Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.191.2023.2.JP

Określenie stawek ryczałtu ewidencjonowanego dla przychodu z usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-nieprawidłowe w zakresie podstawy prawnej do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59;

-nieprawidłowe w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0;

-prawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 czerwca 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od 17 lutego 2020 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, wznowioną 1 marca 2023 r., zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, której przeważającym przedmiotem jest Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z). Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „u.p.d.o.f.”) i rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stan faktyczny i zdarzenie przyszłe

W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan lub będzie świadczył następujące usługi:

1)usługi związane z zarządzaniem projektami informatycznymi klasyfikowane jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 70.22.20.0), polegające na:

a.określeniu zakresu projektu oraz celów biznesowych;

b.analizie niezbędnych zasobów do realizacji projektu;

c.analizie systemowej rozwiązania informatycznego, wydaniu rekomendacji;

d.koordynacji prac i zarządzaniu zespołem realizującym dany projekt;

e.monitorowaniu postępów prac, eskalacji ryzyk;

f.prowadzeniu niezbędnej dokumentacji oraz prezentowaniu wybranych informacji odbiorcom/zleceniodawcom projektu;

2)usługi analizy danych klasyfikowane jako „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 74.90.20.0), polegające na:

a.analizie ruchu i użytkowania istniejących produktów online oraz nie-online;

b.analizie i pozyskaniu danych dot. zachowań użytkowników w internecie;

c.analizie dot. sytuacji biznesowej i finansowej firm;

d.interpretacji oraz wyciąganiu wniosków z posiadanych danych;

e.prezentacji wyników kontrahentom;

f.doradztwie w zakresie analizy danych;

3)usługi koordynacji działań biznesowych oraz związanych z realizacją strategii firmy klasyfikowane jako „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” (PKWiU 70.22.30.0), polegające na:

a.analizie biznesowej, użytkowników oraz rentowności wybranych rozwiązań informatycznych;

b.weryfikacji przydatności rozwiązań;

c.analizie i ocenie złożoności oraz kosztów utrzymania;

d.rekomendowaniu oraz podejmowaniu decyzji dot. budowania lub zamykania określonych aplikacji;

e.przygotowywaniu strategii firmy dot. aktualnych lub przyszłych aplikacji, ich rentowności, wpływu na cele biznesowe, niezbędnych zasobów oraz planów wdrożenia;

f.tworzeniu planów utrzymania oraz optymalizacji kosztów utrzymania wybranych aplikacji IT (posiadanych lub planowanych);

4)mentoring, coaching i prowadzenie warsztatów klasyfikowane jako „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 85.59), polegające na:

a.pomocy w planowaniu kariery, przygotowaniu planów, określaniu celów;

b.wsparciu w identyfikacji trudności w osiąganiu celów i znajdowaniu sposobów pokonywania ich;

c.odbywaniu indywidualnych sesji rozwojowych lub praca asynchroniczna (online, telefon, dokument);

d.przygotowaniu zakresu i celu warsztatów;

e.zorganizowaniu i przygotowaniu warsztatu;

f.poprowadzeniu warsztatu oraz podsumowaniu wyniku warsztatów;

g.prezentacji wyników oraz rekomendacji wynikających z warsztatu kontrahentom;

5)usługi związane z projektowaniem i rozwojem aplikacji klasyfikowane jako „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” (PKWiU 62.01.12), polegające na:

a.przygotowywaniu założeń dot. sposobu działania aplikacji IT;

b.zdefiniowaniu użytkowników aplikacji oraz celów biznesowych;

c.przygotowywaniu prototypów aplikacji oraz planów jej działania;

d.weryfikacji prototypów z pracownikami oraz kontrahentami pod względem wykonalności, kosztów, opłacalności, wartości biznesowej itp.;

e.badaniu nad rozwojem nowych produktów online (wywiady i badania z klientami lub potencjalnymi klientami);

f.badaniu użyteczności aplikacji wykorzystywanych przez kontrahentów;

g.przygotowaniu raportu wraz z rekomendacjami optymalizacyjnymi;

h.usługach doradczych związanych z projektowaniem i rozwojem oprogramowania.

