Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.382.2023.1.MG

PIT - w zakresie obowiązków informacyjnych związanych z wystawieniem informacji PIT-8C.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych związanych z wystawieniem informacji PIT-8C. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A., spółka akcyjna, oddział w Polsce z siedzibą na ul. (...) (dalej jako: Oddział A.) działa na terenie Polski, jako oddział zagranicznego przedsiębiorcy B. zarejestrowanej w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Okręgowy (…), z adresem rejestrowym (...) (dalej: Spółka B.). Spółka B. prowadzi działalność maklerską na podstawie zezwolenia udzielonego przez Narodowy Bank Słowacji, z siedzibą (…) (dalej tylko „NBS”), nr (…) wraz z późniejszymi zmianami.

Główną usługą maklerską świadczoną przez Spółkę B. jest usługa zarządzania portfelem, w ramach którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych.

Spółka B. świadczy usługi maklerskie dla klientów z całej Europy, w tym dla klientów z Polski. Klientami Spółki B. są więc m.in. rezydenci podatkowi Rzeczypospolitej Polskiej, ale i osoby zamieszkujące na terytorium Rzeczypospolitej Polskie, które są rezydentami podatkowymi innych krajów.

Cały proces zawarcia umowy odbywa się za pośrednictwem strony internetowej Spółki B.: (…), oraz podstrony będące wersjami językowymi dla poszczególnych krajów. Zakładając konto na stronie internetowej oraz przechodząc proces zmierzający do zawarcia umowy (tzw. onboarding), potencjalny klient udziela Spółce niezbędnych informacji, które są podstawą do przedstawienia właściwych strategii inwestycyjnych, a także danych wymaganych przez przepisy regulujące obrót instrumentami finansowymi, ale też zmierzające do przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (AML/CFT). Po przejściu przez potencjalnego klienta przez proces onboardingu, klient zawiera umowę, która wchodzi w życie po weryfikacji Klienta przez Spółkę.

Po zawarciu umowy o zarządzanie portfelem Klient ma możliwość dokonywania wpłat na poczet realizacji wybranej przez siebie strategii inwestycyjnej. Wpłaty dokonywane są na rachunek zbiorczy, a następnie rozksięgowywane i przypisywane do kont ewidencyjnych Klientów, które prowadzi Spółka B. Za wpłacone środki Spółka B. kupuje instrumenty finansowe, których części (stosownie do realizowanej strategii) przypisywane są do kont ewidencyjnych Klientów.

Strategie inwestycyjne opierają się na instrumentach finansowych typu ETF, czyli exchange traded funds. Jednostki tych funduszy notowane są na giełdach europejskich, w szczególności giełdzie niemieckiej, na której Spółka B. dokonuje transakcji nabywając i zbywając papiery dla Klientów. Nie są natomiast notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w (...).

Jednostki tych funduszy są papierami wartościowymi, o których mowa w art. 5a pkt 11) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a konkretnie certyfikatami inwestycyjnymi.

Wskutek nabycia części papierów wartościowych przez Spółkę B. na rzecz Klientów, Klientom przysługują prawa do tych części papierów wartościowych.

Ewidencje na rzecz Klientów prowadzi Spółka B. Spółka B. dokonuje też wszelkich transakcji na rzecz Klientów. A zatem wszelkie czynności faktyczne ściśle związane z nabywaniem i zbywaniem papierów wartościowych-funduszy ETF, dokonuje Spółka B., a zatem są one dokonywane na terytorium Republiki Słowackiej.

Spółka B. promuje inwestowanie długoterminowe, zasadniczo oparte na strategii buy and hold (kup i trzymaj). Okresowo jednak, w sytuacji gdy proporcje zaewidencjonowanych papierów wartościowych zaewidencjonowanych na Koncie Klienta odchylą się od proporcji zakładanych w strategii inwestycyjnej wybranej przez Klienta, Spółka dokonuje tzw. rebalancingu. Rebalancing oznacza utrzymywanie stałej kompozycji portfela (konta ewidencyjnego) w początkowo dobranym składzie, który jest optymalny dla celu i ryzyka portfela każdego inwestora (wybranej strategii inwestycyjnej).

