpowiednich procedur i zaimplikowania gotowego procesu do działania.

Nie wszystkie działania da się jednak zrealizować bez kosztowo czy w ramach pracy społecznej. Taka sytuacja ma miejsce teraz gdy założenie eko pasieki podnoszącej świadomość ekologiczną i zwiększającej ilość zapylaczy w okolicy generuje koszty nabycia podstawowej infrastruktury pszczelarskiej. Dalsza obsługa będzie już bezkosztowa w ramach pracy społecznej pracowników.

Działania CSR przekładają się na przychody osiągane przez Spółkę. Każda kwartalna ocena i spadek w rankingu spowoduje zmniejszenie udziału Wnioskodawcy w przewozach. Jest to bardzo istotny element w polityce koncernów z którymi Wnioskodawca współpracuje i ma bezpośredni wpływ na ilość otrzymanej pracy przewozowej w kolejnych miesiącach. Zaniechanie działań na polu CSR w krótkim czasie może doprowadzić Wnioskodawcę do utraty zleceniodawców.

W przypadku Wnioskodawcy chodzi o twardą kwartalną ocenę, i jej skutki dla przychodów spółki w przyszłości. Tylko przedsiębiorstwa robiące stały postęp w działaniach CSR mogą uczestniczyć w nowoczesnych łańcuchach dostaw.

Pozostałe działania - oprócz zakupy wyposażenia - zostaną wykonane przez pracowników Wnioskodawcy nieodpłatnie w ramach procesu edukacji i poznawania roli pszczół w środowisku naturalnym.

Wydatki związane z realizacją Programu z obszaru CSR pozostają/ będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i są/ będą poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu Wnioskodawcy.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu)

Czy wydatki związane z uruchomieniem eko pasieki Wnioskodawca może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów?

Państwa stanowisko w sprawie ( sformułowane w uzupełnieniu)

Stanowisko Wnioskodawcy jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych wynikające z założeń przedstawionych wyżej stanowi, że jak najbardziej wydatki związane z uruchomieniem eko pasieki stanowią dla spółki koszt uzyskania przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustaw ao CIT”).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności, etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.

Słowo „reprezentacja”, w rozumieniu omawianego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu, jego reputacji. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Istotne znaczenie ma również okoliczność ustalenia, czy wydatki, o których mowa we wniosku ponoszone przez Państwa w ramach wskazanych we wniosku działań nie są darowizną wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Ograniczenie wymienione w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT ma zastosowanie m.in. do przekazanych darowizn, których istotnym elementem jest bezinteresowność. Zauważyć jednak należy, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z czynnością ekwiwalentną, bowiem opisane we wniosku działania mają na celu minimalizację skutków negatywnego wpływu Państwa działalności na środowisko naturalne, promowanie ekologicznego stylu życia wśród pracowników Spółki oraz okazywanie szacunku dla środowiska naturalnego i społeczności lokalnych, dzięki temu zwiększa się Państwa reputacja jako społecznie odpowiedzialnego podmiotu, przekłada się to na poprawę wizerunku Spółki, co nie stanowi działania jednostronnego.

Jak wynika z opisu sprawy, inicjatywy podejmowane przez Państwa stanowią element strategii Spółki w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa.

Państwa program CSR ma na celu minimalizację skutków negatywnego wpływu działalności Spółki na środowisko naturalne, promowanie ekologicznego stylu życia wśród pracowników oraz okazywanie szacunku dla środowiska naturalnego i społeczności lokalnych.

Jednym z Państwa działań podnoszących świadomość społeczną i zmniejszających negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne jest program stworzenia eko pasieki jako jednego z środków w realizacji polityki CSR w Spółce. Państwa działania w ramach polityki CRS są kierowane do lokalnej społeczności ze szczególnym uwzględnieniem firm współpracujących i pracowników Spółki oraz ich rodzin.

CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy - grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska.

Podejmowana przez Państwa aktywność w tym zakresie wpisuje się w definicję tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

  • przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
  • bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
  • jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
  • jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności transportowej Spółki, angażują się Państwo w projekty z zakresu CSR. Realizują Państwo własną strategię CSR przyjętą i podpisaną przez Zarząd.

Jednym z Państwa działań podnoszących świadomość społeczną i zmniejszających negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne jest program stworzenia eko pasieki jako jednego z środków w realizacji polityki CSR. W związku z powyższym ponieśli Państwo koszty zakupu i zorganizowania pasieki oraz związanej z nią akcji edukacyjnej.

Celem ponoszonych przez Państwa wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest zrównoważony rozwój firmy i otoczenia biznesowego co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki. Program Spółki ma na celu minimalizację skutków negatywnego wpływu jej działalności na środowisko naturalne, co przekłada się na redukcję ryzyka regulacyjnego oraz kosztów związanych z naprawą i odtworzeniem środowiska. Ponoszone wydatki stanowią zatem inwestycję w długoterminową rentowność Państwa działalności. Działania Spółki związane z programami CSR pozwalają zbudować i utrzymać pozytywny wizerunek Spółki w społeczności lokalnej oraz wśród klientów, inwestorów i partnerów biznesowych. Przez okazywanie szacunku dla środowiska naturalnego oraz najbliższego otoczenia przyrodniczego i społeczności lokalnych, zyskują Państwo lojalność interesariuszy, co przekłada się na stabilność relacji biznesowych i długoterminowe korzyści finansowe.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy uznać, że wskazane we wniosku działania w zakresie CSR ( tj. koszty zakupu i zorganizowania pasieki oraz związanej z nią akcji edukacyjnej) wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych interesariuszy. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Wnioskodawca podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się. Ponadto wydatki poniesione w ramach opisywanej powyżej inicjatywy CSR służą nie tylko uzyskaniu przychodów ale również zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła.

Wobec tego Państwa działania w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 updop i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 ustawy o CIT.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać zaprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00