Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.30.2023.2.JJ

Zmniejszenie kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzyma faktury korygujące od dostawców.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia okresu, w jakim powinni Państwo ująć zmniejszenie kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur korygujących. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 kwietnia 2023 r. (wpływ 27 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. sp. z o.o. (dalej jako: Spółka, Wnioskodawca), jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej konieczne jest nabywanie przez Spółkę rozmaitych usług oraz towarów od innych czynnych podatników podatku VAT. Nabywane towary oraz usługi służą bezpośrednio/pośrednio świadczeniu usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Spółkę. Wnioskodawca otrzymuje faktury dokumentujące nabyte towary/usługi i korzysta z przysługującego mu prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 i następne ustawy o VAT.

Ze względu na niemożliwe do uniknięcia w praktyce sytuacje pojawiające się w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, dochodzi do korygowania przez sprzedawców/usługodawców wcześniej wystawionych faktur.

Przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie faktury korygujące, w których dochodzi do pomniejszenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego.

Przyczyny wystawienia faktur korygujących są bardzo zróżnicowane, natomiast przedmiotem niniejszego wniosku są sytuacje, w których przyczyną korekty jest zastosowanie błędnej, tj. zawyżonej stawki podatku VAT. W Spółce obecnie są i będą nadal w przyszłości występowały ww. przyczyny otrzymania takich faktur korygujących (wynikające z zawyżonej stawki podatku VAT).

W przypadku pomyłki w postaci zastosowania błędnej (zawyżonej) stawki podatku VAT pierwszym momentem, w którym Spółka dowiaduje się o błędzie (tj. zawyżonej stawce podatku VAT na fakturze) i kwocie korekty jest moment, kiedy Spółka otrzyma fakturę korygującą in minus.

Jednocześnie na tle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje, iż jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze w błędnej, tj. zawyżonej stawce. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z takich faktur nie jest przedmiotem wniosku o interpretację.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca zawiera z kontrahentami (sprzedawcami/usługodawcami) porozumienia i umowy dotyczące warunków współpracy. W zawieranych umowach/porozumieniach nie są jednak uregulowane przypadki związane z wystawianiem faktur korygujących, w przypadku będącym przedmiotem wniosku o interpretację, tj. w sytuacji, w której przyczyną korekty jest zastosowanie błędnej, zawyżonej stawki podatku VAT.

Wnioskodawca nie będzie dysponował żadnymi dodatkowymi dokumentami potwierdzającymi, że uzgodniono ze sprzedawcami/usługodawcami warunki obniżenia stawki podatku przez kontrahenta (prócz otrzymanej od kontrahenta faktury korygującej). W praktyce kontrahenci albo wysyłają faktury korygujące dotyczące zawyżonej stawki podatku VAT pocztą na adres Wnioskodawcy (z jednoczesną prośbą o ich odesłanie) albo przesyłają faktury korygujące drogą mailową, wskazując w korespondencji mailowej przyczynę wystawienia faktury korekty. Powyższą korespondencje Wnioskodawca otrzymuje natomiast wraz z fakturą korygującą.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku o interpretację (tj. korekt związanych z błędną, zawyżoną stawką podatku VAT) nie dochodzi do ustnych ustaleń ze sprzedawcami, usługodawcami Wnioskodawcy.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem wniosku, tj. w przypadku faktur korygujących in minus związanych z zastosowaniem błędnej, zawyżonej stawki podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie w posiadaniu - prócz otrzymanej faktury korygującej - żadnej dodatkowej dokumentacji w zakresie uzgodnienia ze sprzedawcą/usługodawcą warunku obniżenia stawki podatku dla nabywanych towarów lub usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.

Przed otrzymaniem faktury korygującej, Wnioskodawca nie otrzymuje zwrotu środków na rachunek bankowy.

Pytanie

Czy w przedstawionym w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka jako nabywca powinna ująć zmniejszenie VAT naliczonego spowodowane korektą in minus w okresie, w którym otrzymała fakturę korygującą? Innymi słowy: stawiane przez ustawę o VAT wymogi do obniżenia podstawy opodatkowania (w tym wymóg dokonania uzgodnienia z dostawcą oraz wymóg spełnienia uzgodnionych warunków uzasadniających korektę) należy uznać za spełniony nie wcześniej niż w momencie, w którym Wnioskodawca otrzymał i zaakceptował fakturę korygującą od dostawcy?

Państwa stanowisko w sprawie

W przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym należy uznać, że stawiane przez ustawę o VAT wszystkie wymogi do obniżenia VAT naliczonego zostały spełnione w momencie, w którym Wnioskodawca otrzymał i zaakceptował fakturę korygującą od dostawcy. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym będzie on zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma faktury korygujące.