Rebalancing z punktu widzenia formalnego to sprzedaż lub kupno części funduszy ETF przypisanych do konta Klienta. Wskutek tej sprzedaży może dojść do powstania dochodu do opodatkowania, jednak dochód ten jest w istocie dochodem wyłącznie na papierze, gdyż środki ze sprzedaży (na której wygenerowany został dochód), są reinwestowane, a zatem kupowane są za nie kolejne części funduszy ETF. Klientom nie są więc przesyłane (wypłacane) jakiekolwiek środki pieniężne, tylko na koncie klienta są zapisywane jednostki uczestnictwa (części) w funduszach ETF w miejsce tych sprzedanych.

Wszystko to dzieje się na terytorium Republiki Słowackiej.

Spółka B. jest zagraniczną firmą inwestycyjną, o której mowa w art. 3 pkt 32) ustawy prawo o obrocie.

Spółka B. otworzyła na terytorium Polski Oddział, gdzie prowadzi działalność na zasadzie jednolitego paszportu. Pomimo tego, że Oddział A. jest uprawniony do świadczenia usług maklerskich, to faktycznie żadnej z powyżej opisanych czynności nie wykonuje.

Oddział A. nie uczestniczy w świadczeniu usług zarządzania portfelem w rozumieniu art. 75 ustawy o obrocie, chociaż jest do tego uprawniony. Oddział A. świadczy usługi wspomagające sprzedaż prowadzoną przez Spółkę B., polegające na organizacji eventów, spotkań, webinarów i szkoleń, edukacji inwestorów.

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie ma infrastruktury informatycznej czy rozbudowanej struktury organizacyjnej. Oddział zatrudnia Dyrektora, dwóch doradców inwestycyjnych (z uwagi na wymogi ustawy o obrocie instrumentami finansowymi), trzech pracowników obsługujących klientów, oraz inspektora nadzoru (ds. zgodności z prawem).

Pracownicy Oddziału mają możliwość pozyskania danych niezbędnych do wypełnienia imiennej informacji o wysokości dochodu, o których mowa w art. 39 ust. 3 uPIT jedynie ze Spółki B.

Pytanie

Czy wobec tego, że usługa zarządzania portfelem jest faktycznie wykonywana na terytorium Republiki Słowackiej, sprzedaż i zakup papierów wartościowych, czy to wskutek budowania portfela, czy wskutek jego rebalancingu, również jest dokonywana na terytorium Republiki Słowackiej, rozliczenie tych czynności również dokonywane jest na terytorium Republiki Słowackiej, Oddział A. zobowiązany jest zgodnie z art. 39 ust. 3 uPIT, do przesłania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a uPIT, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzonych według ustalonego wzoru (PIT-8C)?

Państwa stanowiska w sprawie

Stoicie Państwo na stanowisku, że Oddział A. nie jest obowiązany do sporządzenia i przesłania klientom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennej informacji o wysokości dochodu (PIT-8C).

Przepis art. 39 ust. 3 uPIT stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Przepis art. 30b ust. 2 uPIT odnosi się do dochodu, o którym mowa w ust. 1. Ustęp pierwszy natomiast stanowi, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W niniejszej sprawie można rozważać zastosowanie przepisu art. 30b ust. 2 pkt 1) uPIT. Wówczas dochodem do opodatkowania jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Wyjść jednak należy od rozstrzygnięcia czy Oddział A. jest którymś z podmiotów, o których stanowi przepis art. 39 ust. 3 uPIT, które zobowiązane są do przekazania imiennych informacji o wysokości dochodu.

Treść przywołanego art. 39 ust. 3 ww. ustawy, ma charakter ogólny i nie zawiera wyjątków od powyższej reguły. Ustawodawca nie precyzuje ściśle kręgu podmiotów, na których ciąży obowiązek sporządzania przedmiotowej informacji. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika zatem, że przepis ten obowiązuje zarówno instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi (np. banki, biura maklerskie), jak i inne podmioty wypłacające lub pośredniczące w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika.

