Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.549.2023.2.MR

Dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 30 maja 2023 r., który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lipca 2023 r. (data wpływu 7 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Od 1 czerwca 2021 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą m.in. w zakresie public relations obejmującą następujące usługi:

  •  organizowanie i koordynowanie współpracy z mediami, ze szczególnym uwzględnieniem telewizji i rozgłośni radiowych,
  • stałe zapewnianie możliwości udzielania przez Ekspertów Zleceniodawcy wywiadów, komentarzy, opiniowania wydarzeń lub wypowiedzi na dany temat w telewizji, radio i prasie, w tym dla osób wyznaczonych przez Zleceniodawcę na podstawie przekazywanych przez Zleceniodawcę tematów, zagadnień i koncepcji,
  • zapewnienie możliwości oznaczenia Ekspertów Zleceniodawcy imieniem, nazwiskiem, wykonywanym zawodem oraz firmą Zleceniodawcy, z zastrzeżeniem braku odpowiedzialności za brak oznaczenia w wyniku zaniechania oznaczenia przez media, pomimo skierowania takiej prośby.

Opisywaną powyżej działalność traktuje Pani jako działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa ryczałtowa”). W zakresie klasyfikacji statystycznej prowadzonej działalności uzyskała Pani stanowisko nr (...) Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) (dalej: „Ośrodek”), w którym wskazano, iż wyżej wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.21.10.0 – „Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji”.

Pragnie Pani stosować powyższą klasyfikację statystyczną do świadczonych usług, a w konsekwencji ww. świadczenia opodatkowywać 8,5% stawką ryczałtu stosownie do treści do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wskazała Pani, że:

1)Przedmiotem wniosku jest stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

2)Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani również dochód z tytułu emerytury.

3)Prowadzi oraz będzie Pani prowadzić w przyszłości ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z jedynego rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, tj. usług opisanych we wniosku (usług w zakresie public relations).

4)Złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ramach wniosku do CEIDG złożonego w dniu 10 lutego 2022 r.

5)Do wykonywanej przez Panią działalności nie miały dotąd, nie mają obecnie oraz nie będą miały zastosowania w przyszłości wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

6)Pani przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym bieżący rok podatkowy (2023) limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W 2022 r. osiągnęła Pani przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 147.057,60 zł.

7)Ponadto w odniesieniu do przyszłych okresów świadczenia usług (również objętych wnioskiem) oraz korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu Pani przychody nie przekroczą, w latach poprzedzających te okresy, limitu określonego w art. 6 ustawy.

8)Usługi świadczone przez Panią nie stanowiły dotąd, nie stanowią obecnie, jak również nie będą stanowić w przyszłości usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70).

Pytanie

Czy względem świadczeń opisanych w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, odpowiedź na zadane pytanie powinna być twierdząca. Stoi Pani bowiem na stanowisku, że art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej znajduje tutaj zastosowanie wprost, albowiem odnosi się do działalności usługowej w ujęciu ogólnym, dla której pozostałe normy ustawy ryczałtowej określające odmienne stawki opodatkowania dla ściśle sprecyzowanych świadczeń nie znajdują zastosowania.

Precyzując powyższe, podnosi Pani co następuje.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jednocześnie, stosownie do definicji ujętej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (tj. z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu, które tu nie mają zastosowania).

W efekcie biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 oraz ww. zastrzeżenia z pkt 5 lit. a, należy zwrócić uwagę, iż stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest stawką podstawową, która powinna mieć zastosowanie, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi, w tym posiłkujące się wskazaniami klasyfikacji PKWiU, dla celów możliwie dokładnego określenia o jakim świadczeniu mowa.

Konsekwentnie, jeśli nie zidentyfikowaliśmy świadczenia (usługi), dla którego ustawa ryczałtowa przewiduje odmienną stawkę, właściwe jest stosowanie stawki podstawowej 8,5%.

Przy tym fakt, iż będzie Pani prowadzić działalność usługową w rozumieniu ww. regulacji nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości.

Te jednak pojawiają się w przypadku analizy nomenklatury statystycznej i możliwości (zasadności) uznania, iż Pani działania objęte są odmiennymi stawkami ryczałtu, aniżeli ww. stawka podstawowa 8,5%.

W Pani ocenie, w szczególności nie znajduje tu zastosowania 15% stawka ryczałtu i art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy ryczałtowej, który należy interpretować ściśle, i który odnosi się do precyzyjnie zakreślonych ustawą usług doradczych związanych z zarządzaniem.

