Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.215.2023.2.AKS

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 22 czerwca 2023 r. (wpływ 22 czerwca 2023 r.) oraz z 26 czerwca 2023 r. (wpływ 26 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Szpital realizuje projekt pn. „(…)”. Projekt ten dofinansowany jest w ramach następujących umów:

a)umowa na dofinansowanie z 18 października 2022 r. z Województwem na zadanie „(…)”w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 r.,

b)umowa z 20 grudnia 2021 r. o dofinansowanie w formie dotacji pn. „(…)” z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

c)umowa z 20 grudnia 2021 r. o dofinansowanie w formie dotacji pn. „(…)” z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedmiotem Projektu jest:

1)opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej niezbędnej do wykonania robót budowlanych wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń (zadanie zakończone),

2)przebudowa i rozbudowa budynku „C”,

3)przebudowa łącznika komunikacyjnego pomiędzy budynkiem „B” i „C”, przebudowa części środkowej budynku B związana z budową łącznika i nowego dźwigu szpitalnego,

4)przeniesienie tomografu komputerowego do budynku „C”,

5)zakup i montaż rezonansu magnetycznego i angiografu,

6)zakup wyposażenia,

7)sprawowanie nadzoru inwestorskiego oraz autorskiego,

8)zarządzanie Projektem.

Za wdrażanie, rozliczanie i ewaluację projektu odpowiedzialny będzie zespół ds. realizacji projektu składający się z pracowników Wnioskodawcy. Roboty budowlane oraz dostawy zostaną zrealizowane przez podmioty zewnętrzne, wybrane zgodnie z ustawą PZP/wyłączeniami do ustawy.

Bezpośrednio po zakończeniu realizacji projektu możliwe będzie wykorzystanie pełnej funkcjonalności powstałej infrastruktury.

W ramach robót budowlanych nastąpią prace termomodernizacyjne. Inwestycja polega na przebudowie i modernizacji pomieszczeń w budynkach szpitala wraz z zakupem aparatury medycznej i wyposażenia. W ramach pomieszczeń objętych dofinansowaniem wykonywane są usługi w zakresie ochrony zdrowia, a więc usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

Szpital posiada aktualne umowy na ten zakres z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W ramach realizacji inwestycji wykonywane są między innymi roboty budowlane. Część robót budowlanych została już zafakturowana i rozliczona. Przedmiotem wniosku są roboty budowlane związane z termomodernizacją budynku w ramach dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Roboty te obejmują miedzy innymi ocieplenie przestrzeni dachowej, wykonanie izolacji fundamentów i ścian, które są trwale związane z budynkiem. Roboty te będą rozliczane w kolejnych miesiącach etapowo w ramach harmonogramu finansowo-rzeczowego.

Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w ramach projektu pn. „(…)” w ramach realizacji Inwestycji będą wystawiane wyłącznie na Państwa jednostkę.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 kwietnia 2023 r.)

Czy w przedstawionym stanie sprawy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur za roboty budowlane objęte dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczące budynku, w którym przewiduje się świadczenie wyłącznie usług w zakresie ochrony zdrowia?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wynika stąd jednoznacznie, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) jest warunkiem dającym prawo do odliczenia podatku naliczonego. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

W świetle powołanych przepisów istotnym jest, że opisane inwestycje prowadzone są w części budynków, w których nie są wykonywane żadne czynności opodatkowane.

Zatem w przedmiotowym zakresie wydatków inwestycyjnych zastosowania nie ma art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty należnego podatku, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot naliczonego podatku związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku.

Powołane wydatki będą miały wyłączny związek z czynnościami nie uprawniającymi do odliczania podatku naliczonego VAT. Następuje więc w tej części alokacja bezpośrednia wydatków nie uprawniająca nawet do częściowego odliczania podatku naliczonego VAT.

W opisanym stanie sprawy zastosowanie tzw. alokacji bezpośredniej obliguje do uwzględnienia, że cały podatek VAT, który był związany z wydatkami na obie inwestycje nie może być uznany za podatek odliczany w całości, w części ani proporcjami przewidzianymi w art. 90 ponieważ nie ma żadnego faktycznego związku z czynnościami opodatkowanymi. Alokacja bezpośrednia powoduje, że podatek VAT w tej części nie podlega odliczeniu.

