Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.226.2023.1.JJ

Dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 5 lipca 2023 r. (wpływ 5 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) realizuje w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, osi priorytetowej 6. Kultura i dziedzictwo, działania 6.2. Dziedzictwo naturalne poddziałania: 6.2.3 Efektywne wykorzystanie zasobów, w oparciu o umowę nr: (...) z 29 czerwca 2018 r., przedsięwzięcie inwestycyjne pn. „(...)”.

Wydatki kwalifikowalne przedsięwzięcia to: (...) zł, dofinansowanie przedsięwzięcia to: (...) zł. Przedmiotem projektu jest modernizacja żeglarskiej bazy szkoleniowej. Wnioskodawcą oraz beneficjentem projektu jest Gmina (...), która zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym realizuje zadania własne gminy. Celem głównym przedmiotowego projektu jest: zwiększenie potencjału szkoleniowego (...). Cel główny osiągnięty zostanie poprzez osiągnięcie celów szczegółowych:

  • poprawę stanu technicznego oraz bezpieczeństwa i warunków szkoleniowych (...),
  • wyposażenie bazy (...) w nowoczesny sprzęt żeglarski,
  • stworzenie warunków właściwego przechowywania wartościowego sprzętu żeglarskiego w tym jachtów,
  • podniesie standardu szkoleń poprzez utworzenie sali wykładowej oraz nowych sanitariatów,
  • stworzenie pomieszczenia szkutni,
  • stworzenie pomieszczenia dla realizacji przygotowania do treningów,
  • wzrost potencjału turystycznego miejsca dziedzictwa naturalnego.

Efekty realizacji projektu:

  • stworzenie bazy szkoleniowej sportów wodnych w tym w szczególności żeglarstwa,
  • wzrost potencjału szkoleniowego regionu,
  • wzrost możliwości w zakresie edukacji żeglarskiej,
  • poprawa estetyki akwenu jeziora (...),
  • poprawa wizerunku regionu,
  • wzrost liczby dzieci i młodzieży korzystających z sportowej edukacji pozaszkolnej.

Działania w ramach przedsięwzięcia inwestycyjnego obejmują w szczególności działania związane z kulturą fizyczną i turystyką, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe oraz współpracą i działalnością na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Miejsce realizacji projektu to: (...).

W zakres projektu wchodzi rozbiórka starego hangaru (który był w złym stanie technicznym) oraz budowa nowego obiektu.

Zakres prac przewiduje:

  • wyburzenie istniejącego budynku gospodarczego parterowego,
  • budowę budynku magazynowo-szkoleniowego w parterze,
  • wykonanie schodów terenowych i nowej posadzki wokół projektowanego obiektu,
  • usunięcie kolizji istniejącego słupa energetycznego z budynkiem poprzez przeniesienie linii do gruntu i ominięciu budynku,
  • wyprowadzenie odbioru ścieków olejowych w pobliże ulicy (...) w celu ułatwienia ich odbioru odpowiednim służbom,
  • pozostałe elementy zagospodarowania jak zieleń, budynek administracyjny, wiaty, droga dojazdowa nie ulegną zmianie,
  • utworzenie na dachu budynku tarasu szkoleniowego,
  • zakup łodzi do prowadzenia szkoleń żeglarskich (...) oraz pontonu asekuracyjnego z silnikiem i przyczepką.

Właścicielem projektu i jego produktów, po zakończeniu realizacji inwestycji będzie Gmina (...). Po realizacji inwestycji projektem będzie zarządzał operator posiadający bezpłatną umowę użyczenia na powyższe obiekty. Operator w obiekcie będzie realizował zadania publiczne z zakresu upowszechniania żeglarstwa oraz bezpiecznych i ekologicznych zachowań nad wodą w szczególności dzieci i młodzieży. Operatorem będzie (...) (organizacja pożytku publicznego, KRS (...)).

Do zadań (...) w ramach prowadzonej działalności będzie należało:

a)organizacja powszechnie dostępnych zajęć edukacyjno-szkoleniowych dla dzieci i młodzieży w tym głównie z zakresu żeglarstwa, ekologii oraz ratownictwa i bezpieczeństwa na wodzie;

b)organizacja praktycznych, powszechnie dostępnych zajęć, kursów dla dzieci i młodzieży, itp. z zakresu żeglarstwa;

c)organizacja różnego rodzaju, powszechnie dostępnych imprez sportowo-rekreacyjnych, festynów i innych form służących promocji i upowszechnianiu żeglarstwa, ekologii oraz bezpiecznych zachowań na wodzie wśród lokalnej społeczności oraz turystów;

d)organizacja zawodów sportowych w tym w szczególności regat żeglarskich i bojerowych;

e)prowadzenie działalności szkutniczej na potrzeby działalności statutowej.

Uzupełnienie przedstawionego stanu faktycznego

Poniesione przez Gminę (...) wydatki (nabywane towary i usługi) na realizację inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Gmina posiada możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu pn. „(...)”, które nie służą czynnościom opodatkowanym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) podmiotowi (Gminie) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ ponoszone przez niego wydatki (nabywane towary i usługi) nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dodatkowo należy wskazać, że (...) będzie realizował w obiekcie zadania publiczne zapewniając do nich powszechny dostęp. W związku z przedstawionymi faktami Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących realizację wydatków kwalifikowanych przedsięwzięcia (roboty budowlane, zakup sprzętu żeglarskiego, pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego, przygotowanie dokumentacji technicznej, przygotowanie studium wykonalności).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 10 i 19 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

10)Kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

19)współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że realizują Państwo w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) przedsięwzięcie inwestycyjne pn. „(...)”. Przedmiotem projektu jest modernizacja żeglarskiej bazy szkoleniowej. Wnioskodawcą oraz beneficjentem projektu są Państwo, którzy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym realizują zadania własne gminy. Celem głównym przedmiotowego projektu jest zwiększenie potencjału szkoleniowego (...) ((...)).

Działania w ramach przedsięwzięcia inwestycyjnego obejmują w szczególności działania związane z kulturą fizyczną i turystyką, w tym tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe oraz współpracą i działalnością na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Właścicielem projektu i jego produktów, po zakończeniu realizacji inwestycji będą Państwo. Po realizacji inwestycji projektem będzie zarządzał operator posiadający bezpłatną umowę użyczenia na powyższe obiekty. Operator w obiekcie będzie realizował zadania publiczne z zakresu upowszechniania żeglarstwa oraz bezpiecznych i ekologicznych zachowań nad wodą w szczególności dzieci i młodzieży. Operatorem będzie (...) (organizacja pożytku publicznego).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym posiadają Państwo możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu pn. „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – po realizacji inwestycji projektem będzie zarządzał operator posiadający bezpłatną umowę użyczenia na opisane obiekty, a poniesione przez Państwa wydatki (nabywane towary i usługi) na realizację inwestycji nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu, gdyż nie został spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00