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca ma i będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu faktur otrzymanych od kontrahenta. Zastosowanie błędnej (zawyżonej) stawki podatku przez wystawców faktur nie pozbawia bowiem Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku.

Na gruncie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą natomiast momentu, w którym Wnioskodawca powinien ująć zmniejszenie VAT naliczonego spowodowane korektą in minus (związaną z poprawą przez wystawcę błędnie zastosowanej, tj. zawyżonej stawki podatku VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931, dalej: Ustawa o VAT), w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 Ustawy o VAT, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14 Ustawy o VAT, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Mając na uwadze powyższy przepis, należy uznać, że korekta zmniejszająca podstawę opodatkowania i kwotę VAT naliczonego po stronie nabywcy następuje w okresie, w którym są spełnione dwie przesłanki tj.:

1.musi istnieć uzgodnienie pomiędzy nabywcą a sprzedawcą co do tego, jakie okoliczności uzasadniają obniżenie podstawy opodatkowania oraz jakie okoliczności zdecydują o określonej wysokości obniżenia oraz

2.okoliczności te muszą zostać spełnione, tj. muszą faktycznie zaistnieć.

Przy czym, zgodnie z treścią objaśnień podatkowych z dnia 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT” oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT wprowadzonych ustawą z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419) (dalej: „Objaśnienia podatkowe”), w przypadku braku wcześniejszych kontaktów (innej formy uzgodnień) w celu potwierdzenia obniżenia wartości podstawy opodatkowania wysłana faktura korygująca może pełnić rolę dokumentu potwierdzającego podjęcie próby uzgodnienia warunków (gotowość sprzedawcy do obniżenia podstawy opodatkowania). A zatem w przypadku braku wcześniejszych uzgodnień, należy przyjąć, że faktura korygująca jest pierwszym wyrazem próby dokonania tych uzgodnień, a brak protestu po stronie nabywcy co do takiego oświadczenia dostawcy jest akceptacją tego uzgodnienia.

Jak wskazano w treści Objaśnień podatkowych, aby doszło do uzgodnienia warunków, a w szczególnych przypadkach również do spełnienia tych uzgodnionych warunków oraz do uzyskania dokumentacji potwierdzającej zaistnienie uzgodnienia/spełnienia warunków – wymagany byłby dokument potwierdzający, że nabywca ma wiedzę o obniżeniu podstawy opodatkowania – taki jak np. potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w dowolnej formie, czy korespondencja mailowa zawierająca klauzulę informującą o czasie przedstawienia zastrzeżeń co do warunków uzgodnienia proponowanych w wystawionej i załączonej do tej korespondencji fakturze korygującej.

Takie podejście znajduje również potwierdzenie w treści uzasadnienia do projektu nowelizacji wprowadzającej nowe zasady ujmowania korekt in minus. W uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe (druk sejmowy nr 718), wprowadzającej niniejszy art. 86 ust. 19a Ustawy o VAT, wskazano, że przez uzgodnienie, o którym mowa w tym przepisie, należy rozumieć posiadanie dokumentów, z których to uzgodnienie wynika. Jeżeli podatnik w konkretnym przypadku nie dysponuje dokumentami innymi niż sama faktura korygująca to wystawiona faktura korygująca również na gruncie wprowadzanych przepisów Ustawy o VAT będzie dokumentem, z którego wynikają nowe warunki transakcji (w przypadku możliwości potwierdzenia, że faktura została dostarczona do nabywcy).

Powyższa treść Objaśnień podatkowych oraz uzasadnienia do projektu ustawy potwierdza, że w sytuacji braku jakichkolwiek innych dokumentów świadczących o uzgodnieniu warunków zmiany podstawy opodatkowania oraz ich spełnieniu, wystawienie faktury korygującej, jej otrzymanie oraz brak sprzeciwu wobec jej treści jest jedynym przejawem jakichkolwiek uzgodnień i ich spełnienia przez obie strony transakcji. Wniosek taki jest logiczny: jeżeli nie było uprzednio żadnej innej komunikacji pomiędzy stronami, która świadczyłaby o tym, że doszło do skutku uzgodnienie pomiędzy nimi, a zatem konsensus, akceptacja nowych warunków transakcji o obniżonej podstawie opodatkowania (cenie), to wówczas dopiero wystawienie faktury, jej otrzymanie i brak sprzeciwu drugiej strony jest pierwszym i jedynym przejawem dojścia uzgodnień do skutku.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że na tle stanu faktycznego będącego przedmiotem wniosku, warunki korekty realizują się oraz do uzgodnienia dochodzi w następujących momentach:

a)Moment uzgodnienia warunków korekty: Uzgodnienia co do tego, że pomyłki na fakturze powinny zostać skorygowane istnieją pomiędzy stronami w trakcie trwania współpracy między nimi i wynikają z prawa powszechnie obowiązującego.

b)Moment spełnienia warunków korekty: Momentem, kiedy dochodzi do konsensusu, że takie warunki zaszły i zasadne jest dokonanie korekty, jest moment, w którym obie strony dowiadują się o przyczynie korekty (tj. o błędzie) i akceptują, że należy dokonać korekty w określonej wysokości.

