Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.565.2022.1.RM

Rozpoznanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w związku z przemieszczeniem towarów własnych na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 listopada 2022 r., za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 29 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozpoznania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w związku z przemieszczeniem towarów na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Przedmiotem Państwa działalności jest wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych.

Wykonują Państwo projekty budowlano-montażowe zarówno na terytorium kraju, jak i na budowach realizowanych na terenie różnych państw członkowskich UE. W związku z realizowanymi projektami, często nabywają Państwo towary od podmiotów z siedzibą w Polsce, będących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT w kraju (dalej: „Dostawcy”). Nabywają Państwo takie towary w drodze jednorazowych zamówień u różnych Dostawców, jak również w ramach długoterminowej współpracy z różnymi podmiotami na podstawie zawieranych z nimi umów ramowych lub bez nich.

W przypadku nabywania od Dostawców dużych elementów budowlanych/instalacyjnych, Państwa Dostawcy samodzielnie odpowiadają za ich przewiezienie do miejsca instalacji poza terytorium Polski i takie przypadki nie są objęte przedmiotowym wnioskiem.

W niektórych przypadkach wysyłka za granicę pojedynczych sztuk lub niewielkiej ilości towarów jest jednak nieopłacalna ekonomicznie. Dzieje się tak zwłaszcza gdy nabywane są materiały budowlane i montażowe mniejszych gabarytów, tj. np.: śruby, kształtki, rury, łączniki czy kanały wentylacyjne.

W takich sytuacjach, nabywane przez Państwa towary mniejszych gabarytów dostarczane są przez Dostawców do:

Państwa magazynu znajdującego się na terytorium Polski lub

wyznaczonego magazynu prowadzonego przez podmiot trzeci na terytorium Polski, który świadczy na Państwa rzecz usługi logistyczne.

Z uwagi na zapewnienie sprawnej obsługi logistycznej związanej z zakupionymi towarami, przy składaniu zamówienia/zakupie towarów, wskazują Państwo planowaną destynację towaru (numer projektu odbywającego się w konkretnym państwie członkowskim UE).

Niemniej, chcąc zapewnić możliwość jeszcze efektywniejszej realizacji prowadzonych projektów, dopuścili Państwo możliwość, iż towar po jego dostarczeniu przez Dostawcę do magazynu znajdującego się w Polsce, zostanie wykorzystany do innego projektu niż pierwotnie zakładano, tj. do projektu realizowanego w Polsce bądź w innym niż pierwotnie zakładano państwie członkowskim UE. Z tego względu, składając zamówienie, przedstawiają Państwo dostawcom swój numer VAT nadany w Polsce.

Zgodnie z ustaleniami umownymi z Dostawcami oraz stosowanymi warunkami dostaw (Incoterms), nabywają Państwo prawo do rozporządzania towarami jak właściciel w momencie rozładowania towaru w magazynie w Polsce. Ryzyko związane z przypadkową utratą lub uszkodzeniem towarów zostaje przeniesione na Państwa przez Dostawcę w momencie przekazania towarów do Państwa dyspozycji w wyznaczonym magazynie w Polsce.

W czasie, gdy towary znajdują się w magazynie, mają Państwo kontrolę nad ilością przechowywanych towarów, sposobem ich magazynowania, wysyłką towarów do państwa docelowego bądź na teren budowy znajdujący się w Polsce. W celu zebrania większej partii towarów, przesyłki uprzednio dostarczone przez Dostawców mogą zostać w Państwa magazynie lub magazynie prowadzonym przez podmiot trzeci, przepakowane i w odpowiedni sposób zabezpieczone. Po skompletowaniu większego ładunku w magazynie, zostaje on przetransportowany do miejsca docelowego w innym państwie członkowskim UE bądź na teren budowy znajdujący się na terytorium Polski.

Transport towarów na teren konkretnej budowy (czy to pierwotnie zakładanej, czy innej niż pierwotnie zakładana - gdy ze względów organizacyjnych zostanie podjęta taka decyzja) odbywa się najczęściej w przeciągu kilku dni po ich dostarczeniu przez Dostawców do wyznaczonego magazynu w Polsce, a w szczególnych przypadkach może się to odbyć nawet po upływie tygodnia.

Transportu towarów dokonują Państwo własnymi środkami transportu (przykładowo przy pomocy pracownika, który jedzie służbowym autem do miejsca prowadzonej budowy i zabiera ze sobą ładunek z zakupionymi towarami) lub możliwe jest zlecenie przez Państwa organizacji transportu podmiotowi trzeciemu.

