Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.242.2023.2.ŁS

Obowiązki płatnika w kwestii zastosowania zwolnienia z opodatkowania (ulga dla młodych).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w kwestii zastosowania zwolnienia z opodatkowania (ulga dla młodych). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lipca 2023 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego.

Gmina Miasta A. (dalej: „Miasto”), jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Celem wykonywania zadań nałożonych na Miasto mocą odrębnych ustaw, Miasto tworzy jednostki organizacyjne, a także zawiera umowy z innymi podmiotami (art. 9 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym). Wśród jednostek organizacyjnych Miasta znajduje się jednostka powołana w celu realizacji zadań własnych Miasta z zakresu kultury fizycznej i turystyki - Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji (dalej, jako „Państwo”, „Płatnik”).

Są Państwo jednostką budżetową gminy nie posiadającą osobowości prawnej. Celem Państwa działalności jest dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie mieszkańców A. realizowane poprzez sport, rekreację, rehabilitację ruchowa i turystykę, współtworzenie warunków dla działań i rozwoju lokalnej kultury fizycznej i turystyki. Dbałość o sport jest realizowana m. in. poprzez zaspokajanie potrzeb dzieci i młodzieży w zakresie sportu i wychowania.

Młodzież ma zapewnioną przez Państwa możliwość udziału w zorganizowanych, cyklicznych zajęciach szkoleniowych w sekcjach sportowych takich jak: (...).

Poza grupami naborowymi zawodnicy sekcji sportowych, tj. osoby uczestniczące w zajęciach, nie zawodowi sportowcy, biorą udział we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polski związek sportowy oraz na jego zlecenie.

W tym celu zawierają Państwo umowy zlecenia z osobami, które posiadają dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie i niektórym osobom w ramach wynagrodzenia przysługuje dodatek za klasę trenerską.

W ramach umów zleceń zlecają Państwo tym osobom wykonanie czynności polegających m. in. na:

prowadzeniu zajęć szkoleniowych z młodzieżą danej sekcji, określanych w umowie jako treningi,

pełnieniu opieki trenerskiej nad młodzieżą podczas wyjazdów na mecze i turnieje,

pełnieniu funkcji organizatora w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa oraz prawidłowego przebiegu meczu podczas rozgrywek sekcji zgodnie z terminarzami,

kierowaniu sekcją jako koordynator do spraw organizacyjnych.

Oprócz tego organizują i zawierają Państwo umowy zlecenia z osobami na prowadzenie różnego rodzaju zajęć: animacyjnych, sportowych i prozdrowotnych w ramach okazjonalnych imprez czy akcji sportowych, np. z okazji (...), akcji lato, w ramach których prowadzone mogą być, np. nauka jazdy na rolkach, joga, również zawody (...) np. w siatkówce plażowej czy tenisie stołowym. Tego typu zajęcia czy animacje sportowe nie mają na celu udziału w rozgrywkach sportowych, dostępne są jednorazowo lub przez określony okres czasu (kilka dni, tydzień, miesiąc) dla osób chętnych.

Może się zdarzyć, że zawrą Państwo umowę zlecenia z osobą która będzie prowadziła zajęcia szkoleniowe z młodzieżą danej sekcji np. (...) - tj. zajęcia dla osób chętnych, nienależących do sekcji sportowych.

Planują Państwo zwierać umowy zlecenia z osobami, które nie ukończyły 26 lat i w ramach działalności poprzez realizację zadań nałożonych na płatnika składek na podatek dochodowy od osób fizycznych, kierują Państwo zapytanie o tzw. zerowy PIT dla młodych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Poprzez zadane pytanie nr 3 oczekują Państwo interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla zleceniobiorców, którzy nie ukończyli 26 lat i zawrą z Państwem jednocześnie dwie umowy: na czynności wymienione w pyt. 1 i 2, tj. możliwości zastosowania zwolnienia dla przychodów z każdej z tych umów.

Przykładowo mogą zaistnieć sytuacje, w których zawarta zostanie:

pierwsza umowa zlecenie na czynności wykazane w pytaniu 1 (np. prowadzenie zajęć szkoleniowych z młodzieżą (...) — gdzie wymóg posiadania umiejętności trenerskich i instruktorskich jest obowiązkowy) i kolejna umowa zawarta na czynności wykazane w pytaniu 2 (np. nauka (...), gdzie również wymóg posiadania umiejętności trenerskich i instruktorskich jest kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania umowy) lub

pierwsza umowa zlecenie na czynności wykazane w pytaniu 1 (np. prowadzenie zajęć szkoleniowych z młodzieżą sekcji lekkoatletycznej — gdzie wymóg posiadania umiejętności trenerskich i instruktorskich przez zleceniobiorcę jest obowiązkowy) i kolejna umowa zawarta na czynności wykazane w pytaniu 2 (np. animacje dla chętnych osób na ogólnodostępnym obiekcie, pełnienie funkcji sędziego zawodów biegowych — gdzie wymóg posiadania umiejętności trenerskich i instruktorskich nie jest kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania umowy).

