Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.40.2023.1.KF

Możliwość zastosowania procedury VAT-marża przy sprzedaży kombajnu.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 29 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania procedury VAT- marża przy sprzedaży kombajnu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 lutego 2023 r. (data wpływu 16 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 2012 roku prowadzi Pani wraz z mężem gospodarstwo rolne, natomiast 12 sierpnia 2019 r. uzyskała Pani wpis do regon PKD 0111.Z uprawa zbóż, roślin strączkowych i roślin oleistych na nasiona, z wyłączeniem ryżu. 2 kwietnia 2016 r. będąc rolnikami ryczałtowymi zakupiony został do Pani i męża gospodarstwa kombajn marki Claas Senator, kolor kombajnu zielony z wózkiem, na umowę kupna sprzedaży (zawarta na R. M. - małżeństwo nie posiada rozdzielności majątkowej) za kwotę 14.500 00 zł. Nie odliczony został od jego zakupu podatek VAT naliczony. Kombajn został zakupiony od osoby fizycznej. Po zarejestrowaniu się do podatku VAT kombajn został wprowadzony do ewidencji środków trwałych z datą nabycia 2 kwietnia 2016 r., data przyjęcia do użytkowania 1 września 2019 r. W chwili nabycia kombajnu po określonym czasie jego wykorzystywania zakładane było jego zbycie i wymiana na nowszy kombajn. Przedmiotowy kombajn służył w gospodarstwie rolnym nieprzerwanie od roku nabycia 2016 do września 2019 (rolnik ryczałtowy), od września 2019 r. - czynności opodatkowane podatkiem od towaru i usług (tj. sprzedaż zbóż, pszenica, jęczmień, proso, groch). Kombajn jest sprawny i zdatny do dalszego użytkowania. Aktualnie planowana jest odsprzedaż kombajnu. Biorąc powyższe pod uwagę oraz powołując się na interpretację indywidualną nr 0114-KDIP1-3.4012.141.2021.2.KF uważa Pani, że zastosowanie procedury VAT marża w Pani przypadku jest prawidłowe. Kombajn spełnia definicję towaru używanego zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy VAT oraz został nabyty od osoby fizycznej na umowę kupna - sprzedaży na kwotę 14.500 00 bez wykazania podatku VAT, gdyż w tej transakcji nie był on należny, a także zakładane było jego zbycie po określonym okresie użytkowania.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani, że jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Jednocześnie nadmienia Pani, że nie posiada z mężem rozdzielności majątkowej.

Pytania

Czy zastosowanie procedury marży do sprzedaży kombajnu jest prawidłowe w powyższej sytuacji, gdy od jego zakupu nie dokonała Pani odliczenia podatku VAT? Czy prawidłowa jest procedura sprzedaży kombajnu z zastosowaniem faktury VAT marża?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani opinii sprzedaż kombajnu w procedurze VAT marża jest prawidłowa. Nabywając kombajn Pani oraz Pani mąż zakładaliście, że w przyszłości będziecie chcieli go sprzedać i być może nabyć nowocześniejszą maszynę. Kombajn planowany jest do odsprzedaży w procedurze VAT marży, ponieważ przedmiot sprzedaży spełnia definicje towaru używanego o którym mowa w art. 120 ust. 1 pkt. 4 ustawy VAT. Przedmiot jest kompletny i zdatny do dalszego użytku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy,

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

W świetle art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy,

na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy,

w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Należy zaznaczyć, że opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów oraz istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

I tak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Przy czym, dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży nie mniej ważne jest – oprócz rodzaju towaru, który może zostać objęty tą procedurą – także to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży (także w sytuacji, gdy towar ten przed odsprzedażą podatnik użytkował dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej).

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Od 2012 roku prowadzi Pani wraz z mężem gospodarstwo rolne. 2 kwietnia 2016 r. będąc rolnikami ryczałtowymi zakupiony został do Pani i męża gospodarstwa kombajn, na umowę kupna sprzedaży (zawarta na R. M. - małżeństwo nie posiada rozdzielności majątkowej) za kwotę 14.500 00 zł. Nie odliczony został od jego zakupu podatek VAT naliczony. Kombajn został zakupiony od osoby fizycznej. Po zarejestrowaniu się do podatku VAT kombajn został wprowadzony do ewidencji środków trwałych z datą nabycia 2 kwietnia 2016 r., data przyjęcia do użytkowania 1 września 2019 r. W chwili nabycia kombajnu po określonym czasie jego wykorzystywania zakładane było jego zbycie i wymiana na nowszy kombajn. Przedmiotowy kombajn służył w gospodarstwie rolnym nieprzerwanie od roku nabycia 2016, do września 2019 (rolnik ryczałtowy), od września 2019 r. - czynności opodatkowane podatkiem od towaru i usług (tj. sprzedaż zbóż, pszenica, jęczmień, proso, groch). Kombajn jest sprawny i zdatny do dalszego użytkowania. Aktualnie planowana jest odsprzedaż kombajnu. Kombajn spełnia definicję towaru używanego zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Pani wątpliwości dotyczą tego,czy zastosowanie procedury VAT - marża do sprzedaży kombajnu jest prawidłowe w sytuacji, gdy od jego zakupu nie dokonała Pani odliczenia podatku VAT.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w odniesieniu do sprzedaży używanego kombajnu nabytego od osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT, na podstawie umowy sprzedaży, spełnione zostały przesłanki pozwalające na zastosowanie procedury opodatkowania marży. Kombajn został nabyty od podmiotu, o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy, a tym samym od nabycia tego kombajnu nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT. Ponadto, już przy zakupie zakładała Pani zbycie kombajnu po okresowym wykorzystaniu. Kombajn w chwili sprzedaży będzie się nadawał do dalszego użytku. Tym samym wykorzystywany w działalności gospodarczej kombajn przeznaczyła Pani do dalszej odsprzedaży, co łącznie skutkuje spełnieniem przesłanek do zastosowania opodatkowania w procedurze marży.

W konsekwencji, w analizowanej sprawie przy sprzedaży kombajnu nabytego na podstawie umowy sprzedaży od osoby fizycznej, niebędącej podatnikiem VAT, będzie Pani przysługiwało prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT marża, przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Dodatkowe informacje

Jednocześnie należy wskazać, że interpretacja ta wywołuje skutki podatkowe jedynie dla Pani, nie ma natomiast zastosowania do Pani męża.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). 

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00