Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.899.2022.3.SJ

Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród w konkursie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w konkursie. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lutego 2023 r. (data wpływu 13 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Bank ...., zwany dalej „Bankiem” w ramach prowadzonej działalności bankowej określonej w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe (Dz. U. z 1997 r. Nr 140 poz. 939 ze zm.), organizuje cyklicznie konkurs pod nazwą „....” zwany dalej „Konkursem ....”, który trwa każdorazowo od 30 września do 20 czerwca roku następnego. Szczegóły organizowanego przez Bank Konkursu ....są każdorazowo określane w odrębnych regulaminach, tj. w Regulaminie konkursu pod nazwą „.....” przeznaczonym dla szkół podstawowych oszczędzających pod patronatem Banku, przyjętego na mocy uchwały Zarządu Banku oraz w Regulaminie konkursu dla Opiekunów .... przyjętego na mocy uchwały Zarządu Banku, zwanych dalej „Regulaminem konkursu”.

Regulamin konkursu zawiera informacje, takie jak: nazwa akcji i organizatora, określenie, kto może być uczestnikiem, zadania konkursowe, wyszczególnienie przewidywanych nagród, zasady wyboru zwycięzców. Ponadto wskazuje osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z Regulaminem konkursu jego przebieg. Regulamin konkursu określa przewidywaną liczbę zwycięzców, a także wskazuje na sposób wydania nagród laureatom.

Celem konkursu jest edukacja finansowa dzieci i młodzieży, popularyzacja oszczędzania oraz szerzenie wiedzy o działalności Banku ..., w tym szczególnie:

a)propagowanie idei oszczędzania wśród uczniów szkół podstawowych,

b)upowszechnianie systematycznego oszczędzania i racjonalnego gospodarowania pieniędzmi jako niezbędnego składnika współczesnej gospodarki,

c)propagowanie wśród uczniów członkostwa w .... Banku X, jako działania służącego wyrabianiu pozytywnych postaw, niezbędnych w dorosłym życiu,

d)rozwijanie i uzupełnianie działań związanych z promowaniem i rozwijaniem talentów wśród dzieci poprzez edukację finansową,

e)propagowanie pracy zespołowej, w tym szacunku dla drugiego człowieka i umiejętności podziału zadań,

f)tworzenie i pogłębianie więzi uczniów z Bankiem, jak również rozwój umiejętności artystycznych.

W ramach Konkursu SKO przewidziane są trzy kategorie nagród, tj.:

1)dla uczniów – uczestników Szkolnej Kasy Oszczędnościowej zwanej dalej „SKO”, którzy są aktywnymi członkami SKO;

2)dla szkół podstawowych oszczędzających pod patronatem Banku, które podpisały Umowę patronacką z Bankiem;

3)dla opiekunów SKO (nauczycieli).

W każdej z tych kategorii możliwe jest zdobywanie odpowiedniej ilości punktów, za które są przewidziane nagrody, na zasadach określonych w Regulaminie konkursu. Bank jest przyrzekającym nagrodę w rozumieniu art. 919 Kodeksu Cywilnego.

Nagrody przekazywane laureatom mogą przybierać formę rzeczową lub pieniężną. Pula nagród jest każdorazowo określana przez Bank w Regulaminie konkursu, przy czym możliwe jest, że przyznanych zostanie kilka nagród dla jednego uczestnika Konkursu SKO. Niemniej jednak, liczba nagród w Konkursie SKO jest każdorazowo ograniczona, tj. konkurs organizowany przez Bank nie przewiduje możliwości przyznania nagrody każdemu jednemu uczestnikowi Konkursu SKO, w tym każdemu pod warunkiem przekroczenia określonego progu punktów przyznania nagród.

Regulamin konkursu określa każdorazowo stałą liczbę nagród rzeczowych i pieniężnych, jaką Bank zamierza przyznać oraz wskazanie dodatkowych warunków, które będą decydować o wyłonieniu laureatów. Bank dodaje, że organizowany przez Niego Konkurs SKO nie jest grą losową, zakładami wzajemnymi ani innymi grami wyszczególnionymi w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. 2022 r. poz. 888). Konkurs jest prezentowany i ogłaszany na ogólnodostępnych stronach internetowych Banku, a także na ....., .....oraz na stronach internetowych szkół podstawowych zainteresowanych przedmiotowym konkursem, czyli stronach niezabezpieczonych jakimikolwiek hasłami, na które może wejść każda zainteresowana osoba. Dodatkowo są organizowane prelekcje (wraz z prezentacją zasad konkursu) w szkołach podstawowych zainteresowanych przedmiotowym Konkursem. Bank na potrzeby obowiązków płatniczych rozpoznaje określone świadczenia za otrzymane lub nieotrzymane przez podatnika przy czym świadczenia te nie zostaną otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie stanowią przychodu z tej działalności. Bank organizując Konkurs SKO jest płatnikiem zgodnie z przepisem art. 8 ustawy - Ordynacji podatkowej obowiązanym do obliczenia i pobrania od podatnika podatku oraz wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Uzupełnienie wniosku

Bank uznaje, że organizowany przez siebie Konkurs „SKO” jest konkursem z dziedziny nauki, gdyż celem konkursu jak zostało wskazane przez Bank we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 5 grudnia 2022 r. jest edukacja finansowa dzieci i młodzieży, popularyzacja oszczędzania oraz szerzenie wiedzy o działalności Banku .....