Jednak w obu przedstawionych sytuacjach z uwagi na fakt, iż nastąpi zbieg w wykonywaniu zlecenia przez tę samą osobę, czynności z dwóch umów zawsze będą wykonywane przez trenera lub instruktora – osobę, która trenuje daną sekcję.

Osoby, z którymi planują Państwo zawrzeć umowę zlecenie nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej. Z podsiadanej przez Państwa wiedzy osoby te nie planują zakładania działalności gospodarczej.

Umowy, o których mowa we wniosku, to umowy zlecenia zawarte na podstawie art. 734 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

W stosunku do przedstawionego opisu: W tym celu zawierają Państwo umowy zlecenia z osobami, które posiadają dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie i niektórym osobom w ramach wynagrodzenia przysługuje dodatek za klasę trenerską. W ramach umów zleceń zlecają Państwo tym osobom wykonanie czynności polegających m. in. na:

prowadzeniu zajęć szkoleniowych z młodzieżą danej sekcji, określanych w umowie jako treningi,

pełnieniu opieki trenerskiej nad młodzieżą podczas wyjazdów na mecze i turnieje,

pełnieniu funkcji organizatora w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa oraz prawidłowego przebiegu meczu podczas rozgrywek sekcji zgodnie z terminarzami,

kierowaniu sekcją jako koordynator do spraw organizacyjnych.

wyjaśniają Państwo, że:

Osoby posiadające dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie są trenerami lub instruktorami, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.

Osoby posiadające dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie będą przygotowywać uczestników do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie lub współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy.

Osoby posiadające dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie będą wykonywać zadania samodzielnie oraz nie będą podlegać Państwa kierownictwu w zakresie wykonywanych czynności.

W ramach opisywanych czynności uczestnicy zajęć będą brać udział w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego.

Z kolei do przedstawionego we wniosku opisu:

Może się zdarzyć, że zawrą Państwo umowę zlecenia z osobą która będzie prowadziła zajęcia szkoleniowe z młodzieżą danej sekcji np. (...) - tj. zajęcia dla osób chętnych, nienależących do sekcji sportowych.

wyjaśniają Państwo, że:

czynność polegające na prowadzeniu zajęć szkoleniowych będą wykonywane przez osoby, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie ( Dz.U. z 2022 r. poz. 1599).

W ramach opisywanych czynności:

zawrą Państwo umowę zlecenia z osobą, która będzie prowadziła zajęcia szkoleniowe z młodzieżą danej sekcji, np. (...) – uczestnicy zajęć będą brać udział w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego

oraz

kolejną umowę zlecenia z tą samą osobą np. na naukę jazdy na łyżwachtj. zajęcia dla osób chętnych, nienależących do sekcji sportowych – uczestnicy zajęć nie będą brać udziału w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego.

-W ramach opisywanych zajęć:

zawrą Państwo umowę zlecenia z osobą, która będzie prowadziła zajęcia szkoleniowe z młodzieżą danej sekcji, np. (...) – uczestnicy będą przygotowywani do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie lub współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy

oraz

kolejną umowę zlecenia z tą samą osobą np. na naukę jazdy na łyżwach – tj. zajęciadla osób chętnych, nienależących do sekcji sportowych – uczestnicy nie będą przygotowywani do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie lub współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy.

Następnie co do fragmentu opisu:

Oprócz tego organizują i zawierają Państwo umowy zlecenia z osobami na prowadzenie różnego rodzaju zajęć: animacyjnych, sportowych i prozdrowotnych w ramach okazjonalnych imprez czy akcji sportowych, np. z okazji(...), akcji lato, w ramach których prowadzone mogą być, np. nauka jazdy na rolkach, joga, również zawody (...)np. w siatkówce plażowej czy tenisie stołowym. Tego typu zajęcia czy animacje sportowe nie mają na celu udziału w rozgrywkach sportowych, dostępne są jednorazowo lub przez określony okres czasu (kilka dni, tydzień, miesiąc) dla osób chętnych.

wskazali Państwo, że:

W ramach zajęć uczestnicy nie będą przygotowywani do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie bądź współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy ani też brać udział w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego.

Kryterium dotyczące posiadania umiejętności trenerskich lub instruktorskich może być kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania umów na prowadzenie opisywanych zajęć – w zależności od przedmiotu umowy.

