Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.258.2023.2.MC

Ustalenie stawki podatku VAT właściwej dla dostawy komputerów stacjonarnych z monitorami, prawo do wystawienia faktury korygującej w zakresie zmiany stawki podatku dla tej dostawy oraz prawo do złożenia korekty deklaracji w związku ze zmianą stawki podatku VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki podatku 23% dla dostawy zestawów komputerowych stacjonarnych w przypadku braku dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy,
  • prawidłowe w części dotyczącej wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej dokonaną dostawę zestawów komputerowych stacjonarnych z zastosowaniem stawki podatku 0%,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej złożenia korekty deklaracji VAT w związku z wystawieniem faktury korygującej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia stawki podatku VAT właściwej dla dostawy komputerów stacjonarnych z monitorami, prawa do wystawienia faktury korygującej w zakresie zmiany stawki podatku dla tej dostawy oraz prawa do złożenia korekty deklaracji podatkowej w związku ze zmianą stawki podatku VAT dla tej dostawy.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2023 r. (data wpływu 20 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Firma A. wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy komputerów stacjonarnych zakupionych przez Gminę (...) z projektu unijnego na rzecz placówki oświatowej, tj. Szkoły Podstawowej w (...).

Ł.P. to osoba fizyczna prowadząca od 2004 r. jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT.

Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zarejestrowaną jak czynny podatnik VAT.

Poszczególne zadania własne Gminy przewidziane w ustawie o samorządzie gminnym, jak i zadania zlecone Gminie są wykonywane przez jednostki organizacyjne Gminy oraz urząd obsługujący Gminę. Urząd Gminy wraz z jej jednostkami organizacyjnymi traktowane są jako jeden podatnik VAT, którym jest Gmina.

W związku z ogłoszonym przez Zamawiającego Gminę (...), (...), (...), NIP: (…) rozeznaniem rynku opublikowanym 18 sierpnia 2022 r. na (…), znak sprawy (…) dotyczącym: Dostawy sprzętu komputerowego w ramach projektu pt.: „(...)”, realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Zamawiający Gmina (...) dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w odniesieniu do kryterium oceny ofert.

Najkorzystniejszą ofertą była oferta firmy Wnioskodawcy (…) Ł.P., ul. (…), (…), NIP: (…).

W wyniku zakończonego postępowania 19 września 2022 r. została zawarta umowa nr (…) pomiędzy Gminą (...) a Wykonawcą firmą (…) Ł.P. na dostawę między innymi 2 szt. komputerów stacjonarnych z monitorami za cenę: komputer stacjonarny z monitorem 2 szt. o wartości brutto: 8.204,00zł, netto: 6.669,92zł, VAT 1.534,08zł.

Zgodnie z paragrafem 3 umowy zawartej z Gminą (...), towar dostarczony został transportem Wykonawcy i na jego koszt do Szkoły Podstawowej w (...).

Zgodnie z paragrafem 4 tej umowy faktura za ww. komputery została wystawiona na następujące dane: nabywca – Gmina (...), (...), (...), NIP: (…), odbiorca – Urząd Gminy (...), (...), (...).

10 października 2022 r. podpisany został protokół odbioru sprzętu komputerowego.

Podpisy na protokole złożyli: Wykonawca (…) Ł.P., Zamawiający Gmina (...) Wójt Gminy (...), przedstawiciel placówki oświatowej, do której dostarczono sprzęt komputerowy Dyrektor Szkoły Podstawowej w (...).

W tym samym dniu pracownik Wykonawcy M.P. wystawiła fakturę numer (…) zgodnie z paragrafem 4 zawartej umowy.

14 października 2022 r. Gmina (...) dokonała zapłaty przelewem za ww. komputery firmie A. w kwocie brutto 8.204,00 zł.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15 art. 83 ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 13 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Art. 83 ust. 15 brzmi: Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

Gmina (...) w dniu zawarcia umowy nie złożyła firmie Wnioskodawcy (…) Ł.P. stosownego zamówienia, ani zaświadczenia organu prowadzącego, potwierdzającego, że zakup 2 szt. komputerów stacjonarnych z monitorami został dokonany dla Szkoły Podstawowej w (...) w związku z realizowaną przez tą szkołę działalnością dydaktyczną.

