Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.266.2023.2.KFK

Brak możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy dostawie działek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości oznaczonej działkami nr (…) oraz (…).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2023 r. (wpływ 26 czerwca 2023 r.) oraz pismem z 29 czerwca 2023 r. (wpływ 29 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Skarb Państwa – Starosta (…) planuje zbycie w drodze przetargu ustnego ograniczonego nieruchomości niezabudowanej położonej w (…), oznaczonej działkami nr (…) oraz nr (…), o łącznej pow. (…) ha, będącej własnością Skarbu Państwa, co wynika z zapisów w księdze wieczystej (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy w (…).

Skarb Państwa nabył przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji Miasta i Gminy w (…) r., stwierdzającej przejęcie gospodarstwa w zamian za (…).

Przedmiotowa nieruchomość położona jest na obszarze użytkowanym rolniczo pod uprawy polowe, w sąsiedztwie nielicznej zabudowy zagrodowej, w niedalekiej odległości od kompleksu leśnego.

Nieruchomość jest niezabudowana, nieogrodzona, bez nawierzchni utwardzonych. Obejmuje ona zwarty kompleks dwóch działek gruntu położonych na płaskim terenie. (…) część nieruchomości użytkowana jest rolniczo pod uprawy polowe, przez jej teren przebiega odcinek linii napowietrznej elektroenergetycznej. Z kolei część (…) jest nieużytkowana, porośnięta samosiewem. Znajdują się na niej fragmenty murów i fundamentów starej zabudowy zagrodowej. Wzdłuż (…) granicy na odcinku ok. 30 m występuje pas nieużytkowanego zadrzewienia wraz z krzewami. Nieruchomość nie posiada dostępu do drogi publicznej.

Zgodnie z zaświadczeniem Burmistrza Miasta (…), działki gruntu oznaczone numerem (…) oraz numerem (…), zgodnie z obowiązującym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego Miasta (…), zatwierdzonym uchwałą (…) Rady Miejskiej (…) w części (…) przeznaczone są pod (…) – zabudowę mieszkaniową zagrodową i jednorodzinną, natomiast w części (…) przeznaczone są pod (…) – uprawy rolne i ogrodnicze z dopuszczeniem zabudowy rolniczej i infrastruktury technicznej.

Przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana przez Skarb Państwa na cele działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku z 20 czerwca 2023 r., na zadane przez Organ pytania, Powiat udzielił następujących odpowiedzi:

1.Czy Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odpowiedź:

Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.Czy dla działek opisanych w złożonym wniosku zostały wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu?

Odpowiedź:

Dla działki oznaczonej nr (…) położonej w (…) zostały wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, natomiast działka nr (…) w całości jest przeznaczona pod tereny zabudowy mieszkaniowej zagrodowej jednorodzinnej (dopuszcza się lokalizację usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…).

3.Na której działce znajdują się wskazane we wniosku fragmenty murów i fundamenty starej zabudowy zagrodowej? Proszę podać numer działki.

Odpowiedź:

Fragmenty murów i fundamenty starej zabudowy znajdują się na działce nr (…) oraz na działce nr (…).

4.Czy wskazane we wniosku fragmenty murów i fundamenty starej zabudowy zagrodowej stanowią budynki bądź budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 682 ze zm.), czy też są ruinami?

Odpowiedź:

Wskazane we wniosku fragmenty murów i fundamenty starej zabudowy nie stanowią budynków bądź budowli w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, są to ruiny.

5.Jeżeli wskazane we wniosku fragmenty murów i fundamenty starej zabudowy zagrodowej stanową budynki lub budowle, to czy będą one również przedmiotem sprzedaży?

Odpowiedź:

Wskazane we wniosku fragmenty murów i fundamenty starej zabudowy stanowią ruiny i nie są przedmiotem sprzedaży.

6.Na której działce znajduje się odcinek linii napowietrznej elektroenergetycznej? Proszę podać numer działki.

Odpowiedź:

Odcinek napowietrznej linii kablowej znajduję się na działce oznaczonej nr (…) położonej w mieście (…).

7.Czy napowietrzna linia elektroenergetyczna stanowiobiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane?

Odpowiedź:

Napowietrzna linia energetyczna stanowi obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane.

8.Czy napowietrzna linia elektroenergetyczna dowieszona jest do już istniejącej linii kablowej nadziemnej?

