Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.752.2022.2.AS

1. Zastosowanie 8,5% stawki do świadczenia usług w zakresie edukacji nie jest uzależnione od tego, czy usługi te są wykonywane (czy też nie) w ramach wolnego zawodu. 2. Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWIU PKWIU 85.59.19.0 (usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do świadczenia usług w zakresie edukacji jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej od lipca 2014 r., najpierw pod firmą „Kancelaria Radcy Prawnego A1”, a obecne w dacie złożenia wniosku pod firmą: „Kancelaria Radcy Prawnego A2”, z siedzibą przy ul. (...), posiadającą NIP (...) oraz REGON (...).

W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w zakresie swojej działalności Wnioskodawczyni wskazała następujące kody PKD (Polska Klasyfikacja Działalności):

69.10.Z Działalność prawnicza - przeważająca działalność gospodarcza,

68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,

69.20.Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe,

70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawczyni jest polską rezydentką podatkową, która obecnie rozlicza się na zasadach określonych w art. 30c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm; dalej: "u.p.d.o.f.".), tj. na zasadach podatku liniowego.

Wnioskodawczyni wykonuje wolny zawód jako radca prawny, przy czym jak wskazuje art. 4 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tekst jedn.:Dz. U. z 2022 r., poz. 1166 z późn. zm.), wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, zaś jak wskazuje art. 6 ust. 1 ww. Ustawy, świadczenie pomocy prawnej przez radcę prawnego polega w szczególności na udzielaniu porad i konsultacji prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed urzędami i sądami w charakterze pełnomocnika lub obrońcy.

Ponadto Wnioskodawczyni równolegle prowadzi działalność gospodarczą związaną z wykonywaniem innego wolnego zawodu, tj. doradcy podatkowego, przy czym jak wskazuje art. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn.:Dz. U. z 2021 r., poz. 2117 z późn. zm.), czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1)udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

2)prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;

3)sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

4)reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1;

5)wykonywanie niezależnego audytu funkcji podatkowej, o którym mowa w art. 20zo § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598).

W tym miejscu należy podkreślić, iż Wnioskodawczyni od 2017 r. prowadzi również działalność szkoleniową z zakresu szeroko rozumianej tematyki podatkowej (w tym między innymi różnych rodzajów podatków) oraz szeroko rozumianej tematyki prawnej. Wspomniane szkolenia organizowane są przez Wnioskodawczynię samodzielnie, jak również we współpracy z podmiotami zewnętrznymi (firmami szkoleniowymi), przy czym realizowane są one zarówno w formie stacjonarnej, jak i formie zdalnej (online). Uczestnikami wspomnianych szkoleń są pracownicy firm (w szczególności z branży księgowej), podmioty gospodarcze, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz administracji państwowej, w tym jednostek sektora finansów publicznych, a także inne osoby. Celem prowadzonych przez Wnioskodawczynię szkoleń jest przekazanie lub pogłębienie wiedzy ich uczestników z zakresu tematyki, której dotyczy dane szkolenie, bądź też teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczestników do wykonywania pracy na określonym stanowisku poprzez podniesienie ich poziomu wiedzy oraz umiejętności.

W ramach prowadzonej działalności szkoleniowej, poza aspektem związanym stricte z bezpośrednim przekazywaniem wiedzy, Wnioskodawczyni w ramach tejże działalności przygotowuje tematyczne prezentacje multimedialne oraz inne materiały dydaktyczne dla uczestników szkoleń, odpowiada na pytania uczestników szkoleń, sporządza ankiety mające na celu ocenę jakości i przydatności przeprowadzonego szkolenia przez uczestników szkoleń, nagrywa webinary, tj. seminaria/szkolenia internetowe przeprowadzane z wykorzystaniem technologii webcast, czyli transmisji wideo, dźwięku i tekstu w czasie rzeczywistym (na żywo) za pośrednictwem przeglądarki internetowej lub dedykowanej aplikacji internetowej.

