Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.298.2023.1.AZ

Ustalenie, czy Wnioskodawca, opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, po dokonaniu połączenia, w myśl art. 492 § 1 pkt 1 KSH, poprzez przejęcie dwóch Spółek, opodatkowanych na zasadach ogólnych i spełniających przesłanki wskazane w art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a które z dniem przejęcia zamkną księgi rachunkowe, sporządzą sprawozdania finansowe oraz dokonają rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku, zachowa prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2023 r.wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca, opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, po dokonaniu połączenia, w myśl art. 492 § 1 pkt 1 KSH, poprzez przejęcie dwóch Spółek, opodatkowanych na zasadach ogólnych i spełniających przesłanki wskazane w art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a które z dniem przejęcia zamkną księgi rachunkowe, sporządzą sprawozdania finansowe oraz dokonają rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku, zachowa prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest osobą prawną działającą w formie spółki akcyjnej – A. SPÓŁKA AKCYJNA z siedzibą w (...) wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS (…), której akta rejestrowe przechowywane są w Sądzie Rejonowym w (…), (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego (dalej jako: „Wnioskodawca”).

Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu (…) r. Na mocy uchwały Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Wnioskodawcy z dnia (…), doszło do połączenia, w trybie przejęcia przez Wnioskodawcę spółki B. sp. z o.o. (KRS: (…)). Połączenie nastąpiło w dniu (…) r. wraz z wpisem połączenia do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie holdingów finansowych, leasingu, pozostałych form udzielania kredytów, kupnie i sprzedaży nieruchomości oraz zarządzania nieruchomościami, a także polegającą na prowadzeniu procesów budowlanych, w tym w szczególności na wnoszeniu budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, a także ogólnie pojmowaną działalność deweloperską.

Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz rozlicza podatek dochodowy od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca rozważa skorzystanie w przyszłości z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek (dalej jako: „ryczałt” lub „estoński CIT”) uregulowanego w Rozdziale 6B ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. – Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „uCIT”).

Przed złożeniem zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego, Wnioskodawca planuje dostosowanie obecnej struktury korporacyjnej w sposób umożliwiający mu skorzystanie z ryczałtu. Wnioskodawca planuje dokonać wszelkich wymaganych czynności faktycznych i prawnych, pozwalających na spełnienie przesłanek wymienionych w art. 28j uCIT, w szczególności uprościć strukturę właścicielską, poprzez objęcie akcji wyłącznie przez osoby fizyczne (art. 28j ust. 1 pkt 4 uCIT) oraz wyzbyć się udziałów w kapitale innych spółek, a także ogółu praw i obowiązków w spółkach niebędących osobami prawnymi (art. 28j ust. 1 pkt 5 uCIT). Wnioskodawca nie wypełnia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 28k uCIT. Nie jest podmiotem wymienionym w art. 28k ust. 1 pkt. 1-4 uCIT. Nie spełnia również przesłanek wskazanych w pkt. 5-6 powyższego przepisu.

Na potrzeby opisu zdarzenia przyszłego, należy przyjąć, że Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki do objęcia go w przyszłości ryczałtem. Akcjonariuszami spółki będą osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Wnioskodawca nie będzie posiadaczem udziałów, akcji w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w innej spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczeń jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Wnioskodawca nie będzie sporządzać za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdania finansowego zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Wnioskodawca nie jest i nie będzie przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 uCIT. Wnioskodawca nie jest i nie będzie instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim. Wnioskodawca nie będzie osiągał dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a uCIT. Wnioskodawca nie jest i nie będzie postawiony w stan upadłości ani likwidacji.

Wnioskodawca nie planuje również osiągać w poprzednim roku podatkowym przed objęciem estońskim CIT, przychodów pasywnych w zakresie stanowiącym więcej niż połowa ogólnych przychodów Wnioskodawcy. Przez przychody pasywne Wnioskodawca rozumie przychody (liczone z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług) pochodzące:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Tym samym, brak będzie przeszkód do wyboru przez Wnioskodawcę formy opodatkowania estońskim CIT.

