Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.256.2023.2.PRM

Opodatkowanie sprzedaży towarów używanych przy zastosowaniu procedury VAT-marża.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 8 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży towarów używanych przy zastosowaniu procedury VAT-marża. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 czerwca 2023 r. (wpływ 29 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (...).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pani skupem i sprzedażą towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie RP oraz krajów Unii Europejskiej, a także poza nią. Odsprzedaje Pani nabyte przez siebie towary na terenie RP na zasadach procedury VAT-marży.

Doprecyzowanie i uzupełnienie stanu faktycznego

Jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT.

Nie ma Pani wiedzy i możliwości weryfikacji w jaki sposób osoby fizyczne dokumentują sprzedaż na Pani rzecz. Prowadzi Pani ewidencję, która zawiera datę zakupu, kwotę zakupu, nazwę towaru, miejsce nabycia.

Zakupy odbywają się na giełdach, bazarach, flumarkach na terytorium Polski i Unii Europejskiej.

Nie jest Pani importerem towarów używanych i w związku z tym nie posiada Pani dokumentów celnych.

Zakupione przez Panią na terytorium Unii Europejskiej towary bezpośrednio po nabyciu przewozi Pani do kraju. Nie posiada Pani magazynu na terytorium kraju Unii Europejskiej.

Pytanie

Czy do sprzedaży używanych rzeczy ruchomych, zakupionych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży na targach staroci, giełdach lub wyprzedażach garażowych udokumentowanych dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, można stosować procedurę VAT-marża?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, procedura ta jest możliwa, a prowadzenie własnej ewidencji wystarczające do celów dowodowych w postępowaniach lub weryfikacji dokonywanych przez organ podatkowy.

Zgodnie z treścią art. 120 ustawy o VAT (w jego treści) przewiduje się odstępstwa od zasad ogólnych opodatkowania podatkiem VAT. Wskazać należy, że dotyczy on opodatkowania podatników prowadzących działalność w zakresie handlu dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami oraz towarami używanymi.

Wskazany sposób opodatkowania został wprowadzony z uwagi na to, że w przypadku nabywania od osób fizycznych towarów, bądź w inny sposób, bez wyodrębnionego podatku przy nabyciu danej rzeczy ruchomej, nie wystąpi podatek do odliczenia. Przy sprzedaży wcześniej nabytych przedmiotów, podstawą opodatkowania byłaby cała cena sprzedaży.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy VAT, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne, nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki oraz metale szlachetne lub kamienie szlachetne.

W Pani opinii, rzeczy zakupione przez Panią niewątpliwie spełniają warunek zakwalifikowania ich do towarów używanych, gdyż należą do rzeczy ruchomych, które wcześniej były choć raz użyte, nie należą również do towarów fabrycznie nowych.

Zgodnie z orzecznictwem Sądów „Dla zastosowania metody VAT-marża konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek:

  • przedmiotowej - tzn. nabywane towary muszą być używane,
  • podmiotowej - tzn. towar musi być nabyty od jednej z osób wymienionych w art. 120 ust. 10 u.p.t.u.” (wyrok WSA w Krakowie z 15 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/Kr 1294/22, LEX nr 3507775).

W związku z tym, że nabyte przez Panią towary noszą znamiona zużycia, jako towary używane, nadają się do dalszego wielokrotnego użycia.

„Pojęcie „towary używane” oznacza wszystkie towary, które nie są fabrycznie nowe.” (wyrok NSA z 11 stycznia 2019 r., sygn. akt I FSK 305/17, LEX nr 2621618).

Dokonuje Pani zakupu różnych rzeczy, w tym odzieży, sprzętu RTV, AGD, oraz innych używanych sprzętów od osób fizycznych. Osoby te nie są zobowiązane do wystawiania żadnych dokumentów sprzedaży bowiem nie są przedsiębiorcami.

Dyspozycja przepisu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie uzależnia zastosowania procedury VAT-marża od podania danych sprzedawcy. Pani zdaniem, ustawodawca wymagając udokumentowania zakupu towarów używanych od osób fizycznych, wskazałby to - najpewniej - wyraźnie w treści art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług. Udowodnienie zakupu towarów używanych od osób fizycznych nie ma odzwierciedlania w wykładni literalnej i brzmieniu art. 120 ust. 10 ustawy.

Prawodawca wymienia 5 rodzajów podmiotów, od których zakup towarów uprawnia do VAT-marży. Zauważyć należy, że jedynie wobec zakupu towarów od podmiotu stosującego do danej sprzedaży również opodatkowanie VAT-marżą, ustawodawca nakazuje zgromadzenie dokumentów potwierdzających jednoznacznie nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy). Pozostałe cztery przypadki nie wymagają żadnego „jednoznacznego udokumentowania” zakupu. Pani zdaniem podkreślenia wymaga również fakt, że bez zastosowania i opodatkowania jedynie marży, prowadzona działalność gospodarcza staje się nierentowna.

Prawidłowość powyższego wywodu uzasadnić można również zasadami wykładni prawa i wnioskowaniem a contrario. Ustawodawca przewidział w przepisie art. 120 ustawy, warunek jednoznacznego udokumentowania w stosunku do jednego z wymienionych przypadków, to z wnioskowania a contrario wynika, że warunek ten nie może mieć zastosowania do innych przypadków wskazanych w tym przepisie. Inne wnioskowanie, w Pani opinii, prowadziłoby do wniosku, że ustawodawca przypadkowo redaguje przepisy i organy podatkowe są uprawnione do poprawiania „niedociągnięć” ustawodawcy. Oczywiście stanowiłoby to przekroczenie swych kompetencji przez organy podatkowe i stanowiło przykład wykładni contra legem. Zatem jednoznacznie ustawodawca przesądził, że nie ma potrzeby specjalnego udowadniania zakupu od osób nieprowadzących działalności.