Odpowiedź:

Napowietrzna linia energetyczna nie jest dowieszona do linii kablowej naziemnej.

9.Kto jest właścicielem napowietrznej linii elektroenergetycznej?

Odpowiedź:

Właścicielem napowietrznej linii energetycznej jest (…).

10.Czy w sytuacji, gdy właścicielem linii elektroenergetycznej jest Gmina, czy sprzedaż działki, na której znajduje się przedmiotowy obiekt będzie obejmować również jego dostawę?

Odpowiedź:

Właścicielem linii elektroenergetycznej nie jest Gmina.

11.Czy na wskazanych we wniosku działkach znajdują się słupy, transformatory itp.? Czy stanowią one budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane? Odpowiedzi prosimy udzielić odrębnie dla każdego obiektu znajdującego się na działkach wraz z informacją, na której działce dany obiekt się znajduje.

Odpowiedź:

Na wskazanych we wniosku działkach nie znajdują się słupy. Na wskazanych we wniosku działkach nie znajdują się transformatory.

12.Jakie podstawowe i dopuszczalne przeznaczenie wynika z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego ustanowionego dla działki nr (…)?

Odpowiedź:

Działka gruntu położona w obrębie ewidencyjnym (…), oznaczona w ewidencji gruntów nr działki (…) o pow. (…) ha, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta (…) uchwalonych Uchwałą (…) Rady Miejskiej w (…) w części przeznaczona jest pod (…) – zabudowę mieszkaniową, zagrodową i jednorodzinną (dopuszcza się lokalizację usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz w części przeznaczona jest pod (…) – uprawy rolne i ogrodnicze z dopuszczeniem zabudowy rolniczej i infrastruktury technicznej i przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…).

13.Jakie podstawowe i dopuszczalne przeznaczenie wynika z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego ustanowionego dla działki nr (…)?

Odpowiedź:

Działka gruntu położona w obrębie ewidencyjnym (…), oznaczona w ewidencji gruntów nr działki (…) o pow. (…) ha, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta (…) uchwalonym Uchwałą Nr (…) Rady Miejskiej w (…) przeznaczona jest pod (…) – zabudowę mieszkaniową, zagrodową i jednorodzinną (dopuszcza się lokalizacje usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…).

14.Czy przed sprzedażą działek wskazanych we wniosku zostanie dokonana bądź rozpocznie się ewentualna rozbiórka jakiegokolwiek budynku/budowli?

Odpowiedź:

Na obszarze przedmiotowej nieruchomości brak jest budynków i budowli.

15.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 14 należy wskazać, czy przed dniem sprzedaży działek wskazanych we wniosku zostanie:

a)założony dziennik rozbiórki?

b)zostanie wydana decyzja o rozbiórce budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej działce i kto o nią wystąpi?

c)odpowiednio zabezpieczony teren budowy (rozbiórki)?

d)umieszona na terenie budowy, w widocznym miejscu:

-tablica informacyjna

-oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia?

Odpowiedź:

Nie dotyczy.

Pytania

1.Czy sprzedaż działki w zakresie, w jakim działka obejmuje część terenu przeznaczoną pod zabudowę mieszkaniową zagrodową i jednorodzinną – będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

2.Czy sprzedaż działki w zakresie, w jakim działka obejmuje uprawy rolne i ogrodnicze z dopuszczeniem zabudowy rolniczej i infrastruktury technicznej – będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT?

3.Czy sprzedaż działki w części, w jakiej stanowi ona zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego teren przeznaczony pod zabudowę podlegać będzie opodatkowaniu, natomiast w części, w jakiej stanowi ona zgodnie z MPZP teren rolniczy korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT? (pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 20 czerwca 2023 r.).

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 29 czerwca 2023 r.)

Działka nr (…) zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego miasta (…) przeznaczona jest pod (…) – zabudowę mieszkaniową zagrodową i jednorodzinną (dopuszcza się lokalizację usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…) – będzie podlegała podatkowi VAT.

