Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.44.2023.1.AK

Czynności sporządzania opinii sądowych oraz prywatnych opinii na rzecz osób fizycznych i przedsiębiorstw nie korzystają z wyłączenia z zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy, a zatem występuje obowiązek dokumentowania świadczonych usług fakturą VAT, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 24 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rezygnacji z bycia podatnikiem podatku od towarów i usług oraz rezygnacji z wystawiania faktur VAT w związku ze świadczonymi usługami.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej:

a)wykonuje Pan usługi biegłego sądowego przy Sądzie (…) (jest Pan mianowanym przez Sąd biegłym sądowym), sporządzając pisemne opinie dla Sądów, Prokuratur, Policji, ABW, CBA;

b)sporządza Pan pisemne opinie prywatne dla osób fizycznych i przedsiębiorstw.

Opinie wykonuje Pan w dziedzinach ekonomia, finanse, rachunkowość przedsiębiorstw. Jednocześnie nie wykonuje Pan żadnych usług doradczych dla podmiotów, cyklicznie czy też długotrwale. Nie wykonuje Pan też żadnych innych usług, tylko pisemne opinie dla wskazanych powyżej instytucji publicznych oraz pisemne opinie dla pozostałych podmiotów. Miesięcznie wykonuje Pan około 3-4 opinii. Rozliczenie za wykonane opinie następuje poprzez wystawienie przez Pana faktur VAT ze stawką 23%.

Ponadto przedstawia Pan inne istotne kwestie:

Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan:

a)czynności biegłego sądowego, w tym sensie, że sporządza Pan jako biegły sądowy (tak podpisuje się Pan na tych dokumentach) pisemne opinie z zakresu ekonomii i finansów dla Sądów, Prokuratur, Policji i innych instytucji państwowych, a także uczestniczy Pan w przesłuchaniach w tych instytucjach;

b)czynności w postaci sporządzania prywatnych pisemnych opinii z zakresu ekonomii i finansów dla innych podmiotów niż instytucje państwowe, tj. np. dla Spółek, innych przedsiębiorstw oraz osób prywatnych; w tym wypadku nie podpisuje się Pan na opiniach jako biegły sądowy, lecz jako autor sporządzający opinię prywatną. Innych czynności Pan nie wykonuje.

Sądy będą zlecać wykonywanie czynności biegłego sądowego na podstawie prawnej, którą jest Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie biegłych sądowych z dnia 26 stycznia 2005 r. (Dz. U. Nr 15, poz. 133).

Sądy nie ponoszą odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie przez Pana czynności biegłego sądowego i sporządzanie pisemnych opinii na zlecenie sądów.

 Czynności wykonywane są dla Sądów i instytucji państwowych w następujący sposób:

a)Sąd przesyła do Pana zlecenie sporządzenia opinii, postanowienie o powołaniu Pana osoby do sporządzenia opinii oraz akta sprawy wraz z załącznikami. W przedmiotowym postanowieniu Sąd wskazuje pytania, na które ma Pan udzielić odpowiedzi. Na tym kończy się działanie Sądu. W trakcie wykonania przez Pana pracy Sąd nie kieruje Pana działaniami. Zatem, ma Pan pełną dowolność zarówno co do tego w jakiej formie sporządzi Pan opinię, na jakie pytania odpowie, a na które z nich nie udzieli Pan odpowiedzi, gdyż na przykład jest to niemożliwe, itd. Zatem uważa Pan, że czynności przez Pana wykonywane nie odbywają się pod kierownictwem Sądu.

b)Na ogół analiza akt sprawy i załączników, a także sporządzanie opinii odbywa się w miejscu Pana zamieszkania. Jednakże może Pan dowolnie wybierać miejsce, w którym wykonuje te czynności. Sąd nigdy nie zobowiązuje Pana do wykonywania pracy w danym miejscu. Zatem uważa Pan, że czynności przez Pana wykonywane nie odbywają się w miejscu wyznaczonym przez Sąd.

