Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.217.2023.1.EJ

Czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone w punktach 1) - 8) stanu faktycznego będą w całości korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone na:

- wyżywienie zawodników (dzieci i młodzieży) mieszkających w bursie,

- wyżywienie zawodników niemieszkających w bursie,

- wyposażenie bursy,

- utrzymanie bursy,

- transport zawodników na mecze/treningi,

- sprzęt sportowy dla trenerów niezbędny do prowadzenia szkolenia w zakresie piłki nożnej;

- sprzęt do prowadzenia treningów piłkarskich,

- uzyskanie licencji oraz szkolenia dla trenerów szkolących dzieci i młodzież

będą w całości korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Większościowym udziałowcem Spółki jest osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawca prowadzi działalność sportową w formie klubu sportowego w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.; dalej: „ustawa o sporcie”). Dominującym przedmiotem działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest 93.12.Z - działalność klubów sportowych.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka prowadzi szkółkę piłki nożnej dla dzieci i młodzieży. Tym samym wydatkuje otrzymane przychody na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia. W związku z charakterem prowadzonej działalności, Spółka wydzierżawia nieruchomość, którą przystosowała jako bursę na adeptów piłki nożnej. Bursa ma status jednostki oświatowej. Szkoleni przez Spółkę zawodnicy pochodzą z różnych rejonów Polski. Dlatego też Wnioskodawca zapewnia im miejsca noclegowe w stworzonej do tego celu bursie. Brak zapewnienia noclegów znacząco ograniczałby zakres szkolenia i współzawodnictwa, gdyż szkoleni zawodnicy musieliby pochodzić wyłącznie z rejonu, w którym Wnioskodawca prowadzi szkółkę piłkarską, bądź też musieliby ponosić dodatkowe koszty na zapewnienie noclegów, co znacznie ograniczałoby im możliwości rozwoje sportowego.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca przeznacza uzyskane dochody na:

1) wyżywienie zawodników (dzieci i młodzieży) mieszkających w bursie;

2) wyżywienie zawodników niemieszkających w bursie;

3) wyposażenie bursy;

4) utrzymanie bursy - np. czynsz dzierżawy, koszty mediów, naprawy, sprzątanie;

5) transport zawodników na mecze/treningi;

6) sprzęt sportowy dla trenerów niezbędny do prowadzenia szkolenia w zakresie piłki nożnej;

7) sprzęt do prowadzenia treningów piłkarskich;

8) uzyskanie licencji oraz szkolenia dla trenerów szkolących dzieci i młodzież.

Pytanie

Czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone w punktach 1) - 8) stanu faktycznego będą w całości korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Spółki przeznaczone w punktach 1) - 8) stanu faktycznego będą w całości korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ustawa o CIT zawiera katalog zwolnień podatkowych dla podmiotów przeznaczających wypracowane przez siebie zyski na określone, pożądane z punktu widzenia ustawodawcy, cele. Ustawodawca bowiem dostrzega społeczny walor takiej działalności, jednocześnie mając świadomość, że działalność ta ma charakter w większości komercyjny.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a (art. 17 ust. 1b ustawy CIT).

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Aby dany podmiot mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia:

 1) musi posiadać status klubu sportowego w rozumieniu ustawy o sporcie, oraz

 2) musi przeznaczać i wydatkować dochody w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

W ocenie Wnioskodawcy, pierwszy z warunków jest spełniony w omawiany stanie faktycznym. Spółka posiada status klubu sportowego w rozumieniu ustawy o sporcie. W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o sporcie, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna (art. 3 ust. 2 ustawy o sporcie).

Zdaniem Spółki, także drugi z warunków jest spełniony w omawianym stanie faktycznym. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „szkolenie” to „cykl wykładów z jakiegoś przedmiotu, zorganizowanych w celu uzupełnienia czyjegoś wykształcenia lub czyichś wiadomości z jakiejś dziedziny”. Natomiast „szkolić” to:

1. „kształcić kogoś w określonej dziedzinie, zwykle w trybie skróconym na kursie lub wykładach”;

2. „ćwiczyć np. głos, palce w jakimś zakresie”.

