Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.900.2022.2.MD

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży niezabudowanej działki nr 1.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży niezabudowanej działki nr 1. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 stycznia 2023 r. (wpływ 23 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest właścicielem niezabudowanej nieruchomości oznaczonej jako działka nr 1 k.m. 2 obręb … o powierzchni 0.1011 ha, dla której Sąd Rejonowy w …. prowadzi księgę wieczystą KW nr …..

Wnioskodawca nabył przedmiotową nieruchomość z mocy prawa, nieodpłatnie na podstawie Decyzji Wojewody z dnia 12 grudnia 2019 r. nr … na podstawie art. 13 ust. 2, 3 i 4 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. W ewidencji gruntów działka oznaczona jest, jako „DR” (drogi).

Z kolei zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy przedmiotowa nieruchomość oznaczona jako działka nr 1 zlokalizowana jest w jednostkach terenowych oznaczonych symbolami:

- częściowo E2PU, przeznaczenie podstawowe: obiekty produkcyjne, przetwórstwa rolno-spożywczego, rzemiosła, a także bazy, składy, magazyny usługi logistyczne, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi handlu, obiekty biurowe, administracyjne. Przeznaczenie uzupełniające to: usługi gastronomii, mieszkania wbudowane w obiekty usługowe, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej; drogi wewnętrzne, dojścia, parkingi; budynki pomocnicze, garaże; obiekty małej architektury, zieleń urządzona,

- częściowo E4ZL, jako tereny lasów o przeznaczeniu podstawowym: lasy Zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów zgodnie z przepisami odrębnymi w tym zakresie (ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach).

Ponadto część działki znajduje się w terenie z dopuszczeniem lokalizacji masztów antenowych dla systemów radiokomunikacyjnych.

Przedmiotowa nieruchomość nie była przez Wnioskodawcę wykorzystywana w działalności gospodarczej, nie była przedmiotem najmu, dzierżawy czy umów o podobnym charakterze odpłatnych czy nieodpłatnych. Do dnia sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca wyrazi zgodę podmiotowi prywatnemu do dysponowania działką nr 1 na cele budowlane w zakresie uzyskania przez ten podmiot stosownej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia budowy.

Przed sprzedażą nieruchomości Wnioskodawca podejmie szereg czynności związanych z jej sprzedażą, np. zleci publikację ogłoszenia w prasie o sprzedaży przedmiotowej działki, zleci przygotowanie i złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów, i usług związanego z planowaną sprzedażą, za co dokona zapłaty i otrzyma faktury VAT (kwoty opodatkowane będą podatkiem WAT). Termin sprzedaży uzależniony jest od zrealizowania wymogów formalnych i zgromadzenia odpowiednich zaświadczeń przez Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu wniosku dokonanym w odpowiedzi na wezwanie wskazali Państwo następujące informacje.

Dla działki nr 1 przewidziana jest możliwość zabudowy zarówno budynkami i budowlami, co Wnioskodawca wyraźnie podkreślił w złożonym wniosku o wydanie interpretacji.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 1 wyznaczone będą na moment sprzedaży linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu tj. tereny oznaczone symbolami planu zagospodarowania przestrzennego E2PU i E4ZL. Państwa zdaniem, istnienie tych linii rozgraniczających na tej działce, nie ma znaczenia w zakresie opodatkowania czy zwolnienia z podatku VAT przy jej sprzedaży. Ponownie podkreślić należy, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka nr 1 zlokalizowana jest w jednostkach terenowych oznaczonych symbolami:

- częściowo: E2PU, przeznaczenie podstawowe: obiekty produkcyjne, przetwórstwa rolno-spożywczego, rzemiosła, a także bazy, składy, magazyny, usługi logistyczne, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi handlu, obiekty biurowe, administracyjne. Przeznaczenie uzupełniające to: usługi gastronomii, mieszkania wbudowane w obiekty usługowe, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej; drogi wewnętrzne, dojścia, parkingi; budynki pomocnicze, garaże; obiekty małej architektury, zieleń urządzona.

