Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.216.2023.2.OS

Prawidłowość wystawiania faktur.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawidłowości wystawiania faktur za usługi związane z pogrzebem obejmujące m.in. wykupienie miejsca pod grób na 20 lat, wpis do ksiąg, korzystanie z kaplicy cmentarnej oraz opłatę za wjazd na cmentarz, w przypadku gdy firma pogrzebowa świadczy na rzecz swojego klienta kompleksową usługę pogrzebową. Uzupełnili go Państwo pismem z 2 czerwca 2023 r. (data wpływu 9 czerwca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

… Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Spółka prowadzi działalność głównie w zakresie gospodarki odpadami i oczyszczania miasta. W ramach prowadzonej działalności zajmuje się również administrowaniem i zarządzaniem cmentarzami komunalnymi.

Spółka posiada dwóch udziałowców, z których jednym jest Gmina Miejska … (dalej: „Gmina”) posiadającym 51 % udziałów. Na podstawie umowy cywilnoprawnej z Gminą, Spółka zobowiązana jest do realizowania usług administrowania i zarządzania cmentarzami komunalnymi w ...

Na podstawie § 3 ust 1 ww. umowy, Spółka zobowiązana jest, do pobierania w imieniu i na rzecz Gminy opłat cmentarnych zgodnie z obowiązującą uchwałą w sprawie ustalenia opłat za usługi cmentarne. W tym celu Spółka wystawia w imieniu Gminy faktury VAT, wskazując Gminę jako sprzedawcę, a Spółkę jako wystawcę faktury.

Wysokość stawek za opłaty cmentarne, reguluje uchwała Rady Miasta …nr … z dnia 29 listopada 2016 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi cmentarne na cmentarzach komunalnych. W uchwale tej przewidziano opłaty za:

za udostępnienie miejsca,

za przedłużenie ważności grobu na następne 20 lat,

za korzystanie z kaplicy,

za wjazd na cmentarz,

za dokonanie wpisu do ksiąg.

W sytuacji gdy bliscy osoby zmarłej załatwiają sprawy związane z pogrzebem osobiście - Spółka w imieniu Gminy, wystawia faktury VAT bezpośrednio na osoby fizyczne -klientów (sprzedaż taka ewidencjonowana jest również na kasie fiskalnej).

Natomiast, gdy bliscy osoby zmarłej zlecają firmie pogrzebowej i upoważniają ją do wykonania kompleksowej usługi pogrzebowej, w tym do dokonania opłat wynikających z ww. uchwały, Spółka w imieniu Gminy, wystawia faktury VAT, wskazując jako nabywcę - firmę pogrzebową występującą w imieniu klienta.

Wskazać należy, iż zakres kompleksowej usługi pogrzebowej świadczonej przez firmy pogrzebowe na rzecz klienta, obejmuje czynności stricte pogrzebowe oraz czynności poboczne.

Firmy te, działając w imieniu rodziny zmarłego na podstawie udzielonego im pełnomocnictwa, nabywają u zarządcy cmentarza (w tym przypadku u Spółki, która działa w imieniu Gminy ) usługi udostępnienia cmentarza w celu pochówku oraz inne usługi poboczne związane z pochówkiem ( np. wynajęcie kaplicy cmentarnej, opłata za wjazd na cmentarz, opłatę za wpis do księgi, wykupienie miejsca pod grób na 20 lat, rezerwację drugiego miejsca, itp.).

Faktura wystawiona na firmę pogrzebową, zawiera w opisie dane osoby zmarłej (imię nazwisko os. zmarłej, datę pogrzebu), oraz wykaz dokonanych opłat.

Pytanie

Czy w przypadku gdy firma pogrzebowa świadczy na rzecz swojego klienta kompleksową usługę pogrzebową, działająca w imieniu Gminy Spółka, może wystawiać faktury VAT za usługi związane z pogrzebem obejmujące m.in. wykupienie miejsca pod grób na 20 lat, wpis do ksiąg, korzystanie z kaplicy cmentarnej oraz opłatę za wjazd na cmentarz, wskazując jako nabywcę przedsiębiorcę świadczącego usługi pogrzebowe?