c)W zleceniu i postanowieniu o powołaniu Pana osoby do sporządzenia opinii Sąd zakreśla czas, w którym opinia ma być wykonana, wskazując na przykład, że na wykonanie ma Pan 3 miesiące od otrzymania akt sprawy. Ten czas jest jednak często przedłużany, ponieważ najczęściej składa Pan zapotrzebowanie na dodatkowe dokumenty i to powoduje oczekiwanie na te dokumenty. Zatem czas sporządzania opinii często przedłuża się nawet do 6-7 miesięcy. Ponadto w związku z tym, że równolegle wykonuje Pan czynności w różnych sprawach zleconych przez Sąd, to dowolnie kształtuje Pan konkretny dzień i czas pracy nad daną sprawą. Zdarza się zatem, że w wyznaczonym przez Sąd okresie dla danej sprawy, pracuje Pan nad daną sprawą bardzo nieregularnie, np. zaczyna pracę w drugim miesiącu, wykona jakieś czynności w czwartym miesiącu, a opinię zakończy Pan w piątym miesiącu. Zatem uważa Pan, że czynności przez Pana wykonywane nie odbywają się w czasie wyznaczonym przez Sąd.

Podsumowując, wykonywane przez Pana czynności dla Sądów, nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecających te czynności Sądy.

Wykonując usługi biegłego sądowego, sporządzając pisemne opinie dla Sądów, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną w powyższym zakresie działalnością.

Sporządzanie opinii prywatnych będzie się odróżniać od sporządzania opinii dla Sądów i innych instytucji państwowych tym, że w opiniach prywatnych używa Pan pojęcia „autor opracowania”, unika Pan sformułowania „biegły sądowy” i podpisuje się Pan pod opinią jedynie jako „dr (…)”, natomiast w opiniach dla Sądów i innych instytucji państwowych używa Pan pojęcia „biegły sądowy” i podpisuje się Pan również jako „biegły sądowy dr (…)”. Poza tym opiniowanie w obu przypadkach jest takie same, tzn. otrzymuje Pan dokumenty księgowe i na ich podstawie sporządza opinię.

Współpraca z osobami fizycznymi i przedsiębiorstwami w zakresie sporządzania opinii prywatnych odbywać się będzie na podstawie:

a)ustnego zlecenia sporządzenia opinii lub,

b)zlecenia sporządzenia opinii w wiadomości e-mail lub,

c)podpisanej umowy o dzieło.

Jednakże najczęściej stosowane są podpunkty a i b.

Działania współpracy z osobami fizycznymi i przedsiębiorstwami nie będą się charakteryzowały zorganizowaniem. Podmioty te przesyłają Panu najczęściej e-mailem gotowe dokumenty księgowe, tj. najczęściej sprawozdania finansowe i inne zestawienia księgowe, które następnie są przez Pana poddawane analizie w celu sformułowania na ich podstawie odpowiedzi na pytania i zawarcia tych odpowiedzi w opinii. Szacunkowo uzgadnia Pan również czas na sporządzenie opinii. Jednakże ostatecznie i tak Pan decyduje, kiedy taką opinię sporządzi. Nie następuje natomiast organizacja miejsca pracy, sprzętu, ludzi, itp.

Osoby fizyczne i przedsiębiorstwa nie ponoszą odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie przez Pana czynności sporządzania pisemnych opinii prywatnych na rzecz osób fizycznych i przedsiębiorstw.