„Współzawodnictwo” natomiast to „ubieganie się kilku osób lub grup o pierwszeństwo w czymś lub o zdobycie czegoś”.

Warto również zwrócić uwagę, że pojęcie współzawodnictwa sportowego zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 4 nieobowiązującej już ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. z 2005 r. Nr 155, poz. 1298 ze zmianami), zgodnie z którym współzawodnictwo sportowe jest indywidualną lub zbiorową rywalizacją osób zmierzającą do uzyskania właściwych dla danej dyscypliny sportu rezultatów.

Odnosząc się do poszczególnych kategorii wydatków:

1) i 2) wyżywienie zawodników (dzieci i młodzieży) mieszkających w bursie oraz wyżywienie zawodników niemieszkających w bursie.

Zapewnienie prawidłowego wyżywienia zawodników trenowanych przez Wnioskodawcę jest ściśle związane ze szkoleniem. Należy bowiem zauważyć, że stosownie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego (art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie).

Bez wątpienia na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej wpływa odpowiednie wyżywienie, gdyż prawidłowa dieta ma bezpośrednie przełożenie na odpowiednią suplementację składników odżywczych. Spółka zapewniając swoim wychowankom wyżywienie wpływa tym samym na prawidłowe szkolenie i współzawodnictwo sportowe. Z tego powodu wydatki wyżywienie zawodników mieszkających w bursie oraz wyżywienie zawodników niemieszkających w bursie należy uznać za wydatkowanie na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, tj. za wydatki na rozwój umiejętności sportowych i współzawodnictwa zawodników (uczestników), co koresponduje z realizacją celów wskazanych w ww. przepisie.

3)i 4) wyposażenie bursy oraz jej utrzymanie

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, szkoleni przez Spółkę zawodnicy pochodzą z różnych rejonów Polski, wobec czego Wnioskodawca zapewnia im miejsca noclegowe w stworzonej przez siebie bursie. Jednakże dostosowanie przez Spółkę obiektu do pełnienia roli bursy wymagało poniesienia nakładów na jej wyposażenie. Dodatkowo prowadzenie bursy wymaga ponoszenia bieżących wydatków na jej utrzymanie, np. media czy czynsz dzierżawy. W ocenie Spółki, wydatki na jej wyposażenie są ściśle związane ze szkoleniem zawodników, albowiem pozwalają zwiększyć krąg dzieci i młodzieży, którzy mogą być szkoleni przez trenerów zatrudnionych przez Wnioskodawcę. Wpisuje się to w cel art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, gdyż bursa zapewnia zawodnikom miejsce do prawidłowego odpoczynku w ramach szkolenia sportowego. Pozwala jednocześnie trenerom/wychowawcom nadzorować zachowania adeptów piłkarskich, co jest bez wątpienia także elementem szkolenia sportowego w zakresie kondycji psychicznej.

5) transport zawodników na mecze/treningi

Jest rzeczą oczywistą, że jednym z głównych elementów szkolenia sportowego jest organizacja treningów sportowych podczas których następuje wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej oraz rozwój stosunków społecznych. Natomiast organizacja meczy (zawodów sportowych) jest elementem współzawodnictwa. Udział zawodników (uczestników) w turniejach sportowych - czy to organizowanych przez Wnioskodawcę, czy też przez podmioty trzecie - jest niezbędny do rozwoju ich umiejętności sportowych, w szczególności w zakresie współzawodnictwa. Mecze (zawody sportowe) stanowią swoisty miernik wyników sportowych (sprawdzenia się), który dodatkowo w pływa na motywację szkoleniową zawodników. Dlatego też zapewnienie zawodnikom transportu na mecze lub treningi jest ściśle związane z wydatkami opisanymi w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

