Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1153.2022.2.JM

Obniżenie dochodu z działalności strefowej zwolnionego z opodatkowania o stratę z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.  

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 9 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obniżenia dochodu z działalności strefowej zwolnionego z opodatkowania o stratę z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu (pytanie Nr 1 i 3).

Uzupełnił go Pan – na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2023 r. (data wpływu 30 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Do 31 sierpnia 2022 r. prowadził Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności było pozostałe drukowanie (PKD 18.12.Z). Pana dochody z działalności gospodarczej opodatkowane były na zasadach ogólnych – według skali podatkowej. Pana jednoosobowa działalność gospodarcza została wykreślona z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej na skutek przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie zostało przeprowadzone w trybie przepisów art. 584 (1) i nast. Kodeksu spółek handlowych. Wpis przekształcenia do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego nastąpił 1 września 2022 r. Przed przekształceniem prowadził Pan działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na podstawie zezwolenia uzyskanego na mocy przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: działalność strefowa). Pana dochody uzyskiwane z działalności strefowej korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskiwał Pan też dochody z działalności niekorzystającej ze zwolnienia (dalej: działalność pozastrefowa). W 2022 roku (a konkretnie za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2022 r., tj. za okres prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w 2022 roku, uzyskał Pan dochód z działalności strefowej oraz stratę z działalności pozastrefowej. Dochód z działalności strefowej był przy tym wyższy, niż strata z działalności pozastrefowej. Aktualnie powstała z przekształcenia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kontynuuje w pełnym zakresie działalność prowadzoną wcześniej przez Pana, osiągając przychody zarówno z działalności strefowej, jak i pozastrefowej. Możliwe jest, że w przyszłości ponownie rozpocznie Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, podlegającej rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Nowo rozpoczęta działalność nie będzie prowadzona na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w tym sensie, że nie będzie Pan posiadał zezwolenia uzyskanego na mocy przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, a jego dochody z nowo rozpoczętej działalności nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie wyklucza to możliwości wykonywania czynności związanych z działalnością gospodarczą faktycznie na obszarze stanowiącym teren Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Nowo rozpoczęta działalność będzie opodatkowana na zasadach ogólnych (według skali podatkowej).

Pytania

1) Czy przy ustalaniu przez Pana podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2022 rok, powinien Pan łączyć stratę z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu (strata z działalności pozastrefowej) z dochodem z działalności strefowej, zwolnionym z opodatkowania?

2) Czy – w przypadku uznania Pana stanowiska na pytanie numer 1 za prawidłowe – przychody, koszty i dochód (strata) z działalności strefowej oraz pozastrefowej – w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) – PIT-36 – za rok podatkowy 2022, zgodnym z wzorem zeznania podatkowego określonego przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, na podstawie art. 45b ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f., w celu wykazania straty z działalności pozastrefowej w przedmiotowym zeznaniu, powinny zostać wykazane w następujący sposób:

‒ wszystkie przychody, koszty oraz dochód z działalności strefowej podlegający zwolnieniu powinien zostać wykazany wyłącznie w załączniku PIT-SE;

‒ przychody, koszty oraz dochód z działalności pozastrefowej powinny zostać wykazane w załączniku PIT-B, zaś w tym załączniku nie powinny zostać uwzględnione przychody, koszty i dochody z działalności strefowej;

‒ w części F formularza PIT-36 nie powinien zostać uwzględniony dochód z działalności strefowej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a u.p.d.o.f.?

3) Czy – w przypadku uznania Pana stanowiska na pytanie numer 1 za prawidłowe – będzie Pan uprawniony do rozliczenia straty podatkowej z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej poniesionej w 2022 r. z działalności pozastrefowej, w nowej jednoosobowej działalności gospodarczej, w przypadku jej podjęcia przez Pana?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania 1 i 3. W zakresie pytania Nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1 W Pana ocenie, przy ustalaniu przez Pana podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2022 rok, strata z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu (strata z działalności pozastrefowej) nie może być łączona z dochodem z działalności strefowej, zwolnionym z opodatkowania.