- częściowo: E4ZL, jako tereny lasów, o przeznaczeniu podstawowym: lasy. Zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów zgodnie z przepisami odrębnymi w tym zakresie (ustawa z dnia 28.09.1991 r. o lasach).

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach: lasem jest grunt związany z gospodarką leśną, zajęty pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej: budynki i budowle, urządzenia melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego lasu, drogi leśne, tereny pod liniami energetycznymi, szkółki leśne, miejsca składowania drewna, a także wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia turystyczne.

Z treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT jednoznacznie wynika, że zwolnienie lub opodatkowanie podatkiem VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy konkretnego terenu. Możliwość wybudowania na działce budynków oraz obiektów budowlanych, wynikająca: bezpośrednio z zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w zakresie terenu działki nr 1 oznaczonego symbolem E2PU, oraz z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego przeznaczenia tej nieruchomości pod zabudowę dla potrzeb prowadzenia gospodarki leśnej, tj. zagospodarowania m.in.: budynki i budowlami – w zakresie terenu oznaczonego symbolem E4ZL.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym sprzedaż nieruchomości niezabudowanej podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa VAT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa, przedmiotowa dostawa nieruchomości nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Grunty spełniają powyższą definicję towarów, ich sprzedaż na gruncie przepisów ustawy o VAT traktowana jest jako odpłatne dostawa towarów oraz, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawa o VAT w art. 43 ust. 1 pkt 9, przewiduje jednak zwolnienie z opodatkowania dostawy terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane. Za tereny budowlane, zgodne z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT uznaje się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej ustawa o MPZP), ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art. 4 ust. 2 ustawy o MPZP).

Zatem w celu określenia czy dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie zwolniona z VAT decydujące znaczenie, Państwa zdaniem, ma przeznaczenie gruntu zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

W tym miejscu warto powołać się na treść wyroku Trybunatu Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – zgodnie z którym teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę. Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę. Artykuł 2 pkt 33 ustawy o VAT treścią odpowiada zatem treści powyższego orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższego wynika, że ustawa o VAT nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Tak jak wcześniej wspomniano zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy przedmiotowa nieruchomość oznaczona jako działka nr 1 zlokalizowana jest w jednostkach terenowych oznaczonych symbolami:

-częściowo E2PU, przeznaczenie podstawowe: obiekty produkcyjne, przetwórstwa rolno-spożywczego, rzemiosła, a także bazy, składy, magazyny, usługi logistyczne, usługi związane z obsługą pojazdów, usługi handlu, obiekty biurowe, administracyjne. Przeznaczenie uzupełniające to: usługi gastronomii, mieszkania wbudowane w obiekty usługowe, sieci i urządzenia infrastruktury technicznej; drogi wewnętrzne, dojścia, parkingi; budynki pomocnicze, garaże obiekty małej architektury, zieleń urządzona,

-częściowo E4ZL, jako tereny lasów o przeznaczeniu podstawowym: lasy. Zasady kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów zgodnie z przepisami odrębnymi w tym zakresie (ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach).

Ponadto część działki znajduje się w terenie z dopuszczeniem lokalizacji masztów antenowych dla systemów radiokomunikacyjnych.

Zatem z powyższego jednoznacznie wynika, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego istnieje możliwość zagospodarowania przedmiotowej nieruchomości dla potrzeb między innymi przemysłu i gospodarki leśnej. W tym miejscu Wnioskodawca podnosi, iż w myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach lasem jest grunt związany z gospodarką leśną, zajęty pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej: budynki i budowle, urządzenia melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego lasu, drogi leśne, tereny pod liniami energetycznymi, szkółki leśne, miejsca składowania drewna, a także wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia turystyczne. Stwierdzić zatem należy, ze przedmiotowa nieruchomość stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę, zatem jest terenem budowlanym określonym w art. 2 pkt 33 ustawy, a tym samym jego dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny Państwa stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, że 29 kwietnia 2022 r. ogłoszony został tekst jednolity ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opublikowany w Dz. U. z 2022 r., poz. 931 i posiada już zmiany.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

 - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00