6) i 7) sprzęt sportowy dla trenerów oraz sprzęt do prowadzenia treningów piłkarskich

W ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe szkolenie piłkarskie wymaga wyposażenia trenerów oraz infrastruktury sportowej w niezbędny sprzęt szkoleniowy i sprzęt sportowy. Jego wykorzystanie pozwala zwiększyć efektywność treningów, poprawiać zachowania szkolonych adeptów, a także realizować zasadniczy cel przygotowania (szkolenia) sportowego, jakim jest współzawodnictwo (sprawdzenie się) w zawodach sportowych. Z tego też powodu, Spółka wyposażyła trenerów oraz infrastrukturę sportową w odpowiedni do tego celu sprzęt sportowy i szkoleniowy. Wydatki są bez wątpienia ściśle związane ze szkoleniem sportowym dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

8) licencje oraz szkolenia dla trenerów

Prawidłowe szkolenie dzieci i młodzieży do 23. w zakresie piłki nożnej wymaga, aby treningi były prowadzone pod pieczą wykwalifikowanych trenerów, którzy powinni na bieżąco podwyższać swoje kwalifikacje. Powinni także uzyskiwać stosowne licencje wydawane przez Polski Związek Piłki Nożnej, które uprawniają do trenowania określonych grup wiekowych dzieci i młodzieży. Wykwalifikowana kadra trenerska bez wątpienia wpływa na ja kość realizowanego przez Spółkę szkolenia, a przez to zwiększa szanse szkolonych zawodników w zawodach sportowych, czyli ma bezpośredni wpływ na współzawodnictwo sportowe. Z tych powodów należy uznać, że wydatki na licencje oraz szkolenia trenerów Spółki są ściśle związane ze szkoleniem sportowym dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

W konsekwencji, dochody Spółki przeznaczone w punktach 1) - 8) stanu faktycznego będą w całości korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 ww. ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1 ustawy o CIT.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Oznacza to, że na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Przysługuje bowiem wyłącznie określonym podmiotom (osobom prawnym, które są klubami sportowymi). Jednocześnie nie obejmuje ono wszystkich ich dochodów, a wyłącznie te, które są przeznaczone na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.

Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, obejmuje tylko niektóre dochody klubów sportowych. Są to tylko i wyłącznie te dochody, które są przez kluby sportowe przeznaczane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia.

Warunkiem koniecznym do zastosowania tego zwolnienia jest również przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu na cele wskazane w tym przepisie w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

A zatem w przypadku nieprzeznaczenia i wydatkowania dochodu osiągniętego przez klub sportowy na cel – przewidziany w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy w roku podatkowym bądź w roku następującym po nim, będzie skutkowało ustawowym obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia, czy dochody Wnioskodawcy przeznaczone w punktach 1) - 8) stanu faktycznego będą w całości korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że działalność klubów sportowych reguluje ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 tej ustawy:

1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

W myśl art. 2 ustawy o sporcie:

1. Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

1a. Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.

2. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Wolne od podatku dochodowego w klubach sportowych mogą być bowiem wydatki ściśle związane ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży do 23. roku życia, których nie można interpretować rozszerzająco.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT, obejmuje wyłącznie dochody, które są przeznaczone i wydatkowane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży do 23. roku życia.

Zauważyć należy, że posłużenie się w przepisie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, określeniem o bezpośrednim związku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z realizacją celów preferowanych przez ustawodawcę ma charakter dodatkowego podkreślenia, że tylko takie środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne mogą być nabyte z dochodu zwolnionego od opodatkowania, które służą wprost tym celom. Co więcej, choć przepis ten nie mówi wprost o bezpośredniości realizacji celu określonego w przepisie, w przypadku wydatków niezwiązanych z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jest to jednak warunek nieodzowny przy zwolnieniu dochodu od podatku. Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby w konsekwencji do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów osiąganych przez jednostki realizujące cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki danej jednostki są pośrednio ponoszone dla realizacji tych celów. Takie stanowisko pozostawałoby jednak w oczywistej sprzeczności z istotą ulg podatkowych oraz wykładnią systemową przepisów ustawy (zob. wyrok NSA z 20 listopada 2000 r. sygn. akt FPS 9/00).