W omawianym przypadku pierwszym momentem, kiedy obie strony transakcji dowiadują się o błędzie i kwocie korekty jest moment, kiedy Spółka otrzyma fakturę korygującą in minus. Wcześniej dowiaduje się dostawca (wraz z zorientowaniem się o popełnionym błędzie w stawce podatku), natomiast Spółka dowiaduje się o tym dopiero w chwili otrzymania faktury korygującej, korekty). Zatem otrzymanie faktury korygującej jest pierwszym momentem, kiedy Spółka może wyrazić swoją akceptację dla warunków korekty (nie ma wcześniejszego momentu, w którym mógłby zaistnieć konsensus stron co do konieczności i wysokości kwoty korekty). W efekcie momentem ujęcia zmniejszenia podatku naliczonego jest moment otrzymania przez Spółkę faktury korygującej (pod warunkiem braku jej sprzeciwu).

Powyższe potwierdza również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 6 czerwca 2022 roku, znak: 0112-KDIL1-3.4012.148.2022.1.MR. Interpretacja ta została wydana na gruncie stanu faktycznego, w którym agenci turystyczni (kontrahenci Wnioskodawcy) stosują błędną, zawyżoną stawkę podatku VAT (23% zamiast stawki 0%). W toku interpretacji organ podatkowy w pierwszej kolejności przyznał rację Wnioskodawcy, wskazując, iż ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zawierających błędną, zawyżoną stawkę podatku VAT. W treści interpretacji DKIS wskazał: „Podsumowując, Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego błędnie w stawce 23% z faktur dokumentujących nabycie usług od agentów, którzy świadczą usługę pośrednictwa w sprzedaży usług turystycznych odbywających się faktycznie poza UE opodatkowaną stawką podatku VAT 0%”.

Jednocześnie w uzasadnieniu interpretacji odnosząc się do momentu korekty podatku naliczonego Dyrektor KIS wskazał: Należy jednak nadmienić, że w przypadku, gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę korygującą do ww. faktury, to będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego wykazanego w ww. fakturze”. Powyższe stanowisko potwierdzono również m.in. na gruncie interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 grudnia 2021 r., 0112-KDIL1-3.4012.615.2021.1.JK, w której wskazano: „(...) czynnemu podatnikowi podatku VAT przysługuje/będzie przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług pośrednictwa w sprzedaży usług turystycznych odbywających się faktycznie poza UE wykorzystywanych przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zastosowanie bowiem błędnej (zawyżonej) stawki podatku przez wystawców faktur (agentów) nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy”. Jednocześnie w uzasadnieniu interpretacji organ, odnosząc się do momentu korekty podatku naliczonego również wskazał: „W tym miejscu należy jednak nadmienić, że w przypadku, gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę korygującą, Zainteresowany będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego wykazanego w ww. fakturze”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 19a ustawy:

W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Natomiast w myśl art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Jak stanowi art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Od 1 stycznia 2021 r. nabywca towaru lub usługi, w przypadku wystąpienia przesłanek do zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego przez kontrahenta jest obowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Obniżenie to następuje w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione, jeżeli dodatkowo przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

W przypadku, gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione – nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego dopiero w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione.

Nowe zasady stosowane od 1 stycznia 2021 r. dla obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego w stosunku do określonej w wystawionej fakturze podstawy czy kwoty podatku należnego oznaczają, że dla powstania obowiązku pomniejszenia VAT naliczonego ważny jest nie sam moment otrzymania faktury korygującej, a moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków – analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

Przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego rozumie się ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie w przyszłości uzasadnia obniżenie należności.

Tak rozumianym uzgodnieniem może być zawarcie umowy określającej w jakich sytuacjach nabywca uzyskuje prawo do odzyskania części wynagrodzenia, np. ze względu na przyznany mu w ustalonych warunkach rabat. Przesłanki uzasadniające obniżenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego mogą być również zawarte w regulaminach realizacji sprzedaży lub ogólnych warunkach umowy, których akceptacja dokonywana jest w momencie przystąpienia nabywcy do transakcji. W tego typu przypadkach uzgodnienie stanowi wspomniany fakt przystąpienia do czynności stanowiący wyraz zgody na treść dokumentu.

