Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.214.2022.3.JF

W zakresie ustalenia, czy przy założeniu, że planowana inwestycja, polegająca na zwiększeniu zdolności produkcyjnej zakładu poprzez: – zastosowanie nowych wirówek oraz skrócenie cyklu produkcyjnego, oraz automatyzacji paletyzacji worków (…) na linii do produkcji (...) i granulowanych będzie spełniała przesłanki art. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 - dalej jako: uWNI), a więc na podstawie art. 3 ust. 1 uWNI będzie stanowiła nową inwestycję w rozumieniu uWNI, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (pytanie nr 1).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy przy założeniu, że planowana inwestycja, polegająca na zwiększeniu zdolności produkcyjnej zakładu poprzez:

zastosowanie nowych wirówek oraz skrócenie cyklu produkcyjnego, oraz

automatyzacji paletyzacji worków (…) na linii do produkcji (...)

będzie spełniała przesłanki art. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 - dalej jako: uWNI), a więc na podstawie art. 3 ust. 1 uWNI będzie stanowiła nową inwestycję w rozumieniu uWNI, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (pytanie nr 1).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 stycznia 2023 r. (wpływ 25 stycznia 2023 r.) oraz pismem z 3 lutego 2023 r. (wpływ 3 lutego 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Opis stanu faktycznego

Spółka (dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka) to wiodący producent (…). Siedziba firmy zlokalizowana jest w (…) gdzie mieszczą się fabryki zarówno (…). Spółka jest częścią (…) Grupy od (…) roku. Obecnie Spółka planuje rozwój zakładu produkcyjnego - poprzez zwiększenie mocy produkcyjnych, a w związku z planowaną inwestycją zamierza wnioskować o wydanie Decyzji o wsparciu w ramach ustawy o wspieraniu nowych inwestycji.

Opis zdarzenia przyszłego

Celem projektu inwestycyjnego spółki jest zwiększenie mocy produkcyjnych działu produkcji (…) poprzez wymianę obecnych wirówek separujących na nowoczesne wirówki (…). Większa wydajność wirówek oraz modyfikacja układu mycia i dezynfekcji, pozwoli na skrócenie cyklu produkcyjnego (…) godzin (obecnie) do (…) godzin. Spowoduje to zwiększenie mocy produkcyjnych zakładu o (…) ((…)). Start inwestycji planowany jest na początek roku (…), zakończenie w roku (…).

Zakres projektu

Projekt swym zakresem obejmuje instalację produkcyjną oraz działu fermentacji oraz infrastrukturę towarzyszącą zlokalizowaną na terenie fabryki w (…).

Prace budowlane i konstrukcyjne.

W związku z planowaną inwestycją, konieczna będzie przebudowa budynku fermentacji w celu przygotowania hali do posadowienia nowych wirówek separujących. Niezbędne jest wykonanie następujących modyfikacji:

podniesienie stropów, aby uzyskać odpowiednią ilość miejsca do instalacji suwnicy,

wstawienie dodatkowych stalowych wsporników stropu,

przygotowanie posadzki betonowej o grubości (…) oraz wzmocnionych podestów montażowych dla wirówek o zwiększonej odporności na drgania,

belka podsuwnicowa oraz podnośnik suwnicowy o nośności (…) ton.

Niezbędna jest rozbudowa wież chłodniczych, służących do rozpraszania ciepła wydzielanego podczas procesu fermentacji, odbieranego przez wodę chłodzącą przy pomocy zewnętrznych wymienników płytowych. Obecnie zainstalowano (…) wież o łącznej mocy chłodniczej (…), konieczna jest zatem rozbudowa układu o dodatkowe (…) wieże, co związane jest z powiększeniem obecnego basenu wodnego o dodatkowe stanowiska wraz z siecią przesyłową, niezbędną do transportowania wody.

Wraz ze zwiększeniem możliwości produkcyjnych konieczne jest rozbudowanie magazynu (...) dodatkowe zbiorniki. (…) aktualnie użytkowanych zbiorników znajduje się wewnątrz hali produkcyjnej, jednak ze względu na brak miejsca - nowe zbiorniki będą musiały zostać posadowione na zewnątrz, co wymaga przygotowania betonowej podstawy wraz z instalacją wychwytową i przesyłową.

Sterylizacja melasy.