Czynności wykonywane dla osób fizycznych i przedsiębiorstw wykonywane są w następujący sposób:

a)Osoby fizyczne i przedsiębiorstwa przesyłają do Pana dokumenty oraz pytania. Na tym kończy się działanie tych podmiotów. W trakcie wykonania przez Pana pracy podmioty te nie kierują Pana działaniami. Zatem, ma Pan pełną dowolność zarówno co do tego, w jakiej formie sporządzi Pan opinię, na jakie pytania odpowie, a na które z nich nie udzieli odpowiedzi, gdyż na przykład jest to niemożliwe, itd. Zatem uważa Pan, że czynności przez Pana wykonywane nie odbywają się pod kierownictwem tych podmiotów.

b)Na ogół analiza dokumentów, a także sporządzanie opinii odbywa się w miejscu Pana zamieszkania. Jednakże może Pan dowolnie wybierać miejsce, w którym wykonuje te czynności. Podmioty te nigdy nie zobowiązują Pana do wykonywania pracy w danym miejscu. Zatem uważa Pan, że czynności przez Pana wykonywane nie odbywają się w miejscu wyznaczonym przez te podmioty.

c)Szacunkowy czas sporządzenia opinii określa Pan osobiście i prosi o akceptację zleceniodawcę. Najczęściej jest to okres 1-3 miesięcy. Jednocześnie dowolnie kształtuje Pan konkretny dzień i czas pracy nad daną sprawą. Równolegle wykonuje Pan różne opinie dla różnych podmiotów i instytucji, zatem zdarza się, że w ustalonym z tymi podmiotami okresie dla danej sprawy, pracuje Pan nad daną sprawą bardzo nieregularnie, np. zaczyna Pan pracę w pierwszym miesiącu, wykona jakieś czynności w drugim miesiącu, a opinię zakończy w trzecim miesiącu. Zatem uważa Pan, że czynności przez Pana wykonywane nie odbywają się w czasie wyznaczonym przez te podmioty.

Podsumowując, wykonywane przez Pana czynności dla osób fizycznych i przedsiębiorstw nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecających te czynności osoby fizyczne i przedsiębiorstwa.

Wykonując czynności sporządzania pisemnych opinii prywatnych na rzecz osób fizycznych i przedsiębiorstw, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną w powyższym zakresie działalnością.

Wynagrodzenie, które Pan otrzymuje za wykonywanie czynności wymienionych we wniosku (sporządzanie pisemnych opinii dla Sądów oraz pisemnych opinii prywatnych dla osób fizycznych i przedsiębiorstw) stanowi następujące przychody, o których mowa w przepisach art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2647, ze zm.):

a)art. 13 pkt 6,

b)art. 13 pkt 8a.

W prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pan i nie będzie wykonywał czynności, które zostały wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.).

Pytanie

Czy może Pan przestać być podatnikiem VAT i zrezygnować z rozliczania sprzedaży Pana opinii za pomocą faktur VAT. Jeżeli tak, to czy wówczas będzie Pan mógł rozliczać się za pomocą wystawiania rachunków?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że może Pan przestać być podatnikiem podatku VAT i może Pan rozliczać się poprzez wystawianie rachunków zamiast faktur VAT.

Wynika to z tego, że w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano, że podatnikiem VAT jest osoba fizyczna, która samodzielnie wykonuje działalność gospodarczą.

Natomiast w art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy wskazano, że za „wykonywanie samodzielne działalności gospodarczej” nie uznaje się sytuacji, w których podatnik uzyskuje przychody wskazane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 13 pkt 2-9. Wśród tych przychodów istotny jest punkt 6 wskazujący na przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnych oraz punkt 8 wskazujący na przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Pana zdaniem, punkt 6 pozwala stwierdzić, że pisemne opinie wykonywane przez Pana dla instytucji publicznych nie wymagają wystawiania faktur VAT oraz punkt 8 pozwala stwierdzić, że pisemne opinie prywatne wykonywane przez Pana dla innych podmiotów również nie wymagają wystawiania faktur VAT.