Z przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wynika, że dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym, wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Z kolei z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.) wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku (art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f.). Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63a u.p.d.o.f., ustawodawca wyłączył z opodatkowania dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1670), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 u.p.d.o.f.). Przy ustalaniu dochodu do opodatkowania, podatnik nie bierze pod uwagę m.in. dochodów wyłączonych z opodatkowania na podstawie art. 21 u.p.d.o.f., co literalnie wynika z powołanego wyżej przepisu art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f. Z powyższego wynika, że dochody podatników uzyskane z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, zwolnione z opodatkowania, nie powinny być uwzględniane, przy ustalaniu dochodu do opodatkowania. Jednocześnie przepis art. 9 ust. 3 u.p.d.o.f., określa zasady rozliczania strat podatkowych ze źródła przychodów, poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia dochodu uzyskanego z tego źródła przychodów, w kolejnych pięciu latach podatkowych.

Pana zdaniem, z powołanych powyżej przepisów wynika, że dochód z działalności strefowej, jako dochód zwolniony z opodatkowania, nie powinien być uwzględniany przy określaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, a tym samym nie należy go kumulować z dochodem lub stratą z działalności pozastrefowej. Tak więc podstawę opodatkowania powinien Pan ustalać w oparciu o wynik na działalności pozastrefowej, który nie powinien być kompensowany z dochodem z działalności strefowej.

Pana stanowisko w powyższym zakresie jest ugruntowane, i znajduje swoje potwierdzenie w stanowiskach prezentowanych przez organy podatkowe. Tytułem przykładu wskazuje Pan na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, z 30 września 2019 r., znak: 0112-KDIL3-3.4011.292.2019.1.AA oraz z 5 października 2020 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011. 563.2020.1.IR oraz powołane tam interpretacje i orzecznictwo.

Ad. 3 Pana zdaniem, będzie Pan uprawniony do rozliczenia straty podatkowej z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej poniesionej w 2022 r. (działalności pozastrefowej), w nowej jednoosobowej działalności gospodarczej, w przypadku jej podjęcia przez Pana. Uprawnienie to będzie przysługiwać Panu w kolejnych pięciu latach, na zasadach wynikających z art. 9 ust. 3 u.p.d.o.f.

Stoi Pan na stanowisku, że skoro – jak wskazano powyżej – strata z działalności pozastrefowej (opodatkowanej) nie może kumulować się w danym roku z dochodem strefowym (zwolnionym z opodatkowania), to strata ta podlega rozliczeniu w ramach tego samego źródła przychodów w kolejnych pięciu latach. Jeżeli więc w tym okresie podejmie Pan prowadzenie nowej jednoosobowej działalności gospodarczej, to będzie Pan uprawniony do odliczenia opisywanej straty z dochodami z takiej nowej działalności.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że Pana strata z jednoosobowej działalności gospodarczej, przekształconej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, nie może zostać rozliczona przez powstałą z przekształcenia spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Powyższe wynika z ograniczonego zakresu sukcesji przy przekształceniu jednoosobowej działalności gospodarczej w sp. z o.o. – zgodnie z art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej. Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych. Jednocześnie z art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że spółka z o.o. powstała z przekształcenia przedsiębiorcy jednoosobowego nie może przy ustalaniu dochodu do opodatkowania uwzględniać strat przedsiębiorcy przekształcanego. Tak więc w związku z brakiem sukcesji w tym zakresie, strata nie może zostać rozliczona przez spółkę przekształconą jako kontynuatora Pana działalności.

Zgodnie z art. 9 ust. 3 u.p.d.o.f., strata podlega rozliczeniu wyłącznie w ramach danego źródła przychodów (w opisywanym stanie faktycznym – pozarolnicza działalność gospodarcza). Jednocześnie ustawodawca nie wyłączył możliwości rozliczenia straty, w przypadku zakończenia/likwidacji działalności gospodarczej i rozpoczęcia kolejnej działalności (o ile zachowane zostaną terminy uprawniające do rozliczenia). Pana stanowisko o możliwości rozliczenia straty w nowej działalności gospodarczej, potwierdzają organy podatkowe.