W związku z zapisami w ustawie oraz brakiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową Wnioskodawca zastosował jako Wykonawca stawkę VAT 23%, a nie stawkę VAT 0% w trybie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm., art. 83 ust. 1 pkt 26).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Przedmiot dostawy na rzecz Gminy (...), tj. komputery stacjonarne z monitorami stanowiły zestawy komputerów stacjonarnych, o których mowa w pozycji 1 załącznika nr 8 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”.

Pozycja nr 1 na fakturze numer (...) z 10 października 2022 r. brzmiała:

(…).

Ilość: 2 szt.

Wartość brutto: 8.204,00 zł, netto: 6.669,92 zł, VAT 1.534,08 zł.

Gmina (...) udzielając pisemnej odpowiedzi na zapytanie Wnioskodawcy potwierdziła, że przekaże Wnioskodawcy dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, tj. Gmina (...) przekaże Wnioskodawcy stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówkę oświatową (Szkołę Podstawową w (...)), zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wnioskodawca poinformował, iż na podstawie art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, przekaże kopię dokumentu, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, do właściwego urzędu skarbowego.

Pytania

1)Czy jako Wykonawca Wnioskodawca powinien zastosować stawkę podatku VAT 0% w pozycji numer 1 na fakturze (...), czy stawkę podatku 23% dla dostawy 2 szt. komputerów stacjonarnych z monitorami biorąc pod uwagę fakt, że na dzień zawarcia umowy pomiędzy Gminą (...) a Wykonawcą A., tj. na dzień 19 września 2022 r., Gmina (...) nie złożyła A. stosownego zamówienia oraz zaświadczenia organu prowadzącego, że zamówienie tych 2 szt. komputerów stacjonarnych z monitorami jest związane z realizowaną przez Szkołę Podstawową w (...) działalnością dydaktyczną, oraz biorąc pod uwagę fakt, że faktura była wystawiona na Gminę (…) jako nabywcę oraz na Urząd Gminy (...) jako odbiorcę, a nie na Szkołę Podstawową w (...) jako odbiorcę?

2)Czy w zaistniałym stanie faktycznym, jeśli Gmina (...) złoży A. jako Wykonawcy stosowne zamówienie oraz zaświadczenie organu prowadzącego, że zamówienie tych 2 szt. komputerów stacjonarnych z monitorami jest związane z realizowaną przez Szkołę Podstawową w (...) działalnością dydaktyczną to Wykonawca (…) Ł. P. (...), będzie mógł w miesiącu złożenia przez Gminę tych zaświadczeń dokonać korekty faktury nr (...) z 10 października 2022 r. i w pozycji dotyczącej komputerów stacjonarnych zastosować stawkę VAT 0% zamiast stawki VAT 23%, a następnie złożyć korektę deklaracji VAT do Urzędu Skarbowego i odzyskać odprowadzony podatek VAT od tych komputerów w kwocie 1.534,08 zł?

Pana stanowisko w sprawie

W związku z zapisami w ustawie o podatku od towarów i usług oraz brakiem spełnienia przez Gminę (...) wymogów dotyczących zastosowania stawki podatku VAT 0%, tj. nieprzekazania Wykonawcy (…) Ł.P. stosownego zamówienia oraz zaświadczenia potwierdzonego przez organ nadzorujący Gminę (...), iż Szkoła Podstawowa w (...) jest placówką oświatową, w której zakupione komputery będą wykorzystywane do celów dydaktycznych, Wnioskodawca uważa, że jako Wykonawca zastosował prawidłową stawkę podatku VAT 23%.

W uzupełnieniu wniosku przedstawiono stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2:

Wnioskodawca uważa, iż w zaistniałym stanie faktycznym, jeśli Gmina (...) złoży A. jako Wykonawcy stosowne zamówienie oraz zaświadczenie organu prowadzącego, że zamówienie 2 szt. komputerów stacjonarnych z monitorami było związane z realizowaną przez Szkołę Podstawową w (...) działalnością dydaktyczną, to jako Wykonawca Wnioskodawca będzie mógł w miesiącu złożenia przez Gminę tych zaświadczeń dokonać korekty faktury nr (...) z 10 października 2022 r. i w pozycji dotyczącej komputerów stacjonarnych zastosować stawkę VAT 0% zamiast stawki VAT 23%, a następnie będę mógł złożyć korektę deklaracji VAT do Urzędu Skarbowego i odzyskać odprowadzony podatek VAT od tych komputerów w kwocie 1.534,08 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki podatku 23% dla dostawy zestawów komputerowych stacjonarnych w przypadku braku dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy,
  • prawidłowe w części dotyczącej wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej dokonaną dostawę zestawów komputerowych stacjonarnych z zastosowaniem stawki podatku 0%,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej złożenia korekty deklaracji VAT w związku z wystawieniem faktury korygującej.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak stanowi art. 29a ust. 1 ustawy:

