Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.602.2022.3.RMA

Rozliczenia podatkowe w ramach Grupy VAT (możliwość utworzenia grupy, zasady stosowania kas rejestrujących).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości utworzenia Grupy VAT, ponownej fiskalizacji kas rejestrujących oraz umieszczania na paragonach danych Grupy VAT. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 listopada 2022 r. (wpływ 5 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

4)lokalnego transportu zbiorowego;

5)ochrony zdrowia;

6)pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7)gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8)edukacji publicznej;

9)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11)targowisk i hal targowych;

12)zieleni gminnej i zadrzewień;

13)cmentarzy gminnych;

14)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15)utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16)polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18)promocji gminy;

19)współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

20)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie. Jak wskazał w wyroku z dnia 15 lipca 2009 r., II OSK 664/09, LEX nr 552881: „Pojęcie jednostki organizacyjnej oznacza więc podmiot posiadający określoną strukturę organizacyjną. W tym rozumieniu gminna jednostka organizacyjna jest jednostką, która została utworzona przez gminę, czy w której gmina ma udziały lub, która korzysta z finansowych środków gminy. Pojęcie „gminnej jednostki organizacyjnej” obejmuje zarówno jednostki organizacyjne gminy oraz gminne osoby prawne. Każdy z tych podmiotów spełnia bowiem kryteria pozwalające na objęcie go mianem jednostki organizacyjnej. Wykonuje on zadania publiczne, jest uprawniony do nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych, został wyposażony w zespół składników osobowych, rzeczowych, itd.”.

Gmina (...) realizuje zadania określone ustawą o samorządzie gminnym za pośrednictwem gminnych jednostek organizacyjnych, tj. jednostek budżetowych, instytucji kultury i spółki komunalnej. Po wyroku TSUE z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C‑276/14 Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi.

W procesie centralizacyjnym, z uwagi na formę organizacyjną i prawną, nie uwzględnione zostały instytucje kultury i spółki komunalne. W przypadku Gminy (...) są to:

1)Spółka komunalna - Gminny (...) Sp. z o.o. z/s w (...).

Spółka komunalna realizuje zadania gminy (...) w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, administrowania gospodarką odpadami, zarządzania zasobem mieszkaniowym, bieżącym utrzymaniem dróg gminnym, administrowaniem cmentarzami, utrzymaniem placów zabaw, utrzymaniem przystanków gminnych. Spółka powstała w wykonaniu Uchwały nr (…) Rady Gminy (...) w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pod nazwą Gminny w (...) w celu przekształcenia jego w jednoosobową Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina (...), a Spółka gminna działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679). Zgodnie z art. 1 tej ustawy, określa ona zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

2)Instytucja kultury - Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...).

GOKiS w (...) prowadzi działalność na podstawie:

ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach,

ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,

statutu Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...) stanowiącego załącznik do Uchwały nr (…) Rady Gminy (...) z dnia 25 listopada 2021 r. opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Województwa (…).

Z tytułu uzyskiwanych przychodów Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...), korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 oraz art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2021 r. poz.685 ze zm., dalej – „u.p.t.u.”). W myśl § 3 niniejszego statutu, organizatorem Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...) jest Gmina (...). Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...) zarządza nieruchomościami, ruchomościami i obiektami przekazanymi przez Organizatora do prowadzenia działalności statutowej na podstawie umów użyczenia, dzierżawy i innych ponosząc przy tym bieżące koszty utrzymania. Zgodnie z § 4 statutu GOKiS w (...), podstawowym celem działalności Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...) jest:

1)prowadzenie działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne i sportowe mieszkańców gminy,

2)uczestniczenie w upowszechnianiu i promocji wiedzy, kultury i sztuki lokalnej, sportu i rekreacji,

3)promowanie Gminy (...).

Stosownie do treści § 12 statutu GOKiS, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...) finansuje swoją działalność z przychodów z:

1)dotacji podmiotowych i celowych z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,

2)wpływów z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży majątku ruchomego, z najmu i dzierżawy składników majątkowych,

3)środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych;

4)innych źródeł, w tym funduszy unijnych.

W zakresie nie powodującym ograniczenia działalności statutowej, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...) może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:

1)wynajmowania pomieszczeń i obiektów na cele kulturalne, handlowe i usługowe oraz na doraźne potrzeby organizacji społecznych;

2)prowadzenia małej gastronomii i drobnego handlu;

3)udostępniania powierzchni reklamowych na obiektach sportowych i rekreacyjnych oraz podczas organizowania wydarzeń;

4)prowadzenie szkoleń, warsztatów, zajęć edukacyjnych i rekreacyjnych;

5)organizowania imprez kulturalnych i sportowych;

6)organizowania na zlecenie innych podmiotów imprez rozrywkowych, kulturalnych i sportowych.

Jako przedstawiciela Grupy VAT jednostki planują wyznaczyć Gminny (...) Sp. z o.o. z/s w (...), który jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a właściwym dla Niego Urzędem Skarbowym dla celu rozliczenia podatku od towarów i usług jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w (…).

Pomiędzy jednostkami budżetowymi Gminy (...), instytucją kultury i spółką komunalną dochodzi do wymiany usług, gdyż w ramach Gminy (...) spółka komunalna obsługuje jednostki gminy w zakresie między innymi gospodarki wodno-ściekowej. Zarówno spółka komunalna jak również instytucja kultury współorganizują z Gminą (...) imprezy kulturalne w ramach realizacji zadań własnych gminy zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Aktualnie sprzedaż na rzecz osób fizycznych jest ewidencjonowana wyłącznie w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu w (...).

W projektowanej umowie o utworzeniu grupy zawarto następujące dane:

Umowa o utworzeniu grupy VAT zawarta w (...) w dniu ........ 2022 roku pomiędzy:

1)Gminą (...), reprezentowaną przez Wójta Gminy (...), zwana dalej także „Gminą” lub „Gminą (...)”, a

2)Gminnym Zakładem (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...), o kapitale zakładowym 1.327.000,00 złotych (słownie: jeden milion trzysta dwadzieścia siedem tysięcy zł), reprezentowaną przez Prezesa Zarządu – Pana ........, zwaną dalej także GZGK (...) sp. z o.o., a

3)Gminnym Ośrodkiem Kultury i Sportu w (...), z siedzibą w (...), reprezentowanym przez Dyrektora – Panią ........ zwanym dalej także „GOKiS”, zwane dalej łącznie „Stronami” i zgodnie postanawiają zawrzeć umowę następującej treści:

§ 1.

1. Gmina (...) oświadcza, że w zakresie w jakim wykonuje czynności inne niż związane z zadaniami publicznymi pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Gmina (...) oświadcza, że jest podatnikiem VAT czynnym w podatku od towarów i usług wpisanym do wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Na dowód powyższego Gmina przedkłada do niniejszej Umowy wydruk ze strony internetowej prowadzonej przez Ministerstwo Finansów potwierdzający ten fakt (dalej jako „Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT dla Gminy (...)”) - Załącznik nr 1 do niniejszej Umowy.

2. Pan ........, działający w imieniu Gminnego (...) sp. z o.o. oświadcza, że jest Prezesem jednoosobowego GZGK (...) sp. z o.o., a tym samym jest osobą uprawnioną do samodzielnego reprezentowania spółki przy zawarciu niniejszej Umowy. Na dowód powyższego Pan …….. przedkłada do niniejszej Umowy informację odpowiadającą odpisowi pełnemu z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego dla spółki Gminny (...) Sp. z o.o. (Załącznik nr 2). Jednocześnie Pan …….. oświadcza, że dane wynikające z przedłożonej informacji są aktualne, tj. umowa spółki nie została zmieniona (w tym zwłaszcza w zakresie zasad reprezentacji spółki), jak również uwidoczniony w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego skład osobowy Zarządu GZGK (...) jest prawidłowy.

