Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.438.2023.1.MK

Opodatkowanie przychodów pochodzących z dwóch źródeł, podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych w zakresie określonych w ustawie limitów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów ewidencjonowanych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w zakresie określonych w ustawie limitów przychodów. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie:

77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane,

23.69.Z Produkcja pozostałych wyrobów z betonu, gipsu i cementu,

33.12.Z Naprawa i konserwacja maszyn,

37.00.Z Odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,

38.11.Z Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne,

38.12.Z Zbieranie odpadów niebezpiecznych,

38.21.Z Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne,

38.22.Z Przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych,

38.31.Z Demontaż wyrobów zużytych,

38.32.Z Odzysk surowców z materiałów segregowanych,

41.20.Z Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych,

42.11.Z Roboty związane z budową dróg i autostrad,

42.91.Z Roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej,

43.11.Z Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych,

43.12.Z Przygotowanie terenu pod budowę,

43.21.Z Wykonywanie instalacji elektrycznych,

43.22.Z Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych,

43.29.Z Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych,

43.99.Z Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane,

45.11.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek,

45.19.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

45.40.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesoriów do nich,

46.14.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą maszyn, urządzeń przemysłowych, statków i samolotów,

46.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,

46.42.Z Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia,

46.51.Z Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania,

46.63.Z Sprzedaż hurtowa maszyn wykorzystywanych w górnictwie, budownictwie oraz inżynierii lądowej i wodnej,

46.66.Z Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń biurowych,

47.41.Z Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

47.43.Z Sprzedaż detaliczna sprzętu audiowizualnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

47.62.Z Sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

47.71.Z Sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

47.72.Z Sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

47.78.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

47.79.Z Sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

47.81.Z Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach,

47.82.Z Sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych, odzieży i obuwia prowadzona na straganach i targowiskach,

47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach,

47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,

47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

49.41.Z Transport drogowy towarów,

64.99.Z Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,

74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,

77.12.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

77.32.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych,

77.33.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery,

77.40.Z Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim,

81.10.Z Działalność pomocnicza związana z utrzymaniem porządku w budynkach,

81.21.Z Niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,

81.22.Z Specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych,

81.29.Z Pozostałe sprzątanie,

81.30.Z Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni,

82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura,

82.19.Z Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura,

82.99.Z Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana,

85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana

Przychody osiągane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako ustawa o ryczałcie”).

Wnioskodawca, oprócz przychodów z opisanej wyżej pozarolniczej działalności gospodarczej, uzyskuje też przychody z tytułu wynajmu składników majątku prywatnego (niezwiązanych z działalnością gospodarczą), które także opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Powyższe składniki majątku prywatnego, będące przedmiotem umów najmu, nie były nigdy i nie są obecnie wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Wnioskodawca opodatkowuje zatem zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychody uzyskiwane z dwóch odrębnych tytułów, tj.:

1)pozarolniczej działalności gospodarczej,

2)najmu składników majątku prywatnego niezwiązanych z pozarolniczą działalnością gospodarczą (dalej: najem prywaty).

Pytania

1.Czy przychody, które Wnioskodawca uzyskuje z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz z tytułu najmu składników majątku prywatnego niezwiązanych z pozarolniczą działalnością gospodarczą podlegają sumowaniu na potrzeby obliczania limitu 2.000.000 euro, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie?

2.Czy w przypadku uzyskiwania przychodów z dwóch różnych tytułów przychodów, tj. najmu prywatnego i najmu składników związanych z działalnością gospodarczą, Wnioskodawcy przysługują dwa odrębne limity do 100.000 zł uprawniające do stosowania stawki podatku w wysokości 8,5%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a i lit. b ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

A.Odrębne tytuły

Zgodnie z art. 1 ustawy o ryczałcie, przedmiotowa ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne m.in.:

1.prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;

2.osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalejustawą o podatku dochodowym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym – najem prywatny – opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazano, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

B.Limit dla ryczałtu

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.

Z powyższych przepisów wynika, że przychody uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychody z najmu, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, to przychody uzyskiwane z dwóch różnych źródeł, które zasadniczo opodatkowane są innymi stawkami ryczałtu.

Ponadto limit w wysokości 2.000.000 euro, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o ryczałcie, ma zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej, ponieważ powyższy przepis odsyła do przychodów z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, w którym mowa wyłącznie o przychodach z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z zasadą racjonalnego ustawodawcy, gdyby limit 2.000.000 euro, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o ryczałcie, miał dotyczyć także przychodów uzyskiwanych z najmu, to w treści tego przepisu znalazłoby się także odesłanie do art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie.

Z treści powyższych przepisów wynika zatem, że limit 2.000.000 euro powinien obowiązywać wyłącznie w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie podlega łączeniu z przychodem uzyskiwanym z najmu, o którym mowa w odrębnej jednostce redakcyjnej, tj. w art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie. Brak jest podstaw do rozszerzania zakresu zastosowania powyższego limitu 2.000.000 euro do przychodów innych niż te pochodzące z pozarolniczej działalności gospodarczej. W polskim prawie podatkowym obowiązuje bowiem zakaz dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów prawa podatkowego na niekorzyść podatników, a z pewnością takim działaniem byłoby stosowanie limitu 2.000.000 euro wobec przychodów uzyskiwanych z innych źródeł niż pozarolnicza działalność gospodarcza.

W związku z powyższym należy przyjąć, że na potrzeby obliczania limitu 2.000.000 euro przychodu uprawniającego do stosowania opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o ryczałcie, Wnioskodawca nie powinien sumować przychodów z powyższych dwóch różnych źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz z najmu.

Ad 2.

