Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.927.2022.1.IO

Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji. Uzupełnili go Państwo pismem z 15 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto i Gmina (…) otrzymała dofinansowanie na realizację zadania pn.: (…).

Wydatkami finansowymi w ramach wymienionej wyżej inwestycji są koszty:

1)budowy budynku gospodarczo-sanitarnego z przeznaczeniem na pomieszczenia dla ratowników, punkt medyczny i wypożyczalnię leżaków w miejscu istniejącego budynku gospodarczego przeznaczonego do rozbiórki na działce nr (…) obręb (…), gmina (…), Miasto i Gmina (…),

2)zakup 15 szt. leżaków plażowych.

Realizowane zadanie jest zadaniem własnym gminy, zgodnie art. 7 ust. 1 pkt 10, 15 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, gdyż dotyczy obszaru działania gminy w zakresie: turystyki i rekreacji, utrzymania obiektu gminnego, promocji gminy.

Ww. teren przestrzeni publicznej oraz powstały obiekt i zakupione leżaki po wykonaniu zadania stanowią własność Miasta i Gminy (…). Zarówno korzystanie z budynku gospodarczo-sanitarnego, punktu medycznego i wypożyczalni leżaków, jest nieodpłatne przez mieszkańców Gminy jak i turystów.

W związku z powyższym, podatek VAT został uznany jako koszt kwalifikowalny projektu.

Celem operacji jest poprawa dostępności ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej na terenie Miasta i Gminy (…) nad  (…) poprzez budowę domku gospodarczo-sanitarnego z przeznaczeniem dla ratowników, na punkt medyczny i wypożyczalnię leżaków nad (…).

Miasto i Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku zadania pn. (…) nie są i nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Ponadto, efekty wskazanej we wniosku inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ.U. z 2022 r., poz. 931).

Miasto i Gmina (…) nie uzyskuje obecnie oraz nie planuje w przyszłości uzyskiwać przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu posiadania i zarządzania infrastrukturą powstałą na terenie działki nr (…) obręb (…), gmina (…), Miasto i Gmina (…), tj.:

1)budynku gospodarczo-sanitarnego z przeznaczeniem na pomieszczenia dla ratowników, punkt medyczny i wypożyczalnię leżaków,

2)15 szt. leżaków plażowych.

W związku z tym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji tego zadania.

Miasto i Gmina (…) została wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: (…) będącego przedmiotem wniosku.

Pytanie

Miasto i Gmina (…) ma możliwość odzyskania kosztu podatku od towarów i usług w ramach inwestycji opisanej w poz. 61?

Państwa stanowisko w sprawie

Celem niniejszego zadania inwestycyjnego jest: poprawa dostępności ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej na terenie Miasta i Gminy (…) nad  (…) poprzez budowę domku gospodarczo-sanitarnego z przeznaczeniem dla ratowników, na punkt medyczny i wypożyczalnię leżaków nad  (…).

Miasto i Gmina (…) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą’’, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Miasto i Gmina (…) nie uzyskuje obecnie oraz nie planuje w przyszłości uzyskiwać przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu posiadania i zarządzania infrastrukturą powstałą na terenie działki nr (…) obręb (…), gmina (…), Miasto i Gmina (…), tj.:

1)budynku gospodarczo-sanitarnego z przeznaczeniem na pomieszczenia dla ratowników, punkt medyczny i wypożyczalnię leżaków,

2)15 szt. leżaków plażowych.

W związku z tym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji tego zadania.

Miasto i Gmina (…) została wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: (…) będącego przedmiotem wniosku.

Nabywane towary w ramach realizacji opisanego we wniosku zadania pn. (…) nie są i nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Ponadto, efekty wskazanej we wniosku inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZ.U. z 2022 r., poz. 931).

Gminie (…) nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów i usług związanych z rozwojem ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej nad  (…), będącego przedmiotem wniosku. Analizując powyższe, Gmina (…) nie może odzyskać kosztu podatku od towarów i usług w ramach inwestycji opisanej w poz. 61. Wynika to z faktu, że Gmina (…) nie osiąga i nie będzie osiągać z tego tytułu dochód, tj. nie pobiera żadnych opłat związanych z eksploatacją infrastruktury objętej przedmiotową inwestycją i żadnych opłat nie będzie pobierać po realizacji inwestycji. W związku z tym, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust 1 i 2 Ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Miasto i Gmina (…) została wskazana jako nabywca na fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: (…) będącego przedmiotem wniosku.

Niniejsza inwestycja w zakresie rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej wykonywana będzie, jak wynika z opisu sprawy, przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - czyli ustawą o samorządzie gminnym.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z treści wniosku - powyższa inwestycja w zakresie zagospodarowania przestrzeni publicznej w Mieście i Gminie (…) zostanie dokonana w ramach realizacji zadań własnych Gminy. Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Gmina nie pobiera opłat z tytułu korzystania z powstałych obiektów i przestrzeni. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania przedmiotowej inwestycji, nie będzie nabywała ich jako podatnik podatku VAT w ramach swojej działalności gospodarczej, dlatego powyższa czynność będzie wyłączona spod działania ustawy o podatku od towarów i usług i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Skoro zatem efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1057 ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

(t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

Art. 14c § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa stanowi, że

interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00