3. Gminny (...) Sp. z o.o. oświadcza, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i oświadcza, że jest podatnikiem VAT czynnym w podatku od towarów i usług wpisanym do wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT. Na dowód powyższego GZGK (...) Sp. z o.o. przedkłada do niniejszej Umowy wydruk ze strony internetowej prowadzonej przez Ministerstwo Finansów potwierdzający ten fakt (dalej jako „Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT dla spółki GZGK (...) sp. z o.o.”) - Załącznik nr 3 do niniejszej Umowy.

4. Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...) oświadcza, że w zakresie w jakim wykonuje czynności inne niż związane z zadaniami publicznymi pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Z tytułu uzyskiwanych przychodów Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...), korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 oraz 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej - u.p.t.u.).

5. GOKiS oświadcza, że jest samorządową instytucją kultury w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194), której organizatorem jest Gmina (...).

6. Strony oświadczają, że żadna z nich nie jest członkiem grupy VAT w rozumieniu art. 15a ustawy o podatku od towarów i usług.

§ 2.

1. Strony oświadczają, że są ze sobą powiązani finansowo, albowiem:

1)Gmina (...) posiada bezpośrednio 100% udziałów w kapitale zakładowym Gminnym (...) sp. z o.o. oraz 100% prawa do udziału w zysku,

2)Gmina (...) jest organizatorem Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...), a Wójt Gminy (...) sprawuje nad nią bezpośredni nadzór.

2. Nadto Strony oświadczają, że są ze sobą powiązani ekonomicznie, albowiem Gmina (...), GZGK (...) sp. z o.o. oraz GOKiS w (...) organizują swoje działania co najmniej częściowo w porozumieniu dążąc do zapewnienia jak najlepszej realizacji zadań własnych Gminy (...), w tym oferty turystyczno-kulturalno-oświatowej przy zachowaniu ładu przestrzennego i zasad bezpieczeństwa higieniczno-sanitarnego, adresowanej do mieszkańców oraz turystów przebywających na terenie Gminy.

3. Ponadto Strony oświadczają, że są ze sobą powiązani organizacyjnie, albowiem:

1)Gmina (...), GZGK (...) sp. z o.o. oraz GOKiS w (...) organizują swoje działania co najmniej częściowo w porozumieniu dążąc do pełnej realizacji zadań własnych gminy nałożonych na gminę mocą ustawy o samorządzie gminnym, w tym art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 9 i 10 ustawy o samorządzie gminnym, adresowanej do mieszkańców oraz turystów przebywających na terenie Gminy (...).

2)Gmina (...), GZGK (...) sp. z o.o. oraz GOKiS w (...) w ujęciu prawnym lub faktycznym oraz w sposób pośredni lub bezpośredni znajdują się pod wspólnym kierownictwem - tzn. zarówno organizatorem GOKiS w (...) jak i jedynym wspólnikiem GZGK (...) Sp. z o.o. jest Gmina (...), w ramach której władzę wykonawczą pełni Wójt Gminy (...), a zatem sprawuje on pośrednio oraz w ujęciu faktycznym kontrolę nad tymi podmiotami. Jednocześnie Wójt Gminy (...) jest jedynym podmiotem uprawnionym do reprezentowania Gminy (...).

§ 3.

1. W związku z powyższym Strony oświadczają, że tworzą grupę VAT w rozumieniu art. 15a ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2023 r., na okres 3 lat licząc od dnia nabycia przez grupę VAT statusu podatnika.

2. Celem uproszczenia rozliczenia podatku przez Strony, Strony zgodnie przyjmują, że status podatnika VAT, grupa VAT nabędzie z dniem 1. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym właściwy organ podatkowy (Naczelnik Urzędu Skarbowego w (…)) dokona rejestracji, o której mowa w art. 96 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

3. Grupa VAT będzie działa pod nazwą: Gmina-GZGK-GOKiS (...) Grupa VAT.

4. Grupa VAT może posługiwać się nazwą Gmina-GZGK-GOKiS (...) GV.

5. Strony wskazują, że w grupę VAT tworzą:

1)Gmina (...),

2)Gminny (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...), o kapitale zakładowym 1.327.000,00 złotych (słownie: jeden milion trzysta dwadzieścia siedem tysięcy złotych),

3)Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...).

6. Strony ustalają (wyznaczają), że przedstawicielem grupy VAT uprawnionym do reprezentacji grupy VAT w zakresie praw i obowiązków tej grupy VAT będzie Gminny w (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

§ 4.

Umowę sporządzono w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron oraz jeden celem złożenia wraz ze zgłoszeniem rejestracyjnym właściwemu organowi podatkowemu - naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu z uwagi na siedzibę przedstawiciela grupy VAT (Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w (…)).

Załączniki: 1) wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT dla Gminy (...), 2) odpis pełny z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzony dla spółki Gminnego w (...) sp. z o.o., 3) wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT dla spółki GZGK (...) Sp. z o.o.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1.

Członkowie Grupy VAT pozostają ze sobą powiązani ekonomicznie albowiem Gmina (...) jest organizatorem dla Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...), który zgodnie z art. 12 ustawy o instytucjach kultury zapewnia tej jednostce środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektów, w których działalność jest prowadzona oraz jedynym wspólnikiem drugiego z członków planowanej Grupy VAT, tj. Gminnego (...) Sp. z o.o., a tym samym podmiotem zarówno dotującym samorządową instytucję kultury (Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...)) oraz zaangażowanym ekonomicznie poprzez wniesiony wkład na kapitał zakładowy spółki Gminnego (...) Sp. z o.o. (drugiego z członków planowanej Grupy VAT).

Gminny (...) Sp. z o.o. zajmuje się m.in.:

1)Dostawą wody na rzecz mieszkańców gminy, a także jednostek należących do Gminy (...), w tym Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...),

2)Odbiorem ścieków od mieszkańców gminy, a także jednostek należących do Gminy (...), w tym Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...),

3)Utrzymaniem zieleni na terenie należącym do Gminy (...) (osoby prawnej) na zlecenie Gminy (...) lub Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...),

4)Utrzymaniem czystości na terenie jednostek należących do Gminy (...) (osoby prawnej),

5)Naprawą budynków i budowli na zlecenie Gminy (...) bądź Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...),

6)Naprawą dróg, chodników na zlecenie Gminy (...) (osoby prawnej),

7)Konserwacją urządzeń na placach zabaw, orlikach, boiskach lub campingu na zlecenie Gminy (...) lub Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...).

Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...):

1)administruje świetlicami wiejskimi wynajmując je na imprezy okolicznościowe takie jak wesela, chrzciny, komunie, Andrzejki, imprezy Sylwestrowe, pogrzeby itp.,

2)organizuje na zlecenie Gminy (...) przy współudziale Gminnego (...) Sp. z o.o. imprezy gminne, w tym cykliczne takie jak m.in. „(…)”, Gminny Dzień Dziecka, Andrzejkowy Bal Seniora, Rozgrywki Sportowe itp. W takich sytuacjach instytucja kultury zajmuje się sferą kulturalną taką jak organizacja rekonstruktorów, oprawą muzyczną, strojami, opłatą ZAiKS, obsługą umów zlecenia itp., natomiast Spółka komunalna zajmuje się sferą techniczną taką jak, uprzątnięciem terenu, dostawą wody, odbiorem ścieków, ułożeniem stołów i sprzętu itp., a po zakończeniu imprez doprowadzenie terenu do stanu sprzed imprezy,

3)administruje placami zabaw, których naprawy i konserwacje dokonuje Spółka komunalna,

4)administruje i wynajmuje boiska sportowe, których konserwacja zlecana jest również Spółce komunalnej.