Wnioskodawca planuje dokonać w przyszłości połączenia, w myśl przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (dalej jako: „KSH”) poprzez przejęcie dwóch spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (zwanych dalej łącznie „Spółki"), których główny przedmiot działalności skupia się w realizacji projektów budowlanych. Planowane połączenie posiada uzasadnienie ekonomiczne i gospodarcze. Jego celem jest uproszczenie struktury prowadzonej działalności w sposób czyniący ją bardziej efektywną i wydajną.

Obie Spółki są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych, lecz docelowo będą spełniały wszystkie warunki objęcia ich estońskim CIT wymienione w art. 28j uCIT. Nie będą również spełniały przesłanek negatywnych wymienionych w art. 28k uCIT, w tym w szczególności nie powstaną w wyniku działań o charakterze restrukturyzacyjnym (tj. podziału, łączenia lub wymiany udziałów), o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 Ucit.

Wnioskodawca po skutecznym wyborze formy opodatkowania w postaci estońskiego CIT zamierza dokonać połączenia ze Spółkami opodatkowanymi na zasadach ogólnych. Połączenie nastąpi w drodze przejęcia w rozumieniu art. 492 § 1 pkt 1) KSH, tj. poprzez przeniesienie przez obie Spółki (spółki przejmowane) całego ich majątku na Wnioskodawcę (spółkę przejmującą) w zamian z akcje, które Wnioskodawca przyzna wspólnikom Spółek przejmowanych (osobom fizycznym). Obie Spółki przejmowane z dniem przejęcia zamkną księgi rachunkowe, sporządzą sprawozdania finansowe oraz dokonają rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa uCIT, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku.

Wobec opisanego powyżej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w wyniku połączenia zachowa prawo do wyboru formy opodatkowania w postaci estońskiego CIT. Stąd też Wnioskodawca formułuje następujące pytanie.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, po dokonaniu połączenia, w myśl art. 492 § 1 pkt 1 KSH, poprzez przejęcie dwóch Spółek, opodatkowanych na zasadach ogólnych i spełniających przesłanki wskazane w art. 28j uCIT, a które z dniem przejęcia zamkną księgi rachunkowe, sporządzą sprawozdania finansowe oraz dokonają rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku, zachowa prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako spółka przejmująca opodatkowana na dzień połączenia estońskim CIT, zachowa prawo do korzystania z tej formy opodatkowania, w wyniku przejęcia Spółek, które na dzień połączenia opodatkowane będą podatkiem dochodowym od osób prawnych według zasad ogólnych, o ile Spółki te z dniem przejęcia zamkną księgi rachunkowe, sporządzą sprawozdania finansowe oraz dokonają rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku. Powyższy opis stanu faktycznego zdaniem Wnioskodawcy odpowiada dyspozycji art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret drugi uCIT.

Uzasadnienie:

Uwagi ogólne

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.

Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Zgodnie z treścią art. 28j ust. 1 uCIT Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1.(uchylony);

2.mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3.podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4.prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5.nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6.nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7. złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, przed dokonaniem połączenia Wnioskodawca spełniać będzie wszystkie wyżej wymienione przesłanki oraz dokona wyboru formy opodatkowania w ramach estońskiego CIT. Natomiast Spółki, które to miałyby zostać przejęte przez Wnioskodawcę w drodze połączenia opodatkowane będą na zasadach ogólnych.

Kluczowym dla niniejszego wniosku jest zatem ustalenie skutków tak zaplanowanego połączenia oraz tego czy czynność ta wpisuje się w dyspozycję normy określonej w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c) tiret drugi uCIT. W szczególności sednem postawionego pytania jest udzielenie odpowiedzi, czy tak dokonane połączenie pozwoli na zachowanie przez Wnioskodawcę prawa do korzystania z formy opodatkowania w ramach estońskiego CIT.

