Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.97.2023.2.DR

W zakresie możliwości zachowania prawa do zwolnienia podatkowego określonego w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku ze zbyciem działki.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 kwietnia 2023  r. wpłynął Pani wniosek z 19 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zachowania prawa do zwolnienia podatkowego określonego w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku ze zbyciem działki. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 lipca 2023 r. (data wpływu 10 lipca 2023 r.). Zakres wniosku jest następujący:

Opis zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku i jego uzupełnieniu

5 października 2021 r. wraz z małżonkiem zakupiła Pani gospodarstwo rolne (pow. 27 ha, (…)), skorzystali Państwo ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, w formie pomocy de minimis.

W związku z utworzeniem nowego gospodarstwa rolnego przyznano Państwu również ulgę w postaci zwolnienia z podatku rolnego tych gruntów oraz budynków do produkcji rolnej, znajdujących się na działce nr (…). Urząd Gminy (…) rozgraniczył zarówno grunty jak i budynki należące do gospodarstwa rolnego jak i prywatne, tj. budynki gospodarcze znajdujące się przy naszym domu mieszkalnym są obciążone podatkiem od nieruchomości, natomiast budynki gospodarcze na terenie działki rolnej są z tego podatku zwolnione.

25 października 2022 r. zakupili Państwo 0,71 ha (…) od KOWRu jako działkę rekreacyjną. Jest to łąka z dostępem do rzeki. Płacą Państwo za nią podatek, nie traktują jako części gospodarstwa rolnego, nie czerpią Państwo z niej żadnych pożytków. Działka nie została zgłoszona do dopłat ARiMR. Nie jest również wykazywana w żadnych dokumentach rolniczych, np. sprawozdaniach dot. wielkości ekonomicznej Państwa gospodarstwa. Podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu jej zakupu nie pobrano, zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.

3 kwietnia 2023 r. zakupili Państwo nowy grunt rolny (pow. 6 ha, (…)) w celu powiększenia gospodarstwa rolnego, (…). Skorzystali Państwo ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych i taka deklaracja została zapisana w akcie notarialnym. Działka (…) została błędnie zaliczona na poczet gruntów gospodarstwa w tym akcie zakupu nieruchomości, nie jest to zgodne ze stanem faktycznym.

Pytanie

1.Czy konsekwencją ewentualnej sprzedaży działki rekreacyjnej (…) przed 3 kwietnia 2028 r. będzie konieczność zapłaty podatku PCC od zakupu działki (…)wraz z odsetkami?

2.Czy konsekwencją ewentualnej sprzedaży działki rekreacyjnej (…) przed 3 kwietnia 2028 r. będzie konieczność zapłaty podatku PCC od zakupu gospodarstwa rolnego w (…) wraz z odsetkami?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

Pani zdaniem, nie. Działka (…) nie jest częścią gospodarstwa rolnego, więc nie nastąpi jego pomniejszenie. Na podstawie Ustawy o PCC z dnia 9 września 2000 r., art. 9 pkt 2 nie nastąpiło pomniejszenie gospodarstwa rolnego a posiadane przez Państwa gospodarstwo rolne nadal jest większe niż 11 ha.

Ad. 2

Pani zdaniem, nie. Działka (…) została zakupiona później niż nastąpiło zwolnienie z PCC dla transakcji zakupu gospodarstwa rolnego. Na podstawie Ustawy o PCC z dnia 9 września 2000 r., art. 9 pkt 2 nie nastąpiło pomniejszenie gospodarstwa rolnego a podsiadane przez Państwa gospodarstwo rolne nadal jest większe niż 11 ha.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pani stanowiska tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zostało wydane odrębne roztrzygnięcie.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego: 

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym − 2%,

b)innych praw majątkowych − 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 powołanej ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne  w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami  i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa  w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania  art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.9).

Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie. W przypadku niedotrzymania (niespełnienia) któregokolwiek ze wskazanych w art. 9 pkt 2 ww. ustawy warunków zwolnienie od podatku nie może zostać zastosowane.