W związku z realizacją projektów, na cele których nabywają Państwo towary od Dostawców, Spółka jest zarejestrowana do celów VAT (tzn. posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez tamtejsze organy podatkowe) w państwie członkowskim, w którym prowadzi budowę i do którego dostarczane są towary małych gabarytów. Niemniej jednak, w związku z faktem iż dopuszczono możliwość, że planowana destynacja nabywanych towarów może ulec zmianie, przy składaniu zamówienia przedstawią Państwo Dostawcom swój polski numer VAT oraz krajowe dane adresowe i te dane widnieć będą na fakturach wystawianych przez Dostawców.

W sytuacji gdy towar zostaje przez Państwa wywieziony na terytorium innego państwa członkowskiego UE, Spółka - będąc w tym kraju zarejestrowanym podatnikiem VAT - rozpoznaje w tym kraju odpowiednio wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i rozlicza VAT zgodnie z lokalnymi przepisami.

W odniesieniu do powyższych dostaw, w związku z przemieszczeniem przez Państwa towarów na terytorium innego państwa członkowskiego UE, gromadzą Państwo odpowiednio dowody potwierdzające przemieszczenie towaru do innego państwa członkowskiego UE. Na tych dokumentach jako miejsce rozpoczęcia dostawy towarów widnieje magazyn w Polsce, do którego Dostawcy dostarczyli uprzednio towary na Państwa rzecz.

Dostawy realizowane na Państwa rzecz przez Dostawców nie obejmują towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków opodatkowanych w systemie VAT marża ani innych towarów, do których odnosi się art. 13 ust. 8 ustawy o VAT.

Pytania

1.Czy w opisanych okolicznościach, w przypadku wywozu przez Państwa towarów zakupionych w Polsce na terytorium innego państwa członkowskiego UE, jesteście Państwo zobowiązani do wykazania w Polsce tzw. nietransakcyjnego przemieszczenia własnych towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT?

2.Czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów, które są następnie przedmiotem nietransakcyjnego przemieszczenia w celu realizacji projektów poza terytorium kraju?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w opisanych okolicznościach, w przypadku wywozu przez Państwa towarów zakupionych w Polsce na terytorium innego państwa członkowskiego UE, jesteście Państwo zobowiązani do wykazania w Polsce tzw. nietransakcyjnego przemieszczenia własnych towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT.

Państwa zdaniem, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów, które są następnie przedmiotem nietransakcyjnego przemieszczenia w celu realizacji projektów poza terytorium kraju.

Uzasadnienie stanowiska

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (dalej: „WDT”).

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Z kolei wskazany powyżej art. 7 ust. 1 ustawy o VAT precyzuje, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Dodatkowo, ustawodawca w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT wskazał, że za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Przepis ten stanowi o tzw. nietransakcyjnym przemieszczeniu przez podatnika własnych towarów pomiędzy dwoma państwami członkowskimi UE - podatnik dokonując takiego przemieszczenia musi w państwie wywozu zaraportować z tego tytułu WDT, a w państwie przeznaczenia (przywozu) odpowiednio raportuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru. Jest to więc w istocie rozszerzenie pojęcia WDT na transakcje niemające charakteru czynności dwustronnych (dokonywanych za wynagrodzeniem), w przypadku których podatnik przemieszcza towary należące do jego przedsiębiorstwa z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE. Można mówić w tym przypadku o wewnątrzwspólnotowym przemieszczeniu towarów własnych, które mają służyć prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej (dalej również: „nietransakcyjne WDT”).

Przy tym, należy zaznaczyć, że przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT nie uznaje się za WDT, w przypadku, gdy wystąpi choć jedna z przesłanek negatywnych określonych w art. 13 ust. 4 ustawy o VAT, tj. gdy:

1.towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz;

2.przemieszczenie towarów następuje w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość;

3.towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie transportu pasażerskiego wykonywanego na terytorium Unii Europejskiej z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez tego podatnika na pokładach tych pojazdów;

4.towary mają być przedmiotem eksportu towarów przez tego podatnika;

5.towary mają być przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonanej przez tego podatnika, jeżeli przemieszczenie towarów następuje na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, do którego dokonywana jest ta wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

6.towary mają być przedmiotem wykonanych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju na rzecz tego podatnika usług polegających na ich wycenie lub wykonaniu na nich prac, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną z powrotem przemieszczone na terytorium kraju;

7.towary mają być czasowo używane na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w celu świadczenia usług przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, który przemieścił lub na rzecz którego przemieszczono te towary;

8.towary mają być czasowo używane przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, pod warunkiem że import takich towarów z terytorium państwa trzeciego z uwagi na ich przywóz czasowy byłby zwolniony od cła;

9.przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej.

Jednocześnie - zgodnie z art. 42 ust. 14 ustawy o VAT - do takiego nietransakcyjnego WDT odpowiednio stosuje się przepisy art. 42 ust. 1-4, 11 i 12 ustawy o VAT.