Melasa przed podaniem do fermentacji musi zostać poddana rozcieńczaniu, klaryfikacji oraz sterylizacji. Obecna wydajność linii sterylizacji wynosi ok. (…). W związku ze zwiększeniem produktywności konieczne jest zapewnienie większej podaży melasy, co wymaga wymiany jednej z wirówek (…) i kujących melasę na wirówkę typu (…). Ta modyfikacja pociąga za sobą dodatkowe zmiany, polegające na usunięciu zbiornika do obniżania ciśnienia po sterylizacji (ekspandera) oraz wymienników płytowych służących do wstępnego podgrzewania melasy rozcieńczonej i wody gorącej o temperaturze (…), niezbędnej do rozcieńczania melasy. W zbiornikach melasy rozcieńczonej zostaną zainstalowane również inżektory parowe do wstępnego podgrzania melasy.

Mycie i dezynfekcja (...).

Mycie (...) jest istotną częścią cyklu produkcyjnego, który musi zostać skrócony w celu osiągnięcia założeń projektu. Mycie (...) i innych zbiorników odbywa się w układzie zamkniętym ((…)), w którym następuje obieg środków myjących. Optymalizacja procesu mycia wymaga szeregu modyfikacji i zastosowania pomp o większej wydajności niż obecnie stosowane. Celem jest osiągnięcie maksymalnie (…) godzinnego cyklu.

Obecnie kadzie nie są wyposażone w dedykowaną pompę powrotną (…). Roztwór myjący jest zawracany do zbiornika przez pompę służącą również do separacji (...) lub przez pompę recyrkulacyjną (kadzie typu (…)). Aby skrócić czas trwania (…), należy przyspieszyć transfer roztworów myjących poprzez instalację dodatkowej, dedykowanej pompy powrotnej (…) lub wymianę obecnych pomp separacyjnych na jednostki o większej wydajności.

Projekt zakłada również utworzenie nowej, niezależnej linii myjącej do obsługi wirówek dekoncentracyjnych, aby umożliwić jednoczesne mycie wirówek separujących i dekoncentracyjnych.

Fermentacja

Czas trwania fermentacji wynosi (…) godzin i nie może zostać skrócony ze względów technologicznych. Optymalizacja w obszarze fermentacji będzie dotyczyć głównie organizacji i planowania produkcji. Ważnym elementem dotyczącym podniesienia standardów jest podłączenie kadzi (…) do centralnego systemu sterowania produkcją ((…)). Obecnie ta część produkcji obsługiwana jest przez przestarzały system (…). Dalsza eksploatacja tego systemu powodowałaby poważne problemy ze względu na zakończenie wsparcia dla tego systemu przez jego dostawcę. Kadzie typu (…) wraz z automatyką zostaną zintegrowane we wspólnym sterowniku (…), co ułatwi obsługę, możliwość gromadzenia i analizy danych oraz umożliwi dalszy rozwój i rozbudowę systemu. W celu skrócenia etapu przygotowania kolejnego cyklu fermentacyjnego, który obecnie trwa godzinę, pompy przesyłowe wody procesowej zostaną zmodyfikowane poprzez zastosowanie falownika lub wymienione na nowe jednostki o większej wydajności.

Separacja (wirowanie) (...)

Głównym i najbardziej kosztownym elementem opisywanej inwestycji jest zakup 3 nowych wirówek separujących (...). Zastąpienie (…) obecnych wirówek starej generacji pozwoli na skrócenie etapu separacji z (…) do jednej godziny. Ponieważ nowe wirówki wyposażone są w system automatycznego wyrzucania wypłukanych cząstek stałych podczas cyklu czyszczenia - nie wymagają intensywnej obsługi operatora, jak to miało miejsce w przypadku obecnie użytkowanych urządzeń. Ogranicza to kontakt operatora ze środkami myjącymi oraz pozwala znacząco zmniejszyć wysiłek i związane z nim ryzyko urazów, przy demontażu elementów wirówek, które były konieczne do prawidłowego umycia urządzenia.

Planowane wirówki (…) wyposażone są w dysze wirowe, które zapewniają większą wydajność w porównaniu z konwencjonalnymi wirówkami dyszowymi. Wirówka może być eksploatowana bliżej punktu zatykania bez ryzyka zabicia wirówki, co zwiększa wydajność i pozwala uniknąć przestojów i związanych z nimi strat.

