Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.346.2023.2.KO

Udokumentowania przez Spółkę korekty cen transferowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresiew zakresie udokumentowania przez Spółkę korekty cen transferowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Wnioskodawca” lub „Spółka”) należy do grupy kapitałowej będącej dostawcą …. Wnioskodawca jest producentem ww. systemów. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Y spółka … jest 100% udziałowcem Wnioskodawcy („Udziałowiec”).

Udziałowiec prowadzi m.in. działalność polegającą na dystrybucji produktów Spółki na (...) („Działalność Dystrybucyjna”) i w związku z tym m.in. wyszukuje klientów, negocjuje ceny, utrzymuje relacje z kontrahentami i prowadzi obsługę posprzedażową. Działalność Dystrybucyjna obejmuje również wyszukiwanie dystrybutorów na rynkach lokalnych - w tym sensie Udziałowiec działa jako główny dystrybutor. Główne rynki zbytu to Niemcy, USA, Wielka Brytania, Hiszpania, Włochy i Francja.

Obecnie grupa kapitałowa, której częścią jest Spółka, realizuje transakcję („Transakcja”) z podmiotem niepowiązanym („Inwestor”). Transakcja ma objąć m.in. nabycie przez Inwestora 100% udziałów w Spółce oraz Działalności Dystrybucyjnej. Oczekiwaniem Inwestora ustalonym z Udziałowcem jest, że przed przeprowadzeniem Transakcji m.in. Działalność Dystrybucyjna zostanie przeniesiona do Spółki („Reorganizacja”). W związku z powyższym, w ramach Reorganizacji, dojdzie do sprzedaży Działalności Dystrybucyjnej do Spółki.

Korekta cen w transakcji kontrolowanej

W ramach Działalności Dystrybucyjnej, począwszy od 2019 r. Udziałowiec dystrybuuje towary nabyte od Spółki. Wartości transakcji pomiędzy Udziałowcem a Spółką od 2019 do 2022 roku nie przekraczały 10 mln zł, w związku z czym Spółka nie była zobowiązana do przygotowywania dokumentacji cen transferowych, w tym analizy cen transferowych.

Analiza cen transferowych sporządzona w 2023 r. przez zewnętrznego doradcę wykazała, że ceny sprzedaży stosowane w transakcjach kontrolowanych pomiędzy Spółką i Udziałowcem były za niskie. Ceny sprzedaży opierały się na uzgodnieniach między Spółką i Udziałowcem, których rynkowość nie została wcześniej potwierdzona przez Spółkę i Udziałowca. W celu sporządzenia analizy cen transferowych zastosowano metodę marży transakcyjnej netto jako metodę weryfikacji ceny transferowej. Wskaźnikiem finansowym przyjętym w metodzie marży transakcyjnej netto jest marża operacyjna, a za stronę badaną przyjęto Udziałowca. Analiza cen transferowych wykazała w szczególności, że profil funkcjonalny Udziałowca jest w istocie stosunkowo ograniczony i nie uzasadnia poziomu rentowności uzyskiwanego przez Udziałowca, a w konsekwencji marża operacyjna Udziałowca była zawyżona.

Mając na uwadze, że rentowność Udziałowca z tytułu Działalności Dystrybucyjnej od 2019 r. była zawyżona, Spółka planuje dokonać korekty przychodów Spółki w okresie od 2019 r. do 2022 r. poprzez obciążenie Udziałowca dodatkowym wynagrodzeniem w celu dostosowania rentowności Spółki oraz odpowiednio rentowności Udziałowca do warunków rynkowych, które potwierdzono uzyskaną analizą cen transferowych. Niniejsza korekta będzie stanowiła korektę zwiększającą przychody Spółki.

Planowana przez Spółkę korekta cen transferowych jest ściśle związana z konkretnymi transakcjami dokonywanymi z Udziałowcem. W szczególności Spółka jest w stanie przyporządkować odpowiednie części wartości korekty do poszczególnych faktur, które dokumentują transakcje z Udziałowcem.

Planowana korekta nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone nr 3

Czy planowana przez Spółkę korekta powinna być udokumentowana fakturą czy innym dokumentem księgowym?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług

Na podstawie Objaśnień, gdy korekta cen transferowych nie powoduje zmiany wynagrodzenia z tytułu dokonanych transakcji kontrolowanych - konkretnych dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotów powiązanych - natomiast ma na celu dostosowanie poziomu rentowności do poziomu rynkowego, taka korekta pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. W takim przypadku nie jest dokumentowana fakturą, lecz innym dokumentem księgowym (np. notą księgową). Natomiast, jeżeli dotyczy konkretnych dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotów powiązanych oraz powoduje zmiany wynagrodzenia z tytułu dokonanych transakcji kontrolowanych, wówczas podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i powinna zostać udokumentowana fakturą.