Kryterium dotyczące posiadania umiejętności trenerskich lub instruktorskich:

a)będzie kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania części umów zleceń na prowadzenie opisywanych zajęć sportowych, prozdrowotnych, animacyjnych, np. z: Jogi. Tai Chi, Zumby, Nordic Walking, Aerobic, nauka jazdy na rolkach – organizowanych dla chętnych osób;

b)nie będzie kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania części umów zleceń na prowadzenie opisywanych zajęć polegających, np. na prowadzeniu animacji, pełnienie funkcji sędziego zawodów w ramach okazjonalnych imprez organizowanych np. z okazji (...) w danej dziedzinie sportowej np. siatkówce, tenisie stołowym – organizowanych dla chętnych osób.

Pytania

1)Czy postąpią Państwo prawidłowo nie pobierając zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PDOF osobom, które nie ukończyły 26 roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, a z którymi to zamierzają Państwo zawrzeć umowy zlecenia na prowadzenie którejkolwiek z czynności polegającej na:

prowadzeniu zajęć szkoleniowych z młodzieżą danej sekcji, określanych jako treningi, przez osobę posiadającą, odpowiednie uprawnienia trenerskie lub instruktorskie,

pełnieniu opieki trenerskiej nad młodzieżą podczas wyjazdów na mecze i turnieje,

pełnieniu funkcji organizatora w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa oraz prawidłowego przebiegu meczu podczas rozgrywek sekcji zgodnie z terminarzami,

kierowaniu sekcją jako koordynator do spraw organizacyjnych?

2)Czy postąpią Państwo prawidłowo nie pobierając zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PDOF, osobom, które nie ukończyły 26 roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, a z którymi to zamierzają zawrzeć Państwo umowy zlecenia na prowadzenie którejkolwiek z czynności polegającej na:

prowadzeniu różnych ogólnodostępnych zajęć animacyjnych, sportowych i prozdrowotnych np. aerobik, joga, jazda na rolkach lub łyżwach dla osób chętnych,

realizowaniu obowiązków sędziego zawodów w ramach okazjonalnych imprez sportowych organizowanych, np. z okazji (...) w danej dziedzinie sportowej np. siatkówce, tenisie stołowym, organizowanych dla chętnych osób, które to zajęcia nie mają na celu udziału w rozgrywkach sportowych?

3)Czy o kwalifikacji do danego źródła przychodu dla tej samej osoby (tego samego Zleceniobiorcy), która nie ukończyła 26 lat, przesądzać będzie treść danej umowy, tzn. czy inaczej należy kwalifikować przychody uzyskiwane przez osobę z tytułu czynności wykazanych w pytaniu 1 a inaczej przychody uzyskiwane z tytułu czynności wykazanych w pytaniu 2?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem przychody uzyskane przez osoby do ukończenia 26 lat do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, z tytułu wykonywania czynności wskazanych w pytaniach 1 i 2, a wykonywane w ramach zawartej umowy zlecenia podlegają zwolnieniu podatkowemu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PDOF.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy PDOF źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, natomiast zgodnie z art. 13 pkt 8 za przychody działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, a te z kolei art. 21 ust. 1 pkt. 148 zwalnia z opodatkowania.

W Państwa ocenie nie ma tu znaczenia fakt wykonywania przez tego samego Zleceniobiorcę czynności polegających na prowadzeniu zajęć szkoleniowych z młodzieżą danej sekcji np. (...).

Państwa zdaniem brak zwolnienia z podatku w przypadku osób do 26 lat miałby zastosowanie, jeśli przychody osiągane z działalności trenerskiej czy sportowej, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy PDOF nie byłyby osiągane w ramach umowy zlecenie.

Państwa zdaniem w zakresie pytania 3 bez znaczenia pozostaje fakt nawiązania kilku umów zlecenia z tym samym Zleceniobiorcą. W Państwa ocenie przychody uzyskane z każdej z umów zlecenia będą podlegały zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Państwa teść danej umowy nie powinna przesądzać o braku zwolnienia z podatku, gdyż nadrzędnym pozostaje fakt wykonywania zlecenia, przez osobę do ukończenia 26 roku życia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z uregulowań zawartych w powołanym art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił jako zwolnione od podatku oraz od których zaniechał poboru podatku.

Jednocześnie wskazać należy, że w art. 21 powołanej ustawy, ustawodawca sformułował katalog zwolnień podatkowych. Przepis ten, jako stanowiący odstępstwo od zasady równości opodatkowania, powinien być w pierwszej kolejności interpretowany według reguł wykładni językowej, gramatycznej.