Zastosowanie nowych wirówek o większej wydajności wymagało będzie instalacji (…) nowych wymienników płytowych do schładzania (...) po wirowaniu przed przesłaniem go do zbiorników magazynowych.

Dekoncentracja

Proces dekoncentracji to rodzaj separacji (...), która prowadzona jest w trakcie cyklu fermentacyjnego. Służy odrzuceniu części produktów metabolizmu (...), aby przedłużyć fazę intensywnego wzrostu biomasy i zwiększyć uzyskaną ilość (...). Obecnie do dekoncentracji wykorzystywane są (…) wirówki. Symulacja planu produkcji po skróceniu cyklu produkcyjnego wykazała, że konieczne będzie zainstalowanie dodatkowej, (…) wirówki dekoncentracyjnej. (...) do nowej wirówki powinna być przesyłana niezależną, nowoutworzoną linią. Organizacja linii przesyłowych dekoncentracji wymaga uwzględnienia możliwości równoczesnego przeprowadzania dekoncentracji z dwóch różnych kadzi oraz ograniczenia ryzyka zanieczyszczeń.

Zbiorniki magazynowe (...)

W celu zachowania zdolności do przechowywania różnych szczepów (...) konieczna jest wymiana jednego z najstarszych zbiorników, którego pojemność jest zbyt mała oraz pełne podłączenie do sieci (...)jednego ze zbiorników mleczka handlowego. Całkowita pojemność magazynowa dla (...)po modyfikacji osiągnie wówczas (…) co zapewni wystarczającą ilość mleczka do produkcji poszczególnych asortymentów.

Do zapewnienia odpowiedniej przestrzeni magazynowej dla przy zwiększonej produkcji konieczne jest zainstalowanie (…) dodatkowych zbiorników o pojemności (…) każdy. Jak zostało to opisane wcześniej, zbiorniki (...)będą musiały być zlokalizowane na zewnątrz budynku produkcyjnego. Wymaga to utworzenia nowych linii przesyłowych w obu kierunkach, dodatkowych pomp transferowych oraz podłączenia do układu mycia (…). Przy planowaniu nowych linii konieczne jest uwzględnienie ruchu samochodów ciężarowych, który odbywa się wzdłuż ściany budynku. Rozważa się poprowadzenie linii przesyłowych po estakadzie lub przesunięcie drogi komunikacyjnej w nowy obszar.

Spółka planuje również dodatkową inwestycję - projekt automatyzacji paletyzacji worków (…) na linii do produkcji (...). Opis dodatkowej inwestycji:

Celem projektu jest uruchomienie zautomatyzowanego stanowiska do paletyzacji (...), pakowanych w workach po (…) i układanych na paletach typu EURO poprzez zastosowanie robota. Pozwoli to na zmniejszenie obciążenia i uciążliwości pracy wykonywanej przez pracowników obsługujących linię a tym samym przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. Start inwestycji planowany jest na początek roku (…), zakończenie w roku (…).

Zakres projektu.

Projekt swym zakresem obejmuje linię produkcji, usytuowaną w hali pakowni na terenie fabryki w (…).

Elementy linii zostaną zmodyfikowane lub relokowane w celu usprawnienia procesu.

W skład linii wchodzą następujące elementy:

1.Filtr próżniowy (...), na którym następuje ekstrakcja wody i zagęszczenie (...).

2.(…) - urządzenie rozdrabniająco-dozujące, wyposażone w podajnik ślimakowy.

3.Stanowisko napełniania i zamykania worków, pracujące w trybie półautomatycznym, wyposażone w wagę oraz zgrzewarkę impulsową.

4.Przenośnik do spłaszczania worków w celu usunięcia nadmiaru powietrza z worka.

5.Przenośnik z bramkowym detektorem metalu (krytyczny punkt kontroli systemu HACCP).

6.Stanowisko paletyzacji, którego dotyczą główne modyfikacje zawarte w projekcie.

Stanowisko paletyzacji.

