Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.148.2023.3.MG

W zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą na rzecz osób fizycznych odsetek lub dyskonta od obligacji skarbowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą na rzecz osób fizycznych odsetek lub dyskonta od obligacji skarbowych. Wniosek został uzupełniony pismem z 29 marca 2023 r. (data wpływu 29 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych

Spółka (dalej także jako: Bank) jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo bankowe posiadającym wymagane prawem zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności maklerskiej a także na prowadzenie rachunków papierów wartościowych, rachunków derywatów i rachunków zbiorczych w ramach funkcji „banku powierniczego” w rozumieniu art. 3 pkt 36 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Działalność maklerska prowadzona jest poprzez dedykowaną jednostkę organizacyjną w ramach Centrali Banku - Biuro Maklerskie (dalej jako „BM”) a działalność powiernicza w ramach Departamentu Powierniczego (jednostki również w ramach Centrali Banku, dalej jako „DPO”).

W ramach usług maklerskich i powierniczych wykonywanych przez BM i DPO Bank prowadzi rachunki papierów wartościowych m.in. na rzecz osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Polski, tj. podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1-1a ustawy o PIT (dalej jako: „Klienci”).

Na rachunkach papierów wartościowych Klientów zapisane są m.in. nabywane przez nich obligacje skarbowe. Obligacje skarbowe są to papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa o terminie wykupu powyżej 1 roku, z których Klient jako obligatariusz uzyskuje m.in. przychody z tytułu odsetek (dyskonta). Niektóre z obligacji skarbowych Klientów są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w ramach alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Catalyst, Treasury BondSpot Poland).

W przypadkach, o których mowa w art. 41 ust. 4d ustawy o PIT Bank jako prowadzący rachunki papierów wartościowych pełni funkcje płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Klienci, o których mowa w niniejszym wniosku (stan faktyczny/zdarzenie przyszłe) nie są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą a zatem „obrót papierami wartościowymi czy też pochodnymi instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi” nie jest przedmiotem ich działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy w świetle art. 41 ust. 24 ustawy o PIT Bank jako prowadzący rachunki papierów wartościowych Klientów ma obowiązek poboru podatku od odsetek lub dyskonta od obligacji skarbowych wypłacanych do nich w przypadku gdy termin wykupu tych obligacji jest powyżej 1 roku i obligacje te są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone są do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

Państwa stanowiska w sprawie

Zdaniem Banku, nie ma on obowiązku poboru podatku od wypłacanych Klientom odsetek lub dyskonta od obligacji skarbowych:

a)terminie wykupu dłuższym niż 1 rok,

b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 41 ust. 24 ustawy o PIT płatnicy (tu: Bank) nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od: 1) listów zastawnych; 2) obligacji: a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok, b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.

Z powyższego przepisu (art. 41 ust. 24) wynika, że ustawodawca wyłączył płatników z obowiązku poboru podatku od odsetek (dyskonta) od wszelkiego rodzaju obligacji spełniających warunki w pkt 2 lit. a i b, tj. zarówno skarbowych, jak i korporacyjnych (gdzie emitentem są przedsiębiorcy) i komunalnych (gdzie emitentem są jednostki samorządu terytorialnego). Ustawa o PIT oraz wszelkie inne akty prawa podatkowego nie zawierają przepisów szczególnego w stosunku do art. 41 ust. 24 ustawy o PIT limitującego zakres przedmiotowy obligacji np. do obligacji korporacyjnych lub jakichkolwiek innych.

Tym samym, zgodnie z art. 45 ust. 3b w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, Klient jako podatnik otrzymujący odsetki lub dyskonto od obligacji skarbowych:

a)terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych

- miałby obowiązek samodzielnego wykazania przychodu i należnego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu w zeznaniu rocznym PIT (PIT-36, PIT-38 lub PIT-39).

Bank natomiast pełniłby funkcje płatnika podatku od odsetek lub dyskonta wypłacanego do Klientów od obligacji skarbowych w przypadku gdy termin wykupu obligacji byłby krótszy niż rok lub niedopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu zgodnie z art. 41 ust. 4d w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowiska, które przedstawili Państwo we wniosku są prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

podatku, zaliczki.

Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11b-12 oraz 11b-13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Stosownie do treści art. 41 ust. 24 ww. ustawy:

Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od:

1) listów zastawnych;

2) obligacji:

a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.

Na mocy art. 21 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180):

Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 50c i art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 130c i art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 5 stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.

Wyjaśnić należy, że do końca 2022 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązywały w art. 41 ust. 25 i 26, zgodnie z którymi:

„25. Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych.

26. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 25, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od obligacji.”

Jednakże ust. 25 i 26 art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały z mocy ustawy zmieniającej z 7 października 2022 r. uchylone.

W wyniku uchylenia powyższych przepisów, które warunkowały zwolnienie płatnika z obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, zastosowanie przez płatnika art. 41 ust. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2023 r. nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków.

W związku z tym prawidłowo uznali Państwo, że Bank prowadzący rachunki papierów wartościowych, jako płatnik, nie ma obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, od odsetek lub dyskonta od obligacji skarbowych o terminie wykupu powyżej 1 roku i dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń;

zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00