Wskazuje Pan w tym zakresie na stanowisko wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2018 r., znak: 0112-KDIL3-1.4011.380.2017.1.AGR, w której wskazano, że „stratę może rozliczyć wyłącznie ten podatnik, który ją poniósł. Rozliczenie straty ze źródła przychodów polega na tym, że o wysokość tej straty można obniżyć dochód uzyskany z danego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, przy czym wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty poniesionej straty. W związku z tym, rozliczenie straty może nastąpić w okresie nie krótszym niż dwa lata i nie dłuższym niż pięć lat. O tym, jaka część straty będzie rozliczana w danym roku podatkowym decyduje podatnik. Należy jednocześnie podkreślić, że przy rozliczaniu straty obowiązuje zasada, że strata z danego źródła przychodu może być pokryta jedynie z dochodów z tego samego źródła. Strata poniesiona z jednej działalności gospodarczej, prowadzonej samodzielnie może być skompensowana dochodem osiągniętym w latach następnych z innej działalności gospodarczej. Strata poniesiona w danym roku podatkowym, kompensowana może być dochodem z działalności gospodarczej rozpoczętej po likwidacji działalności z której poniesiono stratę, o ile oczywiście zachowane zostaną terminy o których mowa w art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”.

Tak więc, w przypadku osiągnięcia dochodu z nowej działalności gospodarczej, podjętej po dokonanym przekształceniu, będzie Pan mógł odliczyć stratę z działalności gospodarczej (pozastrefowej) poniesioną w 2022 r., z dochodem z takiej działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 91).

Na mocy art. 12 ust. 1 ww. ustawy:

Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych:

Podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 482), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie art. 21 ust. 5a tej ustawy stanowi, że:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Podkreślenia wymaga fakt, że prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące tych zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Z treści wniosku wynika, że do 31 sierpnia 2022 r. prowadził Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Pana dochody z działalności gospodarczej opodatkowane były na zasadach ogólnych – według skali podatkowej. Pana jednoosobowa działalność gospodarcza została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przed przekształceniem prowadził Pan działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na podstawie zezwolenia uzyskanego na mocy przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: działalność strefowa). Pana dochody uzyskiwane z działalności strefowej korzystały ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskiwał Pan też dochody z działalności niekorzystającej ze zwolnienia (dalej: działalność pozastrefowa). W 2022 roku (a konkretnie za okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 sierpnia 2022 r., tj. za okres prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w 2022 roku, uzyskał Pan dochód z działalności strefowej oraz stratę z działalności pozastrefowej.

Jak stanowi treść art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na mocy art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24– 24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5.000.000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

W związku z powyższym należy wyjaśnić, że przedsiębiorca, który korzysta ze zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, dochód uzyskany z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie tej strefy, na podstawie zezwolenia, powinien wyłączyć z podstawy opodatkowania. Elementy odpowiednio kształtujące dochód strefowy nie są elementem podstawy opodatkowania. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Jednak, aby podatnik mógł ustalić stratę, musi uwzględniać unormowania zawarte w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego wynika, że przy ustalaniu straty nie może on uwzględniać przychodów i kosztów ich uzyskania ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu albo są wolne od podatku.

W sytuacji, gdy przy ustalaniu podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych wystąpi strata z działalności opodatkowanej (pozastrefowej), a dochód z działalności strefowej, nie można łączyć straty powstałej w działalności opodatkowanej pozastrefowej z dochodem z działalności zwolnionej, tj. strefowej.

Zatem, jeżeli przychody podatnika na działalności opodatkowanej będą mniejsze od kosztów ich uzyskania, ujemna różnica między przychodami i kosztami ich uzyskania będzie stanowiła stratę w rozumieniu art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jako taka będzie korzystała z uregulowań zawartych w art. 9 ust. 3 ww. ustawy.

Uwzględniając zasady wykładni językowej oraz systemowej, strata na działalności opodatkowanej może być zatem rozliczona wyłącznie z dochodem osiągniętym z tytułu działalności opodatkowanej, zgodnie z regułami określonymi w art. 9 ust. 3 powołanej ustawy.

We wniosku wskazał Pan, że możliwe jest, że w przyszłości ponownie rozpocznie Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, podlegającej rejestracji w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Nowo rozpoczęta działalność nie będzie prowadzona na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a Pana dochody z nowo rozpoczętej działalności nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowo rozpoczęta działalność będzie opodatkowana na zasadach ogólnych (według skali podatkowej).

Podsumowując stwierdzam, że przy ustalaniu przez Pana podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2022 r. nie może Pan łączyć straty z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu (strata z działalności pozastrefowej) z dochodem z działalności strefowej, zwolnionym z opodatkowania. Będzie Pan uprawniony do rozliczenia straty podatkowej z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej poniesionej w 2022 r. z działalności pozastrefowej w nowej jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych. Odliczenie to będzie Panu przysługiwać zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania 1 i 3. W zakresie pytania Nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

‒stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, 655 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00