Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-2.4011.172.2023.1.KG

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - faktura wystawiona została na syna Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznychjest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 26 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku z akcją m.in. termomodernizacji urządzeń grzewczych nabył Pan w dniu (…) w firmie (…), za pośrednictwem Pana syna (…), który jest pracownikiem firmy (…), kocioł kondensacyjny (…) o wartości brutto (…). Ponieważ był to zakup tzw. pracowniczy na Pana syna, to zgodnie z procedurami firmy (…), faktura VAT (…) mogła być wystawiona tylko na Pana syna (…).

Należność za ten zakup przekazał Pan poprzez syna do firmy (…). Faktyczna dostawa została zrealizowana do Pana domu, tj. (…), co potwierdzają adnotacje na fakturze i dokumencie (…) oraz list przewozowy (…).

Kopia przelewu bankowego na kwotę (…) do firmy (…) za pośrednictwem Pana syna (…) jest w Pana posiadaniu.

Pana syn, (…) mieszka w budynku 5-piętrowym wielorodzinnym (…), w którym w ogóle nie ma sieci gazowej, ogrzewanie jest miejskie z elektrociepłowni i oczywiście zakupiony kocioł firmy (…) byłby mu absolutnie niepotrzebny.

Zakup zrealizowany przez Pana miał na celu oszczędności w zużyciu gazu, z uwagi na zastosowanie nowoczesnego kotła kondensacyjnego, zamiast dotychczasowego starego 25‑letniego pieca (…), a także zapewnienie większego bezpieczeństwa użytkowania urządzenia gazowego.

Aktualnie, po sezonie grzewczym przygotowuje się Pan do modernizacji kotłowni w Pana domu z wykorzystaniem nowego kotła kondensacyjnego (jest Pan w trakcie wyboru firmy instalacyjnej).

Mimo że faktura została wystawiona zgodnie z procedurami firmy (…) na Pana syna, jako pracownika firmy (…), faktyczna dostawa została zrealizowana do Pana miejsca zamieszkania i w związku z tym chciałby Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu podatku PIT za 2022 r. (korekta).

Pytanie

Czy w Pana faktycznej sytuacji realizacji dostawy urządzenia grzewczego do Pana gospodarstwa domowego, możliwe jest wydanie pozytywnej interpretacji indywidualnej, aby mógł Pan skorzystać z rozliczenia ulgi termomodernizacyjnej?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, możliwe jest wydanie pozytywnej interpretacji indywidualnej. Nie jest Pan prawnikiem i trudno Panu przytaczać argumenty prawne do tej sprawy, chciałby Pan jedynie móc skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, jak bardzo wielu podatników w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Wobec powyższego, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Warunkiem zastosowania ulgi termomodernizacyjnej jest m.in. odpowiednie udokumentowanie wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym. Dokumentem stwierdzającym poniesienie wydatku w przypadku ulgi termomodernizacyjnej jest faktura, a więc dokument zawierający w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty. W celu odliczenia wydatków w zeznaniu rocznym podatnik musi posiadać faktury VAT wystawione wyłącznie przez podatników, którzy nie korzystają ze zwolnienia z VAT.

Jak wynika z powyższego, z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać podatnik:

- będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

- który poniósł wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz

- posiada dokument (fakturę) potwierdzający ich poniesienie.

Tymczasem z opisu sprawy wynika, że w 2022 roku nabył Pan urządzenie grzewcze, tj. piec kondensacyjny za pośrednictwem Pana syna, na którego została wystawiona faktura. Należność za zakup przekazał Pan poprzez syna firmie (…). Faktyczna dostawa kotła została zrealizowana do Pana domu, posiada Pan również kopię przelewu bankowego. Zakup zrealizowany przez Pana miał na celu oszczędności w zużyciu gazu z uwagi na zastosowanie nowoczesnego kotła kondensacyjnego, a także zapewnienie większego bezpieczeństwa użytkowania urządzenia gazowego. Aktualnie przygotowuje się Pan do modernizacji kotłowni w Pana domu z wykorzystaniem kotła kondensacyjnego.

Jak wynika z powyższego, nie dysponuje Pan fakturą dokumentującą poniesienie przez Pana wydatku, a więc nie spełnia Pan jednego z kryteriów warunkujących możliwość skorzystania z ulgi. Braku tego warunku nie konwaliduje fakt poniesienia wydatku przez Pana, w sytuacji gdy został udokumentowany fakturą wystawioną na Pana syna. Nie posiada Pan bowiem faktury potwierdzającej, że to Pan kupił piec kondensacyjny.

Ze wskazanych przepisów wynika bezspornie, że jeżeli podatnik chce skorzystać z ulgi, która jest jego uprawnieniem a nie obowiązkiem, musi spełnić wszystkie wymagane przepisami warunki.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że nie ma Pan prawa do odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na termomodernizację, o której mowa we wniosku. Wysokość ww. wydatków – stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, natomiast z opisu sprawy wynika, że Pan takiej faktury nie posiada (jest ona wystawiona na imię i nazwisko Pana syna). Nie został zatem spełniony warunek udokumentowania wydatku (nie posiada Pan faktury potwierdzającej, że jest kupującym dany towar). Wydatek, który nie został prawidłowo udokumentowany, nie może być odliczony przez Pana w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie możliwość skorzystania przez Pana z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wskazanego we wniosku przedsięwzięcia. Przedmiotem analizy nie była natomiast kwestia prawidłowości sposobu wystawienia faktury i sposobu dokonania płatności. Te elementy przyjęto jako niepodlegające analizie elementy opisu tła faktycznego. Wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy – Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00