W kontekście prowadzonych działalności każdego z członków planowanej Grupy VAT wskazać należy, że aktualnie nie jest planowana zmiana zakresu aktualnego profilu działalności, niemniej jednak w przypadku nałożenia na gminę dodatkowych zadań odrębnymi przepisami, bądź uchwałami Rady Gminy, Wnioskodawca nie wyklucza rozszerzenia działalności, bądź jej skorygowania adekwatnie do potrzeb w zakresie realizacji zadań gminy.

Gmina (...) jest organizatorem oraz jedynym wspólnikiem drugiego z członków planowanej Grupy VAT, który pozostaje zaangażowany w organizację (współorganizację) wydarzeń realizowanych przez pozostałych członków planowanej Grupy VAT, w tym także zlecających pozostałym członkom planowanej Grupy VAT realizację tychże wydarzeń, czy zadań.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku stan faktyczny, uzupełniony niniejszym wyjaśnieniem uznać należy, że opisane działania tworzące planowaną Grupę VAT uzupełniają się zarówno w ujęciu przedmiotowym poprzez wykorzystanie zasobów materialnych i niematerialnych, którymi dysponuje każdy z tych podmiotów, a także wykorzystanie zasobów finansowych, w tym zwłaszcza środków finansowych pochodzących z Gminy (...).

W zakresie powiazań finansowych Gmina wyjaśnia, że w stosunku do Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...) Gmina (...) jest jej organizatorem. W samorządowej instytucji kultury nie ma organów kontrolnych, stanowiących ani zarządzających w rozumieniu jakie pojęciom tym przypisuje się zwłaszcza w kontekście prawa spółek. Wyróżnia się jedynie kierownika takiej jednostki - dyrektora gminnej instytucji kultury GOKiS, którego, co do zasady, każdorazowo powołuje organizator (Gmina (...)) - art. 15 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Odwołanie dyrektora instytucji kultury następuje w tym samym trybie, w jakim jest on powoływany, a zatem również przez organizatora. W tym też kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, organizatora instytucji kultury należy traktować jako podmiot kontrolujący instytucję kultury. Przenosząc powyższe na grunt przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Gmina (...) pełni funkcje kontrolne wobec Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...). Świadczy o tym również fakt, że zarówno decyzja o utworzeniu, jak i likwidacji tego rodzaju jednostki organizacyjnej pozostaje w gestii jej organizatora. Reasumując całość odpowiedzi na przedstawione pytanie, Gmina (...) pełni funkcje kontrolne i zarządcze w kontekście bytu Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...), zgodnie z przepisami ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W ocenie Wnioskodawcy tego rodzaju powiązania spełniają przesłanki wskazane w art. 15a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

W zakresie dotyczącym kas rejestrujących, Gmina wskazała, że planowana grupa VAT, poprzez jednego ze swoich członków, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu - będzie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a zatem zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie obowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

Sprzedaż ta dotyczyć będzie sprzedaży biletów wstępu na Camping w (...) w celach noclegowych (namiot, domek campingowy lub Kamper), parking i za udział w płatnych imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych przez GOKiS, tak więc w ocenie Wnioskodawcy planowana Grupa VAT nie będzie dokonywała świadczenia usług wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. Wnioskodawca zakłada, że wartość sprzedaży przekroczy 20.000 zł.

Pytania (numeracja zgodna z przedstawioną we wniosku)

1)Czy w świetle zaprezentowanego stanu faktycznego, Gmina (...), GZGK (...) Sp. z o.o. i GOKiS w (...) będą uprawnione do utworzenia z dniem 1 stycznia 2023 r. Grupy podatkowej VAT, o której mowa w art. 15a ustawy o VAT?

4)Czy w związku z utworzeniem Grupy VAT ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych będzie odbywało się w taki sposób, że na paragonach będą widniały dane Grupy VAT, czy też podmiotu - członka Grupy VAT, który faktycznie dokonał takiej sprzedaży i u którego kasa fiskalna była dotychczas zarejestrowana (innymi słowy, czy w przypadku utworzenia Grupy VAT dotychczasowe kasy fiskalne będą musiały zostać zlikwidowane u dotychczasowego podatnika (będącego po rejestracji Grupy VAT jej członkiem) i ponownie sfiskalizowane u nowego podatnika - Grupy VAT)? (pytanie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, Gmina (...), Gminny (...) Sp. z o.o. i Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...) będą mogły utworzyć z dniem 1 stycznia 2023 r. Grupę podatkową VAT, o której mowa w art. 15a ustawy o VAT, albowiem spełniają wszystkie kryteria określone w art. 15a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym:

1.Podatnikiem, o którym mowa w art. 15 podatnicy podatku od towarów i usług, zakres działalności gospodarczej, może być również grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, które zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT.

2.Grupę VAT mogą utworzyć podatnicy:

1)posiadający siedzibę na terytorium kraju lub

2)nieposiadający siedziby na terytorium kraju, w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą na terytorium kraju za pośrednictwem oddziału położonego na terytorium kraju.

3.Podatników uważa się za powiązanych finansowo, jeżeli jeden z podatników będących członkiem grupy VAT posiada bezpośrednio ponad 50% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do udziału w zysku, każdego z pozostałych podatników będących członkami tej grupy.

4.Podatników uważa się za powiązanych ekonomicznie, jeżeli:

1)przedmiot głównej działalności członków grupy VAT ma taki sam charakter lub

2)rodzaje działalności prowadzonej przez członków grupy VAT uzupełniają się i są współzależne, lub

3)członek grupy VAT prowadzi działalność, z której w całości lub w dużej mierze korzystają inni członkowie grupy VAT.

5.Podatników uważa się za powiązanych organizacyjnie, jeżeli:

1)prawnie lub faktycznie, bezpośrednio lub pośrednio, znajdują się pod wspólnym kierownictwem, lub

2)organizują swoje działania całkowicie lub częściowo w porozumieniu.

6.Warunek istnienia powiązań finansowych, ekonomicznych i organizacyjnych pomiędzy członkami grupy VAT musi być spełniony nieprzerwanie przez okres, w jakim ta grupa posiada status podatnika.

7.Podmiot może być członkiem tylko jednej grupy VAT.

8.Grupa VAT nie może być członkiem innej grupy VAT.

9.Grupa VAT nie może być rozszerzona o innych członków ani pomniejszona o któregokolwiek z członków wchodzących w jej skład.

10.Umowa o utworzeniu grupy VAT jest sporządzana na piśmie i zawiera co najmniej:

1)nazwę grupy VAT z dodatkowym oznaczeniem „grupa VAT” lub „GV”;

2)dane identyfikacyjne podatników tworzących grupę VAT, w tym dane dotyczące oddziału w przypadku podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju, oraz wysokość kapitału zakładowego każdego z tych podatników;

3)wskazanie przedstawiciela grupy VAT, wyznaczonego spośród jej członków;

4)dane identyfikacyjne udziałowców (akcjonariuszy) i wysokość ich udziału w kapitale zakładowym podatników tworzących grupę VAT, posiadających ponad 50% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym tych podatników;

5)wskazanie okresu, na jaki grupa VAT została utworzona, nie krótszego niż 3 lata.

11.Przedstawiciel grupy VAT reprezentuje grupę VAT w zakresie praw i obowiązków tej grupy VAT.

12.Grupa VAT nabywa status podatnika z dniem wskazanym w umowie o utworzeniu grupy VAT, nie wcześniej jednak niż z dniem dokonania rejestracji, o której mowa w art. 96 zgłoszenie rejestracyjne ust. 4.

12a. Grupa VAT wstępuje w prawa i obowiązki członków grupy VAT w zakresie podatku na okres, w jakim grupa ta posiada status podatnika.