Zatem, skoro wszystkie rodzaje wykonywanych przez Pana czynności nie podlegają podatkowi VAT, to może Pan przestać być podatnikiem podatku VAT i rozliczać się za pomocą rachunków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z wyżej powołanego art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności, bądź sytuacji. Należy jednak zauważyć, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Tak więc, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

W konsekwencji, nie budzi wątpliwości, że czynności biegłych w postępowaniu sądowym lub przygotowawczym oraz czynności sporządzania pisemnych opinii na rzecz osób fizycznych i przedsiębiorstw, stanowią usługi. Wskazuje na to w szczególności powołany powyżej przepis art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ich istotą jest dokonanie na zlecenie określonego świadczenia – wydanie opinii, ekspertyzy, za wynagrodzeniem. Mamy zatem do czynienia z czynnością opodatkowaną – odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, czy też świadczenie usług w rozumieniu art. 8 tej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 3 ww. ustawy:

Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

1)z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1–6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2)(uchylony);

3)z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2–9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 13 pkt 2–9 ustawy z dnia 6 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

2) przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;

3) przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;

4) przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;

5) przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;

6) przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;

7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;

7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;

8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c) przedsiębiorstwa w spadku

– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;

9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z zakresu podmiotowego ustawy o podatku od towarów i usług wyłączone zostały podmioty osiągające przychody, o których stanowi art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje niezbędny warunek, aby czynności osoby fizycznej nie były uznawane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Warunek ten dotyczy związania wykonującego czynność ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności.

Oznacza to, że wyłączenie z opodatkowania jest możliwe tylko wówczas kiedy przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a stosunek prawny istniejący pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą, oprócz wynagrodzenia oraz warunków wykonywania czynności będzie określał odpowiedzialność tego pierwszego względem osób trzecich. Przy czym, kryteria te muszą zostać spełnione łącznie.

W pierwszej kolejności Pana wątpliwości dotyczą możliwości rezygnacji z bycia podatnikiem podatku od towarów i usług w związku ze świadczonymi usługami biegłego sądowego.

Należy zauważyć, że niewątpliwie przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy nawiązuje do konstrukcji umów cywilnoprawnych, tj. umowy zlecenia i umów o podobnym charakterze. Jednakże przy powoływaniu biegłego przez organ procesowy (dochodzeniowy) nawet przy przyjęciu, że organ jest zlecającym wykonanie czynności, nie jest możliwe nawiązanie stosunku prawnego, którego elementem jest odpowiedzialność zlecającego wykonanie tych czynności. Powołanie biegłych stanowi dla tych osób nie zlecenie wykonania czynności, lecz nakaz wykonywania takich czynności. Na powołanych zaś osobach, a nie na zlecającym spoczywa odpowiedzialność za wykonanie tych czynności. Tak więc w przypadku wykonywania przez biegłego zleconych czynności, zlecający nie bierze na siebie odpowiedzialności za czynności biegłego.

Organy procesowe (sąd, prokuratura), a także policja „odpowiadają” za podjęte przez siebie rozstrzygnięcie czy działanie w danej sprawie. Nie ma natomiast tożsamości czynności organów i biegłego, których odbiorcą byłby uczestnik postępowania sądowego (prokuratorskiego, dochodzeniowego). Organy wydając rozstrzygnięcie dokonują oceny przedstawionych im dowodów, nie mogą zatem wpływać na treść opinii wydanej przez biegłego sądowego.

To, że zarówno organy procesowe, bez względu na fazę postępowania (postępowanie przygotowawcze, postępowanie przed sądem), jak i powołani biegli sądowi są uczestnikami tego samego postępowania, nie wprowadza jakichkolwiek zależności (co do treści opinii, ekspertyzy) między tymi podmiotami, chociaż występują tu niewątpliwie zdarzenia mogące być określone wzajemnymi relacjami. Zatem w przypadku wykonywania przez biegłego zleconych czynności, zlecający nie bierze na siebie odpowiedzialności za czynności biegłego.