Czy też, faktury takie powinny być obligatoryjnie wystawiane na rzecz rodziny zmarłego, czyli osób uprawnionych do pochówku ?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2.sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Artykuł 106b ust. 3 ustawy stanowi, że na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,

2.sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Stosownie natomiast do treści art. 29a ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy - podstawa opodatkowania obejmuje:

1.podatki, cła. opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy - podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1.stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2.udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3.otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Następnie zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - podstawowa stawka podatku wynosi 23%.

W myśl zaś art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

W pozycji 62 ww. załącznika, zawarto sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03. "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną". Z objaśnień do PKWiU wynika, że do powyższego symbolu należy zaliczyć usługi zarządzania cmentarzem komunalnym, wykonywane na zlecenie gminy, polegające na m.in.: prowadzeniu dokumentacji cmentarnej; pobieraniu opłat za korzystanie z cmentarza; utrzymaniu porządku i zieleni na terenie cmentarza; odśnieżaniu; regulowaniu zobowiązań za media; wykopaniu grobu ziemnego stanowiącego element obsługi ceremonii pogrzebowej; przygotowaniu grobu do pochówku lub ekshumacji.

Przechodząc do istoty sprawy, w związku ze świadczeniem usług pogrzebowych, przedsiębiorca pogrzebowy, działając w imieniu rodziny zmarłego, na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa/upoważnienia, w celu realizacji dla swojego klienta usługi pogrzebowej, nabywa u zarządcy cmentarza (Spółka, w imieniu Gminy) m.in. usługi udostępnienia cmentarza w celu pochówku oraz inne usługi poboczne związane z pochówkiem (wynajęcie kaplicy cmentarnej, przygotowanie miejsca, wykupienie miejsca pod grób itp.).

Spółka, działająca w imieniu Gminy, wystawia fakturę wskazując jako nabywcę przedsiębiorcę pogrzebowego, który to następnie rozlicza się ze swoim klientem za wykonaną usługę pogrzebową obejmującą m.in. wykupienie miejsca pod grób na 20 lat, wpis do ksiąg, korzystanie z kaplicy cmentarnej oraz opłatę za wjazd na cmentarz. Następnie zakład pogrzebowy wystawia w tym celu fakturę na klienta. Przedsiębiorca pogrzebowy wnosi ze swojego rachunku bankowego opłatę za fakturę, w terminie 7 dniowym od dnia wystawienia faktury.

W ocenie Wnioskodawcy, takie rozwiązanie jest dopuszczalne i działająca w imieniu Gminy, Spółka może wystawiać faktury VAT za usługi związane z pogrzebem obejmujące m.in. wykupienie miejsca pod grób na 20 lat, wpis do ksiąg, korzystanie z kaplicy cmentarnej oraz opłatę za wjazd na cmentarz, wskazując jako nabywcę przedsiębiorcę świadczącego usługi pogrzebowe. Zakład pogrzebowy organizuje bowiem na zlecenie klienta usługę pogrzebową, a wykupienie miejsca pod grób, czy też zapewnienie możliwości wjazdu na cmentarz, są niezbędne dla realizacji pochówku osoby zmarłej.

Należy zauważyć, że powołane wyżej przepisy ustawy dają możliwość wyłączenia z podstawy opodatkowania kwot stanowiących zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Podstawowym warunkiem zastosowania wyłączenia określonego w art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy jest działanie podatnika w imieniu i na rachunek nabywcy lub usługobiorcy. Wskazać należy również, iż w świetle ww. przepisu, na Spółce (działającej w imieniu Gminy) nie spoczywa obowiązek badania jak przedsiębiorca pogrzebowy rozlicza się ze swoim klientem (bliskim osoby zmarłej) z tytułu zakupionej usługi pogrzebowej. Jeśli podatnik działa we własnym imieniu, lecz na rachunek klienta, to ww. przepis nie znajdzie zastosowania. W takiej sytuacji wystąpi dostawa towaru lub świadczenie usług, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, wówczas przyjmuje się, że podatnik ten sam nabył i wyświadczył te usługi.