13.W celu przedłużenia okresu funkcjonowania grupy VAT przedstawiciel grupy VAT składa do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania istniejącej grupy VAT nową umowę zawartą pomiędzy członkami istniejącej grupy VAT, w terminie 30 dni przed wygaśnięciem dotychczasowej umowy. Do nowej umowy przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio.

14.Przedstawiciel grupy VAT jest obowiązany zgłosić naczelnikowi urzędu skarbowego zmiany w stanie faktycznym lub prawnym skutkujące naruszeniem warunków uznania grupy VAT za podatnika, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zmian.

15.Grupa VAT traci status podatnika:

1)z dniem poprzedzającym dzień wystąpienia zmian w stanie faktycznym lub w stanie prawnym skutkujących naruszeniem warunków uznania grupy VAT za podatnika;

2)z upływem terminu, na jaki została utworzona.

W myśl art. 8c cyt. Ustawy o VAT, dostawa towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT nie podlegają opodatkowaniu, natomiast dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotu spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.

Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane na rzecz członka grupy VAT przez podmiot spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane na rzecz tej grupy VAT. Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez oddział będący członkiem grupy VAT na rzecz:

1)podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju, który utworzył ten oddział,

2)innego oddziału podatnika, o którym mowa w pkt 1, położonego poza terytorium kraju

- uważa się za dokonane przez grupę VAT na rzecz podmiotu, który do niej nie należy.

Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane na rzecz oddziału będącego członkiem grupy VAT przez:

1)podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju, który utworzył ten oddział,

2)inny oddział podatnika, o którym mowa w pkt 1, położony poza terytorium kraju

- uważa się za dokonane na rzecz grupy VAT przez podmiot spoza tej grupy.

Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane na rzecz oddziału będącego członkiem grupy VAT utworzonej w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska, przez podatnika posiadającego siedzibę na terytorium kraju, który utworzył ten oddział, uważa się za dokonane na rzecz tej grupy VAT. Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez oddział będący członkiem grupy VAT utworzonej w państwie członkowskim innym niż Rzeczpospolita Polska, na rzecz podatnika posiadającego siedzibę na terytorium kraju, który utworzył ten oddział, uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.

Zgodnie z art. 8d:

1.Grupa VAT w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy uwzględnia kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy wynikającą z ostatniej deklaracji podatkowej złożonej przez jej członków jako podatników.

2.Grupa VAT jest obowiązana złożyć deklarację podatkową za okres rozliczeniowy, w którym utraciła status podatnika.

3.Kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikająca z deklaracji, o której mowa w ust. 2, podlega zwrotowi na rzecz przedstawiciela grupy VAT lub odliczeniu w rozliczeniu za następny okres rozliczeniowy przedstawiciela grupy VAT. Przepisy art. 87 stosuje się odpowiednio.

4.Po utracie przez grupę VAT statusu podatnika przedstawiciel grupy VAT może dokonywać korekt rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe, w których grupa VAT była podatnikiem.

Stosownie do art. 8e ustawy o VAT, w okresie posiadania statusu podatnika przez grupę VAT oraz po utracie przez tę grupę VAT tego statusu członkowie grupy VAT odpowiadają solidarnie za jej zobowiązania z tytułu podatku.

Zgodnie z art. 109 ust. 11g:

Członkowie grupy VAT są obowiązani prowadzić, w postaci elektronicznej, ewidencję czynności, o których mowa w art. 8c ust. 1.

11h. Ewidencja, o której mowa w ust. 11g, zawiera:

1)nazwę i NIP nabywcy;

2)datę dokonania i zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi;

3)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

4)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

5)kwotę należności ogółem.

W myśl art. 109 ust. 11i:

Na żądanie organu podatkowego członkowie grupy VAT przekazują ewidencję, o której mowa w ust. 11g, w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania.

Jak wskazano w części opisowej stanu faktycznego, wszyscy członkowie planowanej grupy podatkowej VAT są powiązani poprzez Gminę (...), która dla Spółki Komunalnej jest jedynym udziałowcem, natomiast dla instytucji kultury jest organizatorem. Wszystkie wskazane wyżej podmioty realizują zadania gminy określone w art. 6 i 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, dochodzi również do wymiany usług pomiędzy Gminą, a spółką komunalną i instytucją kultury. W przypadku realizacji zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym dochodzi jak również może dojść do wymiany usług między gminną instytucją kultury, a Spółką Komunalną, jak również między spółką komunalną, czy instytucją kultury, a jednostkami budżetowymi Gminy (...).

Ad. 4 (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W związku z brzmieniem art. 15a ustawy o podatku od towarów i usług planowana Grupa VAT stanie się nowym podatnikiem podatku od towarów i usług. W rezultacie podmiotowość na gruncie podatku od towarów i usług utracą wszystkie podmioty dotychczas funkcjonujące jako podatnicy podatku od towarów i usług tworzący tę grupę VAT. Skutkować będzie to tym, że podatnikiem, który dokonywał będzie sprzedaży usług lub towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie Grupa VAT (jako nowy podatnik). Również w przypadku nabywania usługi lub towaru to Grupa VAT będzie nabywcą usługi lub towaru.

W efekcie, wobec brzmienia art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikiem obowiązanym do rejestrowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie Grupa VAT, nie zaś poszczególni członkowie grupy VAT. Konsekwencją takiego stanowiska staje się to, że na dokumencie fiskalnym w postaci paragonu, który ewidencjonował będzie sprzedaż, o której mowa powyżej, będą musiały widnieć dane podatnika, który dokonał sprzedaży, a zatem Grupy VAT jako całości, nie zaś jak dotychczas dane poszczególnych podmiotów -członków Grupy VAT.

W związku z powyższym utworzenie Grupy VAT będzie kreowało ten skutek, że w wyniku rejestracji Grupy VAT i tym samym utworzeniem nowego rodzaju podatnika na gruncie podatku od towarów i usług, koniecznym będzie dokonanie zmian w ewidencjonowaniu sprzedaży, tj. w miejsce danych dotychczasowych podatników - członków planowanej Grupy VAT jako dane sprzedawcy będą musiały być wskazane dane Grupy VAT. Wskazuje na to także m.in. brzmienie art. 96 ust. 7ba ustawy o podatku od towarów i usług, który w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. stanowi, że z chwilą rejestracji grupy VAT naczelnik urzędu skarbowego z urzędu wykreśla z rejestru jako podatnika VAT członka grupy VAT. Stąd też na gruncie podatku od towarów i usług tego rodzaju sprzedaż nie będzie mogła zostać dokonana przez podmiot, który nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jednakże z uwagi na obowiązki ciążące na poszczególnych członkach Grupy VAT w zakresie ewidencjonowania dokonywanych transakcji, w tym zwłaszcza w związku z brakiem zmian prawnych odnoszących się do podmiotów samodzielnie sporządzających bilans, lub też podlegających opodatkowaniu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, co skutkuje tym, iż każdy z członków Grupy VAT pozostaje odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (o ile nie zostanie utworzona podatkowa grupa kapitałowa), nie tylko wskazanym, ale wręcz koniecznym jest, aby na dokumencie fiskalnym jakim jest paragon wystawiony przez członka Grupy VAT, poza danymi podatnika, tj. Grupy VAT, ujęte zostały dane podmiotu, który faktycznie dokona transakcji (sprzedaży), co pozwoli w sposób bezsprzeczny przyporządkować transakcję do poszczególnych członków Grupy VAT, tym samym potwierdzając rzetelność prowadzonych przez poszczególne podmioty ksiąg rachunkowych.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdzone zostało w literaturze przedmiotu, gdzie wskazano, że „Innymi słowy, w przypadku kilku podatników powiązanych ze sobą kapitałowo, biznesowo i osobowo, będzie istniała możliwość ich połączenia na gruncie VAT w ten sposób, że z perspektywy podatku VAT utracą oni swoją dotychczasową odrębność jako niezależni względem siebie podatnicy VAT, a staną się jednym nowym podatnikiem VAT. W efekcie, podmioty należące do grupy VAT przestaną rozliczać się odrębnie dla celów podatku VAT każdy niezależnie (tj. dotychczas każdy z podmiotów składał odrębnie pliki JPK VAT oraz regulował swoje zobowiązanie podatkowe), a rozpoczną wspólne raportowanie i rozliczanie podatku VAT jako jeden nowy podatnik VAT - grupa VAT składająca się z tworzących ją podmiotów. Jednocześnie, wszelkie dostawy towarów i świadczenie usług pomiędzy członkami grupy VAT będą neutralne dla celów VAT, a nie tak jak dotychczas transakcje te podlegały normalnemu dokumentowaniu i rozliczaniu dla celów VAT, dodatkowo z uwzględnieniem przepisów o transakcjach z podmiotami powiązanymi. Natomiast dostawy towarów i świadczenie usług przez podmiot z grupy VAT w stosunku do podmiotu spoza grupy VAT będą dokonanymi przez grupę VAT. Z kolei, dostawy towarów i świadczenie usług na rzecz podmiotu z grupy VAT przez podmiot spoza grupy VAT będą dokonanymi na rzecz grupy VAT” (A. Mariański (red.), Komentarz do zmian w ustawach podatkowych. Polski Ład 2022, Warszawa 2022, art. 15a ustawy o podatku od towarów i usług).