Powyższe znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej.

„(...) skoro otrzymywane lub wypłacane przez Spółkę wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości nie odnosi się do konkretnych faktur, poszczególnych pozycji tych faktur, czy też cen pierwotnie stosowanych (nie ma bezpośredniego przełożenia na ceny produktów), to dokonana lub otrzymana przez Spółkę płatność będąca korektą dochodowości, nie będzie powodowała korekty rozliczeń dotyczących sprzedaży towarów i usług. Jednocześnie korekta wzajemnych rozliczeń polegająca na wyrównaniu (w górę lub w dół) zakładanego poziomu dochodowości nie będzie wiązała się z czynnością wzajemną. Wyrównanie dochodowości do ustalonego między Spółką a U. poziomu dochodowości nie będzie wiązała się z jakimkolwiek świadczeniem ze strony drugiego podmiotu. Tym samym nie będzie stanowiło wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy i nie będzie podlegało opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z art. 8 ust. 1 ustawy. Korekta dochodowości nie będzie również stanowiła wynagrodzenia za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem wystawienie dokumentu korygującego dochodowość Spółki za dany okres wynikać będzie z przyjętej polityki cen transferowych i nie będzie stanowiło zdarzenia podlegającego opodatkowaniu, ponieważ wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości (zarówno w górę, jak i w dół) pozostanie bez wpływu na zakres opodatkowania sprzedawanych towarów” (por. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 18 lutego 2021 r., nr 0111-KDIB3- 1.4012.965.2020.2.KO).

Zgodnie z art. 106j ust. 1 Ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony),

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury,

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Na podstawie art. 106j ust. 3 pkt 1 i 2 Ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik udziela upustu lub obniżki ceny, może wystawić zbiorczą fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:

1)zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;

2)może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.

Art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT dotyczy wystawienia zbiorczej faktury korygującej zmniejszającej ceny obejmującej wszystkie faktury dotyczące dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie. Należy jednak przyjąć, że Ustawa o VAT nie ogranicza możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących jedynie do przypadków, gdy dotyczą one wszystkich faktur dotyczących pierwotnej sprzedaży na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie. Możliwe jest również wystawienie zbiorczej faktury korygującej obejmującej tylko niektóre faktury dokumentujące pierwotną sprzedaż na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie.

Powyższe znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej.

„Powołane powyżej przepisy ustawy nie odnoszą się wprost do zagadnienia możliwości wystawiania zbiorczej faktury korygującej innej niż określonej w art. 106j ust. 3 ustawy. Przepisy te nie wyłączają jednak możliwości jej wystawiania. Dlatego też należy przyjąć, że nie ma przeszkód, aby wystawiać zbiorczą fakturę korygującą do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż na rzecz jednego odbiorcy” (por. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 29 marca 2019 r., nr 0112-KDIL1-3.4012.48.2019.2.KB).

Ustawa o VAT nie ogranicza możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących jedynie do przypadków, kiedy ceny sprzedaży w danym okresie ulegają zmniejszeniu. Wystawienie zbiorczej faktury korygującej jest też możliwe w pozostałych przypadkach, w tym zwiększenia ceny.

Powyższe znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej.

„Zauważyć należy, że ustawodawca nie odniósł się wprost do kwestii wystawiania zbiorczej faktury korygującej innej niż określona w art. 106j ust. 3 ustawy, np. w sytuacji, gdy dokonywana jest zwyżka cen wykazanych na pierwotnych fakturach wystawionych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie. Jednakże przepisy ustawy o VAT w żadnym miejscu nie wyłączają jednak możliwości jej wystawienia. Dlatego też należy przyjąć, że nie ma przeszkód, aby podatnik mógł wystawiać zbiorczą fakturę korygującą do faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż w danym okresie na rzecz jednego odbiorcy, zarówno w korekt in minus, jak i in plus (tj. w stosunku do których nastąpiła obniżka cen bądź też podniesienie ceny towarów wskazanych na pierwotnych fakturach)” (por. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 19 lutego 2020 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.471.2019.1.JS).