Planowane zmiany na stanowisku paletyzacji obejmują:

Przenośnik wprowadzający zamknięte worki z produktem do stanowiska paletyzacji,

Przenośnik rolkowy ze stoperem w miejscu pobierania worków przez paletyzator,

Robot paletyzujący (…),

Podstawa robota, chwytak oraz kontroler,

Szafa zasilająco-sterownicza,

(…),

Automatyczny podajnik palet EURO (na co najmniej (…)),

Przenośnik rolkowy dla palet ze stoperem w miejscu paletyzacji,

Przenośnik rozładunkowy z miejscem na podjazd wózkiem widłowym w celu odebrania kompletnej palety,

Wykonania nowej posadzki na posadowienie robota,

Wykonanie dodatkowe otworu w ścianie w celu wyjazdu palet z produktem.

Zabezpieczenia.

Stanowisko paletyzacji zostanie wygrodzone przed dostępem osób postronnych w celu odrodzenia strefy pracy robota odciągów komunikacyjnych i obszaru, w którym mogą znaleźć się osoby postronne.

Sterowanie.

Układ sterowania zostanie oparty o sterownik (…) wraz z wyspami (…). Do komunikacji wykorzystany zostanie (…). Sterownik wraz z zabezpieczeniami obwodów i modułami (…) zostanie zainstalowany w szafie zasilająco-sterowniczej. W szafie zostaną również zamontowane falowniki do napędów elektrycznych, na drzwiach szafy znajdować się będzie panel (…). Automatyka zostanie wykonana zgodnie ze standardami (…) umożliwiając przetwarzanie danych w oparciu o komunikację z serwerem (…).

Opis nowego projektu w ujęciu księgowym

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja (...). Jest ona dominującym źródłem dochodów spółki.

Całość tego procesu produkcyjnego jest zintegrowana i nierozerwalna oraz zostanie wydzielona księgowo od pozostałych działalności prowadzonych na terenie zakładu. W ramach tego procesu ma zostać ulokowany opisany powyżej projekt inwestycyjny, który objęty zostanie wnioskiem o Decyzję o wsparciu w ramach Polskiej Strefy Inwestycji.

Uzupełniającą działalnością Spółki jest produkcja tak zwanych dodatków dla branży (…) na odrębnej linii technologicznej. Ponadto, w ofercie produktów Spółki znajdują się również organiczne nawozy, uzyskiwane na bazie (...), sprzedawane pod markami handlowymi (…). Spółka sprzedaje również zboża z własnych upraw, ponieważ działalność spółki obejmuje uprawy rolne na powierzchni ponad 1000 ha gruntów. Uprawa obejmuje głównie kukurydzę i pszenicę, które są sprzedawane na polskim rynku. Działalność rolnicza jest zwolniona z podatku dochodowego CIT, objęta jest natomiast podatkiem rolnym.

Spółka prowadzi również pomocniczo działalność handlową kupując i odsprzedając towary wykorzystywane przy produkcji (…). Realizuje również usługi osobowego wsparcia sprzedaży dla dwóch zagranicznych producentów z Grupy.

Reasumując: Spółka na terenie zakładu prowadzi cztery podstawowe aktywności (wg udziału w wartości przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i usług za (…)) podlegające podatkowi dochodowemu od osób prawnych CIT:

produkcja (…),

produkcja(…),

sprzedaż towarów i usług: (…),

produkcja nawozów: (…).

W związku z planowaną inwestycją, która obejmie wyłącznie działalność związaną z produkcją (...), wpływając jednak jednocześnie pośrednio na pozostałe działalności, Spółka zamierza prowadzić kalkulacje dochodu podatkowego dla poszczególnych działalności celem wydzielenia od pozostałych działalności polegającej na produkcji (...). Działalność związana z produkcją (...) zostanie zatem ujęta w Decyzji o wsparciu a dochód z niej wyodrębniony i być może zwolniony z podatku dochodowego w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Spółka spełnia wszystkie przesłanki niezbędne do uzyskania Decyzji o wsparciu, niebędące przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku, a także inne warunki do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Pismem z 25 stycznia 2023 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez odpowiedzi na następujące pytania Organu:

1)Co będzie przedmiotem decyzji o wsparciu inwestycji? Czy będzie to działalność polegająca jedynie na produkcji (...), czy także (…), sprzedaży towarów i usług oraz produkcji nawozów?