Należy również wskazać, że prawo do wykonywania funkcji biegłego sądowego nabywane jest w określonym trybie i po spełnieniu ściśle określonych warunków wynikających z przepisów rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie biegłych sądowych (Dz. U. Nr 15, poz. 133). Biegły sądowy jest osobą, która posiada teoretyczne i praktyczne wiadomości specjalne w danej dziedzinie, potwierdzone stosownym dokumentem i w pełni samodzielnie sporządza zleconą mu opinię (ekspertyzę), kierując się wyłącznie posiadaną wiedzą w tym zakresie. Opinia wydana przez biegłego jest dowodem w postępowaniu sądowym. Przed objęciem funkcji biegły składa przyrzeczenie, że powierzone mu obowiązki wykonywać będzie z całą sumiennością i bezstronnością. Nikt zatem nie powinien mieć wpływu na treść jego pracy (sporządzenia stosownej opinii).

Jak wynika z opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan czynności biegłego sądowego i sporządza pisemne opinie z zakresu ekonomii i finansów dla Sądów, Prokuratur, Policji i innych instytucji państwowych, a także uczestniczy Pan w przesłuchaniach w tych instytucjach. Sądy będą zlecać wykonywanie czynności biegłego sądowego na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości. Sądy nie ponoszą odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie przez Pana czynności biegłego sądowego i sporządzania pisemnych opinii na zlecenie sądów. W trakcie wykonywania pracy Sąd nie kieruje Pana działaniami. Czynności wykonywane przez Pana nie odbywają się pod kierownictwem Sądu ani nie są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez Sąd. Wykonując usługi biegłego sądowego, sporządzając pisemne opinie dla Sądów, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną w powyższym zakresie działalnością.

W kontekście powyższej analizy oraz przedstawionego opisu sprawy, czynności wykonywane przez Pana jako biegłego sądowego nie korzystają z wyłączenia z zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Nie jest spełniony jeden z warunków określonych w powołanym wyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczący odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę.

Należy więc uznać, że jako biegły sądowy występuje Pan w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Czynności biegłego wykonującego powierzone mu funkcje wypełniają dyspozycję art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz art. 15 ust. 2 ustawy i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, tym samym konsekwentnie stanowią – w świetle art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług – sprzedaż.

Pana wątpliwości dotyczą również możliwości rezygnacji z bycia podatnikiem podatku od towarów i usług w związku ze świadczonymi usługami sporządzania prywatnych pisemnych opinii dla osób fizycznych i przedsiębiorstw.

W opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności wykonuje Pan również czynności sporządzania prywatnych pisemnych opinii z zakresu ekonomii i finansów dla innych podmiotów niż instytucje państwowe, tj. np. dla Spółek, innych przedsiębiorstw oraz osób prywatnych. Sporządzanie opinii prywatnych będzie się odróżniać od sporządzania opinii dla Sądów i innych instytucji państwowych tym, że w opiniach prywatnych używa Pan pojęcia „autor opracowania” i podpisuje się Pan jako „dr (…)”. Współpraca z osobami fizycznymi i przedsiębiorstwami w zakresie sporządzania opinii prywatnych odbywać się będzie na podstawie ustnego zlecenia sporządzenia opinii, zlecenia sporządzenia opinii w wiadomościach e-mail lub podpisanej umowy o dzieło. Działania współpracy z osobami fizycznymi i przedsiębiorstwami nie będą charakteryzowały się zorganizowaniem. Osoby fizyczne i przedsiębiorstwa nie ponoszą odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie przez Pana czynności sporządzania pisemnych opinii prywatnych. Czynności dla osób fizycznych i przedsiębiorstw nie są wykonywane przez Pana pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecające te czynności osoby fizyczne i przedsiębiorstwa. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną w powyższym zakresie działalnością.

Jak już wyżej wskazano, z zakresu podmiotowego ustawy o podatku od towarów i usług wyłączone zostały podmioty osiągające przychody, o których mowa w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po spełnieniu warunków wynikających z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że wyłączenie możliwe jest tylko wówczas, gdy stosunek prawny istniejący pomiędzy zleceniodawcą a zleceniobiorcą, oprócz wynagrodzenia oraz warunków wykonywania czynności, będzie określał odpowiedzialność tego pierwszego względem osób trzecich. Kryteria te muszą być spełnione łącznie.