Ustawa o VAT nie ogranicza także możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących do faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż na rzecz jednego odbiorcy, zrealizowaną w okresie innym (dłuższym albo krótszym) niż okres rozliczeniowy stosowany dla celów podatku VAT. W pierwszej kolejności, należy wskazać, że art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT odnosi się do pojęcia „okresu”, nie zaś „okresu rozliczeniowego”. Nie ulega wątpliwości, że pojęcie „okresu” ma szersze znaczenia od pojęcia „okresu rozliczeniowego”. Należy zatem przyjąć, że gdyby wolą ustawodawcy było ograniczenie możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej do faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż w danym okresie rozliczeniowym stosowanym dla celów podatku VAT, to art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT odnosiłby się do terminu „okresu rozliczeniowego”, a nie pojęcia „okresu”. Skoro prawo do wystawienia zbiorczych faktur korygujących w odniesieniu do faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż w danym okresie (innym niż okres rozliczeniowy) przysługuje w odniesieniu do zbiorczych faktur korygujących wystawionych na podstawie art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT, należy przyjąć, że przysługuje również w odniesieniu do zbiorczych faktur korygujących innych niż te, o których mowa w art. 106j ust. 3 Ustawy o VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej.

„Jeżeli wystawione przez Spółkę zbiorcze faktury korygujące będą zawierać w swojej treści daty wystawienia oraz numery faktur pierwotnych wystawionych w okresie, do którego odnosi się korekta, to Wnioskodawca będzie miał możliwość wystawić zbiorcze faktury korygujące za inny okres niż jeden okres rozliczeniowy” (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 stycznia 2017 r., nr 1462-IPPP1.4512.914.2016.1.KR).

Planowana przez Spółkę korekta cen transferowych jest ściśle związana z konkretnymi transakcjami dokonywanymi z Udziałowcem, które zostały udokumentowane konkretnymi fakturami wystawionymi przez Spółkę. W szczególności Spółka jest w stanie przyporządkować odpowiednie części wartości korekty do poszczególnych faktur, które dokumentują transakcje z Udziałowcem.

Tym samym, Spółka stoi na stanowisku, że planowana przez Spółkę korekta zwiększająca przychody Spółki powinna być udokumentowana fakturą. Spółka może dokonać wskazanej korekty zbiorczą fakturą korygującą, korygującą wszystkie lub niektóre faktury dokumentujące transakcje z Udziałowcem w okresie objętym korektą, który może być inny (dłuższy) niż okres rozliczeniowy stosowany przez Spółkę dla celów podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…)

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy,

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy,

podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Natomiast art. 29a ust. 10 ustawy stanowi, że

podstawę opodatkowania obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy,

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony)

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Jak stanowi art. 106j ust. 3 ustawy,

w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:

1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;

2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.

Z brzmienia przedstawionych wyżej regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się lub zwiększa się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego (w wyniku zdarzeń wymienionych w art. 106j ust. 1 ustawy) muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur, a celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

Faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu.

W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia:

-pierwszy rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione w celu naprawienia błędu, który spowodował podanie nieprawidłowej kwoty należności na fakturze pierwotnej, a który istniał już w chwili wystawienia faktury pierwotnej. Błędy te polegają w szczególności na nieprawidłowym określeniu ilości sprzedawanego towaru, błędnym określeniu w fakturze ceny towaru niezgodnej z ustaleniami między stronami transakcji, czy też nieprawidłowym ustaleniu stawki podatku VAT w wyniku błędu rachunkowego;

-drugi rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione z przyczyn o charakterze wtórnym, które nie istniały w momencie wystawienia faktury pierwotnej i których powstanie nie jest uzależnione od błędu popełnionego przez wystawcę. Przyczyny powodujące konieczność wystawienia takich faktur to m.in.: podwyższenie ceny towaru już po wystawieniu faktury pierwotnej, czy następcze udzielenie rabatu, skonta, upustu na zakupiony towar. Przyczyną wtórną może być również zwrot towaru.

Dane jakie powinna zawierać faktura korygująca są wskazane w ww. art. 106j ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym, art. 106j ust. 3 ustawy dopuszcza możliwość wystawiania faktur zbiorczych w przypadku, kiedy udzielenie opustu lub obniżka ceny dotyczy dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Oznacza to, że podatnik może wystawić korektę zbiorczą, jednakże dotyczy to wyłącznie przypadku, gdy udziela on opustu lub obniżki ceny.

Z opisu sprawy wynika, że analiza cen transferowych sporządzona w 2023 r. wykazała, że ceny sprzedaży stosowane w transakcjach kontrolowanych pomiędzy Państwem i Udziałowcem były za niskie. Ceny sprzedaży opierały się na uzgodnieniach między Państwem i Udziałowcem, których rynkowość nie została wcześniej potwierdzona przez Państwa i Udziałowca. W celu sporządzenia analizy cen transferowych zastosowano metodę marży transakcyjnej netto jako metodę weryfikacji ceny transferowej. Wskaźnikiem finansowym przyjętym w metodzie marży transakcyjnej netto jest marża operacyjna, a za stronę badaną przyjęto Udziałowca. Analiza cen transferowych wykazała w szczególności, że profil funkcjonalny Udziałowca jest w istocie stosunkowo ograniczony i nie uzasadnia poziomu rentowności uzyskiwanego przez Udziałowca, a w konsekwencji marża operacyjna Udziałowca była zawyżona.