Wnioskodawca wskazał, że chce uzyskać decyzję o wsparciu dla inwestycji, która bezpośrednio będzie dotyczyła wyłącznie elementów infrastruktury Wnioskodawcy, wykorzystywanych w działalności polegającej na produkcji (...) (...). Decyzja o wsparciu, przy założeniu, że będzie miała treść oczekiwaną przez Wnioskodawcę, nie będzie obejmowała modyfikacji czy rozbudowy zaplecza technicznego wykorzystywanego w pozostałych prowadzonych przez Wnioskodawcę na terenie objętym decyzją o wsparciu działalnościach, tj. w produkcji (...), nawozów oraz sprzedaży towarów i usług.

2)Co oznacza, że „planowana inwestycja, która obejmie wyłącznie działalność związaną z produkcją (...) (...), wpływając jednak jednocześnie pośrednio na pozostałe działalności”. Proszę opisać jaki wpływ ma produkcja (...) (...) na pozostałą działalność Spółki?

Wnioskodawca wskazał, że skutkiem zwiększonej produktywności zakładu przewidywana jest większa produkcja ścieków, które Wnioskodawca wykorzystuje do produkcji nawozów. Stacja wyparna, która przez zagęszczanie ścieku produkuje (…) ma ograniczoną produktywność/wydajność, dlatego nadwyżki ścieków muszą być zagospodarowane poprzez rolnicze wykorzystanie ścieków oraz większą sprzedaż (…). Zwiększona ilość ścieków będzie niejako „skutkiem ubocznym” prowadzonej inwestycji, w związku z którym Wnioskodawca będzie musiał ponieść dodatkowe koszty celem dostosowania nowych warunków do wszelkich wymogów prawnych, w szczególności dotyczących ochrony środowiska. Co za tym idzie, planuje wykorzystywać wytworzone ścieki do produkcji nawozów, jak dotychczas. Skoro ścieków będzie więcej (co będzie wynikało ze zwiększonej możliwości produkcji (...) wskutek przeprowadzenia inwestycji objętej decyzją o wsparciu), wzrośnie również ilość produkowanych nawozów, w związku z czym konieczne może okazać się przeprowadzanie dalszych inwestycji, w tym np. modernizacja instalacji do napełniania cystern samochodowych poprzez instalację pomp o większej wydajności. Prawdopodobnie potrzebne będzie również zwiększenie objętości magazynowej zbiorników do przechowywania (…), aby umożliwić dłuższe składowanie odcieku w sytuacji, gdy warunki pogodowe nie pozwalają odbiorcom na używanie nawozów w obszarze pól. Znaczna część odcieków poprodukcyjnych przed rozdeszczowaniem na polach uprawnych magazynowana jest w zbiornikach lagunowych. Przy zwiększeniu produkcji konieczne jest wykonanie kosztownego remontu lagun, które służą do magazynowania ścieków, kiedy warunki pogodowe uniemożliwią deszczowanie ściekami po produkcji (...) na polach. W nowym pozwoleniu wodno-prawnym, ważnym do (…) roku, została zwiększona powierzchnia rolniczego wykorzystania ścieków z (…), co oznacza że Wnioskodawca będzie w stanie zagospodarować więcej ścieków po produkcji (...).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Inwestycje opisywane w uzupełnieniu opisu stanu faktycznego w związku z pytaniem nr 2 z Wezwania organu podatkowego nie będą przedmiotem decyzji o wsparciu. Wnioskodawca wyraźnie oddziela bowiem od siebie infrastrukturę konieczną do produkcji (...) oraz infrastrukturę wykorzystywaną na potrzeby pozostałych działalności, łączy je jednak to, że odpad powstający na jednej z linii produkcyjnych jest wykorzystywany w innych rodzajach działalności. Na tym właśnie polega „pośredni związek” wskazany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej: zwiększenie mocy produkcyjnych jednej z linii wpłynie również na inne rodzaje działalności. Wnioskodawca pragnie jednocześnie jeszcze raz podkreślić, że przedmiotem decyzji o wsparciu będzie inwestycja dotycząca wprost wyłącznie modernizacji linii produkcyjnej (...).

3)Proszę o wyjaśnienie, czy przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 jest jedynie ustalenie, czy zakup nowych wirówek oraz urządzeń do paletyzacji worków (…) na linii do produkcji (...) to wydatek związany z realizacją nowej inwestycji, czy też ustalenie czy zakup nowych wirówek to wydatki związane z działalnością zwolnioną o której mowa w art. 17 ust. 4 pkt 34a ustawy o CIT?