Należy również wskazać, że aby otrzymana przez zakład pogrzebowy kwota stanowiła zwrot wydatków poniesionych w imieniu i na rachunek klienta, nie może stanowić należności lub kosztów dodatkowych, które w myśl art. 29a ust. 1 i 6 ustawy należy uwzględnić w podstawie opodatkowania. Zatem nie wystąpi zwrot wydatków poniesionych przez podatnika w imieniu i na rzecz klienta, jeśli wydatki te stanowią świadczenia pomocnicze związane bezpośrednio z dokonywaną przez niego na rzecz danego klienta dostawą towarów lub świadczeniem usług, czyli wydatki te były poniesione przez podatnika we własnym imieniu. W takiej sytuacji kwota zwracanych wydatków stanowi w istocie element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu zawartej transakcji.

Należy podkreślić, że z regulacji art. 29a ust. 7 pkt 3 ustawy wypływa zasadniczy warunek - występowania w imieniu klienta, na rzecz którego bezpośrednio wystawiana jest faktura, o ile poniesiony wydatek powinien być w ten sposób dokumentowany.

Kolejnymi warunkami, które powinien spełnić podatnik aby skorzystać z instytucji zwrotu poniesionych wydatków jest ujęcie ich przejściowo w prowadzonej ewidencji dla potrzeb rozliczenia podatku VAT, jak również posiadanie dowodów dokumentujących ich poniesienie.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie posiada wiedzy czy kontrahent, będący przedsiębiorcą w ogóle prowadzi taką ewidencję, a ingerencja w rozliczenia kontrahenta ze swoim klientem naruszałaby swobodę prowadzenia działalności gospodarczej oraz swobodę zawierania umów. Wnioskodawca wie natomiast, że kontrahent (przedsiębiorca pogrzebowy), wystawia faktury VAT na rzecz klienta, nabywcy kompleksowej usługi pogrzebowej (obejmujące wg specyfikacji również koszty poniesione przez zakład objęte fakturą wystawioną przez Spółkę). Z odmienną sytuacją mielibyśmy do czynienia, w przypadku gdyby przedsiębiorca pogrzebowy, nabywając (jak również uiszczając z tego tytułu opłaty) u zarządcy cmentarza usługi udostępnienia cmentarza w celu pochówku oraz inne usługi poboczne związane z pochówkiem (wynajęcie kaplicy cmentarnej, przygotowanie miejsca itp.), działał wyłącznie w imieniu i na rzecz klienta, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa - to faktycznym odbiorcą świadczonej przez zarządcę cmentarza usługi udostępnienia cmentarza w celu pochówku wraz z innymi usługami pobocznymi byłaby rodzina zmarłego. W takim przypadku zarządca cmentarza winien wystawić fakturę dokumentującą świadczoną usługę na rzecz faktycznego nabywcy, tj. rodziny zmarłego, a nie na rzecz przedsiębiorcy pogrzebowego, który działa w imieniu i na rzecz rodziny zmarłego.

Podsumowując, w sytuacji gdy zakład pogrzebowy działa na rzecz i w imieniu klienta (będąc tylko pośrednikiem), który to klient jest faktycznym nabywcą usług świadczonych przez zarządcę cmentarza - faktura powinna być wystawiona na rzecz faktycznego nabywcy. Natomiast w sytuacji gdy zakład pogrzebowy działa we własnym imieniu ale na rachunek klienta - gdy kwota zwracanych mu przez klienta wydatków stanowi w istocie element kalkulacyjny wynagrodzenia z tytułu zawieranej transakcji, to fakturę należy wystawiać na zakład pogrzebowy.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji podatkowej Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 sierpnia 2016 r., nr ILPP2/4512-1-367/16-4/SJ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast – według art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje

w zamian za to świadczenie.

Definicja podatnika została ujęta w art. 15 ust. 1 ustawy. Stosownie do tego artykułu:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

W myśl art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W świetle art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2)sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Stosownie do art. 106e ust. 1 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. B (…)

Na mocy art. 2 pkt 31 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze:

rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika.

Generalnie ustawodawca nie nakłada na podatników obowiązku wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną od podatku na podstawie przepisów ustawy lub rozporządzeń wykonawczych do niej oraz sprzedaż realizowaną na rzecz podmiotów niebędących podatnikami VAT.