Powołane we wskazanym fragmencie wnioski dotyczące podmiotu, na rzecz którego następuje dostawa towarów lub świadczenie usługi oraz który tego rodzaju czynności świadczy wynika również wprost z brzmienia art. 8c ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu tegoż przepisu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2023 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.

Muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie, w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W myśl art. 8c ustawy:

1. Dostawa towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy VAT nie podlegają opodatkowaniu.

2. Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane przez członka grupy VAT na rzecz podmiotu spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane przez tę grupę VAT.

3. Dostawę towarów i świadczenie usług dokonane na rzecz członka grupy VAT przez podmiot spoza tej grupy VAT uważa się za dokonane na rzecz tej grupy VAT. (…)

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:

1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane są przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”, zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji. (…).

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy także podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek przez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te - co do zasady - w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wskazano, że:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a) działalności w zakresie telekomunikacji;

4) lokalnego transportu zbiorowego;

5) ochrony zdrowia;

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8) edukacji publicznej;

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11) targowisk i hal targowych;

12) zieleni gminnej i zadrzewień;

13) cmentarzy gminnych;

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18) promocji gminy;

19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2020 r. poz. 1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243, 1535 i 2490);

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Zgodnie z art. 15a ust. 1 ustawy – obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Podatnikiem, o którym mowa w art. 15, może być również grupa podmiotów powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, które zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT.

Stosownie do art. 15a ust. 2 ustawy - obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Grupę VAT mogą utworzyć podatnicy:

1) posiadający siedzibę na terytorium kraju lub

2) nieposiadający siedziby na terytorium kraju, w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą na terytorium kraju za pośrednictwem oddziału położonego na terytorium kraju.

Proponowana zmiana przewiduje możliwość uzyskania statusu podatnika podatku od towarów i usług przez grupę podmiotów ściśle powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie. Regulacja ta implementuje do krajowego porządku prawnego art. 11 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym:

Po konsultacji z komitetem doradczym ds. podatku od wartości dodanej (zwanym dalej „Komitetem ds. VAT”), każde państwo członkowskie może uznać za jednego podatnika osoby mające siedzibę na terytorium tego samego państwa członkowskiego, które będąc niezależnymi pod względem prawnym, są ściśle powiązane pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym.

Głównym skutkiem wprowadzenia systemu grupowego rozliczania VAT, przewidzianego w Dyrektywie 2006/112/WE jest umożliwienie traktowania podmiotów, które są ściśle powiązane pod względem finansowym, ekonomicznym i organizacyjnym, nie jako odrębnych podatników VAT, lecz jako jednego podatnika. Innymi słowy, pewna liczba ściśle powiązanych ze sobą podatników ulega połączeniu w jednego nowego podatnika do celów VAT.

Jak wynika z art. 15a ust. 1 ustawy o VAT w celu założenia przez dwa lub więcej podmiotów grupy VAT, konieczne jest, aby podmioty te były powiązane finansowo, ekonomicznie, organizacyjnie oraz aby zawarły umowę o utworzeniu grupy VAT.

Warunki utworzenia grupy VAT zostały szczegółowo wymienione w art. 15a ust. 3-5 ustawy o VAT. W przepisach tych wskazano jak należy interpretować wymagane powiązania finansowe, ekonomiczne i organizacyjne.

Zgodnie z art. 15a ust. 3 i ust. 4 ustawy – obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

3.Podatników uważa się za powiązanych finansowo, jeżeli jeden z podatników będących członkiem grupy VAT posiada bezpośrednio ponad 50% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do udziału w zysku, każdego z pozostałych podatników będących członkami tej grupy.

4.Podatników uważa się za powiązanych ekonomicznie, jeżeli:

1)przedmiot głównej działalności członków grupy VAT ma taki sam charakter lub

2)rodzaje działalności prowadzonej przez członków grupy VAT uzupełniają się i są współzależne, lub

3)członek grupy VAT prowadzi działalność, z której w całości lub w dużej mierze korzystają inni członkowie grupy VAT.

Przez powiązania o charakterze ekonomicznym należy rozumieć nie tylko taki sam charakter głównej działalności członków grupy, ale także uzupełnianie się i współzależność prowadzonej działalności, czy też prowadzenie działalności w całości lub w dużej mierze wykorzystywanej przez członków grupy.

Powiązanie ekonomiczne należy uznać za istniejące, jeśli działalność członków grupy VAT jest tego samego rodzaju, nawet jeżeli ich działania są prowadzone w różnych sektorach gospodarki.

Komplementarna lub wzajemna działalność członków, może natomiast obejmować przypadki, gdy towary lub usługi wytwarzane przez członka grupy VAT są niezbędne do działania dla innych członków oraz przypadki, w których towary lub usługi są konsumowane wspólnie.

Natomiast działalność członków grupy VAT, którzy całkowicie lub częściowo działają na korzyść innych członków, może obejmować przypadki, w których podmiot bezpośrednio dostarcza towary lub usługi innemu członkowi, nawet jeśli działalność tego ostatniego nie jest koniecznie zależna od tych dostaw lub usług.

Na podstawie art. 15a ust. 5 ustawy – obowiązującego od 1 stycznia 2023 r.:

Podatników uważa się za powiązanych organizacyjnie, jeżeli:

1)prawnie lub faktycznie, bezpośrednio lub pośrednio, znajdują się pod wspólnym kierownictwem, lub

2)organizują swoje działania całkowicie lub częściowo w porozumieniu.

Całkowicie lub częściowo dzielone struktury zarządzania skutkują podejmowaniem decyzji w grupie VAT przez jeden podmiot, który zapewnia strategiczne przywództwo dla całej grupy VAT będącej już w rozumieniu VAT pojedynczym podatnikiem. Obecność takiego podmiotu zarządzającego działającego poprzecznie w całej grupie VAT można ustalić na podstawie jego miejsca w hierarchii (np. dzielone kierownictwo najwyższego szczebla) lub rodzaju działań o których ma prawo decydować (np. wspólnego zarządzania sprawami prawnymi lub zagadnieniami finansowymi). Podmiot taki powinien być w stanie narzucić swoją wolę innym członkom grupy VAT podlegającym jakiejś formie nadzoru i rozliczalności.