Podejmowane przez Pana działania w związku ze świadczeniem usług opisanych powyżej nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych. Opisane usługi nie są również związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), ani nie są usługami z zakresu instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

Pana przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2021 r. nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. W związku z tym, nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.f.

Wyłączenia wymienione w art. 8 u.z.p.d.f. również nie znajdą zastosowania. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek dotyczy roku 2023 oraz lat kolejnych. Prowadzi Pan ewidencję przychodów. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolnicze, działalność, gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty został pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie czynności. Nie wykonuje Pan opisanych we wniosku czynności w miejscu i czasie wyznaczonym przez kontrahenta. Jako wykonujący opisane czynność ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z tą działalnością. W 2023 roku uzyskiwał Pan przychody ze stosunku pracy. Poza tym w przyszłość, może Pan osiągnąć przychód z kapitałów pieniężnych.

W ramach wymienionych we wniosku usług związanych z projektowaniem i rozwojem aplikacji sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12 wykonuje Pan następujące czynności:

a.przygotowywanie założeń dot. sposobu działania aplikacji IT:

opisanie jak aplikacja ma działać, przygotowanie architektury IT rozwiązania, jaka ma być wydajność aplikacji i sposób użytkowania przez klientów;

wynik pracy: dokument zawierający założenia, rysunki etc.

b.zdefiniowanie użytkowników aplikacji oraz celów biznesowych:

zbadanie rynku i zachowań klientów, opis tych zachowań, które korespondują z celami biznesowymi projektu i aplikacji; określenie celów i miar biznesowych, które aplikacja ma spełniać;

wynik pracy: dokument opisujący rynek docelowy oraz cele i miary biznesowe do realizacji na danym rynku;

c.przygotowywanie prototypów aplikacji oraz planów jej działania:

narysowanie w dedykowanych narzędziach ścieżek użytkownika, stworzenie widoków dla poszczególnych kroków oraz konfiguracja działania prototypu wg założeń;

wyniki pracy: klikalny prototyp oraz dokument z opisem działania

d.weryfikacja prototypów z pracownikami oraz kontrahentami pod względem wykonalności, kosztów, opłacalności, wartości biznesowej itp.:

przeprowadzenie wywiadu z potencjalnym lub aktualnymi użytkownikami planowanej/aktualnej aplikacji poprzez prezentację prototypu symulując działanie rzeczywistej aplikacji i obserwując zachowane oraz problemy osób badanych;

wynik: dokument zawierający raport z badania oraz rekomendacje obszarów do poprawy wraz z sugestiami sposoby ich poprawy.

e.badanie rozwoju nowych produktów online (wywiady badania z klientami lub potencjalnym, klientami):

przeprowadzanie wywiadów nt. zachowań danych osób, sposobów korzystania przez nich z wybranych aplikacji w życiu codziennym, lub sposobów radzenia sobie ze wskazanymi problemami lub czynnościami; analiza jakościowa rozmów i wnioskowanie dot. możliwych sposobów rozwiązania danych problemów;

wynik pracy: raport podsumowujący oraz nagrania lub stenogramy z rozmów;

f.badanie użyteczności aplikacji wykorzystywanych przez kontrahentów:

analiza ekspercka aplikacji w celu szukania nieprawidłowości projektowania doświadczenia klienta, złych praktyk oraz potencjalnych obszarów utrudniających realizację celu danej aplikacji;

wynik pracy: raport z widokami aplikacji oraz opisem obszarów problematycznych wraz z sugestiami ich poprawy;

g.przygotowanie raportu wraz z rekomendacjami optymalizacyjnymi:

podsumowanie wielu metod badania aktualnej lub przyszłej aplikacji i wyciągnie wniosków w kontekście celów biznesowych danej firmy, aplikacji czy projektu;

wynik pracy: raport podsumowujący z rekomendacją danej decyzji i sugestiami działań;

h.usługi doradcze związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania:

jakiekolwiek wykonywanie analiz produktów cyfrowych i niecyfrowych celem analizy lub dania rekomendacji ich zmiany w kierunku czy zgodnie z potrzebą strony zlecającej;

wynik pracy: zazwyczaj raport, ale może też być warsztat lub rozmowa osobista;

Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Pana sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 70.22.20.0, 74.90.20.0, 70.22.30.0, 85.59 i 62.01.12, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f. (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 70.22.20.0, 74.90.20.0, 70.22.30.0, 85.59 i 62.01.12, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 u.z.p.d.f., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.f., uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na postawie art. 15 ust. 1 u.z.p.d.f., na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. W świetle art. 12 ust. 3 u.z.p.d.f., jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.f. wskazano, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) jest stawka 12%.

Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług klasyfikowanych jako:

1)„Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 70.22.20.0),

2)„Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 74.90.20.0),

3)„Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” (PKWiU 70.22.30.0),

4)Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU 85.59),

5)„Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” (PKWiU 62.01.12).

Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 u.z.p.d.f., ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.

Biorąc pod uwagę wskazane zawężenie, należy stwierdzić, iż 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie do usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 PKWiU 2015 związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych. Należy podkreślić, że Pan usługi w żadnej z wymienionych pięciu grup nie polegają lub nie będą polegały na wykonywaniu czynności wymienionych powyżej.

Ze względu na fakt, iż ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług świadczonych aktualnie lub w przyszłości przez Pana, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.

Stanowisko Pana o prawidłowości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stosunku do przychodów z usług sklasyfikowanych powyżej znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Pana, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych przez Pana sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 70.22.20.0, 74.90.20.0, 70.22.30.0, 85.59 i 62.01.12, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)uchylony.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1),

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,

8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 85).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy wskazać, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym reguluje również sytuację podatnika prowadzącego działalność, która generuje przychody opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu.

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach której świadczy następujące usługi:

1)usługi związane z zarządzaniem projektami informatycznymi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;

2)usługi analizy danych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0„Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;

3)usługi koordynacji działań biznesowych oraz związanych z realizacją strategii firmy sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”;

4)mentoring, coaching i prowadzenie warsztatów sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 85.59„Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;

5)usługi związane z projektowaniem i rozwojem aplikacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu usług wymienionych w punkcie 1) i 3), tj. związanych z zarządzaniem projektami informatycznymi sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” jak również koordynacji działań biznesowych oraz związanych z realizacją strategii firmy sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy czynności odnoszą się bowiem do usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Zatem dla przychodu z tytułu świadczenia ww. usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 70.22.20.0 oraz 70.22.30.0 i nie stanowiących usług doradztwa związanych z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – jest stawka 8,5%.

Stawka 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zastosowanie znajdzie również do przychodów z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Ustawodawca nie przewidział bowiem dla tego rodzaju usług wyższej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z kolei odnosząc się do usług mentoringu, coachingu i prowadzenia warsztatów objętych grupowaniem według PKWiU 85.59 Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane stwierdzić należy, że podlegają one opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy. Przepis ten bowiem wprost wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 85).

W związku z powyższym, pomimo, że wskazał Pan prawidłową, stawkę ryczałtu, tj. 8,5% dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59 − z uwagi na błędnie podaną podstawę prawną – stanowisko Pana w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Natomiast dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług związanych z projektowaniem i rozwojem aplikacji sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Z treści wyjaśnień do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Z kolei, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzania i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana, a będące przedmiotem zapytania usługi związane z projektowaniem i rozwojem aplikacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 mają związek z oprogramowaniem.