Jak stanowi art. 84 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.) wyrażający zasadę powszechności opodatkowania:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Norma ta zawiera regułę, w myśl której w przypadku zaistnienia stanów określonych w ustawie podmioty objęte zakresem opodatkowania są zobowiązane do poniesienia ciężaru podatkowego. Norma wynikająca z art. 84 Konstytucji RP stanowi również dyrektywę interpretacyjną tekstu prawnego nakazującą traktować opodatkowanie jako zasadę, natomiast wszelkie przywileje w postaci zwolnień, ulg lub wyłączeń podatkowych jako wyjątek od tej zasady, a tym samym jako odstępstwo od normy konstytucyjnej. Tak rozumiana zasada powszechności opodatkowania wywodzona z przepisów Konstytucji zakazuje w szczególności domniemania istnienia przywileju podatkowego. Zastosowanie jakiegokolwiek przywileju winno wprost wynikać z przepisów ustawy podatkowej.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),

d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

e)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Analiza treści powyższego zwolnienia podatkowego prowadzi do wniosku, że zwolnienie to nie ma charakteru jedynie podmiotowego, ale ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Podmiotowy, bowiem jest adresowane do podatników podatku dochodowego, którzy nie ukończyli 26 roku życia. Przedmiotowy, bo nie wszystkie przychody osiągnięte przez wskazanych metrykalnie podatników mogą korzystać z tego zwolnienia – dotyczy ono bowiem jedynie przychodów enumeratywnie wymienionych w cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Możliwość zastosowania tego zwolnienia ustawodawca uzależnił zatem od łącznego spełnienia wszystkich przesłanek wytyczonych analizowanym przepisem – zarówno tej podmiotowej, jak i tej przedmiotowej. Są to warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia.

Jak podano na stronie 1 uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, wprowadzającej analizowany przepis (druk sejmowy VIII kadencji nr 3551, Warszawa, 25 czerwca 2019 r.): „Projekt ustawy stanowi realizację zapowiedzi zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie likwidacji podatku PIT dla młodych do ukończenia 26 roku życia. Celem tych zmian jest obniżenie obciążeń fiskalnych młodych osób, które wykonują pracę na podstawie stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej lub umów zlecenia zawartej z firmą. Jest to pierwszy krok w kierunku zmniejszenia klina podatkowego. Zmniejszenie obciążeń pozwoli młodym ludziom łatwiej rozpocząć pracę i równocześnie da możliwość powrotu na rynek pracy osobom pracującym w szarej strefie. Przyczyni się to do poprawy współczynnika aktywności zawodowej osób młodych oraz spadku bezrobocia wśród tej grupy wiekowej (…)”. Jednocześnie na stronie 5 tego uzasadnienia wyjaśniono, że: „Tak ukształtowany zakres podmiotowy i przedmiotowy zwolnienia wynika z celu, który ma być zrealizowany. Jak wskazano na wstępie, celem tym ma być aktywizacja zawodowa osób młodych poprzez ułatwienie im wejścia na rynek pracy. Stąd zwolnienie od podatku adresowane jest do podatników do 26 roku życia, czyli starszych o rok od osób, które co do zasady kończą naukę i podejmują stałą pracę (vide art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy PIT). Jednocześnie nie chodzi o każdy rodzaj pracy zarobkowej, a wyłącznie wykonywanej w ramach stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, pracy nakładczej, służby oraz umowy zlecenia zawartej z firmą, będących najpopularniejszymi formami zatrudnienia organizowanymi przez zatrudniającego”.

Ustawodawca na zasadzie zamkniętej listy wskazał wprost źródła przychodów objętych zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do żadnych innych źródeł przychodów, nawet bardzo podobnych, zwolnienie zastosowania mieć zatem nie może, co jest zresztą zgodne z przywołanym wyżej uzasadnieniem wprowadzenia omawianego unormowania, a także z samą racjonalnością ustawodawcy, definiującego co należy rozumieć przez poszczególne źródła przychodów. Gdyby wola ustawodawcy była inna, wskazałby to w przepisie, jak to uczynił np. w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, gdzie wymienione rodzaje przychodów opatrzył klauzulą „w szczególności”, na skutek czego oprócz wprost wymienionych przychodów, dopuścił jeszcze inne, niewymienione wprost.

Przedmiotem Państwa wątpliwości na gruncie analizowanej sprawy jest możliwość zastosowania przez Państwa zwolnienia na podstawie cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodu osób, z którymi zawrą Państwo opisane umowy, które nie ukończyły 26 roku życia.