Działka nr (…) zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego miasta (…) przeznaczona jest pod (…) – zabudowę mieszkaniową zagrodową i jednorodzinną (dopuszcza się lokalizację usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz w części przeznaczona pod (…) – uprawy rolne i ogrodnicze z dopuszczeniem zabudowy rolniczej i infrastruktury technicznej i przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…) – będzie podlegała podatkowi VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje

w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.):

Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Na mocy art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami:

Zasobem nieruchomości Skarbu Państwa gospodarują, z zastrzeżeniem ust. 1e, art. 43 ust. 2 i 4, art. 51, art. 57 ust. 1, art. 58-60, starostowie, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, a w szczególności zbywają oraz nabywają, za zgodą wojewody, nieruchomości wchodzące w skład zasobu, z zastrzeżeniem art. 17.

Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo zbyć w drodze przetargu ustnego ograniczonego nieruchomości niezabudowane oznaczone działkami nr (…) oraz nr (…), będące własnością Skarbu Państwa. Skarb Państwa nabył przedmiotową nieruchomość na podstawie decyzji Miasta i Gminy w (…) stwierdzającej przejęcie gospodarstwa w zamian za (…).

Działka gruntu o numerze (…), zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta (…) przeznaczona jest pod (…) – zabudowę mieszkaniową, zagrodową i jednorodzinną (dopuszcza się lokalizacje usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…).

Działka gruntu o numerze (…), zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w części przeznaczona jest pod (…) – zabudowę mieszkaniową, zagrodową i jednorodzinną (dopuszcza się lokalizację usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz w części przeznaczona jest pod (…) – uprawy rolne i ogrodnicze z dopuszczeniem zabudowy rolniczej i infrastruktury technicznej i przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…). Dla działki tej zostały wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu i przebiega przez nią odcinek elektroenergetycznej linii napowietrznej, stanowiący obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane. Właścicielem napowietrznej linii energetycznej jest (…).

Na działkach (…) znajdują się fragmenty murów i fundamenty starej zabudowy, które nie stanowią budynków bądź budowli w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, są to ruiny.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii skutków podatkowych zbycia nieruchomości oznaczonej działkami numer (…) i (…).

W pierwszej kolejności należy wskazać, że dokonując sprzedaży nieruchomości wystąpią Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

W związku z tym dostawa nieruchomości składającej się z działek o numerach (…) i (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z regulacją zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy.

Jednakże wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przy czym, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W planie miejscowym określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania.

Nie jest terenem budowlanym grunt, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje inne przeznaczenie niż pod zabudowę. Analogicznie, w przypadku braku takiego planu, powyższą zasadę należy stosować do decyzji o warunkach zabudowy. W zależności od rodzaju inwestycji będzie to albo decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego, albo decyzja o warunkach zabudowy.

W sytuacji, gdy w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu dla danej działki wyznaczono dokładnie linie rozgraniczające miejsce zabudowy, to teren taki tylko w tej części, w której przeznaczony jest pod zabudowę będzie uznany za teren budowlany, pozostała część działki będzie uznana za teren inny niż budowlany.

Zauważyć należy, że analiza ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie, czy przedmiotowe tereny stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu. Ewentualnie wznoszone obiekty, co prawda uzupełniają podstawową funkcję gruntu, co jednak nie zmienia faktu, że sama możliwość wybudowania obiektów budowlanych oznacza, że działki te stanowią grunt przeznaczony pod zabudowę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu.

Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” – do którego odnosi się przepis art. 2 pkt 33 ustawy – należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Zgodnie z zapisem art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Na podstawie art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast na mocy art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych

i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane:

Obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, droga kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów grunt budowlany to taki grunt, który objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w którym określono dla niego funkcję „pod zabudowę”.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą skutków podatkowych zbycia działki o numerze (…).

Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka numer (…) przeznaczona jest pod (…) – zabudowę mieszkaniową, zagrodową i jednorodzinną (dopuszcza się lokalizacje usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…).

Wobec tego, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka o numerze (…) stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2

pkt 33 ustawy i jej zbycie nie będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą skutków podatkowych zbycia działki o numerze (…).

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka numer (…) przeznaczona jest w części pod (…) – zabudowę mieszkaniową, zagrodową i jednorodzinną (dopuszcza się lokalizację usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz w części przeznaczona jest pod (…) – uprawy rolne i ogrodnicze z dopuszczeniem zabudowy rolniczej i infrastruktury technicznej i przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…). Dla działki tej zostały wyznaczone linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu i przebiega przez nią odcinek elektroenergetycznej linii napowietrznej, stanowiący obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane. Właścicielem napowietrznej linii energetycznej jest (…).