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy:

podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy:

w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Stosownie do art. 29a ust. 14 ustawy:

przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:

stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1) posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2) posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

1)Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2)Drukarki,

3)Skanery,

4)Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5)Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Stosownie do art. 43 ust. 9 ustawy:

przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują warunki jakie należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Ponadto, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy:

na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony)

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Z przywołanych uregulowań wynika, że celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. W praktyce bowiem, przy dokumentowaniu obrotu gospodarczego przez podatników podatku od towarów i usług występują zdarzenia, dla których ustawodawca przewidział procedurę korekty.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy:

podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Jednocześnie, zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową:

jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy powinien Pan zastosować stawkę podatku VAT 0%, czy stawkę podatku 23% dla dostawy 2 sztuk komputerów stacjonarnych z monitorami biorąc pod uwagę fakt, że na dzień zawarcia umowy pomiędzy Gminą (...) a Panem, Gmina (...) nie złożyła Panu stosownego zamówienia oraz zaświadczenia organu prowadzącego, że zamówienie tych komputerów stacjonarnych z monitorami jest związane z realizowaną przez Szkołę Podstawową w (...) działalnością dydaktyczną, oraz biorąc pod uwagę fakt, że faktura była wystawiona na Gminę (…) jako nabywcę oraz na Urząd Gminy (...) jako odbiorcę, a nie na Szkołę Podstawową w (...) jako odbiorcę (pytanie nr 1).

Ponadto Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy jeśli Gmina (...) złoży Panu stosowne zamówienie oraz zaświadczenie organu prowadzącego, że zamówienie 2 sztuk komputerów stacjonarnych z monitorami jest związane z realizowaną przez Szkołę Podstawową w (...) działalnością dydaktyczną, to czy będzie mógł Pan w miesiącu złożenia przez Gminę tych zaświadczeń dokonać korekty faktury i w pozycji dotyczącej komputerów stacjonarnych zastosować stawkę VAT 0% zamiast stawki VAT 23%, a następnie złożyć korektę deklaracji VAT do Urzędu Skarbowego i odzyskać odprowadzony podatek VAT od tych komputerów (pytanie nr 2).

W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości wskazać należy, że unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują na istnienie warunków formalnych niezbędnych do zastosowania stawki podatku wynoszącej 0%. Spełnienie warunków wynikających z powyższego przepisu, zarówno na moment dostawy, jak i po dokonanej dostawie pozwala na opodatkowanie dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych stawką 0%.

W analizowanej sprawie dokonał Pan dostawy na rzecz Gminy (...) komputerów stacjonarnych z monitorami, które stanowiły zestawy komputerów stacjonarnych, o których mowa w pozycji 1 załącznika nr 8 do ustawy. Towar dostarczony został Pana transportem i na Pana koszt do Szkoły Podstawowej w (...). Przy czym, na dzień zawarcia umowy pomiędzy Gminą (...) a Panem, Gmina (...) nie złożyła Panu stosownego zamówienia oraz zaświadczenia organu prowadzącego, że zamówienie 2 sztuk komputerów stacjonarnych z monitorami jest związane z działalnością dydaktyczną realizowaną przez Szkołę Podstawową w (...). W związku brakiem posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową zastosował Pan stawkę podatku 23%.

Zatem mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji braku posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, dla dokonanej przez Pana dostawy komputerów stacjonarnych z monitorami, które stanowiły zestawy komputerów stacjonarnych, o których mowa w pozycji 1 załącznika nr 8 do ustawy, nie miała zastosowania obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy. W przypadku tym nie zostały bowiem spełnione warunki wynikające z art. 83 ust. 14 oraz art. 83 ust. 15 ustawy. Zatem zasadnie zastosował Pan do dokonanej na rzecz Gminy (...) dostawy zestawów komputerów stacjonarnych podstawową stawkę podatku w wysokości 23%.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie zastosowania stawki podatku 23% dla dostawy zestawów komputerowych stacjonarnych w przypadku braku dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do pytania nr 2 stwierdzić należy, że w opisanych we wniosku okolicznościach będzie Pan mógł dokonać korekty faktury i w pozycji dotyczącej komputerów stacjonarnych z monitorami zastosować stawkę podatku 0% zamiast stawki podatku 23%.