Wątpliwości pojawiają się na tle analizy treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy ryczałtowej.

Zgodnie z tym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (Head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu podnosi Pani jednak, że fakt iż ww. norma prawna odwołuję się do nomenklatury działu 70 wcale nie oznacza, iż Pani świadczenia opisane w stanie faktycznym objęte są ww. 15% stawką ryczałtu.

W Pani ocenie racjonalny ustawodawca nie po to odwołuje się do systematyki klasyfikacji statystycznych PKWiU, a przy tym nie po to dokonuje jej ograniczenia (sprecyzowania), aby wszelkie możliwe działania objęte działem 70 opodatkowywać wyższą 15% stawka ryczałtu.

W omawianym zakresie, w Pani opinii warto zwrócić uwagę na trzy okoliczności.

Po pierwsze, racjonalny ustawodawca posłużył się przedrostkiem „ex”, co oznacza, że dyspozycją danego przepisu nie są objęte wszystkie usługi z działu 70, lecz wyłącznie ściśle określone, doprecyzowane przez ustawodawcę.

W tym miejscu wyjaśnić bowiem należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Jednoznacznie stanowi o tym część definicji legalnych ustawy ryczałtowej i art. 4 ust. 4. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, a nie całego jego zakresu.

Tym samym umieszczenie ww. dopisku i użycie ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy ryczałtowej sformułowania PKWiU ex dział 70 nie może być bagatelizowane. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu, tu przy symbolu działu 70 PKWiU ma na celu zawężenie stosowania przepisu.

Po drugie zatem, skoro ów sformułowanie zostało ujęte w nawiasie zaraz pod wskazaniu, iż ww. stawka ma zastosowanie do przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (Head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem oznacza, że ustawodawca doprecyzował i wyjaśnił w jaki sposób należy rozumieć te świadczenia, a przy tym odwołał się wprost do grupowania statystycznego oraz jego nazewnictwa, a kolejno umyślnie zawęził jego stosowanie.

Przepis ten ma więc zastosowanie do świadczeń objętych nomenklaturą Działu 70 PKWiU usługi firm centralnych (Head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem, przy czym nie chodzi o wszystkie świadczenia z poszczególnych grupować tego działu, ale o te i tylko te grupowania, które obejmują (i) usługi firm centralnych (Head Office) oraz (ii) usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Wyraźnego podkreślenia wymaga więc, że analizowana norma prawna ma zatem zastosowanie tylko i wyłącznie do tych świadczeń, których nomenklatura jest zgodna z jasnym i czytelnym wskazaniem ustawodawcy ujętym w ustawie ryczałtowej. Spośród szeregu świadczeń ujętych w dziale 70 PKWiU, Pani zadaniem (dla celów prawidłowego określenia stawki opodatkowania ryczałtem) jest wyłonienie tych świadczeń, które stanowią (i) usługi firm centralnych (Head Office) lub (ii) usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

1.usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji, które nie stanowią usług firm centralnych ani też nie mają związku z zarządzaniem, lecz obejmują doradztwo i bezpośrednią pomoc (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami (zgodnie z objaśnieniami GUS do PKWiU 2015),

podobnie

2.pozostałe usługi doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, które nie stanowią usług firm centralnych ani też nie mają związku z doradztwem w zakresie zarządzania, lecz obejmują doradztwo w zakresie rozwoju regionalnego, przemysłowego lub turystycznego (zgodnie z objaśnieniami GUS do PKWiU 2015),

czy też

3.usługi zarządzania procesami gospodarczymi, które nie stanowią usług firm centralnych ani też nie obejmują jakiejkolwiek formy doradztwa, lecz wiążą się z zapewnieniem pakietu usług łączących zaawansowane technologie informatyczne z pracą (manualną lub profesjonalną w zależności od przyjętego rozwiązania), maszynami, obiektami, dostarczaniem infrastruktury dla usług komputerowych (hosting) do zarządzania procesami gospodarczymi (zgodnie z objaśnieniami GUS do PKWiU 2015),

podobnie jak

4.usługi zarządzania projektami (tu: technologii i architektury systemów IT), które również nie stanowią usług firm centralnych, jak i nie obejmują jakiejkolwiek formy doradztwa, lecz koordynację i nadzór w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta (zgodnie z objaśnieniami GUS do PKWiU 2015), tj. poprowadzenie danego projektu od początku do końca i zarządzanie jego wykonaniem na każdym etapie.