Konkurs ten, zgodnie z regulaminem konkursu „.....”, zawiera elementy rywalizacji zarówno pomiędzy uczestnikami konkursu, jak i szkołami biorącymi udział w konkursie, ponieważ zgodnie z § 4 przedmiotowego regulaminu, konkurs składa się z dwóch kategorii:

a)kategoria dla szkół,

b)kategoria dla uczniów – uczestników SKO.

Przedmiotem konkursu w kategorii dla szkół są:

1)wyniki działalności SKO:

a)liczba uczniów − członków SKO − za każdy 1% uczniów należących do SKO, w stosunku do ogólnej liczby uczniów: 0,1 pkt. Łącznie za tę kategorię można uzyskać do 20 pkt;

b)wzrost wartości środków zgromadzonych na rachunku SKO. Łącznie za tę kategorię można uzyskać do 20 pkt;

c)wartość oszczędności w przeliczeniu na 1 członka SKO. Łącznie za tę kategorię można uzyskać do 20 pkt;

2)udział członków SKO w popularyzacji oszczędzania:

a)zorganizowanie udokumentowanego wydarzenia na temat oszczędzania w SKO w Banku .... – 10 pkt, za każdą formę wydarzenia,

b)udokumentowana organizacja konkursów o tematyce ekonomicznej popularyzującej oszczędzanie w SKO w Banku - 10 pkt, za każdą formę,

c)udział w konkursie ogłoszonym przez Bank .... – 20 pkt,

d)udział w konkursach w ramach programu .....SKO lub innych konkursach branżowych – za udział w każdym konkursie max. 20 pkt,

e)inne udokumentowane formy propagowania oszczędzania (lekcje, blog, wystawa, akcja dobroczynna, itp.) – 5 pkt, za każdą z form.

Działalność SKO w kategorii dla szkół, za okres od 1 września 2022 r. do 15 maja 2023 r. zostanie oceniona na podstawie Raportu z udziału w Konkursie, który stanowi Załącznik Nr 3 do Regulaminu. O kolejności miejsc zajętych w konkursie decyduje suma punktów uzyskanych za realizację zadań konkursowych wymienionych w pkt. 2.

Za formę dokumentacji uznaje się przesłanie do Banku na adres mailowy:

-materiału do publikacji na stronę internetową Banku,

-przesłanie zdjęć z wydarzenia,

-przesłanie linku do strony Szkoły, gdzie została zamieszczona informacja o wydarzeniu związanym z SKO.

Przedmiotem konkursu dla uczniów jest:

1)dla klas 0-3 – wykonanie przedmiotu, który zyskał nowe życie lub ulepszenie go tak, by mógł być wykorzystywany w przyszłości,

a)prace mogą zostać wykonane dowolną techniką,

b)każdy uczeń może przygotować jedną, samodzielnie i własnoręcznie wykonaną pracę,

c)dozwolone są wyłącznie prace indywidualne,

d)każda praca musi być odpowiednio oznaczona - należy wpisać imię i nazwisko autora, wiek i nazwę szkoły zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Regulaminu,

e)prace powinny być dostarczone w oryginale i odpowiednio zabezpieczone;

2)dla klas 4-8 – wykonanie prezentacji multimedialnej o bezpieczeństwie w finansach, pn. „.....”,

a)prace powinny być wykonane w programie ..... i zapisane jako plik pptx lub PDF,

b)każdy uczeń może przygotować jedną, samodzielnie i własnoręcznie wykonaną pracę,

c)dozwolone są wyłącznie prace indywidualne,

d)każda praca musi być odpowiednio oznaczona - należy wpisać imię i nazwisko autora, wiek i nazwę szkoły zgodnie z Załącznikiem nr 2 do Regulaminu,

e)prace powinny być dostarczone w formie elektronicznej tj. przesłane na adres mailowy lub dostarczone w formie wydruku;

3)kolekcjonowanie książeczek SKO z pieczątkami w kształcie świnki skarbonki:

a)za 5 zł oszczędności uczeń otrzymuje od Opiekuna SKO pieczątkę z wizerunkiem .....,

b)pieczątki z wizerunkiem świnki uczeń otrzymuje za oszczędności zebrane w okresie od 1 września 2022 r. do 15 maja 2023 r.,

c)uczeń otrzymuje pieczątki tylko za oszczędności indywidualne,

d)uczeń za uzupełnienie całej książeczki SKO pieczątkami otrzymuje od Organizatora nagrodę gwarantowaną.

