Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.106.2023.1.MSO

Interpretacja indywidualna w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu w związku z realizacją projektu pn. : „(…)”.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu w związku z realizacją projektu pn. :„(…)”, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonanych w związku z realizacją m.in. projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej jako „Gmina” lub „Wnioskodawca”) działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40). Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT). Gmina dokonała tzw. centralizacji rozliczeń podatku VAT, czyli podjęła wspólne rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi od dnia 1 stycznia 2017 r., zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r., o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 280).

Gmina wykonuje głównie zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego. Niemniej jednak wybrane czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom ustawy o VAT.

Do zadań własnych Gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy i zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9), 15), 18) zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz promocji gminy.

Gmina realizuje m.in. projekt pn.: „(…)” (dalej „Projekt 1”) oraz (…) dofinansowany z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Projekt stanowi element jednego przedsięwzięcia inwestycyjnego w obrębie byłego dworca kolejowego w (…). Zakresy obu projektów są rozbieżne.

Przedmiotem Projektu 1 jest przebudowa i modernizacja budynku dworca PKP i obejmuje wykonanie prac budowlanych, instalacyjnych i wykończeniowych, mających na celu nadanie obiektowi nowych funkcjonalności. Projekt ten wynika z Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy (…). Celem projektu jest w szczególności przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym, pobudzanie grup wykluczonych, kreowanie miejsc spędzania czasu wolnego, przyczyniających się do poprawy jakości życia i integracji lokalnych społeczności.

Przedmiotem Projektu 2 jest (…).

Opis wspólny:

Podczas realizacji projektu Gmina (…) ponosi koszty związane z prowadzonymi robotami budowlanymi, pracami projektowymi, usługami nadzoru inwestorskiego, zarządzania projektem czy promocji projektu.

Wszystkie koszty zostały lub zostaną udokumentowane fakturami VAT. Nabywcą każdorazowo jest Gmina (…).

Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna. Będzie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, co należy do zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, w tym w sprawach pomocy społecznej, edukacji, kultury, porządku publicznego, ochrony środowiska, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Obiekt ten będzie pełnił funkcje społeczne, edukacyjno-szkoleniowe, jak również będzie wykorzystywany na cele kulturalne. Dostęp do obiektu i organizowanych wydarzeń będzie powszechny.

Po zakończeniu projektu Gmina (…) planuje przekazać budynek dworca kolejowego Miejskiemu Ośrodkowi (…) nieodpłatnie na czas nieoznaczony umową użyczenia.

Na mocy Decyzji Nr (…) Naczelnik Miasta P(…) z dnia (…) 1978 r. został utworzony Miejski Ośrodek (…). Uchwałą nr (…) Rady Miejskiej w (…) z dnia 31 sierpnia 2005 r. nazwa Miejskiego Ośrodka (…) została zmieniona na Miejski Ośrodek (…) (zwany dalej (…) lub Ośrodek).

Miejski Ośrodek (…) (…) jest samorządową instytucją kultury działającą w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statut. (…) zarejestrowany jest w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez organizatora (Gminę (…)) pod nr (…). Ośrodek świadczy usługi oznaczone symbolem PKWiU (…) – usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych.

(…) jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza się z właściwym urzędem skarbowym samodzielnie. Ośrodek prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną oraz zwolnioną, a także działalność nieopodatkowaną.

Działająca na terenie gminy (…) (…) utrzymuje się głównie z dotacji, którą otrzymuje każdego roku z budżetu gminy. Przedmiotem działalności Ośrodka, zgodnie ze statutem, jest m.in.:

1)zaspokajanie kulturalnych potrzeb mieszkańców Miasta (…),

2)promowanie kultury i organizowanie działalności w dziedzinie kultury oraz tworzenie odpowiednich warunków materialnych i technicznych dla jej rozwoju,

3)zapewnienie rozwoju kultury i współtworzenie jej wartości we współpracy ze społecznym ruchem kulturalnym,

4)organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych,

5)udostępnianie bazy na działalność sportowo – rekreacyjną,

6)upowszechnianie wartości historycznych nauki i kultury.

Pytanie

Czy Gminie (…) w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów usług dokonywanych w związku z realizacją m.in. ww. projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie (…) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją m.in. ww. projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Nabywane towary i usługi w związku z realizacją m.in. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Gminy, generujących podatek VAT należny.

Infrastruktura stanowiąca przedmiot m.in. ww. projektu nie będzie bowiem wykorzystywana do odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, czyli nie wystąpi opodatkowanie podatkiem należnym od towarów i usług od działalności realizowanej w wyniku realizacji projektu. Po zakończeniu projektu Gmina (…) planuje przekazać budynek dworca kolejowego Miejskiemu Ośrodkowi (…) nieodpłatnie na czas nieoznaczony umową użyczenia.

W ocenie Gminy (…) nie zostanie zatem spełniony podstawowy warunek odliczenia podatku wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, przez który należy rozumieć wykorzystywanie towarów i usług, z których nabyciem podatek został naliczony, do czynności opodatkowanych.

W ocenie Gminy (…) w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” oraz „(…)” nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych m.in. w związku z ww. projektem. Efekty prac będą związane tylko i wyłącznie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

Tym samym Gmina (…) nie będzie posiadała prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji, w tym projektu pn.: „(…)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1)nabycia towarów i usług,

2)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

-kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (pkt 9);

-utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (pkt 15);

-promocji gminy (pkt 18).

W świetle art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również,

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Jak wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Z treści wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizują Państwo m.in. projekt pn.: „(…)” dofinansowany z funduszy europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Projekt stanowi element przedsięwzięcia inwestycyjnego w obrębie byłego dworca kolejowego w (…).

Przedmiotem ww. projektu jest przebudowa i modernizacja budynku dworca PKP.

Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna. Będzie służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, co należy do zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Obiekt ten będzie pełnił funkcje społeczne, edukacyjno-szkoleniowe, jak również będzie wykorzystywany na cele kulturalne. Dostęp do obiektu i organizowanych wydarzeń będzie powszechny. Po zakończeniu projektu planują Państwo przekazać budynek dworca kolejowego Miejskiemu Ośrodkowi (…) nieodpłatnie na czas nieoznaczony umową użyczenia.

Ww. Ośrodek jest samorządową instytucją kultury i jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się z urzędem skarbowym samodzielnie.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu.

Umowa użyczenia jest umową uregulowaną w art. 710 – 719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Jak stanowi art. 710 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas i nieodpłatność.

Z cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że świadczenie polegające na użyczeniu budynku dworca kolejowego Miejskiemu Ośrodkowi (…) odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością, tj. w ramach wykonywania Państwa zadań własnych w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a zatem stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej w ramach władztwa publicznego.

Tym samym, w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne wykorzystanie odbywa się w związku z wykonywaniem przez Państwa zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności analizowanej sprawy należy stwierdzić, że nieodpłatne użyczenie opisanego budynku dworca kolejowego Miejskiemu Ośrodkowi (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym przypadku, warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony, gdyż zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi będą związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT – będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji Państwa zadań własnych. Towary i usługi nabyte do realizacji tego projektu, a także efekty tego projektu, jak wynika z treści wniosku, nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Wobec powyższego Państwa stanowisko że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupu w związku z realizacją ww. projektu, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w stosunku do realizowanego przez Państwa projekt pn.: „(…)”. Natomiast w stosunku do projektu pn.: „(…)”, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a zatem wyłącznie w zakresie zadanego przez Państwa pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem, w szczególności dotyczące kwestii braku prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji – nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00