Mając na względnie powyższe należy zaznaczyć, że wyżej opisywane świadczenie objęte są jednym działem, niemniej mają odmienną nomenklaturę oraz grupowania szczegółowe, których celem jest wyraźne odróżnienie cech i właściwości poszczególnych świadczeń.

Pomijając na tym etapie usługi firm centralnych i odnosząc się do samej nomenklatury statystycznej, zwrócić należy uwagę, że dział 70 PKWiU obejmuje następujące świadczenia stanowiące "usługi doradztwa związane z zarządzaniem" :

1.usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11),

2.usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12),

3.usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13),

4.usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14),

5.usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15),

6.usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0).

Stąd w Pani ocenie wyłącznie ww. usługi objęte są dyspozycją analizowanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy ryczałtowej, ponieważ zgodnie z ich nomenklaturą statystyczną, wyłącznie te usługi stanowią wprost „usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.

Prezentowana tu wykładnia jest w Pani ocenie jedyną prawidłową i w pełni odpowiadającą literalnej treści omawianej normy prawa podatkowego.

Dodatkowo, nie bez znaczenia pozostaje użyte przez ustawodawcę zastrzeżenie zgodnie z którym stawka 15% znajduje zastosowanie do usług doradztwa związanych z zarządzaniem, z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).

Jak zatem widać sam ustawodawca jednoznacznie odwołuje się do ww. nomenklatury statystycznej i wprost odnosząc się do nomenklatury dotyczącej doradztwa związanego z zarządzaniem rynkiem, wyłącza jej stosowanie względem ścisłe sprecyzowanej kategorii działań, związanych z określonym rynkiem - rynkiem rybnym.

Gdyby zatem przyjmować stanowisko odmienne do wyżej prezentowanego i stosują uproszczenie, iż skoro całe nazewnictwo Działu 70 PKWiU odnosi się do usług firm centralnych i usług doradztwa związanego z zarządzaniem to wszelkie usługi objęte tym działem powinny zostać objęte dyspozycją analizowanego art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy ryczałtowej, to:

  • po pierwsze - użycie przedrostka „ex” nie miałoby sensu,
  • po drugie - odwołanie się przez ustawodawcę do możliwie szczegółowego grupowania PKWiU 70.22.16 stałoby się bezprzedmiotowe.

Wykładnia przepisów prawa, w tym ustaw podatkowych absolutnie nie może prowadzić do takich wniosków i uproszczeń w wykładni. Doprowadziłoby do aberracji przepisów i sztucznej ich wykładni na potrzeby rozszerzenia okoliczności związanych z stosowaniem wyższej stawki ryczałtu. Tymczasem ów wyższe stawki ryczałtu - jak wskazano na wstępie - traktować należy jako wyjątki" od zastosowania stawki podstawowej 8,5%, a co za tym idzie wykładnia w tym przedmiocie powinna być możliwe precyzyjna (ścisła).

Reasumując, usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku, Pani zdaniem objęte grupowaniem 70.21.10.0 – „Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji”, nie są tożsame, ani nawet zbieżne z „usługami firm centralnych (Head Office)” oraz „usługami doradztwa związanych z zarządzaniem”.

Na tym tle usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku, Pani zdaniem objęte grupowaniem 70.21.20.0 (uznanym za właściwe również przez Ośrodek) nie mieszczą się w zakresie usług objętych 15% stawką podatku i art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy ryczałtowej nie znajduje tu zastosowania.

W efekcie, uzyskane w przyszłości przez Panią przychody z tytułu świadczenia usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej. Potwierdzeniem powyższego jest jedno z najnowszych stanowisk interpretacyjnych KIS z 17 lutego 2023 r. 0112-KDIL2-2.4011.960.2022.2.MM.

W konsekwencji, stoi Pani na stanowisku, iż wykonywane przez Panią świadczenia objęte są dyspozycją analizowanego art. 12 ust. ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej i mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu. Mając na uwadze powyższe, wnosi Pani o wydanie interpretacji i uznanie Pani stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylony

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) - e) uchylony

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczy Pani usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU: 70.21.10.0 – „Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji”, a więc mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług i – jak wynika z opisu sprawy – niezwiązanych z doradztwem w zakresie zarządzania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyskała Pani przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Wobec powyższego Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

W odniesieniu do powołanej interpretacji, zauważamy, że została wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika i nie jest wiążąca w Pani sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00