W pierwszej kolejności należy zatem dokonać kwalifikacji tych przychodów do odpowiedniego źródła przychodów.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 powołanej ustawy. W myśl pkt 2 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do treści art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Ponadto, wśród przychodów z działalności wykonywanej osobiście w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione są także:

przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z przepisów art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika wprost, że ww. zwolnienie, tzw. ulga dla młodych, dotyczy przychodów z umów zleceń, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast nie będzie miało zastosowania do przychodów osiąganych na podstawie osobiście wykonywanych działalności, o których mowa w przepisie art. 13 pkt 2 cytowanej ustawy.

Wyjaśniamy przy tym, że umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną, którą regulują przepisy art. 734-751 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

Zgodnie z art. 734 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.

Stosownie do art. 735 § 1 ww. Kodeksu:

Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.

Przyjmujący zlecenie może bez uprzedniej zgody dającego zlecenie odstąpić od wskazanego przez niego sposobu wykonania zlecenia, jeżeli nie ma możności uzyskania jego zgody, a zachodzi uzasadniony powód do przypuszczenia, że dający zlecenie zgodziłby się na zmianę, gdyby wiedział o istniejącym stanie rzeczy – art. 737 Kodeksu cywilnego.

Na podstawie art. 738 § 1 ww. Kodeksu:

Przyjmujący zlecenie może powierzyć wykonanie zlecenia osobie trzeciej tylko wtedy, gdy to wynika z umowy lub ze zwyczaju albo gdy jest do tego zmuszony przez okoliczności. W wypadku takim obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie dającego zlecenie o osobie i o miejscu zamieszkania swego zastępcy i w razie zawiadomienia odpowiedzialny jest tylko za brak należytej staranności w wyborze zastępcy.

Jednocześnie – odpowiadając na zadane pytanie nr 3 – o kwalifikacji do danego źródła przychodu przesądza treść danej umowy, a nie forma zobowiązania stosunku prawnego (umowa o dzieło, czy umowa zlecenia).

Gdy przedmiotem umowy jest m. in uprawianie sportu, działalność trenerska czy też pełnienie funkcji sędziego z tytułu prowadzenia zawodów sportowych to przychody z tych tytułów zalicza się do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ww. ustawy, bez względu na podmiot, z którym zawarta została umowa, jak i moment jej zawarcia.

Zgodnie natomiast z internetowym słownikiem języka polskiego „trener” to: „osoba kierująca rozwojem sprawności fizycznej sportowców”, „osoba prowadząca jakieś szkolenie”. Z kolei „instruktor” to „osoba ucząca praktycznych umiejętności”, „ten, kto instruuje, uczy prawideł, udziela pouczeń, najczęściej na kursach, w sporcie, w wojsku”.

Zasady uprawiania i organizowania sportu określa ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.).

Zgodnie z art. 27 ust. 1, 2 i ust. 3 ustawy o sporcie:

1.Tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu stanowi zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego.

2.Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może określić, w drodze uchwały, warunki i tryb finansowania zadania własnego, o którym mowa w ust. 1, wskazując w uchwale cel publiczny z zakresu sportu, który jednostka ta zamierza osiągnąć.

3.Przepisy ustawy nie naruszają uprawnień jednostek samorządu terytorialnego do wspierania kultury fizycznej na podstawie przepisów odrębnych.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Zorganizowane zajęcia w zakresie sportu w związku sportowym oraz w klubie sportowym uczestniczącym we współzawodnictwie organizowanym przez polski związek sportowy może prowadzić wyłącznie trener lub instruktor sportu w rozumieniu ustawy.

Zgodnie zaś z zapisami art. 41 ust. 2 tej ustawy:

Do zadań trenera lub instruktora sportu należy poza prowadzeniem zajęć, o których mowa w ust. 1, przekazywanie aktualnej wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu treningu sportowego i współzawodnictwa sportowego w danym sporcie.

Z kolei z art. 41 ust. 3 ustawy o sporcie wynika, że:

Trenerem lub instruktorem sportu w sportach, w których działają polskie związki sportowe, może być osoba, która:

1)ukończyła 18 lat;

2)posiada co najmniej wykształcenie średnie lub średnie branżowe;

3)posiada wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań trenera lub instruktora sportu;

4)nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo, o którym mowa w art. 46-50, lub określone w rozdziale XIX, XXIII, z wyjątkiem art. 192 i art. 193, rozdziale XXV i XXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny.

Ze wskazanych zapisów ustawy o sporcie wynika, że nie wprowadza ona żadnych mechanizmów weryfikacji posiadania wiedzy, doświadczenia i umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań trenera lub instruktora sportu. Z powołanych przepisów dotyczących sportu nie wynika także, że trener musi mieć ukończony kurs trenerski, a instruktor sportu kurs instruktorski.