Natomiast spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia wynagrodzenia. W wielu wypadkach, zawierając uzgodnienie strony nie precyzują wprost zdarzenia, które uzasadnia dokonanie korekty – dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy okoliczności uzasadniające udzielenie rabatu wystąpiły już w przeszłości. Podobnie jak w przypadku samego „uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku” również fakt ich spełnienia może być stwierdzony w sposób dorozumiany. Jeżeli zatem jedna strona informuje kontrahenta, że udziela obniżki, która nie jest uzależniona od określonego zdarzenia przyszłego, zazwyczaj można domniemywać, że przesłanka faktyczna uzasadniająca taką preferencję już zaistniała (warunki obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku są spełnione).

Zatem korekta podatku naliczonego uzależniona jest od łącznego spełnienia następujących warunków:

uzgodnienia warunków korekty z dostawcą,

spełnienia uzgodnionych warunków,

posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie warunków.

Na gruncie znowelizowanych przepisów dopuszczalną formą uzgodnienia (stanowiącą przesłankę zarówno prawa do skorygowania podatku należnego przez sprzedawcę, jak i aktualizującą obowiązek dokonania analogicznej korekty przez nabywcę) może być również domniemana akceptacja uzgodnienia warunków transakcji.

Domniemana akceptacja warunków może wystąpić w szczególności kiedy samo wystawienie faktury korygującej albo dokonanie przelewu, będzie stanowiło element uzgodnienia/spełnienia warunków korekty.

W części przypadków, za jedyną formę komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami należy uznać wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy. Podatkowa rola faktury nie jest bowiem jedyną przypisywaną temu dokumentowi – pełni ona również informacyjną funkcję gospodarczą.

W takiej sytuacji obowiązek pomniejszenia kwoty podatku naliczonego nastąpi w momencie potwierdzenia przez nabywcę, faktu wystąpienia np. pomyłki na fakturze pierwotnej.

Wprowadzona relacja przepisów dotyczących podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz podatku naliczonego zmierza do zachowania szczelności systemu podatku VAT.

W związku z likwidacją warunku uzyskania potwierdzenia otrzymania faktur korygujących in minus przez nabywcę towarów lub usługobiorcę nie jest zatem możliwe odroczenie obowiązku korekty podatku naliczonego do momentu otrzymania przez nabywcę tej faktury korygującej. Takie działanie mogłoby bowiem powodować celowe opóźnianie pomniejszenia kwoty podatku naliczonego (przez opóźnione doręczenie wystawionej faktury korygującej) przy jednoczesnym pozostawieniu możliwości pomniejszenia podatku należnego u sprzedawcy.

W niektórych wyjątkowych przypadkach, za jedyną formę komunikacji dotyczącej uzgodnienia warunków zmniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku między stronami może być uznane wystawienie i dostarczenie faktury korygującej do nabywcy. W takiej sytuacji faktura korygująca pełni gospodarczą funkcję informacyjną. Tak będzie np. w przypadku kiedy brak wcześniejszych kontaktów pomiędzy sprzedawcą a nabywcą (innej formy uzgodnień) w celu potwierdzenia obniżenia wartości podstawy opodatkowania lub podatku należnego wysłana faktura korygująca może, przy zachowaniu konkretnych wymogów pełnić rolę dokumentu potwierdzającego podjęcie próby uzgodnienia warunków (gotowość sprzedawcy do obniżenia podstawy opodatkowania). W takim przypadku, aby doszło do uzgodnienia warunków, a w szczególnych przypadkach (gdy strony nie uzgodniły wcześniej, że wystawienie faktury korygującej będzie elementem procesu spełnienia warunków i nie poczyniły również z uwagi na obiektywny brak możliwości komunikacji żadnych innych uzgodnień) również do spełnienia tych uzgodnionych warunków oraz do uzyskania dokumentacji potwierdzającej zaistnienie uzgodnienia/spełnienia warunków:

wymagany byłby dokument potwierdzający, że nabywca ma wiedzę o obniżeniu podstawy opodatkowania lub podatku należnego, np.:

potwierdzenie otrzymania faktury korygującej w dowolnej formie,

korespondencja mailowa zawierająca klauzulę informującą o czasie przedstawienia zastrzeżeń co do warunków uzgodnienia proponowanych w wystawionej i załączonej do tej korespondencji fakturze korygującej,

posiadanie dodatkowej dokumentacji w formie potwierdzenia wysokości rabatu, np. raporty dołączone do wysyłanej korespondencji do nabywcy albo dostępne dla stron transakcji na platformie elektronicznej, przez którą strony się porozumiewają.