W związku z powyższym stoi Pani na stanowisku, że do zakupu używanych rzeczy ruchomych, w tym elektroniki, odzieży, obuwia, i innych dostępnych na targach lub wyprzedażach garażowych, dokonywanych od osób fizycznych udokumentowanych dowodami wewnętrznymi można stosować procedurę VAT-marża.

Jednocześnie informuje Pani, że organ obowiązany jest do szczegółowego określenia swojego stanowiska w sprawie, a nie jedynie podania podstawy prawnej określonego przez organ toku załatwienia sprawy.

„Wywód prawny dokonany w interpretacji, sprowadzający się do przytoczenia poszczególnych przepisów u.p.d.o.f., nie może być uznany za spełniający wymogi prawidłowego uzasadnienia. Uzasadnienie prawne nie może być bowiem utożsamiane z przytoczeniem przepisów prawa. Rzeczą organu jest wskazać, dlaczego w świetle tych przepisów pogląd wnioskodawcy jest wadliwy.” (wyrok WSA w Poznaniu z 16 listopada 2022 r., sygn. akt I SA/Po 182/22, LEX nr 3439275).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z regulacji tej wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej […].

Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Natomiast na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.

Jak wynika z opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności - z tytułu której jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT – nabywa Pani towary używane. Towary nabywa Pani od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zarówno na terytorium Polski, jak i na terytorium Unii Europejskiej. Towary nabyte na terytorium innego niż Polska kraju Unii Europejskiej przewozi Pani bezpośrednio do Polski. Na terytorium Unii Europejskiej nie posiada Pani magazynu. Nie jest Pani też importerem towarów używanych. Towary zakupione od osób fizycznych sprzedaje Pani na terytorium Polski.

Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania opodatkowania w systemie VAT-marży sprzedaży używanych towarów, zakupionych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży, a udokumentowanych przez Panią dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy.

Odnosząc się do Pani wątpliwości w oparciu o tak przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że szczególna procedura dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów i w celu ich odsprzedaży.

Zatem aby móc określić, czy może Pani sprzedawać przedmioty używane z zastosowaniem procedury VAT marża, trzeba zbadać m.in. czy przy ich nabyciu przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT.

Jak wynika z okoliczności sprawy nabywa Pan towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT według dwóch schematów, tj. od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie kraju oraz od osób ficzycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na terenie innych krajów Unii Europejskiej.

W pierszym przypadku, czyli w sytuacji gdy nabywa Pani towary używane na terytorium kraju, należy uznać, że są spełnione warunki do zastosowania przez Panią procedury VAT- marża przy sprzedaży tych towarów. Nabywa Pani bowiem towary używane spełniające definicję towarów używanych zgodnie art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Towary są zakupione przez Panią do dalszej odsprzedaży. Ponadto, nabywa Pani używane towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co oznacza, że będzie Pani nabywała ww. towary od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy.

Natomiast w stosunku do towarów używanych nabywanych przez Panią na terenie innych krajów Unii Europejskiej wskazać należy co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Jednocześnie, jak stanowi art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1) nabywcą towarów jest:

a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

− z zastrzeżeniem art. 10;

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

W tym miejscu podkreślić należy, że towary używane zostały przez Panią nabyte od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej.

Zatem z uwagi na brzmienie art. 9 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie tych towarów z terenu UE do Polski nie będzie, po Pani stronie stanowiło wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie z uwagi na okoliczność, że towary używane, spełniające definicję towarów używanych wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabywa Pani od osób fizycznych niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej, z przeznaczeniem dalszej ich odsprzedaży, to również w drugim przypadku (tj. nabycia tych towarów n terenie innych krajów Unii Europejskiej) zostanie spełniony warunek wynikający z art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy. Zatem sprzedaż tych towarów może być opodatkowana według procedury VAT- marża.

Ponadto, zauważyć należy, że od podatnika, który chce i ma możliwość stosować szczególną procedurę opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającą na opodatkowaniu marży, wymagane jest prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, stanowiącej różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak Pani wskazuje, zakupy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dokumentuje Pani w prowadzonej przez siebie ewidencji, która zawiera datę zakupu, kwotę zakupu, nazwę towaru i miejsce nabycia. Nabycie towarów używanych dokumentuje Pani dowodami wewnętrznymi.

Tym samym, w przypadku sprzedaży używanych towarów zakupionych od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej i niewystawiających dokumentów sprzedaży (czyli niebędących podatnikiem w rozumieniu ustawy, jak również niebędących podatnikiem podatku od wartości dodanej), których nabycie będzie dokumentowane opisanymi dowodami wewnętrznymi, może Pani ustalić podstawę opodatkowania (marżę) tych towarów używanych, zgodnie z regulacją zawartą w art. 120 ust. 4 ustawy.

Podsumowując, należy stwierdzić, że skoro na terytorium kraju dokonuje Pani sprzedaży towarów używanych zakupionych na giełdach, bazarach i flumarkach, stanowiących towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nabytych od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy w celu ich dalszej odsprzedaży oraz prowadzi Pani ewidencję, na podstawie której może Pani określić kwotę marży, to ma Pani prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT-marża zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Zatem Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00