Poza tym do zadań trenera lub instruktora sportu należy poza prowadzeniem zajęć, przekazywanie aktualnej wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu treningu sportowego i współzawodnictwa sportowego w danym sporcie.

Ponadto – zgodnie z zapisami ww. ustawy – zajęcia w zakresie sportu może prowadzić wyłącznie trener lub instruktor sportu, gdy związek sportowy lub klub sportowy uczestniczy we współzawodnictwie organizowanym przez polski związek sportowy.

Tak więc brak kursów trenerskich czy kursów instruktorskich nie wyklucza, przypisania do przychodów z działalności trenerskiej wynagrodzenia osób prowadzących zajęcia sportowe.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, m. in. że są Państwo jednostką budżetową gminy nie posiadającą osobowości prawnej. Celem Państwa działalności jest dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie mieszkańców A. realizowane poprzez sport, rekreację, rehabilitację ruchowa i turystykę, współtworzenie warunków dla działań i rozwoju lokalnej kultury fizycznej i turystyki. Dbałość o sport jest realizowana m. in. poprzez zaspokajanie potrzeb dzieci i młodzieży w zakresie sportu i wychowania. Młodzież ma zapewnioną przez Państwa możliwość udziału w zorganizowanych, cyklicznych zajęciach szkoleniowych w sekcjach sportowych takich jak: (...). Poza grupami naborowymi zawodnicy sekcji sportowych, tj. osoby uczestniczące w zajęciach, nie zawodowi sportowcy, biorą udział we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polski związek sportowy oraz na jego zlecenie. W tym celu zawierają Państwo umowy zlecenia z osobami, które posiadają dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie i niektórym osobom w ramach wynagrodzenia przysługuje dodatek za klasę trenerską.

W ramach umów zleceń zlecają Państwo tym osobom wykonanie czynności polegających m. in. na:

prowadzeniu zajęć szkoleniowych z młodzieżą danej sekcji, określanych w umowie jako treningi,

pełnieniu opieki trenerskiej nad młodzieżą podczas wyjazdów na mecze i turnieje,

pełnieniu funkcji organizatora w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa oraz prawidłowego przebiegu meczu podczas rozgrywek sekcji zgodnie z terminarzami,

kierowaniu sekcją jako koordynator do spraw organizacyjnych.

Oprócz tego organizują i zawierają Państwo umowy zlecenia z osobami na prowadzenie różnego rodzaju zajęć: animacyjnych, sportowych i prozdrowotnych w ramach okazjonalnych imprez czy akcji sportowych, np. z okazji (...), akcji lato, w ramach których prowadzone mogą być, np. nauka jazdy na rolkach, joga, również zawody (...) np. w siatkówce plażowej czy tenisie stołowym. Tego typu zajęcia czy animacje sportowe nie mają na celu udziału w rozgrywkach sportowych, dostępne są jednorazowo lub przez określony okres czasu (kilka dni, tydzień, miesiąc) dla osób chętnych.

Może się zdarzyć, że zawrą Państwo umowę zlecenia z osobą która będzie prowadziła zajęcia szkoleniowe z młodzieżą danej sekcji np. (...) oraz kolejną umowę zlecenia z tą samą osobą np. na naukę (...) - tj. zajęcia dla osób chętnych, nienależących do sekcji sportowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że osoby, z którymi planują Państwo zawrzeć umowę zlecenie nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej. Z podsiadanej przez Państwa wiedzy osoby te nie planują zakładania działalności gospodarczej. Umowy, o których mowa we wniosku, to umowy zlecenia zawarte na podstawie art. 734 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

Wskazano ponadto, że mogą zaistnieć sytuacje, w których zawarta zostanie:

pierwsza umowa zlecenie na czynności wykazane w pytaniu 1 (np. prowadzenie zajęć szkoleniowych z młodzieżą (...) — gdzie wymóg posiadania umiejętności trenerskich i instruktorskich jest obowiązkowy) i kolejna umowa zawarta na czynności wykazane w pytaniu 2 (np. nauka (...), gdzie również wymóg posiadania umiejętności trenerskich i instruktorskich jest kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania umowy) lub

pierwsza umowa zlecenie na czynności wykazane w pytaniu 1 (np. prowadzenie zajęć szkoleniowych z młodzieżą sekcji lekkoatletycznej — gdzie wymóg posiadania umiejętności trenerskich i instruktorskich przez zleceniobiorcę jest obowiązkowy) i kolejna umowa zawarta na czynności wykazane w pytaniu 2 (np. animacje dla chętnych osób na ogólnodostępnym obiekcie, pełnienie funkcji sędziego zawodów biegowych — gdzie wymóg posiadania umiejętności trenerskich i instruktorskich nie jest kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania umowy).