Opis zdarzenia przyszłego zakłada dokonanie przez Wnioskodawcę połączenia ze Spółkami, w drodze przejęcia, w rozumieniu art. 492 § 1 pkt 1) KSH. Zgodnie z art. 492 § 1 pkt. 1 KSH „połącznie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie)”.

W konsekwencji dojdzie do przeniesienia przez Spółki (spółki przejmowane) całego majątku na Wnioskodawcę (spółkę przejmującą), w zamian z akcje, które Wnioskodawca przyzna wspólnikom Spółek przejmowanych (osobom fizycznym).

Jak podkreśla się w doktrynie, w przypadku przejęcia, to jedynie spółki przejmowane tracą byt prawny, zaś spółka przejmująca staje się następcą prawnym (sukcesja ogólna) (M. Dumkiewicz [w:] Kodeks spółek handlowych. Komentarz, Warszawa 2020, art. 492). Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego: „połączenie to nie prowadzi zatem do utraty bytu prawnego spółki przejmującej i wykreowania na bazie majątków łączących się spółek nowego podmiotu prawa handlowego, jak ma to miejsce w przypadku połączenia na zasadach określonych w art. 492 § 1 pkt 2 k.s.h., a więc łączenia się przez zawiązanie nowej spółki. Spółka przejmująca nadal istnieje zatem jako odrębny podmiot, a wszelkie nabyte przez nią przed połączeniem prawa, w tym prawa ze sfery publicznoprawnej, pozostają przy tej spółce” (Wyrok NSA z 19.01.2018 r., I OSK 1740/17, LEX nr 2466901).

W wyniku połączenia poprzez przejęcie nie dojdzie zatem do zawiązania (powstania) nowej spółki. Majątek Spółek przejmowanych zostanie przeniesiony na już istniejącą spółkę przejmującą – Wnioskodawcę, który korzystać będzie z opodatkowania na zasadach estońskiego CIT. W świetle art. 28l ust. 1 pkt 4) lit. c) uCIT, spełnienie przez Spółki przejmowane dodatkowych przesłanek pozwoliłoby zachować prawo Wnioskodawcy do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Zgodnie z treścią art. 28l ust. 1 uCIT Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

2)(uchylony);

3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

  • podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
  • podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

Stanowisko Wnioskodawcy, odpowiada brzmieniu art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c - d uCIT. W myśl powyższych przepisów, warunkami zachowania prawa do opodatkowania ryczałtem przez spółkę przejmującą są:

  • przejęcie podmiotu opodatkowanego na zasadach estońskiego CIT;
  • zamknięcie ksiąg rachunkowych, sporządzenie sprawozdania finansowego oraz dokonanie rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa uCIT, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku na dzień przejęcia przez podmiot przejmowany;

Wskazane w poszczególnych tiretach art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c uCIT przesłanki zostały połączone spójnikiem „albo”. Tak zastosowana przez ustawodawcę alternatywa rozłączna wskazuje, że spełnienie wyłącznie jednej przesłanki pozwala na zachowanie prawa do opodatkowania estońskim CIT.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Spółki przejmowane w dacie przejęcia nie będą opodatkowane estońskim CIT. O ile jednak Spółki te z dniem przejęcia zamkną księgi rachunkowe, sporządzą sprawozdania finansowe oraz dokonają rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa uCIT, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku, to Wnioskodawca zachowa prawo do opodatkowania ryczałtem. Zdaniem Wnioskodawcy, wynika to wprost z treści art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c uCIT, który w tirecie drugim wskazuje, że w przypadku gdy podmiot przejmowany sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku, to spółka przejmująca taki podmiot zachowa prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, ze zm. dalej: „ustawa o CIT”): 

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

 Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)uchylony)

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Spełnienie powyższych wymogów umożliwia Podatnikowi wybór formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek, określanej mianem estońskiego CIT-u. Niemniej w ustawie o CIT ustawodawca wskazał kategorie Podatników, wobec których przepisy o ryczałcie nie znajdują zastosowania.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 i 2 ustawy o CIT:

1.Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

  • uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
  • składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
  • w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

2.W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Jak wynika z brzmienia powołanego wcześniej art. 28k ust. 2 ustawy o CIT zryczałtowanego opodatkowania nie stosuje się także do podatników biorących udział w procesie restrukturyzacyjnym, tj. m.in. podmiotów przejmujących w przypadku łączenia podmiotów.