W Państwa ocenie Oddział A. jest jednostką organizacyjną osoby prawnej. Spółka B. jest spółką akcyjną prawa Republiki Słowackiej, której przysługuje osobowość prawna. Sam oddział nie posiada osobowości prawnej, niewątpliwie jest natomiast jednostką organizacyjną osoby prawnej.

Z punktu widzenia podmiotowego przepis art. 39 ust. 3 uPIT miałby do Oddziału A. zastosowanie.

Dokonując jednak analizy treści samego przepisu art. 39 ust. 3 uPIT w powiązaniu z art. 30b ust. 1 uPIT oraz 30b ust. 2 pkt 1) uPIT to można dojść do wniosku, że Oddział A. byłby zobowiązany do przekazania podatnikom imiennych informacji o wysokości dochodu (PIT-8C) tylko wówczas gdyby sam Oddział posiadał pełne dane niezbędne do przygotowania dla podatników wypełnionego formularza PIT-8C. W ocenie Oddziału A., żeby być zobowiązanym do sporządzenia informacji PIT-8C, należy mieć wiedzę o wysokości dochodu oraz kosztach uzyskania przychodów, czyli pełną wiedzę umożliwiającą przygotowanie rzetelnie informacji.

Takiej wiedzy Oddział A. jako jednostka organizacyjna sama z siebie nie posiada, może wejść dopiero w jej posiadanie jeśli zwróci się o nią do Spółki B. Bez takiego zapytania nie posiada jednak możliwości i zasobów, żeby wypełnić poszczególne pozycje informacji PIT-8C, albo źródło danych - o sposobie rozliczeń również znajduje się w B.

Bez zapytania skierowanego do centrali - Spółki B., Oddział A. nie będzie posiadał jakichkolwiek informacji, zarówno o przychodach jak i o kosztach, które należałoby ująć w PIT-8C.

W Państwa ocenie to przesądza, że nie jest on zobowiązany do sporządzenia i przesłania do podatników i urzędu skarbowego przedmiotowych informacji. Potwierdza to wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (Wyrok WSA we Wrocławiu z 17 maja 2013 r., I SA/Wr 380/13, LEX nr 1330326.), w którym Sąd wskazał, że „(...) konieczność ujęcia w informacji, o której mowa w art. 39 ust. 3, danych dotyczących dochodu nie oznacza, że z obowiązku informacyjnego zostają zwolnione podmioty wprawdzie pośredniczące w uzyskaniu przez podatnika przychodu, lecz nie dysponujące pełną wiedzą odnośnie poniesionych dla osiągnięcia tego przychodu kosztów. Należy bowiem zauważyć, że rozliczenia z tytułu osiągniętego dochodu dokonuje samodzielnie podatnik, składając zeznanie podatkowe na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 u.p.d.o.f. i to do niego należy właściwe określenie podstawy obliczenia podatku, na którą składają się (mogą się składać) także koszty przychodu. Podmiot zobowiązany na podstawie art. 39 ust. 3 uwzględnia w ramach informacji te koszty, które są mu znane. Uzależnienie obowiązku informacji od dysponowania pełnymi danymi dotyczącymi kosztów uzyskania przychodu, dawałoby w istocie prymat subiektywnemu przekonaniu podmiotu wymienionego w art. 39 ust. 3 odnośnie kompletności wiedzy w tym zakresie, co byłoby nie do pogodzenia z obiektywnym, charakterem obowiązków podatkowych (obowiązków przewidzianych w przepisach prawa podatkowego)”. W niniejszej sprawie jednak mamy do czynienia z taką sytuacją, że Oddział A. nie posiada jakichkolwiek informacji, nawet fragmentarycznych odnośnie przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów. Takie informacje może uzyskać jeśli sam wykaże inicjatywę w tym zakresie.

W Państwa ocenie przesądza to o braku zastosowania do niego przepisu art. 39 ust. 3 uPIT.