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy, przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jest to, czy inwestycja opisana w zdarzeniu przyszłym spełnia przesłanki „nowej inwestycji” w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit a) ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 z późn. zm.), do której odwołuje się art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 z późn. zm.), a zatem czy umożliwia skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w ustawie podatkowej, jak wskazał organ pod koniec pytania nr 3.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że kluczowe jest ustalenie, czy czynności podejmowane przez Wnioskodawcę spełnią przesłanki przedstawione w przytoczonych powyżej przepisach. Zakup nowych wirówek oraz urządzeń do paletyzacji worków (…) to wydatek poniesiony wprost w celu wykonywania działalności, o której będzie mowa w decyzji o wsparciu, natomiast Wnioskodawca chciał uzyskać potwierdzenie, że wykonywana przez niego inwestycja w opinii organów podatkowych będzie polegała na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu, a co za tym idzie, dochód uzyskiwany w związku z nią będzie mógł podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, co zdaniem Wnioskodawcy będzie miało miejsce po zrealizowaniu inwestycji.

Reasumując, przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest dokonanie przez organ oceny, czy słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie zakwalifikowania planowanych prac jako nowej inwestycji polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnej zakładu, a w rezultacie możliwości objęcia zwolnieniem podatkowym dochodu uzyskiwanego z działalności polegającej na produkcji (...), która to działalność jest faktycznie i rachunkowo wyodrębniona od pozostałych prowadzonych na terenie objętym decyzją o wsparciu działalności, tj. produkcji nawozów, (...) oraz sprzedaży towarów i usług.

Pismem z 3 lutego 2023 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez odpowiedzi na następujące pytania Organu:

1.Czy inwestycja opisana w zdarzeniu przyszłym spełnia przesłanki „nowej inwestycji” w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit a) ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 z późn. zm.)?

Wnioskodawca wskazał, że inwestycja opisywana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej będzie spełniała przesłanki „nowej inwestycji” w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 z późn. zm. - dalej jako uWNI). Pierwotnie intencją Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi na tożsame pytanie w ramach interpretacji indywidualnej, jednak biorąc pod uwagę stanowisko tut. organu przedstawione w Wezwaniu, Wnioskodawca uznał za celowe samodzielne rozstrzygnięcie wątpliwości co do kwalifikacji inwestycji na gruncie uWNI. Wnioskodawca wskazuje zgodnie z oczekiwaniem organu, że planowana nowa inwestycja spełnia przesłanki „nowej inwestycji” w rozumieniu uWNI.

2.Czy wykonywana przez Spółkę inwestycja będzie polegała na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu?

Wnioskodawca wskazał, że tak jak wskazywano wielokrotnie w opisie stanu faktycznego zawartym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, nowa inwestycja będzie polegała na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu. Już na samym początku opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o wydanie interpretacji podano następujące informacje: „Celem projektu inwestycyjnego spółki jest zwiększenie mocy produkcyjnych działu produkcji (...) (fermentacji) poprzez wymianę obecnych wirówek separujących na nowoczesne (…). Większa wydajność wirówek oraz modyfikacja układu mycia i dezynfekcji, pozwoli na skrócenie cyklu produkcyjnego (...) z (…) godzin (obecnie) do (…). Spowoduje to zwiększenie mocy produkcyjnych zakładu o (…). Start inwestycji planowany jest na początek roku (…), zakończenie w roku (…).” Odpowiedź na pytanie numer 2 postawione w Wezwaniu jest zatem twierdząca.

Ponadto Wnioskodawca przeformułował pytanie nr 1 oraz przedstawił własne stanowisko odnośnie przeformułowanego pytania.

Pytania

1)Czy przy założeniu, że planowana inwestycja, polegająca na zwiększeniu zdolności produkcyjnej zakładu poprzez:

zastosowanie nowych wirówek oraz skrócenie cyklu produkcyjnego, oraz

automatyzacji paletyzacji worków (…) na linii do produkcji (...)

będzie spełniała przesłanki art. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 - dalej jako: uWNI), a więc na podstawie art. 3 ust. 1 uWNI będzie stanowiła nową inwestycję w rozumieniu uWNI, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 – dalej jako uCIT)?