W trakcie szkoleń/seminariów/webinarium/kursów Wnioskodawczyni odpowiada na pytania uczestników dotyczące tematyki, z której przeprowadzane jest szkolenie. Uczestnikom przesyłane są materiały, w tym prezentacja, wyciągi z ustaw, uzasadnienia do ustaw, objaśnienia podatkowe i inne materiały związane z tematyką szkolenia. Na szkoleniach omawiane są także przykłady dotyczące tematyki szkolenia.

Jeżeli w związku ze stworzoną prezentacją powstanie utwór to albo przenoszone są prawa autorskie majątkowe na organizatorów szkolenia lub uczestników na określonych przez strony polach eksploatacji albo innym rozwiązaniem jest udzielanie licencji organizatorom szkolenia lub uczestnikom (albo jednym i drugim) na korzystanie z materiałów szkoleniowych na wybranych polach eksploatacji. Są szkolenia, na których nie udziela się licencji i nie przenosi praw majątkowych do utworów.

Wnioskodawczyni z tytułu prowadzonych szkoleń wystawia faktury VAT ich organizatorom lub firmom albo uczestnikom, dla których są one przeprowadzane. W tym miejscu należy zaznaczyć, iż Wnioskodawczyni w przyszłości dopuszcza możliwość organizowania własnych szkoleń w formie nagrywanych webinariów/kursów/szkoleń i sprzedawanych osobom kupującym taką nagrywaną formę szkoleniową. W takich przypadkach faktury VAT będą wystawiane bezpośrednio podmiotom kupującym takie nagrania.

Ponadto, poza opisanymi wyżej rodzajami działalności, Wnioskodawczyni na podstawie umowy zawartej z Wyższą Szkołą X w A. (uczelnia wyższa) w zakresie wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej, prowadzi również zajęcia o charakterze dydaktycznym dla studentów ww. placówki, za które również wystawia ww. instytucji faktury VAT. Z uczelnią zawarta jest na piśmie umowa o prowadzenie zajęć dydaktycznych. Wynagrodzenie rozliczane jest za przepracowane godziny. Wynagrodzenie określone jest w stawce godzinowej. Zajęcia ze studentami polegają na tym, że omawiane są zagadnienia podatkowe lub prawne, najczęściej w formie prezentacji. Uczestnicy słuchają lub też czynnie uczestniczą w zajęciach zadając pytania lub wykonując zadania. Zajęcia zakończone są egzaminem polegającym na przygotowaniu testu do rozwiązania przez studentów. Jeżeli na zajęcia sporządzone są materiały, które stanowią utwór to Wnioskodawczyni w ramach zawartej z uczelnią umowy i otrzymywanego wynagrodzenia przenosi prawa majątkowe do utworów na uczelnię na określonych w umowie polach eksploatacji.

Wnioskodawczyni planuje wybrać na rok 2023 i następne lata jako formę opodatkowania jej jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałt ewidencjonowany. Wnioskodawczyni zatem planuje opodatkowywać się zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawczyni wskazała, że szkolenia, seminaria, kursy, webinaria i inne opisane we wniosku o interpretację formy szkoleniowe oraz prowadzenie zajęć na uczelni – jeżeli mają być uznane jako wykonywanie wolnych zawodów radcy prawnego i doradcy podatkowego to mogą być kwalifikowane jako PKWIU 69.10.1 (usługi prawne) lub jako PKWIU 69.20.3 (usługi doradztwa podatkowego) lub też jako PKWIU 85.59.19.0 (Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane).