Zgodnie z art. 15a ust. 6 ustawy – obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Warunek istnienia powiązań finansowych, ekonomicznych i organizacyjnych pomiędzy członkami grupy VAT musi być spełniony nieprzerwanie przez okres, w jakim ta grupa posiada status podatnika.

Podczas całego okresu istnienia grupy VAT zachodzić muszą wszystkie trzy typy powiązań. Należy mieć na względzie, że grupa VAT jest specjalnym rodzajem podatnika, który powstaje w oparciu o wyjątkowe podstawy obwarowane ściśle określonymi warunkami, co można osiągnąć przez łączne spełnienie powyższych wymogów.

Zgodnie z art. 15a ust. 10 ustawy – obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Umowa o utworzeniu grupy VAT jest sporządzana na piśmie i zawiera co najmniej:

1)nazwę grupy VAT z dodatkowym oznaczeniem „grupa VAT” lub „GV”;

2)dane identyfikacyjne podatników tworzących grupę VAT, w tym dane dotyczące oddziału w przypadku podatnika nieposiadającego siedziby na terytorium kraju, oraz wysokość kapitału zakładowego każdego z tych podatników;

3)wskazanie przedstawiciela grupy VAT, wyznaczonego spośród jej członków;

4)dane identyfikacyjne udziałowców (akcjonariuszy) i wysokość ich udziału w kapitale zakładowym podatników tworzących grupę VAT, posiadających ponad 50% udziałów (akcji) w kapitale zakładowym tych podatników;

5)wskazanie okresu, na jaki grupa VAT została utworzona, nie krótszego niż 3 lata.

W analizowanej sprawie należy zwrócić również uwagę na przepisy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy:

1.Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

2.Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Na mocy art. 10 ust. 1 ww. ustawy:

Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.

Zasady tworzenia instytucji kultury reguluje art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę, a także określa czy dana instytucja kultury jest instytucją artystyczną w rozumieniu ust. 2.

Zgodnie z art. 13 ww. ustawy:

1. Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

2. Statut zawiera:

1) nazwę, teren działania i siedzibę instytucji kultury;

2) zakres działalności;

3) organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania;

4) określenie źródeł finansowania

5) zasady dokonywania zmian statutowych;

6) postanowienia dotyczące prowadzenia działalności innej niż kulturalna, jeżeli instytucja zamierza działalność taką prowadzić.

3. Organizację wewnętrzną instytucji kultury określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora tej instytucji, po zasięgnięciu opinii organizatora oraz opinii działających w niej organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 i ust. 5 ww. ustawy:

1. Dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, z zastrzeżeniem ust. 3, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję. Odwołanie dyrektora następuje w tym samym trybie. Zasięganie opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych nie jest konieczne w przypadku wyłonienia kandydata na dyrektora w drodze konkursu, o którym mowa w art. 16.

5. Organizator przed powołaniem dyrektora zawiera z nim odrębną umowę w formie pisemnej, w której strony określają warunki organizacyjno-finansowe działalności instytucji kultury oraz program jej działania. Umowa wchodzi w życie z dniem powołania dyrektora. Odmowa zawarcia umowy przez kandydata na stanowisko dyrektora powoduje jego niepowołanie na to stanowisko.

W myśl art. 12 ww. ustawy:

Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Zgodnie z art. 28 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy:

Organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów.

Jak stanowi art. 29 ust. 5 ww. ustawy:

Roczne sprawozdanie finansowe instytucji kultury zatwierdza organizator. W przypadku samorządowej instytucji kultury roczne sprawozdanie finansowe zatwierdza organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.

Ponadto, jak wynika z art. 18 ust. 1 ww. ustawy:

Organizator może dokonać połączenia instytucji kultury, w tym instytucji kultury prowadzących działalność w różnych formach, lub podziału instytucji kultury.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Gmina realizuje zadania określone ustawą o samorządzie gminnym za pośrednictwem gminnych jednostek organizacyjnych, tj. jednostek budżetowych, instytucji kultury i spółki komunalnej. Po wyroku TSUE z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C‑276/14 Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi.

W procesie centralizacyjnym, z uwagi na formę organizacyjną i prawną, nie uwzględnione zostały instytucje kultury i spółki komunalne. W przypadku Gminy są to:

1. Spółka komunalna - Gminny (...) Sp. z o.o. z/s w (...).

Spółka komunalna realizuje zadania Gminy w zakresie zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, administrowania gospodarką odpadami, zarządzania zasobem mieszkaniowym, bieżącym utrzymaniem dróg gminnym, administrowaniem cmentarzami, utrzymaniem placów zabaw, utrzymaniem przystanków gminnych. Spółka powstała w wykonaniu uchwały Rady Gminy w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pod nazwą Gminny w (...) w celu przekształcenia jego w jednoosobową Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina (...), a Spółka gminna działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej.

2. Instytucja kultury - Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...).

Organizatorem Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...) jest Gmina (...). Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...) zarządza nieruchomościami, ruchomościami i obiektami przekazanymi przez Organizatora do prowadzenia działalności statutowej na podstawie umów użyczenia, dzierżawy i innych ponosząc przy tym bieżące koszty utrzymania. Podstawowym celem działalności Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...) jest:

prowadzenie działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne i sportowe mieszkańców gminy,

uczestniczenie w upowszechnianiu i promocji wiedzy, kultury i sztuki lokalnej, sportu i rekreacji,

promowanie Gminy (...).

GOKiS finansuje swoją działalność z przychodów z:

dotacji podmiotowych i celowych z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,

wpływów z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży majątku ruchomego, z najmu i dzierżawy składników majątkowych,

środków otrzymanych od osób fizycznych i prawnych;

innych źródeł, w tym funduszy unijnych.

Ww. podmioty zamierzają utworzyć grupę VAT.

Jako przedstawiciela Grupy VAT jednostki planują wyznaczyć Gminny (...) Sp. z o.o. z/s w (...), który jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a właściwym dla Niego Urzędem Skarbowym dla celu rozliczenia podatku od towarów i usług jest Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legnicy.

Pomiędzy jednostkami budżetowymi Gminy (...), instytucją kultury i spółką komunalną dochodzi do wymiany usług, gdyż w ramach Gminy (...) spółka komunalna obsługuje jednostki gminy w zakresie między innymi gospodarki wodno-ściekowej. Zarówno spółka komunalna jak również instytucja kultury współorganizują z Gminą (...) imprezy kulturalne w ramach realizacji zadań własnych gminy zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W pierwszej kolejności mają Państwo wątpliwości, czy Gmina (...), GZGK (...) Sp. z o.o. i GOKiS w (...) będą mogły utworzyć z dniem 1 stycznia 2023 r. Grupę VAT, o której mowa w art. 15a ustawy o VAT.

Powołane wyżej przepisy stanowią, że grupę VAT mogą tworzyć podmioty powiązane finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, które zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT.

Warunkami dla podatników chcących utworzyć taką grupę jest posiadanie siedziby na terytorium kraju lub nieposiadanie siedziby na terytorium kraju w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą na terytorium kraju za pośrednictwem oddziału położonego na terytorium kraju.

Z okoliczności sprawy wynika, że podmioty, które planują utworzyć Grupę VAT – Państwo, Gminny (...) Sp. z o.o. i Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...) posiadają siedzibę na terytorium kraju, tj. w (...).

W analizowanej sprawie zachodzą powiązania finansowe pomiędzy podmiotami, które planują utworzyć Grupę VAT.

Jak Państwo wskazali we wniosku, spółka komunalna GZGK (...) Sp. z o.o. powstała w wykonaniu uchwały Rady Gminy (...) w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu przekształcenia jego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Są Państwo jedynym udziałowcem Spółki i posiadają bezpośrednio 100% udziałów w kapitale zakładowym Gminnego (...) sp. z o.o. oraz 100% prawa do udziału w zysku.