Jednak w obu przedstawionych sytuacjach z uwagi na fakt, iż nastąpi zbieg w wykonywaniu zlecenia przez tę samą osobę, czynności z dwóch umów zawsze będą wykonywane przez trenera lub instruktora – osobę, która trenuje daną sekcję.

W stosunku do przedstawionego opisu: W tym celu zawierają Państwo umowy zlecenia z osobami, które posiadają dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie i niektórym osobom w ramach wynagrodzenia przysługuje dodatek za klasę trenerską. W ramach umów zleceń zlecają Państwo tym osobom wykonanie czynności polegających m. in. na:

prowadzeniu zajęć szkoleniowych z młodzieżą danej sekcji, określanych w umowie jako treningi,

pełnieniu opieki trenerskiej nad młodzieżą podczas wyjazdów na mecze i turnieje,

pełnieniu funkcji organizatora w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa oraz prawidłowego przebiegu meczu podczas rozgrywek sekcji zgodnie z terminarzami,

kierowaniu sekcją jako koordynator do spraw organizacyjnych.

wyjaśniają Państwo, że:

Osoby posiadające dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie są trenerami lub instruktorami, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.

Osoby posiadające dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie będą przygotowywać uczestników do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie lub współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy.

Osoby posiadające dokumenty poświadczające umiejętności trenerskie lub instruktorskie będą wykonywać zadania samodzielnie oraz nie będą podlegać Państwa kierownictwu w zakresie wykonywanych czynności.

W ramach opisywanych czynności uczestnicy zajęć będą brać udział w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego.

Z kolei do przedstawionego we wniosku opisu:

Może się zdarzyć, że zawrą Państwo umowę zlecenia z osobą która będzie prowadziła zajęcia szkoleniowe z młodzieżą danej sekcji np. (...) oraz kolejną umowę zlecenia z tą samą osobą np. na naukę (...) - tj. zajęcia dla osób chętnych, nienależących do sekcji sportowych.

wyjaśniają Państwo, że:

czynność polegające na prowadzeniu zajęć szkoleniowych będą wykonywane przez osoby, o których mowa w art. 41 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599).

W ramach opisywanych czynności:

zawrą Państwo umowę zlecenia z osobą, która będzie prowadziła zajęcia szkoleniowe z młodzieżą danej sekcji, np. (...) – uczestnicy zajęć będą brać udział w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego

oraz

kolejną umowę zlecenia z tą samą osobą np. na naukę jazdy na łyżwachtj. zajęcia dla osób chętnych, nienależących do sekcji sportowych – uczestnicy zajęć nie będą brać udziału w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego.

W ramach opisywanych zajęć:

zawrą Państwo umowę zlecenia z osobą, która będzie prowadziła zajęcia szkoleniowe z młodzieżą danej sekcji, np. (...) – uczestnicy będą przygotowywani do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie lub współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy

oraz

kolejną umowę zlecenia z tą samą osobą np. na naukę jazdy na łyżwach – tj. zajęciadla osób chętnych, nienależących do sekcji sportowych – uczestnicy nie będą przygotowywani do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie lub współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy.

Następnie co do fragmentu opisu zdarzenia:

Oprócz tego organizują i zawierają Państwo umowy zlecenia z osobami na prowadzenie różnego rodzaju zajęć: animacyjnych, sportowych i prozdrowotnych w ramach okazjonalnych imprez czy akcji sportowych, np. z okazji(...), akcji lato, w ramach których prowadzone mogą być, np. nauka jazdy na rolkach, joga, również zawody (...) np. w siatkówce plażowej czy tenisie stołowym. Tego typu zajęcia czy animacje sportowe nie mają na celu udziału w rozgrywkach sportowych, dostępne są jednorazowo lub przez określony okres czasu (kilka dni, tydzień, miesiąc) dla osób chętnych.

wskazali Państwo, że:

W ramach zajęć uczestnicy nie będą przygotowywani do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie bądź współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy ani też brać udział w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego.

Kryterium dotyczące posiadania umiejętności trenerskich lub instruktorskich może być kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania umów na prowadzenie opisywanych zajęć – w zależności od przedmiotu umowy.