W danej grupie może dokonać wyboru rodzaju nagrody:

a)za pierwszą książeczkę – oszczędności w wysokości 220 zł – notes oraz odblask,

b)za drugą książeczkę – oszczędności w wysokości 440 zł – domek z karteczkami,

c)za trzecią książeczkę – oszczędności w wysokości 660 zł – butelka na wodę,

d)za dziesiątą książeczkę – oszczędności o wartości 2 200 zł – pendrive.

Uczeń może uzyskać w roku szkolnym nagrody za max. 4 ww. książeczki.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Bank zastrzega sobie prawo do odmowy wydania nagrody.

Przekazane materiały i prace będą wolne od wad prawnych, tj. zostały pozyskane zgodny na ich publikację.

Organizator powoła Komisję konkursową, która dokona wyboru laureatów w obydwóch kategoriach.

Komisja konkursowa dokonana wyboru laureatów w kategorii dla szkół na podstawie Raportu z udziału w Konkursie, za okres od 1 września 2022 r. do 15 maja 2023 r., który stanowi Załącznik Nr 3 do Regulaminu.

Raport wraz z materiałami potwierdzającymi realizację zadań konkursowych zostanie sporządzony przez szkolnego Opiekuna SKO i przesłany do Banku X w terminie do dnia 25 maja 2023 r.

O kolejności miejsc zajętych w konkursie w kategorii dla szkół decyduje suma punktów uzyskanych za realizację zadań konkursowych wymienionych w § 4 ust. 2.

Komisja konkursowa dokonana wyboru laureatów w kategorii dla uczniów na podstawie oceny nadesłanych prac, biorąc pod uwagę:

a)zgodność pracy z tematyką konkursu,

b)technikę i estetykę wykonania pracy konkursowej,

c)kreatywność, oryginalność i nowatorski pomysł,

d)samodzielność wykonania pracy.

Do pracy konkursowej należy dołączyć czytelnie wypełnione oświadczenie stanowiące Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu.

Do Organizatora należy dostarczyć po 3 najlepsze prace uczniów z klas 0-3 oraz 4-8, wybrane przez Opiekuna SKO lub Dyrekcję danej Szkoły.

Prace mogą zostać dostarczone do Organizatora w zwartym opakowaniu zbiorczym. Opakowanie zbiorcze powinno zawierać dodatkowo listę z nazwiskami i liczbą złożonych prac.

Na podstawie ocen Komisji, do grona laureatów zostanie zakwalifikowanych 10 autorów prac, po 5 autorów najlepszych prac, z każdej grupy wiekowej.

Za książeczki SKO z pieczątkami świnkami uczeń otrzymuje nagrody gwarantowane określone w § 4 ust. 5 pkt c.

Nagrody dla uczniów za wypełnione książeczki SKO z pieczątkami będę wydawane w ciągu całego roku szkolnego po dostarczeniu do Banku przez Opiekuna SKO, Formularza przekazania nagród, który stanowi Załącznik Nr 4 do Regulaminu.

Pytania

1.Czy zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej. „u.o.p.d.o.f.”, Bank jako płatnik podatku zryczałtowanego z tytułu świadczeń otrzymanych od banków w związku z oferowanymi promocjami będzie zobowiązany do poboru podatku w wysokości 19% w odniesieniu do świadczeń otrzymanych od Banku przez podatnika nieprowadzącego działalności gospodarczej, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród pieniężnych przekraczałaby kwotę 2000 zł?

2.Czy nagrody uzyskiwane w organizowanym przez Bank konkursie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., jako wygrane w konkursie organizowanym i emitowanym (ogłaszanym) przez środki masowego przekazu – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł?

Państwa stanowisko w sprawie

Bank wskazuje, że wniosek dotyczy interpretacji art. 30 ust. 1 pkt 4b znowelizowanej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2021 poz. 1128 ze zm.) w brzmieniu obejmującym zmiany wprowadzone ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1328). Nowe przepisy obowiązują formalnie od 1 stycznia 2015 r. wprowadzając regulacje w kontekście obowiązków płatniczych banków w związku z promocjami oferowanymi przez banki i instytucje finansowe. W zależności od przyjętego sposobu interpretacji, zmiany w zakresie sposobu poboru podatku od niektórych przychodów z innych źródeł, wiązać się mogą z koniecznością zebrania dodatkowej dokumentacji i wpłyną na wysokość świadczeń stawianych podatnikom do dyspozycji oraz na ewentualne zmiany w regulaminach konkursu Banku.