W związku z faktem, że Wnioskodawca osiąga przychody z dwóch różnych źródeł przychodów, tj. z tytułu najmu składników majątku:

1.związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, oraz

2.niezwiązanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, znajdujących się w majątku prywatnym Wnioskodawcy,

a powyższe źródła przychodów opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jako dwa odrębne źródła przychodów, to Wnioskodawca ma prawo stosować dwa odrębne limity 100.000 zł uprawniające do stosowania stawki podatku 8,5% do przychodów osiąganych z obu źródeł odrębnie.

Zgodnie z treścią przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o ryczałcie (przychody z tytułu najmu).

Z kolei według przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 14 ustawy o ryczałcie, w przypadku osiągania przez podatnika przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki oraz przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, kwota przychodów określona w ust. 1 pkt 4 dotyczy odrębnie przychodów osiąganych z tych źródeł przychodów.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca uzyskuje przychód z tytułu:

1)najmu składników majątku związanych z pozarolniczą działalnością gospodarczą, który opodatkowuje w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% do limitu 100.000 zł przychodu oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł na podstawie przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4 Iit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz

2)najmu składników majątku niezwiązanych z pozarolniczą działalnością gospodarczą, które wchodzą w skład jego majątku prywatnego, który opodatkowuje w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% do limitu 100.000 zł przychodu oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł na podstawie przepisu art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a Ryczałtu.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, ma on prawo do stosowania oddzielnych limitów do dwóch odrębnych źródeł przychodów pomimo, że oba źródła są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Stanowią bowiem one (tak jak w przepisach ustawy o podatku dochodowym) dwa odrębne od siebie źródła przychodów.

Powyższe rozumienie przepisów potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 maja 2021 r., w której wskazał, że: „Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 PDOFizU, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej”.

„Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła – najem, a wyjątkiem jest sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą - [przychody kwalifikuje] do przychodów z działalności gospodarczej”. Pomimo, że uchwała ta odnosiła się do przepisów ustawy o podatku dochodowym, to zdaniem Wnioskodawcy ma ona również zastosowanie do przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, gdyż w tym przypadku również podatnik prowadzący działalność gospodarczą oraz podatnik osiągający przychody z najmu prywatnego wykonuje te czynności w ramach innych źródeł.

Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że o sposobie opodatkowania najmu nieruchomości będzie więc decydowała przesłanka związania nieruchomości z prowadzoną działalnością gospodarczą. Fakt ten bowiem będzie determinował sposób opodatkowania takiej nieruchomości. Jeżeli nieruchomość zostanie wyłączona z majątku prywatnego i przekazana na cele związane z działalnością gospodarczą (np. poprzez fakt ujęcia jej w ewidencji środków trwałych), to takie wyłączenie będzie decydowało o zakwalifikowaniu przychodów z najmu takiej nieruchomości do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Co więcej, Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił wyraźnie, że źródła przychodów są rozłączne. Oznacza to, że jeżeli przychód zostanie zakwalifikowany do jednego ze źródeł przychodów, to nie może on jednocześnie być przychodem z innego rodzaju źródła.

Odnosząc powyższe stwierdzenia do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca wskazuje, że w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym również wskazane są źródła przychodów w przepisach dotyczących stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Skoro ustawodawca odróżnia przychody z najmu (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym) od przychodów z najmu składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b Ryczałtu), to są to dwa odrębne od siebie źródła przychodów. Tym samym podatnik, który uzyskuje przychody z wynajmu prywatnego oraz wynajmu w ramach działalności gospodarczej, ma prawo stosować dwa oddzielne limity dla obu źródeł przychodów.

Z kolei w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 sierpnia 2019 r. (sygn. II FSK 3175/17) wskazano, że „(...) wobec braku innych ustawowych kryteriów różnego podatkowego potraktowania tych rodzajów najmu, prawidłowe jest stanowisko Sądu pierwszej instancji, według którego o zaliczeniu przychodów z najmu do źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 3 lub pkt 6 PDOFizU decyduje sam podatnik, którym może sam zadecydować o tym czy najem nieruchomości wykonywać będzie jako wskazaną w art. 10 ust. 1 pkt 3 PDOFizU pozarolniczą działalność gospodarczą, czy jako najem wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 6 PDOFizU”. Decyzja ta bowiem dokonuje się na podstawie przeznaczenia przez podatnika składnika majątku do majątku prowadzonej działalności gospodarczej, bądź nabycia nieruchomości przez podmiot w ramach którego podatnik prowadzi profesjonalną działalność gospodarczą. Oznacza to, że podatnik może jednocześnie zarówno świadczyć usługi jako profesjonalista oraz jako osoba prywatna, a tym samym osiągane przychody mogą i powinny podlegać odrębnemu opodatkowaniu. Stanowisko takie prezentowane jest również w następujących wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego: z 5 kwietnia 2016 r. o sygn. akt II FSK 379/14, z 17 kwietnia 2019 r. o sygn. akt II FSK 1078/17, z 11 sierpnia 2017 r. o sygn. akt II FSK 1940/15.

Na możliwość odrębnego opodatkowania przychodów z najmu prywatnego oraz przychodów z najmu profesjonalnego wskazuje również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 30 stycznia 2020 r. sygn. 0115-KDWT.4011.21.2019.2.BK.

Skoro więc w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca osiąga przychody z dwóch różnych źródeł przychodów, to ma on prawo do stosowania do każdego z nich odrębnego limitu 100.000 zł w celu zastosowania stawki podatku 8,5%. Dopiero nadwyżka przychodów ponad kwotę 100.000 zł ustalanych odrębnie dla każdego z tych dwóch źródeł przychodów będzie opodatkowana wyższą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja odnosi się wyłącznie do kwestii objętych pytaniami interpretacyjnymi. Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest m.in. od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00