Wskazać bowiem należy, że w przypadku, gdy Gmina (...) przekaże Panu dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, tj. Gmina (...) przekaże Panu stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówkę oświatową (Szkołę Podstawową w (...)), zgodnie z odrębnymi przepisami, będą spełnione przesłanki do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy. Dokonał Pan dostawy na rzecz Gminy (...) komputerów stacjonarnych z monitorami, które stanowiły zestawy komputerów stacjonarnych, o których mowa w pozycji 1 załącznika nr 8 do ustawy. Zestawy komputerów stacjonarnych zostały przez Pana dostarczone do placówki oświatowej, tj. Szkoły Podstawowej w (...). Jednocześnie wskazał Pan, że na podstawie art. 83 ust. 15 ustawy przekaże kopię dokumentu, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy do właściwego urzędu skarbowego.

Zatem, jeżeli po dokonaniu dostawy na rzecz Gminy (...) zestawów komputerów stacjonarnych, o których mowa w pozycji 1 załącznika nr 8 do ustawy uzyska Pan dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, tj. Gmina (...) przekaże Panu stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówkę oświatową (Szkołę Podstawową w (...)), to będzie miał Pan prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy ww. sprzętu komputerowego.

Reasumując, w analizowanym przypadku po otrzymaniu od Gminy (...) dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, przy jednoczesnym spełnieniu warunku określonego w art. 83 ust. 15 ustawy, tj. przekazaniu go do właściwego urzędu skarbowego będzie spełniał Pan przesłanki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Tym samym będzie Pan uprawniony do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej dokonaną dostawę zestawów komputerowych stacjonarnych, z zastosowaniem stawki podatku 0%, zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy.

Zatem Pana stanowisko w zakresie wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej dokonaną dostawę zestawów komputerowych stacjonarnych z zastosowaniem stawki podatku 0% należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do kwestii złożenia korekty deklaracji VAT wskazać należy, że w związku z prawem do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej dostawę zestawów komputerowych stacjonarnych i zmianą stawki podatku z 23% na 0%, będzie Pan miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w deklaracji VAT.

Stosownie do art. 29a ust. 13 i 14 ustawy, podatnik ma prawo dokonać obniżenia podatku należnego za okres rozliczeniowy w którym wystawi fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu warunków:

  • uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,
  • spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,
  • posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,
  • faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.

Jak wynika z opisu sprawy uzgodnił Pan z Gminą warunki obniżenia stawki podatku z 23% na 0% w związku z dostawą zestawów komputerowych. Gmina (...) przekaże Panu dokument, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy, tj. stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący placówkę oświatową (Szkołę Podstawową w (...)), zgodnie z odrębnymi przepisami. Zamierza Pan w miesiącu złożenia przez Gminę (...) tych zaświadczeń dokonać korekty faktury.

Zatem w rozpatrywanej sprawie, po otrzymaniu od Gminy dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy dojdzie do spełnienia uzgodnionych warunków, a wystawiona faktura korygująca do faktury, w której wykazano wyższą kwotę podatku niż należna, będzie zgodna z tą dokumentacją. Tym samym w analizowanym przypadku będzie Pan mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego za okres rozliczeniowy, w którym wystawi Pan fakturę korygującą.

Zatem nie można zgodzić się z Panem, że będzie Pan uprawniony do złożenia korekty deklaracji VAT w związku z wystawieniem faktury korygującej. W rozpatrywanej sprawie obniżenia kwoty podatku należnego w związku ze zmianą stawki podatku z 23% na 0% należy dokonać na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym wystawi Pan fakturę korygującą. W przypadku tym nie jest prawidłowe korygowanie wykazanego na fakturze pierwotnej podatku należnego poprzez złożenie korekty deklaracji VAT, w której pierwotnie ujęto dostawę zestawów komputerowych stacjonarnych.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie złożenia korekty deklaracji VAT w związku z wystawieniem faktury korygującej należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00