Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 29-04-2024
Porada aktualna na dzień 29-04-2024
Data publikacji: 2023-09-19

Czy zniesienie odpisów amortyzacyjnych obejmuje nieruchomości gminne

Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawodawca w ramach Polskiego Ładu odebrał zarówno podatnikom PIT, jak i CIT prawo do amortyzacji nieruchomości mieszkalnych. Zakaz amortyzacji wynika ze zmienionego art. 22c pkt 2 ustawy o PIT oraz z dodanego art. 16c pkt 2 ustawy o CIT. Dotyczy to środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będących odpowiednio budynkami mieszkalnymi, lokalami mieszkalnymi stanowiącymi odrębną nieruchomość, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego lub prawem do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, nabytych lub wytworzonych przed dniem 1 stycznia 2022 r. Czy powyższe dotyczy też zasobów lokalowych gminy? W zasadach rachunkowości mamy następujący zapis: środki trwałe umarzane są stopniowo na podstawie planu umarzania wg stawek określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zniesienie możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych dotyczy wszystkich podmiotów gospodarujących nieruchomościami mieszkalnymi. Stąd też dotyczy ono również nieruchomości będących w zasobach mieszkaniowych gminy. Dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi prowadzonej przez samorządowe jednostki organizacyjne są zwolnione z podatku dochodowego. Z tego względu odpisy amortyzacyjne dokonywane przed dniem 1 stycznia 2022 r. i tak nie mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00