Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny na dzień 05-05-2024
Artykuł aktualny na dzień 05-05-2024
Data publikacji: 2023-07-19

Rozliczenie wydatków na zakup paneli fotowoltaicznych oraz rozliczenie wyprodukowanej energii z zakładem energetycznym

Instalacja fotowoltaiczna to z biznesowego punktu widzenia inwestycja, której celem jest budowanie niezależności energetycznej, oszczędności w rachunkach, ochrona przed wahaniami rynkowymi cen energii oraz ekologiczność podejścia.

CHARAKTERYSTYKA

Instalacja fotowoltaiczna fizycznie stanowi zestaw urządzeń, który służy do wytworzenia energii elektrycznej ze źródła odnawialnego, tj. energii słonecznej. Instalacja składa się z powiązanych ze sobą elementów, którymi są: panele fotowoltaiczne, inwerter (falownik), konstrukcja nośna i montażowa, elementy montażowe.

Rozliczenie wydatków na zakup paneli fotowoltaicznych

Sposób ewidencji księgowej wydatków za zakup paneli fotowoltaicznych jest uzależniony od tego, czy panele zostały wbudowane na stałe w konstrukcję budynku, czy też nie. 

Panele fotowoltaiczne zamontowane np. na dachu budynku, na specjalnym stelażu, można odłączyć bez uszkodzenia wchodzących w jego skład urządzeń, jak również konstrukcji dachu.

Ważne

Jeżeli więc panele fotowoltaiczne posiadają wszystkie elementy konstrukcyjne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, jako całość, zgodnie z przeznaczeniem, tj. są kompletne i zdatne do użytku, a jednostka zamierza je wykorzystywać w toku prowadzonej działalności gospodarczej dłużej niż rok, to powinny stanowić samodzielny środek trwały.

Instalacja fotowoltaiczna nie modyfikuje wartości budynku, na którym została zamontowana, co za tym idzie nie można jej traktować jako zwiększenia wartości budynku, jego części składowej, a wyłącznie jako odrębny środek trwały.

W myśl zapisów Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe” (KSR nr 11) za środek trwały uznaje się za zdatny do użytkowania, w przypadku gdy jest on kompletny i jednocześnie spełnia:

  • wymogi prawne – przewidziane w przepisach regulujących szczególne warunki, jakie muszą spełniać określone kategorie środków trwałych, aby zostały dopuszczone do użytkowania,
  • wymogi wewnętrzne – polegające na jego dostosowaniu do miejsca i warunków funkcjonowania, zgodnie z wymaganiami jednostki.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00