Kryterium dotyczące posiadania umiejętności trenerskich lub instruktorskich:

a)będzie kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania części umów zleceń na prowadzenie opisywanych zajęć sportowych, prozdrowotnych, animacyjnych, np. z: Jogi. Tai Chi, Zumby, Nordic Walking, Aerobic, nauka jazdy na rolkach – organizowanych dla chętnych osób;

b)nie będzie kluczowym i decydującym elementem podczas zawierania części umów zleceń na prowadzenie opisywanych zajęć polegających, np. na prowadzeniu animacji, pełnienie funkcji sędziego zawodów w ramach okazjonalnych imprez organizowanych np. z okazji (...) wdanej dziedzinie sportowej np. siatkówce, tenisie stołowym – organizowanych dla chętnych osób.

Przystępując zatem do oceny możliwości zastosowania przez płatnika do przychodów zatrudnianych osób – na podstawie umów zleceń – zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pierwszej kolejności należy dokonać kwalifikacji tych przychodów do odpowiedniego rodzaju przychodów z działalności wykonywanej osobiście wskazanych w art. 13 ustawy o podatku do chodowym od osób fizycznych.

Wobec wskazania przez ustawodawcę w pkt 2 artykułu 13 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych wprost m. in. przychodów z działalności trenerskiej, jako rodzaju przychodów z działalności wykonywanej osobiście, nie można zgodzić się z Państwem, że przychody uzyskiwane przez osobę z którą zawrą Państwo umowę zlecenia na prowadzenie którejkolwiek z czynności wskazanych w pierwszym zadanym przez Państwa pytaniu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście – jako przychody z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych.

Z przedstawionego przez Państwa opisu jednoznacznie wynika, że ww. czynności wykonywane będą przez osoby będące trenerami lub instruktorami w rozumieniu art. 41 ustawy o sporcie oraz osoby te będą przygotowywać uczestników do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie lub współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy. Ponadto w ramach opisywanych czynności wskazanych w pytaniu pierwszym uczestnicy zajęć będą brać udział w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego.

Wszystko to stanowi, że uzyskiwane przychody przez osoby z którymi zawarte zostaną umowy, na prowadzenie czynności, o których mowa w pytaniu 1, stanowić będą przychody, które należy kwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, do uzyskanych ww. przychodów, kwalifikowanych do przychodów wskazanych w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym – mając powyższe na uwadze – na Państwu będą ciążyć obowiązki wynikające z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Odnosząc się natomiast do zawarcia z osobami umów zlecenia na prowadzenie czynności polegających na prowadzeniu:

prowadzeniu różnych ogólnodostępnych zajęć animacyjnych, sportowych i prozdrowotnych np. aerobik, joga, jazda na rolkach lub łyżwach dla osób chętnych, nienależących do sekcji sportowych, gdzie uczestnicy zajęć nie będą brać udziału w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego oraz nie będą przygotowywani do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie lub współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy,

prowadzeniu różnego rodzaju zajęć: animacyjnych, sportowych i prozdrowotnych w ramach okazjonalnych imprez czy akcji sportowych, np. z okazji (...), akcji lato, w ramach których prowadzone mogą być, np. nauka jazdy na rolkach, joga, również zawody (...), np. w siatkówce plażowej czy tenisie stołowym, gdzie tego typu zajęcia czy animacje sportowe nie maja na celu udziału w rozgrywkach sportowych, dostępne są jednorazowo lub przez określony okres czasu (kilka dni, tydzień, miesiąc) dla osób chętnych,

realizowaniu obowiązków sędziego zawodów w ramach okazjonalnych imprez sportowych organizowanych, np. z okazji (...) w danej dziedzinie sportowej, np. siatkówce, tenisie stołowym, organizowanych dla chętnych osób, które to zajęcia nie mają na celu udziału w rozgrywkach sportowych

wskazać należy, że skoro – jak wskazują Państwo w opisie zdarzenia – osoby uczestniczące w zajęciach nie będą brać udziału w oficjalnych wydarzeniach sportowych/rozgrywkach/ turniejach polegających na współzawodnictwie w danej dziedzinie sportu w celu osiągnięcia wyniku sportowego oraz nie będą przygotowywane do współzawodnictwa sportowego, w danym sporcie lub współzawodnictwa organizowanego przez Polski Związek Sportowy, a także zajęcia te nie mają na celu udziału w rozgrywkach sportowych, dostępne są jednorazowo lub przez określony okres czasu (kilka dni, tydzień, miesiąc) dla osób chętnych – to wypłacane wynagrodzenie na podstawie zawartych umów na prowadzenie ww. zajęć należy kwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, do ww. przychodów wypłacanych na podstawie ww. umów mogą Państwo zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie to dotyczy bowiem m.in. przychodów z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ww. ustawy, otrzymanych przez podatnika do ukończenia 26 roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. W konsekwencji, nie będą Państwo mieli obowiązku obliczania, pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłat objętych przedmiotowym zwolnieniem do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00