Na podstawie art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.):

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W myśl art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Z powyższego przepisu wynika, że jeśli przebiegające pod/nad daną działką części infrastruktury są przyłączone do przedsiębiorstw świadczących usługi przesyłowe, to stanowią one własność tych przedsiębiorstw.

Przytoczony wyżej przepis art. 48 Kodeksu cywilnego łączy się z art. 191 tej ustawy, wyrażającym klasyczną zasadę superficies solo cedit („własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową”).

Wskazać w tym miejscu należy, że zawartego w przytoczonym wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług wyrażenia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” nie należy utożsamiać z prawem własności. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, definiując wyrażenie „dostawa towarów” akcentuje „własność ekonomiczną” funkcjonującą w oderwaniu od krajowych przepisów prawa cywilnego, regulujących przeniesienie prawa własności.

W orzeczeniu C-320/88 Staatssecretaris van Financiën v Shipping and Forwarding Enterprise Safe B.V. TSUE wyraził pogląd, że:

Wyrażenie „dostawa towarów” w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy oznacza także przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, nawet jeżeli nie dochodzi do przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym” (pkt 1), jednak jednocześnie zastrzegł, że „zadaniem sądu krajowego jest określenie w każdym przypadku, na podstawie stanu rzeczy, czy przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, w rozumieniu artykułu 5(1) VI Dyrektywy, miało miejsce (pkt 2).

Uwzględniając przywołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla, niestanowiący własności zbywcy, to mimo, iż ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości – w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel, zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym, a zatem przedmiotem dostawy jest w takim przypadku tylko sam grunt.

Wobec powyższego uznać należy, że naniesienie w postaci odcinka napowietrznej linii elektroenergetycznej, znajdujące się na działce oznaczonej numerem (…), nie będzie częścią składową sprzedawanej działki, gdyż jest przedmiotem odrębnej własności. Tym samym, wskazane naniesienie nie będzie przedmiotem dostawy towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, dokonanej w ramach sprzedaży działki nr (…). W konsekwencji należy stwierdzić, że przedmiotem dostawy będzie wyłącznie sam grunt.

Jednakże gruntu opisanego w złożonym wniosku nie można uznać za teren niezabudowany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem znajduje się na nim obiekt liniowy w postaci napowietrznej linii elektroenergetycznej. Dodatkowo, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka w części przeznaczona jest pod (…) – zabudowę mieszkaniową, zagrodową i jednorodzinną (dopuszcza się lokalizację usług nieuciążliwych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego oraz obiektów i urządzeń towarzyszących) oraz w części przeznaczona jest pod (…) – uprawy rolne i ogrodnicze z dopuszczeniem zabudowy rolniczej i infrastruktury technicznej i przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…). Dla działki zostały wyznaczone co prawda linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, jednakże z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika możliwość zabudowy dla każdej części działki oddzielonej linią rozgraniczającą. Przy ocenie, czy działka nr (…) oznaczona symbolami planu zagospodarowania przestrzennego (…) i (…) stanowi teren budowlany, nie wystarczy analiza jego podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego, w którym dla symbolu (…) dopuszczono zabudowę rolniczą i infrastrukturę techniczną i przeznaczona jest pod teren do zagospodarowania pod kompleks (…). Wobec powyższego działka nr (…), która w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego została w części oznaczona symbolem (…) i w części symbolem (…) – w całości stanowi teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy VAT – ponieważ przez działkę przebiega odcinek elektroenergetycznej linii napowietrznej będący obiektem budowlanym oraz z podstawowego i dopuszczalnego przeznaczenia przedmiotowej działki wynika możliwość jej zabudowy.

Z kolei w przypadku braku możliwości zastosowania zwolnienia dla dostawy działek na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

1.towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

2.przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy, gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru podatek VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar, nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazali Państwo we wniosku, nabycie nieruchomości w postaci działek o numerach (…) i (…) nastąpiło na podstawie decyzji Miasta i Gminy w (…). Samo nabycie nie było zatem opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ponadto wskazali Państwo, że przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług. Oznacza to, że nie zostały spełnione również warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Podsumowując, sprzedaż nieruchomości składającej się z działek o numerach (…) i (…) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Zatem Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie zdarzenia przyszłego oraz we własnym stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00