2)Przy założeniu że odpowiedź na 1 pytanie jest pozytywna oraz zakładając, że Wnioskodawca po spełnieniu wszystkich wymogów uzyska Decyzję o wsparciu obejmującą inwestycję prowadzącą do zwiększenia zdolności produkcyjnej zakładu w zakresie działalności polegającej na produkcji (...) (...), czy ze względu na opisaną w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym integralność procesu produkcyjnego, cały dochód osiągany z działalności związanej z produkcją (...) (...) po przeprowadzeniu nowej inwestycji zgodnie z Decyzją o wsparciu, będzie mógł zostać zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a uCIT, ponieważ ta działalność zostanie wyodrębniona księgowo od innej działalności Wnioskodawcy prowadzonej na terenie objętym Decyzją o wsparciu zgodnie z art. 17 ust. 6aa w zw. z ust. 6a uCIT?

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku, natomiast w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka uznaje, że opisane powyżej inwestycje będą stanowiły nową inwestycję polegającą na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejące zakładu, zgodnie z definicją zawartą artykule 2 pkt 49 w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, przeniesioną w takim samym brzmieniu do art. 2 pkt. 1 lit. a Ustawy o uWNI, gdzie „nowa inwestycja” oznacza:

inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z:

założeniem nowego zakładu,

zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu,

dywersyfikacją produkcji zakładu poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub o zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, że działalność polegająca na produkcji (...) (...) zostanie rachunkowo wyodrębniona od pozostałych rodzajów działalności prowadzonych przez Wnioskodawcę na terenie objętym Decyzją o wsparciu (produkcja (...), sprzedaż towarów i usług, produkcja nawozów), zwolnieniu podatkowemu będzie podlegał cały dochód osiągany z działalności związanej z produkcją (...) po zwiększeniu zdolności produkcyjnej zakładu o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a uCIT.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie fakt spełnienia przez inwestycję przesłanek „nowej inwestycji” wynikających z uWNI, umożliwi skorzystanie ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34a uCIT.

Reasumując, z daleko idącej ostrożności związanej z obawą przed pozostawieniem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej bez rozpoznania, Wnioskodawca potwierdza, że planowana inwestycja będzie spełniała przesłanki „nowej inwestycji”, a w rezultacie w ocenie Wnioskodawcy będzie możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca liczy na otrzymanie odpowiedzi na pytanie drugie zawarte we wniosku, które dotyczy zakresu ww. zwolnienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia, czy przy założeniu, że planowana inwestycja, polegająca na zwiększeniu zdolności produkcyjnej zakładu poprzez:

zastosowanie nowych wirówek oraz skrócenie cyklu produkcyjnego, oraz

automatyzacji paletyzacji worków (…) na linii do produkcji (...)

będzie spełniała przesłanki art. 2 pkt 1 lit. a) Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 - dalej jako: uWNI), a więc na podstawie art. 3 ust. 1 uWNI będzie stanowiła nową inwestycję w rozumieniu uWNI, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 – dalej jako uCIT) – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI,

przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, zgodnie z art. 4 tej ustawy:

zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Jednocześnie należy wskazać, że złożony przez Państwa wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, tym samym w przedstawionej sprawie zastosowanie będzie miało Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z dnia 27 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2861, dalej: „Rozporządzenie”).

Wskazać należy, że zgodnie z § 12 ww. Rozporządzenia z 27 grudnia 2022 r.,

Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483).

Powyższe oznacza, że treść Rozporządzenia obowiązującego od 1 stycznia 2023 r. ma zastosowanie do przedsiębiorstw, którzy złożą lub złożyli wniosek o udzielenie wsparcia po 1 stycznia 2023 r.

Z uwagi na to, że przedmiotem wniosku są decyzje o wsparciu wydane w okresie po 31 grudnia 2022 r. w Państwa sprawie ma zastosowanie „nowe” Rozporządzenie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r.

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo

2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia.

Stosownie zaś do § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:

a) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

b) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

c) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

d) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

e) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów;

2) dwuletnich kosztów pracy określonych w § 5 ust. 1 pkt 2 zalicza się koszty poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji.