Zatem w analizowanej sprawie, czynności sporządzania przez Pana prywatnych pisemnych opinii z zakresu ekonomii i finansów na rzecz osób fizycznych i przedsiębiorstw również nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnośnie odpowiedzialności zlecającego za ich wykonanie przez zleceniobiorcę, bowiem – jak wskazał Pan w opisie sprawy – osoby fizyczne i przedsiębiorstwa nie ponoszą odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie przez Pana czynności sporządzania pisemnych opinii prywatnych.

W konsekwencji, czynności sporządzania przez Pana prywatnych pisemnych opinii z zakresu ekonomii i finansów na rzecz osób fizycznych i przedsiębiorstw wypełniają dyspozycję art. 8 oraz art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług i jako takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Przepis art. 106b ust. 2 ustawy stanowi, że:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zatem z ww. przepisów wynika, że do wystawienia faktury, co do zasady, zobowiązany jest podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na to, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a świadcząc usługi biegłego sądowego oraz usługi sporządzania prywatnych opinii występuje Pan w charakterze podatnika podatku VAT, świadczone usługi powinny być, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, dokumentowane fakturą.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

 – jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

– wyrobów tytoniowych,

– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika,na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron,z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

– motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, pod warunkiem, że nie dokonuje dostaw, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy lub nie świadczy usług wskazanych w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorca nie dokonuje dostaw towarów ani nie świadczy usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to przysługuje mu prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT ze względu na wartość sprzedaży do momentu przekroczenia limitu tego zwolnienia. Natomiast w przypadku, gdy dokonuje przynajmniej jednej czynności wyszczególnionej w art. 113 ust. 13 ustawy, przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji jako czynny podatnik VAT nawet wówczas, gdy nie przekroczy limitu zwolnienia z VAT.

Z opisu sprawy wynika, że w prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje Pan i nie będzie wykonywał czynności, które zostały wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy.

W konsekwencji powyższego należy wskazać, że jeśli wartość sprzedaży opisanych we wniosku usług biegłego sądowego oraz usług sporządzania prywatnych opinii w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200 000 zł oraz nie świadczy Pan usług, które zostały wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy, to ma Pan prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem przepisu art. 113 ust. 13 ustawy.

Należy, jednakże zaznaczyć, że jeżeli po skorzystaniu ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przekroczy kwotę 200 000 zł, to zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że utraci Pan prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Należy jednak zaznaczyć, że jeśli ze względu na wielkość sprzedaży, skorzysta Pan ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w związku z art. 113 ust. 13 ustawy, to na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy, nie ma Pan obowiązku dokumentowania fakturą świadczonych usług biegłego sądowego oraz usług sporządzania prywatnych opinii – o ile takie żądanie nie zostanie zgłoszone ze strony zlecającego sporządzenie opinii (zarówno opinii sądowych, jak i opinii prywatnych).

Podsumowując, czynności sporządzania opinii sądowych oraz prywatnych opinii na rzecz osób fizycznych i przedsiębiorstw nie korzystają z wyłączenia z zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy, a zatem ma Pan obowiązek dokumentowania świadczonych usług fakturą VAT, zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy.

Jeśli jednak ze względu na wielkość sprzedaży, skorzysta Pan ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 13 ustawy, to nie będzie miał Pan obowiązku – w myśl art. 106b ust. 2 ustawy – dokumentowania fakturą świadczonych usług, z zastrzeżeniem art. 106b ust. 3 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie uznania, że wykonywane przez Pana czynności nie podlegają podatkowi VAT, a zatem może Pan przestać być podatnikiem podatku VAT i rozliczać się za pomocą rachunków, należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00