Spełnione jest zatem kryterium, o którym mowa w ww. art. 15a ust. 3 ustawy.

Są Państwo ponadto organizatorem Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...), a Wójt sprawuje nad nią bezpośredni nadzór. Wyjaśnili Państwo, że w samorządowej instytucji kultury nie ma organów kontrolnych, stanowiących ani zarządzających w rozumieniu, jakie pojęciom tym przypisuje się zwłaszcza w kontekście prawa spółek. Wyróżnia się jedynie kierownika takiej jednostki - dyrektora gminnej instytucji kultury GOKiS, którego co do zasady każdorazowo powołuje organizator - Gmina (...). Odwołanie dyrektora instytucji kultury następuje w tym samym trybie, w jakim jest on powoływany, a zatem również przez organizatora. W tym też kontekście organizatora instytucji kultury należy traktować jako podmiot kontrolujący instytucję kultury. Tym samym Gmina (...) pełni funkcje kontrolne wobec Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...). Świadczy o tym również fakt, że zarówno decyzja o utworzeniu, jak i likwidacji tego rodzaju jednostki organizacyjnej pozostaje w gestii jej organizatora - Państwa.

Wskazane w ww. art. 15a ust. 3 ustawy wymagania dotyczące ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających należy rozumieć jako posiadanie decydującego (tj. kontrolnego, większościowego) wpływu przez jeden podmiot na drugi w takich aspektach jak zarządzanie, kontrola tego podmiotu czy też stanowienie. Należy uznać, że taka sytuacja występuje w opisywanym przypadku. Specyficzna relacja, jaka wiąże instytucję kultury z jej organizatorem skutkuje decydującym wpływem gminy na wszystkie trzy wskazane wyżej elementy, co pozwala uznać, że jeden podmiot kontroluje drugi. Dyrektor instytucji kultury jako organ zarządzający jest wybierany przez organizatora, natomiast stanowienie (statut i akt o utworzeniu) oraz kontrola w głównej mierze są skupione bezpośrednio w kompetencji organizatora. Stąd wymagane przez ustawę ponad 50% praw głosu realizowane jest w przedmiotowej sytuacji przez pełnię kompetencji w sferze stanowienia, jak i kontroli instytucji kultury i dodatkowo kluczowy wpływ na zarządzanie takiego podmiotu m.in. poprzez prawo wyboru dyrektora takiej instytucji lub zarządcy.

Tym samym jak wynika z powołanych przepisów ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy, pełnią Państwo funkcje kontrolne i zarządcze również wobec GOKiS w (...) - spełniona jest przesłanka powiązań finansowych w relacji pomiędzy instytucją kultury a jej organizatorem, tj. Państwem.

W konsekwencji należy uznać, że pomiędzy członkami planowanej Grupy VAT zachodzą i będą zachodzić po jej utworzeniu powiązania finansowe w myśl art. 15a ust. 3 ustawy.

W analizowanej sprawie zachodzą również powiązania ekonomiczne.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo organizatorem dla GOKiS w (...), który zapewnia tej jednostce środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektów, w których działalność jest prowadzona oraz jedynym wspólnikiem drugiego z członków planowanej Grupy VAT, tj. GZGK (...) Sp. z o.o. Tym samym są Państwo podmiotem zarówno dotującym samorządową instytucję kultury, jak i zaangażowanym ekonomicznie poprzez wniesiony wkład na kapitał zakładowy spółki komunalnej.

Gminny (...) Sp. z o.o. zajmuje się m.in.:

Dostawą wody na rzecz mieszkańców gminy, a także jednostek należących do Gminy (...), w tym Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...),

Odbiorem ścieków od mieszkańców gminy, a także jednostek należących do Gminy (...), w tym Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...),

Utrzymaniem zieleni na terenie należącym do Gminy (...) (osoby prawnej) na zlecenie Gminy (...) lub Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...),

Utrzymaniem czystości na terenie jednostek należących do Gminy (...) (osoby prawnej),

Naprawą budynków i budowli na zlecenie Gminy (...) bądź Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...),

Naprawą dróg, chodników na zlecenie Gminy (...) (osoby prawnej),

Konserwacją urządzeń na placach zabaw, orlikach, boiskach lub campingu na zlecenie Gminy (...) lub Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...).

Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...):

administruje świetlicami wiejskimi wynajmując je na imprezy okolicznościowe takie jak wesela, chrzciny, komunie, Andrzejki, imprezy sylwestrowe, pogrzeby itp.,

organizuje na zlecenie Gminy (...) przy współudziale Gminnego (...) Sp. z o.o. imprezy gminne, w tym cykliczne takie jak m.in. „(…)”, Gminny Dzień Dziecka, Andrzejkowy Bal Seniora, Rozgrywki Sportowe itp. W takich sytuacjach instytucja kultury zajmuje się sferą kulturalną taką jak organizacja rekonstruktorów, oprawą muzyczną, strojami, opłatą ZAiKS, obsługą umów zlecenia itp., natomiast Spółka komunalna zajmuje się sferą techniczną taką jak, uprzątnięciem terenu, dostawą wody, odbiorem ścieków, ułożeniem stołów i sprzętu itp., a po zakończeniu imprez doprowadzenie terenu do stanu sprzed imprezy,

administruje placami zabaw, których naprawy i konserwacje dokonuje Spółka komunalna,

administruje i wynajmuje boiska sportowe, których konserwacja zlecana jest również Spółce komunalnej.

Tym samym należy uznać, że opisane powyżej działania podmiotów tworzących planowaną Grupę VAT uzupełniają się w ujęciu przedmiotowym poprzez wykorzystanie zasobów materialnych i niematerialnych, którymi dysponuje każdy z tych podmiotów. Pomiędzy jednostkami budżetowymi Gminy (...), instytucją kultury i spółką komunalną dochodzi do wymiany usług, gdyż w ramach Gminy spółka komunalna obsługuje jednostki gminy w zakresie między innymi gospodarki wodno-ściekowej. Zarówno spółka komunalna, jak również instytucja kultury współorganizują z Państwem imprezy kulturalne w ramach realizacji zadań własnych gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Zatem działalności wykonywane przez członków Grupy VAT uzupełniają się i są współzależne (dochodzi do wymiany usług pomiędzy podmiotami, które mają utworzyć Grupę VAT) co oznacza, że pomiędzy członkami Grupy VAT są i będą powiązania ekonomiczne w myśl art. 15a ust. 4 ustawy o VAT.

Członkowie Grupy VAT będą powiązani również organizacyjnie.

Z okoliczności sprawy wynika, że Państwo, GZGK (...) sp. z o.o. oraz GOKiS w (...) organizują swoje działania co najmniej częściowo w porozumieniu dążąc do pełnej realizacji zadań własnych gminy nałożonych na gminę mocą ustawy o samorządzie gminnym, tj. m.in. w art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 9 i 10 tej ustawy, adresowanej do mieszkańców oraz turystów przebywających na terenie Gminy (...).

Ponadto Państwo, GZGK (...) sp. z o.o. oraz GOKiS w (...) w ujęciu prawnym lub faktycznym oraz w sposób pośredni lub bezpośredni znajdują się pod wspólnym kierownictwem - tzn. zarówno organizatorem GOKiS, jak i jedynym wspólnikiem GZGK jest Gmina, w ramach której władzę wykonawczą pełni Wójt, a zatem sprawuje on pośrednio oraz w ujęciu faktycznym kontrolę nad tymi podmiotami. Jednocześnie Wójt jest jedynym podmiotem uprawnionym do reprezentowania Państwa.