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje oraz opis sprawy stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy, który prowadzi działalność sportową w formie klubu sportowego w rozumieniu art. 3 ustawy o sporcie, przeznaczony i faktycznie wydatkowany  w roku podatkowym lub roku po nim następującym na:

- wyżywienie zawodników (dzieci i młodzieży) mieszkających w bursie,

- wyżywienie zawodników niemieszkających w bursie,

- transport zawodników na mecze/treningi,

- sprzęt sportowy dla trenerów niezbędny do prowadzenia szkolenia w zakresie piłki nożnej,

- sprzęt do prowadzenia treningów piłkarskich,

które mają być wykorzystywane w celu szkolenia i współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia – należy uznać za dochód wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT. Wydatki te są ściśle związane z szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży, tym samym kwalifikują się do zwolnienia z opodatkowania.

Analogicznie należy ocenić kwestię dochodu przeznaczonego na wyposażenie bursy i jej utrzymanie (czynsz dzierżawy, koszty mediów, naprawy, sprzątanie).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadząc szkółkę piłki nożnej dla dzieci i młodzieży wydzierżawia nieruchomość, która została przystosowana jako bursa na adeptów piłki nożnej. Szkoleni przez Spółkę zawodnicy pochodzą z różnych rejonów Polski, dlatego też Wnioskodawca zapewnia im miejsca noclegowe w stworzonej do tego celu bursie.

Zatem skoro bursa przeznaczona jest na szkolenie dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, tak aby zawodnicy pochodzący z różnych miejsc Polski mogli w niej mieszkać w ramach odbywanych szkoleń sportowych to zostanie również w tym przypadku spełniony warunek przeznaczenia i wydatkowania dochodu na szkolenie i współzawodnictwo ww. dzieci i młodzież.

W konsekwencji również dochód przeznaczony na wyposażenie bursy oraz utrzymanie bursy (czynsz dzierżawy, koszty mediów, naprawy, sprzątanie) wykorzystywanej w szkoleniu i współzawodnictwie sportowym dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23. roku życia, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Natomiast dochód Wnioskodawcy przeznaczony i wydatkowy na uzyskanie licencji oraz szkolenia dla trenerów szkolących dzieci i młodzież, nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Nie można uznać, że dochód przeznaczony na uzyskanie licencji oraz szkolenia dla trenerów jest objęty zwolnieniem podatkowym, bowiem wydatki te służą uzyskaniu uprawnień i umiejętności przez trenerów, a nie dzieci i młodzież. Fakt, że trenerzy szkolą dzieci i młodzież nie zmienia tej kwalifikacji, to wydatki poczynione na szkolenie i współzawodnictwo dzieci i młodzieży są objęte preferencją podatkową.

Podkreślić także należy, że wszelkie zwolnienia podatkowe, jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania powinny być interpretowane ściśle i nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca tych przepisów.

Wobec powyższego Państwa stanowisko odnośnie możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT w zakresie wyżywienia zawodników (dzieci i młodzieży) mieszkających w bursie, wyżywienia zawodników niemieszkających w bursie, wyposażenie bursy oraz utrzymanie bursy (czynsz dzierżawy, koszty mediów, naprawy, sprzątanie), a także transportu zawodników na mecze/treningi, sprzętu sportowego dla trenerów niezbędnego do prowadzenia szkolenia w zakresie piłki nożnej i sprzętu do prowadzenia treningów piłkarskich jest prawidłowe, natomiast w zakresie uzyskania licencji oraz szkolenia dla trenerów szkolących dzieci i młodzież jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00