Zdaniem Banku, nagrody w organizowanym Konkursie SKO będą podlegały opodatkowaniu w następujący sposób:

Ad 1

W ocenie Banku na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4b u.o.p.d.o.f., Bank jako płatnik podatku zryczałtowanego z tytułu świadczeń otrzymanych od banków w związku z oferowanymi promocjami nie będzie zobowiązany do poboru podatku w wysokości 19% w odniesieniu do świadczeń otrzymanych od Banku przez podatnika nieprowadzącego działalności gospodarczej w ramach organizowanego przez Bank Konkursu SKO, przedstawionego w stanie faktycznym (kwalifikowanego przez Bank, jako sprzedaż konkursowa), jeżeli świadczenia te nie zostaną otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Wprowadzony od 1 stycznia 2015 r. przepis art. 30 ust. 1 pkt 4b znowelizowanej u.o.p.d.o.f. nakłada, co prawda obowiązek poboru podatku przez Bank w zakresie świadczeń o charakterze promocyjnym oferowane przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia, jednakże nadal obowiązuje art. 30 ust. 1 pkt 2 tejże samej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidujący obowiązek płatniczy w stosunku do wygranych w konkursach w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć konkurs oraz nagroda, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to: „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Słowniku Wyrazów Obcych (wyd. Europa) określa konkurs jako „imprezę”, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego pod redakcja S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r., tom 2 str. 210 - „konkurs” to przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją B. Dunaja, wyd. Cykada, str. 202 wynika, iż „konkurs”, to zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród.

W świetle powyższych definicji Bank uważa, że zorganizowany przez niego Konkurs SKO spełnia wszystkie elementy niezbędne do uznania go za konkurs, gdyż występują tu element współzawodnictwa, opracowany został regulamin tego konkursu, a głównym celem tego przedsięwzięcia będzie wyłonienie najlepszego zawodnika (najlepszych uczestnika) w danej dziedzinie konkursu. We wdrażanym powyżej schematem Konkursu SKO, Klienci (Uczestnicy konkursu) za wykonanie konkretnej czynności będą mogli otrzymać nagrody rzeczowe i pieniężne. Możliwość uzyskania nagrody jest, więc ściśle powiązana z faktem dokonania konkretnej czynności nagradzanej przez Bank w ramach organizowanego Konkursu SKO. Oznacza to, że do przychodów z konkursu ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 u.o.p.d.o.f. a nie art. 30 ust. 1 pkt 4b tej ustawy. Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 u.o.p.d.o.f. wprost obnosi się do „wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego należy odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody”. Natomiast w art. 30 ust. 1 pkt 4b tej samej ustawy, mowa jest o świadczeniach otrzymywanych m.in. od banków w związku z promocjami organizowanymi przez te podmioty. Skoro ustawodawca w jednym przepisie, tj. w tym samym artykule, używa określenia „z tytułu wygranych w konkursach” i „w związku z oferowanymi promocjami” to znaczy, że nadaje tym przepisom odmienny zakres normowania.

W ocenie Banku, Ustawodawca wprowadzając art. 30 ust. 1 pkt 4b u.o.p.d.o.f. miał na celu opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem w wysokości 19%, świadczeń otrzymywanych przez klientów banku w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika (np. tzw. cash-back), a więc odnosi się do sytuacji, gdy Bank w związku ze skorzystaniem z określonej usługi bankowej, wypłaca świadczenia pieniężne lub niepieniężne na warunkach określonych w umowie i w wydanym ewentualnie do takiej umowy regulaminie, czyli w wyniku zobowiązania, które zaciąga Bank na mocy zawartej umowy z Klientem (a nie w związku z przyrzeczeniem publicznym, które można odwołać w każdym czasie) w celu promowania tej konkretnej usługi bankowej. Innymi słowy przepis art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy dotyczy takich świadczeń, których obowiązek ma swoje źródło w zawartej umowie Klienta z bankiem i Bank nie może się od tego obowiązku uchylić na takiej zasadzie jak czyni to, gdy ogłasza przyrzeczenie publiczne – konkurs. Bank zawierając umowę musi wypłacać świadczenie pieniężne lub przekazywać świadczenia niepieniężne (nagrody) za wykonanie warunków jako zobowiązanie wynikające z tej umowy przez z góry ustalony czas lub do momentu jej wypowiedzenia lub zmiany warunków. Wówczas będzie zobowiązany jako płatnik pobrać od takiego świadczenia podatek ryczałtowy w wysokości 19%.