Przede wszystkim więc nabywca musi wiedzieć, że zaistniały okoliczności powodujące obowiązek obniżenia podatku naliczonego.

Istotnym jest, że w warunkach biznesowych, kiedy jest możliwe porozumienie się kontrahentów w inny sposób niż np. tylko wystawienie faktury korygującej i zapewnienie dostępu do niej nabywcy, samego wystawienia faktury korygującej nie można uznać za spełnienie warunków do korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu prowadzenia przez Państwa działalności gospodarczej konieczne jest nabywanie przez Państwa rozmaitych usług oraz towarów od innych czynnych podatników podatku VAT. Nabywane towary oraz usługi służą bezpośrednio/pośrednio świadczeniu usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Państwa. Otrzymują Państwo faktury dokumentujące nabyte towary/usługi i korzystają z przysługującego Państwu prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 i następne ustawy o VAT.

Ze względu na niemożliwe do uniknięcia w praktyce sytuacje pojawiające się w Państwa działalności gospodarczej, dochodzi do korygowania przez sprzedawców/usługodawców wcześniej wystawionych faktur.

W przypadku pomyłki w postaci zastosowania błędnej (zawyżonej) stawki podatku VAT pierwszym momentem, w którym dowiadują się Państwo się o błędzie (tj. zawyżonej stawce podatku VAT na fakturze) i kwocie korekty jest moment, kiedy otrzymają Państwo fakturę korygującą in minus.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy w przedstawionej sytuacji, jako nabywca, powinni Państwo ująć zmniejszenie VAT naliczonego spowodowane korektą in minus w okresie, w którym otrzymali Państwo fakturę korygującą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przedmiotem niniejszego wniosku są sytuacje, w których przyczyną korekty jest zastosowanie błędnej, tj. zawyżonej stawki podatku VAT. W Państwa Spółce obecnie są i będą nadal w przyszłości występowały ww. przyczyny otrzymania takich faktur korygujących (wynikające z zawyżonej stawki podatku VAT).

Ponadto wskazali Państwo, że przed otrzymaniem faktury korygującej, nie otrzymują Państwo zwrotu środków na rachunek bankowy. Zawierają Państwo z kontrahentami (sprzedawcami/usługodawcami) porozumienia i umowy dotyczące warunków współpracy. W zawieranych umowach/porozumieniach nie są jednak uregulowane przypadki związane z wystawianiem faktur korygujących, w przedmiotowym przypadku, tj. w sytuacji, w której przyczyną korekty jest zastosowanie błędnej, zawyżonej stawki podatku VAT. Nie dochodzi do ustnych ustaleń z Państwa sprzedawcami, usługodawcami. Nie będą Państwo w posiadaniu - prócz otrzymanej faktury korygującej - żadnej dodatkowej dokumentacji w zakresie uzgodnienia ze sprzedawcą/usługodawcą warunku obniżenia stawki podatku dla nabywanych towarów lub usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków. Nie będą Państwo dysponowali żadnymi dodatkowymi dokumentami potwierdzającymi, że uzgodniono ze sprzedawcami/usługodawcami warunki obniżenia stawki podatku przez kontrahenta (prócz otrzymanej od kontrahenta faktury korygującej).

Z powyższego wynika, że w opisanym przypadku nie mają miejsca wcześniejsze ustalenia, które regulowałyby tryb postępowania na wypadek zaistnienia ww. okoliczności.

Zatem należy uznać, że co do zasady do uzgodnienia warunków dochodzi dopiero w chwili, w której Państwo (jako nabywca) otrzymają informację o obniżeniu podatku należnego. Nie ma przy tym znaczenia, czy zmiana taka została zainicjowana przez sprzedawcę czy nabywcę (np. z powodu odkrycia błędnego zapisu na fakturze pierwotnej). Nie ma przeszkód, aby taką informację stanowiło doręczenie nabywcy faktury korygującej.

Tym samym należy zgodzić się z Państwem, że w opisanej sytuacji, Państwo jako nabywca, będą uprawnieni do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymają Państwo fakturę korygującą. Jednocześnie podkreślić należy, że jeżeli otrzymaliby Państwo informację o spełnieniu warunków obniżenia kwoty podatku należnego w okresie rozliczeniowym wcześniejszym niż okres, w którym wystawiono fakturę korygującą – wówczas będą Państwo zobowiązani do pomniejszenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym zostali Państwo o tym poinformowani.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00