Zaznaczają Państwo, że Szpital nie planuje w części budynków objętych Projektem (tj. dofinansowaniem) prowadzenia działalności innej niż działalność w zakresie ochrony zdrowia.

Doprecyzowanie Państwa stanowiska w sprawie

W opinii Szpitala, nie ma podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług za roboty budowlane w zakresie termomodernizacji objęte dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotyczące budynku, w którym przewiduje się świadczenie wyłącznie usług w zakresie ochrony zdrowia.

Nie ma zastosowanie tutaj zarówno odliczenie bezpośrednie w zakresie podatku VAT, jak i odliczenie pośrednie (proporcja), gdyż w modernizowanym budynku Szpital planuje wykonywać jedynie świadczenia zdrowotne zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „(…)”. Projekt ten dofinansowany jest w ramach następujących umów:

a)umowa na dofinansowanie z 18 października 2022 r. z Województwem na zadanie „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 r.,

b)umowa z 20 grudnia 2021 r. o dofinansowanie w formie dotacji pn. „(…)” z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

c)umowa z dnia 20 grudnia 2021 r. o dofinansowanie w formie dotacji pn. „(…)” z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedmiotem Projektu jest:

-opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej niezbędnej do wykonania robót budowlanych wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń (zadanie zakończone),

-przebudowa i rozbudowa budynku „C”,

-przebudowa łącznika komunikacyjnego pomiędzy budynkiem „B” i „C”, przebudowa części środkowej budynku B związana z budową łącznika i nowego dźwigu szpitalnego,

-przeniesienie tomografu komputerowego do budynku „C”,

-zakup i montaż rezonansu magnetycznego i angiografu,

-zakup wyposażenia,

-sprawowanie nadzoru inwestorskiego oraz autorskiego,

-zarządzanie Projektem.

Za wdrażanie, rozliczanie i ewaluację Projektu odpowiedzialny będzie zespół ds. realizacji projektu składający się z pracowników Wnioskodawcy. Roboty budowlane oraz dostawy zostaną zrealizowane przez podmioty zewnętrzne, wybrane zgodnie z ustawą PZP/wyłączeniami do ustawy.

Bezpośrednio po zakończeniu realizacji Projektu możliwe będzie wykorzystanie pełnej funkcjonalności powstałej infrastruktury.

W ramach robót budowlanych nastąpią prace termomodernizacyjne. Inwestycja polega na przebudowie i modernizacji pomieszczeń w budynkach Szpitala wraz z zakupem aparatury medycznej i wyposażenia. W ramach pomieszczeń objętych dofinansowaniem wykonywane są usługi w zakresie ochrony zdrowia, a więc usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18. Szpital posiada aktualne umowy na ten zakres z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Przedmiotem wniosku są roboty budowlane związane z termomodernizacją budynku w ramach dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Roboty te obejmują miedzy innymi ocieplenie przestrzeni dachowej, wykonanie izolacji fundamentów i ścian, które są trwale związane z budynkiem. Roboty te będą rozliczane w kolejnych miesiącach etapowo w ramach harmonogramu finansowo -rzeczowego.

Faktury dokumentujące wydatki ponoszone w ramach projektu pn. „(…)” w ramach realizacji Inwestycji będą wystawiane wyłącznie na Państwa jednostkę.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Szpital ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur za roboty budowlane objęte dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczące budynku, w którym przewiduje się świadczenie wyłącznie usług w zakresie ochrony zdrowia.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – zakupione roboty budowlane objęte dofinansowaniem z NFOŚiGW dotyczącą pomieszczeń, w których wykonywane są usługi w zakresie ochrony zdrowia, a więc usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18. Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących ww. wydatki.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur za roboty budowlane, objęte dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zakupione w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Zakupione przez Wnioskodawcę roboty budowlane dotyczą bowiem pomieszczeń, w których wykonywane będą usługi zwolnione od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00