Niemniej jednak, stosownie do art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w przewidzianym przepisem terminie.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku do towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności Spółka zajmuje się m. in. administrowaniem i zarządzaniem cmentarzami komunalnymi. Spółka posiada dwóch udziałowców, z których jednym jest Gmina posiadająca 51 % udziałów. Na podstawie umowy cywilnoprawnej z Gminą, Spółka zobowiązana jest do realizowania usług administrowania i zarządzania cmentarzami komunalnymi w ... W tym celu Spółka wystawia w imieniu Gminy faktury VAT, wskazując Gminę jako sprzedawcę, a Spółkę jako wystawcę faktury. W sytuacji gdy bliscy osoby zmarłej załatwiają sprawy związane z pogrzebem osobiście - Spółka w imieniu Gminy, wystawia faktury VAT bezpośrednio na osoby fizyczne -klientów. Natomiast, gdy bliscy osoby zmarłej zlecają firmie pogrzebowej i upoważniają ją do wykonania kompleksowej usługi pogrzebowej, w tym do dokonania opłat wynikających z ww. uchwały, Spółka w imieniu Gminy, wystawia faktury VAT, wskazując jako nabywcę - firmę pogrzebową występującą w imieniu klienta. Firmy te, działając w imieniu rodziny zmarłego na podstawie udzielonego im pełnomocnictwa, nabywają u zarządcy cmentarza (w tym przypadku u Spółki, która działa w imieniu Gminy) usługi udostępnienia cmentarza w celu pochówku oraz inne usługi poboczne.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawidłowości wystawiania faktur za usługi związane z pogrzebem obejmujące m.in. wykupienie miejsca pod grób na 20 lat, wpis do ksiąg, korzystanie z kaplicy cmentarnej oraz opłatę za wjazd na cmentarz, w przypadku gdy firma pogrzebowa świadczy na rzecz swojego klienta kompleksową usługę pogrzebową.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na kwestię udzielania pełnomocnictw, która to została uregulowana w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo, ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360, ze zm.).

Zgodnie z art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

W świetle art. 95 § 2 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 ww. Kodeksu cywilnego:

Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Stosownie do art. 98 ww. Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.

Według art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

Zgodnie z art. 99 § 2 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.

Na mocy art. 108 ww. Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

Z regulacji art. 109 ww. Kodeksu cywilnego wynika, że:

Przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo – to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro – jak wskazali Państwo w opisie sprawy –firma pogrzebowa świadcząc na rzecz swojego klienta kompleksową usługę pogrzebową, działa w imieniu rodziny zmarłego na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, tym samym uznać należy, że nabywcą Państwa usług jest klient firmy pogrzebowej. W związku z pełnomocnictwem, firma pogrzebowa działa wyłącznie w imieniu i na rzecz klienta. Zatem w sytuacji, gdy firma pogrzebowa w oparciu o udzielone przez klienta pełnomocnictwo świadczy na rzecz swojego klienta kompleksową usługę pogrzebową, to działająca w imieniu Gminy Spółka winna wystawić fakturę za usługi związane z pogrzebem obejmujące m.in. wykupienie miejsca pod grób na 20 lat, wpis do ksiąg, korzystanie z kaplicy cmentarnej oraz opłatę za wjazd na cmentarz na rzecz faktycznego nabywcy, tj. rodziny zmarłego (klienta firmy pogrzebowej).

Wobec powyższego – w okolicznościach niniejszej sprawy – stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy, w przypadku świadczonych przez Państwa usług związanych z pogrzebem obejmujących m.in. wykupienie miejsca pod grób na 20 lat, wpis do ksiąg, korzystanie z kaplicy cmentarnej oraz opłatę za wjazd na cmentarz, winni Państwo wystawić fakturę na klienta firmy pogrzebowej.

Zatem oceniając Państwa stanowisko w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, z uwagi na wskazanie, że „(..) gdy zakład pogrzebowy działa na rzecz i w imieniu klienta (będąc tylko pośrednikiem), który to klient jest faktycznym nabywcą usług świadczonych przez zarządcę cmentarza - faktura powinna być wystawiona na rzecz faktycznego nabywcy (…)”, uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z wniosku, w szczególności dotyczące sytuacji, gdy firma pogrzebowa świadcząc kompleksową usługę pogrzebową na rzecz klienta nie jest w posiadaniu pełnomocnictwa, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00