Zdaniem Banku art. 30 ust. 1 pkt 4b u.o.p.d.o.f. nie dotyczy Konkursu SKO organizowanego przez Bank, ponieważ to nie jest świadczenie o charakterze promocyjnym, a przepis z tego artykułu dotyczy jedynie sposobu opodatkowania świadczeń o charakterze promocyjnym oferowanych przez banki, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów. Ponadto w organizowanym Konkursie SKO Bank wydaje nagrody w ramach konkursu według przyrzeczenia publicznego w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego. Osoba, która wykonała warunki takiego przyrzeczenia określone w regulaminie konkursu musi zgłosić się po odbiór nagrody, a po drugie to od decyzji osoby biorącej udział w Konkursie zależy czy i z jakiej nagrody skorzysta. Natomiast przy świadczeniach wypłacanych lub przekazywanych w ramach promocji, Bank wykonuje zobowiązanie wzajemne wynikające z zawartej umowy o świadczenie usług bankowych, gdzie banki, lub instytucje finansowe w rozumieniu odrębnych przepisów, wypłacają lub przekazują konkretnie oznaczone świadczenie, nie dając klientowi możliwości dokonania wyboru i co więcej dzieje się to automatycznie, bez konieczności zgłoszenia się po odbiór świadczenia do Banku. Tak jak w przypadku promocji typu „cash-back” banki na warunkach określonych w umowie lub regulaminie promocji danej usługi, mającym zastosowanie do tej umowy, tj. kreującym prawa i obowiązki banku i posiadacza, za każdą zrealizowaną transakcję bezgotówkową wypłacały z góry określoną kwotę pieniężną na rachunek bankowy posiadacza, obliczaną jako procent od zrealizowanej transakcji płatniczej, nie pozostawiając posiadaczowi wyboru co do rodzaju świadczenia jakie ma otrzymać oraz nie oczekują od niego żadnej aktywności co do zgłoszenia zamiaru otrzymania świadczenia.

Zdaniem Banku w organizowanym Konkursie SKO będą na Nim ciążyć obowiązki płatnika wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.o.p.d.o.f. w przypadku przekazania nagrody rzeczowej lub pieniężnej o wartości przekraczającej jednorazowo 2000 zł. Bank jako płatnik zobowiązany będzie odprowadzać zryczałtowany podatek w wysokości 10% wartości całej (jednostkowej) nagrody.

Natomiast uczestnik konkursu zobowiązany jest wpłacić płatnikowi (Bankowi) kwotę tego podatku przed wydaniem nagrody, stosownie do art. 41 ust. 7 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad 2

Zdaniem Banku, wszystkie nagrody w organizowanym przez Bank Konkursie SKO, których wartość jednostkowa nie przekracza 2000 zł, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwanej dalej u.o.p.d.o.f., który stanowi, że: „wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”, a w konsekwencji Bank jako organizator konkursu (płatnik) nie ma obowiązku pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku i złożenia PIT-8AR.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej u.o.p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c u.o.p.d.o.f., oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od przychodów z tytułu wygranych w konkursach uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.

W myśl art. 41 ust. 4 oraz 42 ust. 1 u.o.p.d.o.f., osoba prawna będąca organizatorem konkursu jest obowiązana pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od wartości przekazanych w konkursach nagród i przekazać go w odpowiednim terminie na konto właściwego urzędu skarbowego.

Jako że przedstawiony „Konkurs SKO” spełnia założenia art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., otrzymane w ramach niego świadczenia (Nagrody) będą korzystały ze zwolnienia opisanego w powyższym przepisie. Jednakże, z regulacji powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., jednoznacznie wynika, że wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 2000 zł – wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia.

Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. – środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności.

Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie „środki masowego przekazu” (media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja także, tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet.

Wśród mediów masowych powyższe definicje oraz art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., wymieniają prasę. W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914  z późn. zm.) - „prasa” oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej jednorodnej całości ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, to znaczy może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można wnioskować, iż wymienione w tym przepisie środki masowego przekazu to znaczy prasa radio i telewizja stanowią katalog zamknięty. Zatem stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenie (...) w „środkach masowego przekazu” mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu.

W związku z powyższym, w odniesieniu do Konkursu SKO organizowanego przez Bank i emitowanego za pośrednictwem ogólnodostępnych stron Internetowych ma zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy. Jeżeli wartość poszczególnych nagród przekazywanych w ramach Konkursu SKO nie przekracza kwoty 2 000 zł, Bank nie ma obowiązku pobrania i odprowadzenia od wartości tych nagród zryczałtowanego 10% podatku i złożenia PIT-8AR. Powyższe stanowisko w sprawie podzielił również Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w swoim piśmie opublikowanym w Biuletynie Skarbowym Nr 4 z 2007 r.

Stanowisko, iż nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 zł (obecnie jest to kwota 2000 zł) uzyskane w konkursach organizowanych i ogłaszanych na stronach internetowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych znajduje potwierdzenie również w interpretacjach organów podatkowych, w tym również wydanych w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (np. IPPB1/415-834/08-2/ES z 17 października 2008 r., nr IPPB2/415-568/08-2/MG z 26 czerwca 2008 r., nr IPPB2/415-317/08-2/AK z 19 maja 2008 r., nr ITPB2/415-678/09/ENB z 6 listopada 2009 r., nr ILPB2/415-755/09-2/ES z 20 października 2009 r., nr IPPB4/415-134/10-2/JS z 26 kwietnia 2010 r.).

W ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie wykładni systemowej prowadzi do wniosku, że Internet jako nowoczesne medium pozwalające przekazywać informacje, treści w sposób masowy i ogólnodostępny, mieści się w zakresie pojęcia „środków masowego przekazu” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Internet umożliwia zarówno ogłoszenie, jak i przeprowadzenie konkursu w stosunku do nieograniczonej i anonimowej liczby uczestników.

W ocenie Banku, w organizowanym Konkursie SKO spełnione zostały wszystkie przesłanki do uznania, jako zwolnionych od podatku wartości takich nagród otrzymywanych przez Uczestnika w ramach Konkursu SKO, gdy wartość jednostkowa takiej nagrody nie przekracza 2000 zł. Od pozostałych nagród Bank jako płatnik jest zobowiązany odprowadzać zryczałtowany podatek w wysokości 10% wartości całej nagrody, przyjmując za podstawę do odprowadzenia tego podatku art. 30 ust. 1 pkt 2 u.o.p.d.o.f.

Nagroda wg Słownika języka polskiego (sjp.pwn.pl) to: „dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.” Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego nagrodę.

Nie można zatem kwestionować faktu, że nagroda jest związaną ze sprzedażą usług Banku, gdyż motywuje Klientów (uczniów) do intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty Banku, wyrabia korzystne z punktu widzenia Banku przyzwyczajenia klientów, zwiększa ich lojalności i zainteresowanie oferowanymi produktami. Podstawowym celem konkursu (sprzedaży konkursowej) nie musi być natychmiastowe osiągnięcie zysku w związku z wyświadczeniem usługi. Powyższe stwierdzenie potwierdza w jednym ze swoich orzeczeń WSA w Warszawie z dnia 20 lutego 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2248/12 zdaniem, którego sprzedaż premiowa powinna być rozpatrywana w szerokim znaczeniu ekonomicznym – sprzedaż premiowa dotyczy premiowania odpłatnego nabycia konkretnego produktu bankowego, zwiększenia lojalności klientów, oraz uatrakcyjnienia oferty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W przedstawionym stanie faktycznym Bank świadczy na rzecz SKO uczniów usługi prowadzenia rachunku bankowego, a obietnica uzyskania przez Klienta (uczniów, nauczycieli i szkołę) nagrody gwarantuje Bankowi zwiększone wykorzystanie tego produktu i zwiększenie zysków Banku.

W związku z powyższym zwolnieniem objęte są nagrody otrzymywane w konkursie, jako zachęta do skorzystania ze świadczenia usług, powstaje jedynie wątpliwość, czy na Banku ciążył będzie obowiązek poboru podatku zryczałtowanego w wysokości 19% w związku z organizowanym konkursem pod nazwą „Warto oszczędzać w SKO w Banku X”, i świadczeń wynikających z regulaminów konkursu.

W ocenie Banku konkurs spełnia cechy określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., tj. „wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”.

Wskazana norma prawna nie zawiera zastrzeżenia do wyłączenia stosowania zwolnienia w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f. dla akcji organizowanych przez Banki w formie konkursu. W świetle treści art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 4b znowelizowanej u.o.p.d.o.f. Bank został uznany za płatnika w zakresie określonych w nim świadczeń. Również zgodnie z art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest m.in. osoba prawna obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Podatkiem z kolei, w rozumieniu art. 6 Ordynacji podatkowej, jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz m.in. Skarbu Państwa, wynikające z ustawy podatkowej.

Z zestawienia powyższych regulacji wynika, że obowiązek płatnika jest pochodną obowiązków podatnika i stanowi w istocie wyłącznie formę technicznego wykonania obowiązku nałożonego na podatnika. W tym kontekście nie ma możliwości, by obowiązek poboru podatku nałożony na płatnika nie był skorelowany z wysokością zobowiązania podatkowego nałożonego na podatnika i aby w bezpośredni sposób uniemożliwiał podatnikowi uiszczenie podatku w wysokości przewidzianej w ustawie. Ponadto, w ocenie Banku art. 30 ust. 1 pkt 4b u.o.p.d.o.f. nie odnosi się wyraźnie do konkursów, lecz wprowadza określony sposób opodatkowania świadczeń o charakterze promocyjnym. Wskazana norma prawna przewidująca obowiązek poboru podatku zryczałtowanego nie zmienia treści art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f. ani konstrukcji wyliczania zobowiązania podatkowego z tego tytułu. Powyższy przepis nie zawiera również zastrzeżenia, co do wyłączenia stosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f. dla akcji organizowanych przez Banki w formie konkursu.