Pytania

1.Czy Wnioskodawczyni wykonując szkolenia/seminaria/kursy/webinaria i inne opisane w stanie faktycznym wniosku formy szkoleniowe oraz prowadząc zajęcia na uczelni w zakresie opisanym w stanie faktycznym sprawy po wyborze ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych będzie wykonywać wolny zawód w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2.Czy Wnioskodawczyni wykonując szkolenia/seminaria/kursy/webinaria i inne opisane w stanie faktycznym wniosku formy szkoleniowe oraz prowadząc zajęcia na uczelni w zakresie opisanym w stanie faktycznym sprawy po wyborze ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych będzie mogła opodatkowywać te usługi w stawce 8,5% PIT w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 5 litera c ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Wnioskodawczyni wykonując szkolenia/seminaria/kursy/webinaria i inne opisane w stanie faktycznym wniosku formy szkoleniowe oraz prowadząc zajęcia na uczelni w zakresie opisanym w stanie faktycznym sprawy po wyborze ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie wykonywać wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wykonywanie wolnego zawodu to nie to samo co prowadzenie szkoleń. Jest mnóstwo szkoleniowców nie posiadających tytułów zawodowych radcy prawnego czy doradcy podatkowego. Prowadzenie szkoleń co do zasady nie wymaga posiadania tytułu zawodowego. Organizator szkolenia lub uczestnicy określają jakie warunki musi spełniać trener i najczęściej związane one są z doświadczeniem czy umiejętnościami, a nie tytułem zawodowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przez „wolny zawód” należy rozumieć: pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

To, czym zajmuje się radca prawny i doradca podatkowy definiują ustawy ustrojowe dotyczące tych zawodów. Jak już wskazano w opisie stanu faktycznego, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tekst jedn.:Dz. U. z 2022 r., poz. 1166 z późn. zm.), wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, zaś jak wskazuje art. 6 ust. 1 ww. ustawy, świadczenie pomocy prawnej przez radcę prawnego polega w szczególności na udzielaniu porad i konsultacji prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed urzędami i sądami w charakterze pełnomocnika lub obrońcy.

W powyższym katalogu czynności nie są wymienione szkolenia czy zajęcia na uczelni ze studentami. Szkolenia mają głównie charakter grupowy i informacyjny. Ich celem jest przekazanie określonego wycinka wiedzy. Szkolenia nie polegają na doradztwie przy rozwiązywaniu problemów prawnych lub podatkowych indywidualnych osób. Szkolenia nie są zindywidualizowane w tym znaczeniu, że dotyczą tematu objętego programem szkolenia, a nie konkretnych sytuacji prawnych lub podatkowych uczestników szkolenia. W trakcie szkolenia Wnioskodawczyni nie zapoznaje się z żadną dokumentacją dotyczącą indywidualnej sytuacji prawno-podatkowej uczestników szkolenia i nie sporządza dla uczestników szkolenia żadnych pism w ich indywidualnych sprawach.

Natomiast wedle art. 2 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn.:Dz. U. z 2021 r., poz. 2117 z późn. zm.), czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1)udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

2)prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;

3)sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

4)reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1;

5)wykonywanie niezależnego audytu funkcji podatkowej, o którym mowa w art. 20zo § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598).

W powyższym katalogu czynności również nie są wymienione szkolenia czy zajęcia na uczelni ze studentami. Co więcej, w objaśnieniach podatkowych Ministra Finansów z 31 stycznia 2019 r. dotyczących raportowania schematów podatkowych Minister wskazał, że wśród czynności które nie wymagają zgłaszania schematów podatkowych są szkolenia. Zatem również Minister nie traktuje tych czynności jako uzgodnień, wśród których główną rolę wiedzie doradztwo.

W zakresie zajęć na uczelni wskazać należy, że prowadzenie tych zajęć nie jest uzależnione od posiadania tytułu zawodowego. Na uczelni Wnioskodawczyni posługuje się tytułem „mgr”. Nauczanie studentów nie ma związku ze zdobywaniem przez nich tytułów zawodowych radcy prawnego czy doradcy podatkowego. Wnioskodawczyni nie doradza indywidualnie studentom, tylko prowadzi zajęcia zgodnie z programem nauczania.

Mając na względzie powyższe uznać należy, że Wnioskodawczyni wykonując szkolenia/seminaria/kursy/webinaria i inne opisane w stanie faktycznym wniosku formy szkoleniowe oraz prowadząc zajęcia na uczelni w zakresie opisanym w stanie faktycznym sprawy po wyborze ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie wykonywać wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad 2

Wykonując szkolenia/seminaria/kursy/webinaria i inne opisane w stanie faktycznym wniosku formy szkoleniowe oraz prowadząc zajęcia na uczelni w zakresie opisanym w stanie faktycznym sprawy po wyborze ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni będzie mogła opodatkowywać te usługi w stawce 8,5% PIT w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 5 litera c ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawczynię znajduje swoje uzasadnienie w tym, iż jak wskazuje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.:Dz. U. z 2021 r., poz. 1993 z późn. zm., dalej „u.z.p.d.o.f.”) przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) opodatkowane są ryczałtem obliczanym według stawki 8,5%.