Jak Pan bowiem wskazał, polegają one na przygotowywaniu założeń dot. sposobu działania aplikacji IT, tj. opisaniu jak aplikacja ma działać, przygotowaniu architektury IT rozwiązania, jaka ma być wydajność aplikacji i sposób użytkowania przez klientów; zdefiniowaniu użytkowników aplikacji oraz celów biznesowych obejmujących zbadanie rynku i zachowań klientów, opisu tych zachowań, które korespondują z celami biznesowymi projektu i aplikacji; określenie celów i miar biznesowych, które aplikacja ma spełniać; przygotowywaniu prototypów aplikacji oraz planów jej działania, tj. narysowaniu w dedykowanych narzędziach ścieżek użytkownika, stworzeniu widoków dla poszczególnych kroków oraz konfiguracji działania prototypu wg założeń; weryfikacji prototypów z pracownikami oraz kontrahentami pod względem wykonalności, kosztów, opłacalności, wartości biznesowej itp., tj. przeprowadzeniu wywiadu z potencjalnym lub aktualnymi użytkownikami planowanej/aktualnej aplikacji poprzez prezentację prototypu symulując działanie rzeczywistej aplikacji i obserwując zachowane oraz problemy osób badanych; badaniu rozwoju nowych produktów online (wywiady badania z klientami lub potencjalnym, klientami), tj. przeprowadzaniu wywiadów nt. zachowań danych osób, sposobów korzystania przez nich z wybranych aplikacji w życiu codziennym, lub sposobów radzenia sobie ze wskazanymi problemami lub czynnościami; analizie jakościowej rozmów i wnioskowanie dot. możliwych sposobów rozwiązania danych problemów; badaniu użyteczności aplikacji wykorzystywanych przez kontrahentów, tj. analizie eksperckiej aplikacji w celu szukania nieprawidłowości projektowania doświadczenia klienta, złych praktyk oraz potencjalnych obszarów utrudniających realizację celu danej aplikacji; przygotowaniu raportu wraz z rekomendacjami optymalizacyjnymi, tj. podsumowaniu wielu metod badania aktualnej lub przyszłej aplikacji i wyciągnie wniosków w kontekście celów biznesowych danej firmy, aplikacji czy projektu; doradztwie związanym z projektowaniem i rozwojem oprogramowania, tj. wykonywaniu analiz produktów cyfrowych i niecyfrowych celem analizy lub dania rekomendacji ich zmiany w kierunku czy zgodnie z potrzebą strony zlecającej.

Zatem jak wynika z powyższego opisu Pana prac, niewątpliwie dotyczą one oprogramowania (aplikacji), a tym samym są związane z oprogramowaniem. Świadcząc usługi uczestniczy Pan bowiem w procesie powstawania oprogramowania. Tym samym nie można zgodzić się z Pana twierdzeniem, że usługi te nie są związane z oprogramowaniem.

W tym kontekście podnoszona okoliczność, że Pana usługi nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, rozumianych jako projektowanie, tworzenie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych – w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności projektowania, tworzenia i utrzymywania kodu źródłowego programów komputerowych – nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Uwzględniając powyższe, uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej opisanych we wniosku, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 i – jak wynika z przedstawionej analizy – związanych z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%. Pana czynności wykonywane w ramach tych usług są niewątpliwie związane z oprogramowaniem. Zatem Pana stanowiska w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Reasumując, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dla usług:

związanych z zarządzaniem projektami informatycznymi mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”;

analizy danych mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”;

koordynacji działań biznesowych oraz związanych z realizacją strategii firmy mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”;

8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ww. ustawy dla usługmentoringu, coachingu i prowadzenia warsztatów mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”;

12%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy dla usług usługi związane z projektowaniem i rozwojem aplikacji mieszczących się w grupowaniu „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” (PKWiU 62.01.12).

Zastrzec jednak należy, że stawki te będą właściwe, o ile prawidłowo sklasyfikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, jak również będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności opodatkowanego różnymi stawkami.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00