W związku z powyższym, o ile po stronie Banku dojdzie do przekazania świadczenia kwalifikowanego, jako konkursu, zasadne będzie zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., i po stronie Banku nie powstanie obowiązek poboru podatku zryczałtowanego. W związku z powyższym Nagroda uzyskana w Konkursie SKO, której jednostkowa wartość nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., (tj. 2000 zł), w ocenie Banku, wypełnia przesłanki decydujące o zwolnieniu przedmiotowej Nagrody wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 z u.o.p.d.o.f. W konsekwencji, w przypadku, gdy wartość pojedynczej nagrody, jaką Klient będzie mógł otrzymać w zamian za dokonania konkretnej czynności konkursowej określonej przez Bank w Regulaminie konkursu nie będzie przekraczała kwoty 2000 zł, będzie wypełniał warunek konieczny do jego zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 z u.o.p.d.o.f.. W pozostałych przypadkach - wydając Nagrody o wartości powyżej kwoty 2000 zł Bank, jako płatnik pobierze 10% podatek od wydawanej Nagrody, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.o.p.d.o.f., od dochodów z tytułu nagród wygranych w konkursach pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Należy zwrócić uwagę, iż powyższy przepis w powiązaniu z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., wprowadza istotne zastrzeżenie, stanowiąc, że podatku zryczałtowanego nie pobiera się w przypadku, gdy jednorazowa wartość wygranych w konkursach, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – nie przekracza kwoty 2000 zł.

Zwolnienie to nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy wskazać, że świadczenia objęte obydwiema regulacjami zaliczane są do kategorii inne źródła, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.o.p.d.o.f. Definicja tego rodzaju przychodów została zawarta w art. 20 ust. 1 u.o.p.d.o.f., a dochody takie mogą w określonych przypadkach zostać objęte obowiązkiem poboru podatku zryczałtowanego. Obowiązek taki w odniesieniu do świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4b znowelizowanej u.o.p.d.o.f. został przewidziany w art. 41 ust. 4 u.o.p.d.o.f. Jednocześnie, treść zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., obejmuje świadczenia o charakterze nagród związanych ze sprzedażą konkursową. W ocenie Banku zasadne jest, zatem twierdzenie, że świadczenia promocyjne o charakterze nagród związanych z konkursem mogą podlegać zwolnieniu w przypadku, gdy nie przekroczą określonej kwoty i zostaną przekazane określonym osobom.

W ocenie Banku niewłaściwa jest, bowiem wykładnia, zgodnie, z którą Bank powinien pobrać podatek zryczałtowany od każdego świadczenia przekazywanego podatnikom w związku z oferowanymi promocjami, bez względu charakter promocji (sprzedaży konkursowej), wartość i osobę odbiorcy, skoro te przesłanki zostały przez ustawodawcę uznane za istotne w zakresie określenia obowiązku podatkowego i decydujące dla powstania zobowiązania do uiszczenia podatku na rzecz Skarbu Państwa.

W powyższym zakresie należy także zwrócić uwagę na treść art. 45 ust. 3 u.o.p.d.o.f., zgodnie, z którym zeznaniami o wysokości osiągniętego dochodu z zasady nie obejmuje się dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 29-30a u.o.p.d.o.f. Oznacza to, że o ile Bank pobierze podatek w wysokości 19% od podatnika, który otrzymał od Banku świadczenie zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., to podatnik ten nie będzie miał możliwości rozliczenia nadpłaconego podatku w ramach sporządzania deklaracji rocznej, a co za tym idzie możliwości skorzystania ze zwolnienia z tytułu świadczenia otrzymanego od Banku o charakterze „nagrody związanej ze konkursem”, którego jednorazowa wartość „nie przekracza kwoty 2000 zł”.

Biorąc pod uwagę, że obowiązki podatkowe mogą wynikać jedynie z ustawy, a ustawa nie przewiduje opodatkowywania takich świadczeń, wykładnia prowadząca do faktycznego poboru podatku od świadczenia zwolnionego z opodatkowania jest nieuzasadniona na gruncie u.o.p.d.o.f. oraz art. 217 Konstytucji. O braku uzasadnienia dla poboru podatku w sytuacji, w której podatnik jest zwolniony z opodatkowania świadczy także regulacja art. 41 ust. 7 pkt 2 znowelizowanej u.o.p.d.o.f. Po 1 stycznia 2015 r., jeżeli przedmiotem przekazywanych świadczeń nie będą pieniądze, podatnik będzie obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem świadczenia. Niewłaściwa wykładnia przepisów doprowadzić może do sytuacji, w której podatnik zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f., po to by mógł otrzymać świadczenie (nagrodę) związane z promocjami oferowanymi przez Bank, będzie musiał zapłacić nienależny podatek, którego nie będzie miał prawa rozliczyć w ramach rozliczenia rocznego i którego mógłby się domagać od organów podatkowych jedynie w ramach procedury zwrotu nadpłaty wynikłej z pobrania przez płatnika podatku nienależnego z art. 72 § 1 pkt 2 w zw. z art. 75 Ordynacji podatkowej.