Powyższe stanowisko znajduje poparcie w doktrynie:

W tym miejscu należy podkreślić, że od dnia 1 stycznia 2022 r. ww. regulacja dotyczy wszystkich przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (wcześniej nie dotyczyło to przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji świadczonych w ramach wolnych zawodów). W związku z powyższym, przychody osiągane przez radcę prawnego będącego również doradcą podatkowym z tytułu świadczenia usług szkoleniowych oraz prowadzonych zajęć dydaktycznych dla studentów uczelni wyższej (a więc usług należących do usług w zakresie edukacji objętych działem 85 PKWiU) będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 8,5%.

(„Jaką stawką ryczałtu należy opodatkować usługę prowadzenia szkoleń podatkowych i prawnych?”, aut. Tomasz Krywan, red. Katarzyna Sokołowska, LEX: QA2050444).

Przed zmianą art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne brzmiał: „przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów”.

Art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c został zmieniony przez art. 9 pkt 8 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.2021.2105) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 stycznia 2022 r. Z przepisu tego wykreślono ostatnią część zdania: „innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów”. Zatem niewątpliwie obecnie wszelkiego rodzaju szkolenia mogą korzystać ze stawki 8,5% PIT, nawet jak wykonywane są przez radcę prawnego czy doradcę podatkowego.

Podkreślenia wymaga fakt, iż realizacja usług o charakterze szkoleniowym, jak również prowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów uczelni wyższych nie są formą działalności wykonywanej przez Wnioskodawczynię w zakresie wykonywanych przez nią wolnych zawodów, tj. radcy prawnego oraz doradcy podatkowego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 11 u.z.p.d.o.f., pojęcie „wolny zawód” należy rozumieć jako pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Mając na uwadze powyższe, zasadnym jest stwierdzenie, zgodnie z którym wykonywana przez Wnioskodawczynię działalność polegająca na prowadzeniu szkoleń z zakresu podatków, jak i szeroko pojętej tematyki prawniczej oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych dla studentów uczelni wyższych nie wchodzą do przedmiotowych zakresów wykonywanych przez nią wolnych zawodów, tj. radcy prawnego oraz doradcy podatkowego, i nie można ich ze sobą utożsamiać.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawczyni optujące za tym, iż przychody osiągane przez radcę prawnego będącego również doradcą podatkowym z tytułu usług szkoleniowych oraz prowadzonych zajęć dydaktycznych dla studentów uczelni wyższej mogą w opisanej sytuacji zostać opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5% PIT należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu usług w zakresie edukacji jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zasadą jest, że w takim przypadku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (art. 8 ust. 1 ustawy).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Stawki te zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy.

I tak, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

17% – dla przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1);

8,5% – dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem działalności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a);

8,5% – dla przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c).

Z treści art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Definicję „wolnych zawodów” zawiera art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy. Wolny zawód w rozumieniu ustawy oznacza:

pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Jednocześnie z przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c, który obowiązuje od 1 stycznia 2022 r., wykreślono wskazanie, że stawka ryczałtu ma zastosowanie do świadczenia usług edukacyjnych innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Tym samym zastosowanie 8,5% stawki do świadczenia usług w zakresie edukacji nie jest uzależnione od tego, czy usługi te są wykonywane (czy też nie) w ramach wolnego zawodu radcy prawnego/doradcy podatkowego. W konsekwencji odpowiedź na Pani pierwsze pytanie jest bezprzedmiotowa.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku należy zgodzić się z Panią, że przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wskazanych w pytaniach interpretacyjnych mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym w Pani przypadku, jako osoby świadczącej usługi opodatkowane różnymi stawkami podatkowymi, trzeba mieć na uwadze regulację art. 12 ust. 3 ustawy i prowadzić ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00