Ocena stanowisk

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

- podatku, zaliczki.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Pojęcie papierów wartościowych zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1500 ze zm.).

Jak wskazuje art. 30b ust. 1 ww. ustawy:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Natomiast zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:

Dochodem, o którym mowa w ust. 1 jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art.24 ust. 13 i 14, osiągnięta w roku podatkowym.

Stosownie do art. 39 ust. 3 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo oddziałem słowackiej spółki akcyjnej. Słowacka spółka prowadzi działalność maklerską, której główną usługą maklerską jest usługa zarządzania portfelem. Spółka słowacka świadczy usługi maklerskie dla klientów z całej Europy, w tym dla klientów z Polski. Klientami jej są polscy rezydenci podatkowi i osoby będące rezydentami podatkowymi innych krajów. Cały proces zawarcia umowy odbywa się za pośrednictwem strony internetowej słowackiej spółki. Zakładając konto na stronie internetowej oraz przechodząc proces zmierzający do zawarcia umowy, potencjalny klient udziela Spółce niezbędnych informacji, które są podstawą do przedstawienia właściwych strategii inwestycyjnych, a także danych wymaganych przez przepisy regulujące obrót instrumentami finansowymi. Strategie inwestycyjne opierają się na instrumentach finansowych typu ETF, czyli exchange traded funds. Jednostki tych funduszy notowane są na giełdach europejskich, w szczególności giełdzie niemieckiej, na której spółka słowacka dokonuje transakcji nabycia i zbycia papierów dla klientów. Nie są natomiast notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w (...). Jednostki tych funduszy są papierami wartościowymi, o których mowa w art. 5a pkt 11) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a konkretnie certyfikatami inwestycyjnymi. Ewidencję na rzecz klientów prowadzi spółka słowacka. Wszelkie czynności faktyczne ściśle związane z nabywaniem i zbywaniem papierów wartościowych dokonuje spóła słowacka, są one dokonywane na terytorium Republiki Słowackiej. Słowacka spółka jest zagraniczną firmą inwestycyjną, o której mowa w art. 3 pkt 32 ustawy prawo o obrocie instrumentami finansowymi. Pomimo tego, że jesteście Państwo podmiotem uprawnionym do świadczenia usług maklerskich, to faktycznie żadnych czynności opisanych we wniosku nie wykonujecie. Nie uczestniczą Państwo w świadczeniu usług zarządzania portfelem w rozumieniu art. 75 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, pomimo, że jesteście Państwo do tego uprawnieni. Świadczycie Państwo usługi wspomagające sprzedaż prowadzoną przez spółkę słowacką, polegające na organizacji eventów, spotkań, webinarów i szkoleń, edukacji inwestorów. Na terytorium Polski nie ma infrastruktury informatycznej, czy rozbudowanej struktury organizacyjnej. Państwa pracownicy mają możliwość pozyskania danych niezbędnych do wypełnienia imiennej informacji PIT-8C jedynie ze spółki słowackiej.

W tak przedstawionym stanie faktycznych należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że nie jesteście Państwo zobowiązani, na mocy art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych do sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-8C), ponieważ usługa zarządzania portfelem jest faktycznie wykonywana na terytorium Republiki Słowackiej przez słowacką spółkę akcyjną, której jesteście Państwo oddziałem. Sprzedaż i zakup papierów wartościowych również jest dokonywana na terytorium Republiki Słowackiej i rozliczenie tych czynności dokonywane jest przez słowacką spółkę akcyjną na terytorium Republiki Słowackiej. Jako oddział w Polsce słowackiej spółki akcyjnej, nie uczestniczą Państwo w świadczeniu usług zarządzania portfelem w rozumieniu art. 75 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, pomimo, że jesteście Państwo do tego uprawnieni. Świadczycie Państwo jedynie usługi wspomagające sprzedaż prowadzoną przez spółkę słowacką, polegające na organizacji eventów, spotkań, webinarów i szkoleń, edukacji inwestorów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Państwa.

Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00