W tych okolicznościach uzasadnione jest stanowisko Banku o braku obowiązku poboru podatku zryczałtowanego od otrzymanych przez podatników świadczeń zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.o.p.d.o.f.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2–2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4b ww. ustawy:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia.

W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Jak wynika z opisu sprawy, organizujecie Państwo cyklicznie konkurs pod nazwą „.....”, przeznaczony dla szkół podstawowych oszczędzających pod patronatem Banku.Regulamin konkursu określa, kto może być uczestnikiem, zadania konkursowe, wyszczególnienie przewidywanych nagród, zasady wyboru zwycięzców. Ponadto wskazuje osoby odpowiedzialne za prawidłowy, zgodny z Regulaminem konkursu jego przebieg. Regulamin konkursu określa przewidywaną liczbę zwycięzców, a także wskazuje na sposób wydania nagród laureatom. Celem konkursu jest edukacja finansowa dzieci i młodzieży, popularyzacja oszczędzania oraz szerzenie wiedzy o Państwa działalności.

Przechodząc do oceny skutków podatkowych przyznania nagród w organizowanym przez Państwa konkursie, zauważyć należy, że przepisy podatkowe posługują się pojęciami „konkurs”, „nagroda” nie zawierając ich definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN: „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z organizowanym konkursem, wobec tego do przychodów z tego przedsięwzięcia nie będzie miał zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który odnosi się do świadczeń o charakterze promocyjnym. Organizowany przez Państwa konkurs nie jest promocją, w związku z tym nie będą Państwo zobowiązani do poboru zryczałtowanego podatku w wysokości 19% z tytułu świadczeń otrzymanych od Banku w związku z oferowanymi promocjami.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących zwolnienia nagród w Państwa konkursie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stwierdzić należy, że zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala zatem wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie trzy warunki:

1)organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;

2)podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;

3)jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł.

Sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu nie jest wystarczający, bowiem literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”. Oznacza to, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Jednakże dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu” określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet”. Przy czym, podkreślić należy, że zorganizowanie konkursu przez Internet w dorozumieniu oznaczać może zatem jedynie organizację konkursu przez konkretną instytucję, w tym przypadku właściciela danego portalu internetowego, występującego jako osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, pod warunkiem jednak ogólnodostępności (nie wymagające rejestracji) tychże portali dla użytkowników Internetu. Trudno bowiem uznać, by konkurs kiedykolwiek mógł być zorganizowany przez Internet jako ogólnoświatową sieć komputerową niemającą osobowości prawnej.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenia ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 2 000 zł.

Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku: „(…) organizowany przez siebie Konkurs „SKO” jest konkursem z dziedziny nauki, gdyż celem konkursu jak zostało wskazane przez Bank we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 5 grudnia 2022 r. jest edukacja finansowa dzieci i młodzieży, popularyzacja oszczędzania oraz szerzenie wiedzy o działalności Banku X”.

Zgodnie z definicją słownikową „dziedzina” to „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury, itp.”.

W przepisach podatkowych brak jest również definicji „nauki”, ale zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN – nauka ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości. Według tego samego Słownika wiedza to uczenie się lub uczenie kogoś. Z powołanych definicji wynika, że „nauka” odnosi się do określonej wiedzy z różnych dziedzin życia.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że organizowane przez Państwa przedsięwzięcie będzie wypełniać przesłanki definicji konkursu, gdyż jak podano w opisie sprawy, będzie on posiadał cechy rywalizacji i końcowo zostaną wyłonieni zwycięzcy. Konkurs ma także opracowany regulamin. Ponadto, jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku, konkurs jest konkursem z dziedziny nauki.

W świetle powyższego, wobec nagród możliwych do wygrania przez uczniów i nauczycieli startujących w konkursie z dziedziny nauki pn.: „.....” znajdą zastosowanie przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro do omawianego zwolnienia ma zastosowanie przesłanka dotycząca konkursu z dziedziny nauki to nie jest konieczne spełnienie przez Państwa przesłanki dotyczącej organizacji i emisji (ogłoszenia) konkursu przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).

W związku z tym, na Państwu nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i wpłaceniem podatku dochodowego od osób fizycznych, o ile wartość nagród nie przekroczy 2000 zł.

Natomiast w sytuacji, gdyby jednorazowa wartość nagród w ww. konkursie przekroczyła kwotę 2000 zł, będą na Państwu ciążyć obowiązki płatnika wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00