Jednym z warunków opisanych w ww. przepisie jest to, by przedmiotem każdej umowy sprzedaży były grunty stanowiące gospodarstwo rolne.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 333):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów  i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej,  w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z powyższymi przepisami, ustawa o podatku rolnym pod pojęciem gospodarstwa rolnego klasyfikuje grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że 5 października 2021 r. wraz z małżonkiem zakupiła Pani gospodarstwo rolne o pow. 27 ha, skorzystali Państwo ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, w formie pomocy de minimis. 25 października 2022 r. zakupili Państwo 0,71 ha, (…) od KOWRu jako działkę rekreacyjną. Jest to łąka z dostępem do rzeki. Płacą Państwo za nią podatek, nie traktują jako części gospodarstwa rolnego, nie czerpią Państwo z niej żadnych pożytków. Działka nie została zgłoszona do dopłat ARiMR. Nie jest również wykazywana w żadnych dokumentach rolniczych, np. sprawozdaniach dot. wielkości ekonomicznej Państwa gospodarstwa. Podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu jej zakupu nie pobrano, zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. 3 kwietnia 2023 r. zakupili Państwo nowy grunt rolny o pow. 6 ha w celu powiększenia gospodarstwa rolnego, tj. działkę nr (…)położoną w (…). Skorzystali Państwo ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych i taka deklaracja została zapisana w akcie notarialnym. Działka nr (…) została błędnie zaliczona na poczet gruntów gospodarstwa w tym akcie zakupu nieruchomości, nie jest to zgodne ze stanem faktycznym. Zamierzają Państwo sprzedać działkę rekreacyjną nr (…). Pani wątpliwość budzi to, czy w związku ze sprzedażą działki rekreacyjnej nr (…) utraci Pani zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych, z którego skorzystała Pani przy zakupie gospodarstwa rolnego w (…) oraz działki rolnej nr (…) położonej w (…).

Zgodnie z brzmieniem obowiązujących przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, chcąc zachować prawo do zwolnienia ma Pani obowiązek prowadzenia całego gospodarstwa rolnego nabytego w 2021 r., powiększonego o dokupioną w 2023 r. działkę rolną przez pięć lat od dnia transakcji, w ramach której skorzystała Pani ze zwolnienia. Warunki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zawarte w wyżej cytowanym przepisie muszą bowiem być spełnione łącznie – ma to być utworzenie lub powiększenie gospodarstwa rolnego, a następnie prowadzenie przez nabywcę, przez wymagany ustawowo okres, całego gospodarstwa rolnego. Dla zachowania zwolnienia podatkowego wynikającego z powyższego przepisu nabywca nieruchomości, która weszła w skład gospodarstwa rolnego, powinien prowadzić to utworzone/powiększone gospodarstwo rolne, które obejmuje wszystkie działki nabyte tytułem zakupu i objęte zwolnieniem podatkowym, jak również te dotychczas wchodzące w skład gospodarstwa rolnego a będące jego częścią w chwili zakupu.

W doktrynie podkreśla się, że celem ustanowienia omawianego zwolnienia jest wspieranie zakładania gospodarstw rolnych i prowadzenia w nich produkcji oraz poprawa struktury agrarnej, przede wszystkim przez powiększenie obszaru gospodarstw rolnych. Tak więc obszar powiększonego gospodarstwa rolnego nie może być uszczuplony w okresie 5 lat od dnia jego nabycia, a zbycie jakiejkolwiek części tego gospodarstwa powoduje utratę zwolnienia od podatku w całości.

Reasumując, skoro – jak podała Pani we wniosku i jego uzupełnieniu – działka rekreacyjna nr (…) nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego i jeżeli w istocie została ona błędnie zaliczona na poczet gospodarstwa rolnego w akcie notarialnym dotyczącym zakupu działki nr (…), to planowana przez Panią sprzedaż tej działki (nr …) nie spowoduje utraty przez Panią prawa do stanowiącego pomoc de minimis zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zwolnienie zastosowane do nieruchomości rolnych nabytych w 2021 i 2023 roku nie zostanie utracone, ponieważ warunki konieczne do zachowania ww. zwolnienia w postaci prowadzenia utworzonego/powiększonego gospodarstwa rolnego przez okres co najmniej 5 lat od daty nabycia nieruchomości zostaną dotrzymane, jeżeli faktycznie w tym okresie nie nastąpi zbycie nieruchomości wchodzącej w skład utworzonego w 2021 r. gospodarstwa rolnego lub działki nr (…), która powiększyła prowadzone gospodarstwo rolne.

Dodatkowe informacje

Przedmiotowa interpretacja – zgodnie ze złożonym wnioskiem, została wydana wyłącznie dla Pani. Stosownie bowiem do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem tylko Pani może czerpać z wydanej interpretacji ochronę prawną. Stosownie do powyższego, jeżeli Pani mąż chciałby również otrzymać interpretację indywidualną, to powinien złożyć odrębny wniosek i uiścić wymaganą opłatę.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00