Mając na uwadze, że rentowność Udziałowca z tytułu Działalności Dystrybucyjnej od 2019 r. była zawyżona, planują Państwo dokonać korekty przychodów Państwa Spółki w okresie od 2019 r. do 2022 r. poprzez obciążenie Udziałowca dodatkowym wynagrodzeniem w celu dostosowania rentowności Spółki oraz odpowiednio rentowności Udziałowca do warunków rynkowych, które potwierdzono uzyskaną analizą cen transferowych. Niniejsza korekta będzie stanowiła korektę zwiększającą przychody Państwa Spółki.

Planowana przez Państwa korekta cen transferowych jest ściśle związana z konkretnymi transakcjami dokonywanymi z Udziałowcem. W szczególności są Państwo w stanie przyporządkować odpowiednie części wartości korekty do poszczególnych faktur, które dokumentują transakcje z Udziałowcem.

Planowana korekta nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii, czy planowana przez Państwa korekta powinna być udokumentowana fakturą czy innym dokumentem księgowym.

Zdaniem Państwa planowana przez Państwa korekta zwiększająca przychody Spółki powinna być udokumentowana fakturą. Przy czym uważają Państwo, że mogą dokonać wskazanej korekty zbiorczą fakturą korygującą.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że gdy płatności mające na celu wyrównanie dochodowości mają wpływ na cenę sprzedawanych towarów (może być niższa lub wyższa niż pierwotnie zafakturowana), a więc sposób kalkulacji wyrównania ustalany jest z bezpośrednim odniesieniem do konkretnych towarów i ich cen, to tym samym tego typu płatności nie są wyłączone z dyspozycji art. 29a ustawy. W efekcie podejmowane czynności muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie poprzez wystawienie faktur korygujących.

Zatem biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że skoro zakładają Państwo korektę pierwotnej ceny dostarczanych przez Państwa towarów (tj. podwyższenie cen za wcześniejsze dostawy towarów) i będzie ona odnosić się do konkretnych dostaw z konkretnego okresu rozliczeniowego oraz do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż (pozycji tych faktur), w konsekwencji czego spowoduje zmianę wynagrodzenia należnego z tytułu pierwotnych dostaw oraz korektę tj. podwyższenie cen sprzedaży towarów, które zostały już udokumentowane fakturami VAT - to taka korekta powinna zostać prawidłowo odzwierciedlona jako korekta podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT należnego. W konsekwencji, należy stwierdzić, że dodatkowe rozliczenia polegające na podwyższeniu cen towarów w celu zapewnienia dochodowości na poziomie rynkowym – jako mające wpływ na zmianę ceny (a więc i tym samym na podstawę opodatkowania podatkiem VAT) – są objęte przepisem art. 29a ustawy. Zatem Państwo w przedmiotowej sprawie będą zobowiązani do wystawienia faktur korygujących stosownie do art. 106j ustawy.

Jak wskazano w niniejszej interpretacji, art. 106j ust. 3 ustawy dopuszcza możliwość wystawiania faktur zbiorczych w przypadku, kiedy udzielenie opustu lub obniżki ceny dotyczy dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Oznacza to, że podatnik może wystawić korektę zbiorczą, jednakże dotyczy to wyłącznie przypadku, gdy udziela on opustu lub obniżki ceny, co nie ma miejsce w analizowanej sprawie.

Natomiast w przedstawionej sytuacji nastąpi podwyższenie ceny, gdyż jak Państwo wskazali, korekta będzie stanowiła korektę zwiększającą przychody Spółki na wskutek obciążenia Udziałowca dodatkowym wynagrodzeniem. Zatem w opisanej sytuacji nie będzie miał zastosowania przepis art. 106j ust. 3 ustawy, gdyż Państwo nie udzielą upustu i nie obniżą ceny.

W związku z powyższym stanowisko Państwa, że Spółka może dokonać korekty zbiorczą fakturą korygującą, korygującą wszystkie lub niektóre faktury dokumentujące transakcje z Udziałowcem w okresie objętym korektą, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Odnosząc się do wskazanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że dotyczą one innego stanu prawnego i nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ocena prawna stanowiska Państwa dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 259 ze zm; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00