Są Państwo organizatorem oraz jedynym wspólnikiem drugiego z członków planowanej Grupy VAT, który pozostaje zaangażowany w organizację (współorganizację) wydarzeń realizowanych przez pozostałych członków planowanej Grupy VAT, w tym także zlecających pozostałym członkom planowanej Grupy VAT realizację tychże wydarzeń, czy zadań.

Tym samym, przyszli członkowie Grupy VAT są obecnie i będą powiązani organizacyjnie po założeniu Grupy VAT w myśl art. 15a ust. 5 ustawy o VAT.

W zaistniałej sytuacji zachodzą zatem powiązania finansowe, ekonomiczne i organizacyjne pomiędzy wskazanymi podmiotami – Państwem, Gminnym Zakładem (...) Sp. z o.o. oraz Gminnym Ośrodkiem Kultury i Sportu w (...), które zamierzają zawrzeć umowę o utworzeniu Grupy VAT.

Jednocześnie Grupa VAT zostanie utworzona na podstawie zawartej pomiędzy nimi umowy, która zawierać będzie niezbędne elementy wskazane w art. 15a ust. 10 ustawy.

Ponadto w przepisach obowiązujących od 1 stycznia 2023 r. nie ma zastrzeżenia co do konieczności posiadania osobowości prawnej lub szczególnej formy prawnej. Nie występują także wprost wyłączenia, które uniemożliwiałyby zawiązanie Grupy VAT w ramach jednostki samorządu terytorialnego i utworzonych przez nią podmiotów, np. instytucji kultury lub spółek komunalnych.

Tym samym Państwo, Gminny (...) Sp. z o.o. i Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...) spełniają warunki wymagane do utworzenia Grupy VAT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Mają Państwo także wątpliwości, czy w związku z utworzeniem Grupy VAT ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych będzie odbywało się w taki sposób, że na paragonach będą widniały dane Grupy VAT, czy też podmiotu - członka Grupy VAT, który faktycznie dokonał takiej sprzedaży i u którego kasa fiskalna była dotychczas zarejestrowana oraz czy powinni Państwo dokonać ponownej fiskalizacji kasy u nowego podatnika – Grupy VAT.

Należy wskazać, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy stanowi, że:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

a)w postaci papierowej lub

b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Ponadto, zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625) zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas.

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.

Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.

Z powyższego wynika, że w momencie dokonania sprzedaży rejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej powstaje obowiązek wydania paragonu nabywcy. Zatem sprzedawca obowiązany jest dołożyć wszelkich starań, aby przekazać do dyspozycji nabywcy wydrukowany z kasy rejestrującej dokument potwierdzający sprzedaż, w momencie dokonania tej sprzedaży.

Stosownie do § 22 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:

Rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii jest poprzedzone dokonaniem fiskalizacji.

Wzór zawiadomienia o rozpoczęciu ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących określony został w załączniku do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z tym wzorem, podatnik dokonujący zawiadomienia o zamiarze rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zobowiązany jest m.in. do wskazania dokładnego miejsca gdzie kasa taka będzie się znajdować (tj. dokładny adres oraz nazwę placówki).

W myśl § 22 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas:

Fiskalizacja jest możliwa tylko w trybie serwisowym wyłącznie, gdy kasa posiada niezapisaną pamięć fiskalną oznaczoną numerem unikatowym.

Zgodnie z ust. 3 ww. paragrafu rozporządzenia w sprawie kas:

Fiskalizacja jest dokonywana przez serwisanta przez jednokrotne i niepowtarzalne uruchomienie trybu fiskalnego z równoczesnym wpisaniem numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika do pamięci fiskalnej.

Jak stanowi § 22 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas:

W terminie 7 dni od dnia dokonania fiskalizacji podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, zgłoszenie danych dotyczących kasy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Zgodnie z dyspozycją § 2 ust. 16 rozporządzenia w sprawie kas:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.

Natomiast zgodnie z § 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:

W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej:

1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

3) numer kolejny wydruku;

4) datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;

5) oznaczenie "PARAGON FISKALNY";

6) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;

7) cenę jednostkową towaru lub usługi;

8) ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;

9) wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;

10) wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;

11) wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;

12) łączną wysokość podatku;

13) łączną wartość sprzedaży brutto;

14) oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;

15) kolejny numer paragonu fiskalnego;

16) numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;

17) numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy;

18) logo fiskalne i numer unikatowy.

Stosownie do ust. 2 ww. paragrafu rozporządzenia w sprawie kas :

Dane zawarte na paragonie fiskalnym powinny znajdować się w kolejności określonej w ust. 1, z wyjątkiem danych o dacie oraz godzinie i minucie sprzedaży, a logo fiskalne i numer unikatowy powinny być umieszczone centralnie w ostatniej linii paragonu fiskalnego.

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 13 ustawy:

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.

Stosownie do § 34 rozporządzenia w sprawie kas:

W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1) wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W § 35 rozporządzenia w sprawie kas wskazano, że:

W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, gdy wystąpiły okoliczności określone w § 46, podatnik sporządza i składa do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu, o którym mowa w § 46 ust. 4.

W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas:

W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.

Wskazali Państwo, że planowana Grupa VAT, poprzez jednego ze swoich członków, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu - będzie dokonywała sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, a zatem zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie obowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

Sprzedaż ta dotyczyć będzie sprzedaży biletów wstępu na Camping w (...) w celach noclegowych (namiot, domek campingowy lub Kamper), parking i za udział w płatnych imprezach kulturalno-rozrywkowych organizowanych przez GOKiS. Planowana Grupa VAT nie będzie dokonywała świadczenia usług wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r. Wnioskodawca zakłada również, że wartość sprzedaży przekroczy 20.000 zł.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy stwierdzić, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami Grupa VAT traktowana jest jak nowy podatnik, członkowie Grupy są wykreśleni z rejestru podatników VAT, czyli przestają rozliczać się odrębnie dla celów podatku VAT, rozliczają się natomiast jako jeden nowy podatnik – Grupa VAT. Grupę VAT jako podatnika VAT obowiązują zasady ogólne dotyczące stosowania kas rejestrujących. Jeżeli dokonywana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, Grupa VAT jest obowiązana prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Konsekwencją tego jest fakt, że na paragonie fiskalnym będą widniały dane Grupy VAT, a nie poszczególnych jej członków.

Z okoliczności sprawy wynika, że Grupa VAT będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Z chwilą utworzenia Grupy VAT poszczególni jej członkowie nie będą już podatnikami podatku VAT, nie będą więc mogli dokonywać sprzedaży jako samodzielny podmiot, stają się bowiem jednym podatnikiem. Grupa VAT zobowiązana jest posiadać kasy rejestrujące we wszystkich miejscach (punktach), w których prowadzi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, zobowiązana jest również dokonać fiskalizacji tych kas. Na paragonie fiskalnym dokumentującym transakcję sprzedaży jako sprzedawcę należy wskazać dane Grupy VAT, a nie jej członka – Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w (...).

Ponadto należy stwierdzić, że ustawodawca dopuszcza możliwość umieszczenia na paragonie fiskalnym (oprócz wszystkich innych obowiązkowych elementów wskazanych w § 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących), dodatkowych informacji. Przepis § 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, nie wskazuje bowiem katalogu zamkniętego danych jakie mogą zostać wpisane na paragonie fiskalnym. Tym samym, dopuszczalne jest umieszczenie na paragonie fiskalnym dodatkowych danych – pod warunkiem nienaruszenia § 25 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Natomiast w celu wyrejestrowania posiadanych kas rejestrujących, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w (...) powinien sporządzić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kas, stosownie do zapisu powołanego wyżej § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. zgodnie z zasadami z niego wynikającymi.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuję, że w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie, natomiast w zakresie pytania nr 3 zostało wydane 10 listopada 2022 r. postanowienie nr 0114-KDIP2-2.4017.12.2022.2.AP o odmowie wszczęcia postępowania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00