Stosownie do art. 28l ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 – w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

2)(uchylony)

3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

  • podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
  • podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność w formie spółki akcyjnej w zakresie holdingów finansowych, leasingu, pozostałych form udzielania kredytów, kupna i sprzedaży nieruchomości oraz zarządzania nieruchomościami, a także polegającą na prowadzeniu procesów budowlanych, w tym w szczególności na wnoszeniu budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, a także ogólnie pojmowaną działalność deweloperską.

Podlegają Państwo nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz rozliczają Państwo – aktualnie – podatek dochodowy od osób prawnych na zasadach ogólnych. Rozważają jednak Państwo skorzystanie w przyszłości z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek uregulowanego w Rozdziale 6B ustawy o CIT.

Mają Państwo na uwadze potrzebę dostosowania obecnej struktury korporacyjnej w sposób umożliwiający skorzystanie z ryczałtu w przyszłości, w tym dokonania wszelkich wymaganych czynności faktycznych i prawnych, pozwalających na spełnienie przesłanek wymienionych w art. 28j ustawy o CIT. Wśród tych czynności zamierzają Państwo w szczególności uprościć strukturę właścicielską, poprzez objęcie akcji wyłącznie przez osoby fizyczne (zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT) oraz wyzbyć się udziałów w kapitale innych spółek, a także ogółu praw i obowiązków w spółkach niebędących osobami prawnymi (stosownie do treści art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT). Jednocześnie mają Państwo świadomość ustawowego wyłączenia stosowania przepisów o ryczałcie wobec poszczególnych kategorii podmiotów (art. 28k ustawy o CIT).

Jak wskazują Państwo we wniosku, Spółka spełnia wszystkie przesłanki do objęcia jej w przyszłości opodatkowaniem zryczałtowanym, bowiem:

  • Akcjonariuszami spółki będą osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
  • Spółka nie będzie posiadaczem udziałów, akcji w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w innej spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczeń jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
  • Spółka nie będzie sporządzać za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdania finansowego zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r.
  • Spółka nie jest i nie będzie przedsiębiorstwem finansowym, o którym mowa w art. 15c ust. 16 uCIT.
  • Spółka nie jest i nie będzie instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim.
  • Spółka nie będzie osiągała dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a uCIT.
  • Spółka nie jest i nie będzie postawiona w stan upadłości ani likwidacji.

Jednocześnie wiedzą Państwo, że Spółka, która zamierza skorzystać z formy opodatkowania ryczałtem, nie może osiągać w poprzednim roku podatkowym przed objęciem estońskim CIT, przychodów pasywnych w zakresie stanowiącym więcej niż połowa ogólnych przychodów Spółki. Przez przychody pasywne rozumieją Państwo przychody wskazane w treści art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a-g ustawy o CIT. Na potrzeby opisu zdarzenia przyszłego, należy przyjąć, że Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki do objęcia go w przyszłości ryczałtem.

Zdają sobie Państwo sprawę również z możliwości potencjalnego powstania w wyniku połączenia spółek dochodu z restrukturyzacji, o którym mowa w art. 28l ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Po wyborze przez Państwa formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a następnie dokonaniu przejęcia spółek opodatkowanych na zasadach ogólnych, Państwa intencją jest dalsze korzystanie z uprawnienia do rozliczania podatku dochodowego w postaci uproszczonej, tzw. estońskiego CIT. Stąd Państwa wątpliwości, w zakresie tego, czy jako Spółka opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, po dokonaniu połączenia, w myśl art. 492 § 1 pkt 1 KSH, poprzez przejęcie dwóch Spółek, opodatkowanych na zasadach ogólnych i spełniających przesłanki wskazane w art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a które z dniem przejęcia zamkną księgi rachunkowe, sporządzą sprawozdania finansowe oraz dokonają rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku, zachowa prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