W myśl § 8 ust. 4 Rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Stosownie zaś do § 10 ust. 4 pkt 1 powołanego Rozporządzenia (który nie uległ zmianie na przestrzeni ostatnich lat),

dniem poniesienia kosztu kwalifikowanego nowej inwestycji, o którym mowa w ust. 3, jest ostatni dzień miesiąca, w którym poniesiono koszt.

Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia o WNI, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.,

wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.

Z kolei w § 10 Rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia,

koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.

Wyjaśnić należy, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych, to wyrażenie „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości.

Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. W związku z powyższym, dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego nie jest wystarczające jedynie zarachowanie wydatku bez jego faktycznego poniesienia. Innymi słowy, moment poniesienia kosztów inwestycji, przy obliczaniu wielkości otrzymanej lub dopuszczalnej pomocy publicznej, należy określać zgodnie z zasadą kasową, tj. przyjmując moment faktycznego zrealizowania kosztów w znaczeniu kasowym (chwila zapłaty).

Pamiętać jednak należy, że poniesienie wydatków kwalifikowanych wg metody kasowej nie oznacza, że możliwe jest już skorzystanie z omawianego zwolnienia.

Jak wskazano powyżej, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu.

Tego wymogu nie może zmienić fakt, że nowa inwestycja jest ściśle powiązana z istniejącym już zespołem składników a sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji. Zwolnienie w tym przypadku całego dochodu osiągniętego w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku nie oznacza, że podatnik może zacząć korzystać ze zwolnienia z podatku już w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji, czyli zanim uzyska jakiekolwiek przychody (dochody) będące efektem budowy nowych lub rozbudowy czy modernizacji dotychczas wykorzystywanych składników majątkowych. W przeciwnym wypadku, tj. uznaniu, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Poza tym, takie działanie byłoby niezgodne z przepisem art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, zgodnie z którym rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza.

Należy jednak wskazać, że cytowany powyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, wprowadza warunek zaliczenia jako koszty kwalifikowane kosztów zarówno nabytych jak i wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Zatem, uwzględniając fakt, że w przypadku nabycia środka trwałego musi być on kompletny i zdatny do użytkowania to należy również przyjąć, że wytworzony we własnym zakresie środek trwały musi spełniać takie same kryteria, czyli musi być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia go do używania.

Z cytowanego § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, wyraźnie więc wynika, że do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zatem, do zaliczenia do kosztów kwalifikowanych wydatków z tytułu nabycia lub wytworzenia środków trwałych, nie wystarczy samo ich poniesienie w ujęciu kasowym. Zgodnie z brzmieniem § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia, konieczne jest również zaliczenie tego środka trwałego do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Taki warunek wprost wynika z literalnego brzmienia tego artykułu. Powyższe prowadzi do wniosku, że w przypadku środków trwałych do „poniesienia” wydatków na ich nabycie/wytworzenie dochodzi w momencie spełnienia obu przesłanek, tj. przeniesienia wydatków w ujęciu kasowym i zaliczenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.

Zatem, aby dany koszt z tytułu nabycia lub wytworzenia środków trwałych mógł powiększać pulę pomocy publicznej, a zarazem wysokość zwolnienia z opodatkowania winien być spełniony drugi ze wskazanych warunków, a mianowicie zaliczenie go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Podkreślić należy, że przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia, wskazuje na najwcześniejszy moment skorzystania ze wsparcia z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych i nie można interpretować go w oderwaniu od treści art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Ponadto podkreślić należy, że poniesienie kosztów, które są uznane za koszty kwalifikowane nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.

Oczywiście nie można wykluczyć, że takie dochody uzyskane zostaną w miesiącu poniesienia kosztów kwalifikowanych, co uprawnia do korzystania ze zwolnienia już od tego okresu.

W konsekwencji Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z ustawy o CIT od miesiąca (po dniu wydania decyzji o wsparciu), w którym inwestor poniesie pierwsze koszty na realizację nowej inwestycji, stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z definicją kosztów kwalifikowanych określoną w § 8 rozporządzenia, pod warunkiem, że Spółka będzie dysponować dochodem pochodzącym z nowej inwestycji, w ramach której Spółka ponosiła wydatki kwalifikowane.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku, natomiast w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu Państwa zapytania. Treść pytania wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;70

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00