W opisie zdarzenia przyszłego, którego dotyczy Państwa wniosek, zakładają Państwo dokonanie w przyszłości połączenia, w myśl przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (dalej„KSH”) poprzez przejęcie dwóch spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, których główny przedmiot działalności skupia się na realizacji projektów budowlanych. Akcentują Państwo, że planowane połączenie posiada uzasadnienie ekonomiczne i gospodarcze. Jego celem jest uproszczenie struktury prowadzonej działalności w sposób czyniący ją bardziej efektywną i wydajną.

Odnosząc powołane wcześniej przepisy prawa do przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że działania o charakterze restrukturyzacyjnym – co do zasady – mogą skutkować utratą prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Przypadki prowadzące do utraty tego prawa zostały w wskazane w cytowanym powyżej art. 28l ust. 1 ustawy o CIT. Niemniej, ustawodawca dopuścił możliwość opodatkowania tą formą podmiotów, które dokonały działań restrukturyzacyjnych, w sytuacji przewidzianej w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o CIT. Dzięki zawarciu w ww. przepisie zwrotu „chyba że” prawodawca dopuściłmożliwość opodatkowania w formie ryczałtu pomimo, że podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu (kontynuowania opodatkowania w tej formie) ma miejsce wtedy, gdy spełniony jest jeden z warunków wymienionych w tiret pierwszy lub drugi.

Przejęcie przez Państwa Spółkę dwóch spółek z ograniczoną odpowiedzialnością będzie objęte dyspozycją art. 28l ust. 1 pkt 4 tiret drugi wówczas, gdy podmioty przejmowane zamkną księgi rachunkowe, sporządzą sprawozdania finansowe oraz dokonają rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku.

Spełnienie powyższych warunków odniesie taki skutek, że Państwo, jako podmiot przejmujący, będą uprawnieni do kontynuacji opodatkowania w formie ryczałtu.

Taka interpretacja omawianych przepisów jest zgodna z ich literalnym brzmieniem, a także z wykładnią autentyczną, na co wskazał w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej „podatek estoński” prawodawca:

„W przypadku gdy podmiot, który nie stosuje ryczałtu, zostanie przejęty w drodze łączenia lub podziału lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, podatnik przejmujący majątek może kontynuować rozliczenia ryczałtem, jeśli podmiot przejmowany zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe, a także dokona rozliczenia, o którym mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku” (...).

Do podobnych wniosków prowadzi lektura „Przewodnika do ryczałtu od spółek” z 23 grudnia 2021 r., gdzie wskazano:

„W przypadku, gdy podmiot (w tym osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą), który nie stosuje ryczałtu, zostanie przejęty w drodze łączenia lub podziału lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, podatnik przejmujący majątek może kontynuować rozliczenia ryczałtem, jeżeli podmiot przejmowany zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe, a także dokona rozliczenia o którym mowa w art. 7aa ustawy o CIT, w zakresie transakcji w związku z przejmowanymi składnikami majątku” (...).

Z uwagi na powołane wcześniej i mające zastosowanie w sprawie przepisy prawa, Państwa stanowisko, dotyczące zdarzenia przyszłego zaprezentowanego we wniosku, zgodnie z którym, w sytuacji, w której Spółki przejmowane w dacie przejęcia nie będą opodatkowane estońskim CIT, o ile jednak z dniem przejęcia zamkną księgi rachunkowe, sporządzą sprawozdania finansowe oraz dokonają rozliczeń i ustaleń, o których mowa w art. 7aa uCIT, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku, to Spółka (jako przejmująca) zachowa prawo do opodatkowania ryczałtem, jest prawidłowe. Wynika to wprost z treści art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c tiret 2 ustawy o CIT,

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko Państwa sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zastrzec również należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena, czy Wnioskodawca spełnia warunki do korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  •  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00