Tym samym, nietransakcyjne WDT podlega opodatkowaniu stawką 0% pod warunkiem spełnienia przesłanek wymienionych art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, tj. gdy:

w wykonaniu przedmiotowej dostawy towary są przemieszczane z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE,

nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,

dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

dostawa nie obejmuje towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków opodatkowanych w systemie VAT marża ani innych szczególnych towarów wymienionych w art. 13 ust. 8 ustawy o VAT.

Mając to na uwadze, z perspektywy analizowanego zagadnienia kluczowe jest ustalenie, czy - w przypadku gdy towary małych gabarytów są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego UE - wykonywany przez Państwa lub podmiot trzeci działający na Państwa rzecz wywóz towarów do innego państwa członkowskiego, UE będzie stanowił nietransakcyjne WDT.

Aby rozstrzygnąć powyższą kwestię, należy przede wszystkim ustalić, czy towary będące przedmiotem wywozu należą do Państwa w momencie ich wywozu za granicę (innymi słowy - czy Dostawcy dokonali wcześniej dostawy towarów na terytorium kraju na Państwa rzecz). Jest to bowiem podstawowy warunek rozpoznania nietransakcyjnego WDT.

Państwa zdaniem, w przedmiotowej sprawie spełnienie powyższej przesłanki nie budzi wątpliwości - zarówno okoliczności faktyczne, jak i ustalenia pomiędzy stronami jasno wskazują bowiem, że już w momencie dostarczenia towaru do Państwa magazynu w Polsce następuje przekazanie faktycznego władztwa nad towarami. Spółka już w momencie rozładowania towarów w jej magazynie/magazynie prowadzonym dla Spółki przez podmiot trzeci, nabywa prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. W tym momencie przechodzą na Państwa również ryzyka związane z towarami. Spełnione są więc przesłanki uznania, że doszło do dostawy towarów na terytorium kraju, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Za spełnioną należy również uznać przesłankę, zgodnie z którą wywożone towary mają służyć Państwa działalności gospodarczej. Towary mniejszych gabarytów, które nabywają Państwo od Dostawców w kraju, zostaną bowiem przez Państwa wykorzystane do realizacji projektów budowlano-montażowych realizowanych w innych państwach członkowskich UE (opodatkowanych zgodnie z zasadami VAT w państwie członkowskim, w którym prace są realizowane).

Jednocześnie, w przedmiotowym przypadku nie zostaną - w Państwa ocenie - spełnione przesłanki dla uznania, że dochodzi do WDT bezpośrednio od Dostawcy na rzecz Państwa Spółki zarejestrowanej dla celów VAT w innym państwie członkowskim UE. Brak jest bowiem funkcjonalnego związku między dostawą towaru przez Dostawcę a jego wywozem przez Państwa. Pomimo bowiem, że zakładana destynacja danego towaru jest znana w momencie składania zamówienia u Dostawcy, dopuszczają Państwo możliwość jej zmiany, jeśli będzie to konieczne z perspektywy biznesowej lub w celu efektywnego zarządzania projektami. Tym samym, towary małych gabarytów - pierwotnie przypisane do danej budowy w jednym z państw członkowskich UE - będą mogły być dostarczone na budowę w Polsce lub w innym państwie UE. W konsekwencji, nie można przyjąć, że dokonywane przez Dostawców dostawy towarów mają miejsce w ramach WDT, co oznacza brak spełniania jednej z materialnych przesłanek uznania dostawy za dostawę wewnątrzwspólnotową.

Ponadto, z perspektywy Dostawcy, stroną transakcji jest Państwa Spółka jako podatnik zarejestrowany dla celów VAT w Polsce - przekażą Państwo dostawcy swój numer VAT nadany w Polsce.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w wyrokach sądów administracyjnych oraz praktyce organów podatkowych. Przykładowo w:

wyroku NSA z dnia 28 czerwca 2018 r. o sygn. I FSK 1581/16 Sąd wskazał, iż: „W powyższych okolicznościach faktycznych prawidłowo organy podatkowe uznały, że Spółka wydała towary podmiotowi, który nabył od niej te towary, tj. I. Taki bowiem skutek miało dostarczenie przez Spółkę towarów „we własnym zakresie i na własne ryzyko” spedytorowi działającemu na rzecz I. W takiej sytuacji dla wywołania skutku w postaci „wydania towaru” kończącego jego transport rozpoczęty w magazynie Spółki, a w konsekwencji uznania dostawy za zrealizowaną, nie jest konieczne niejako fizyczne objęcie towaru przez samego nabywcę (I.), jako że uczynił to w jej imieniu spedytor. Potwierdzeniem tego jest uzgodniona przez strony okoliczność, że z chwilą dostarczenia towaru właśnie spedytorowi w M. (A. R. L.) dochodziło do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz I., a tym samym spełniona została przesłanka statuująca dostawę w rozumieniu art.. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u.”. (...) Skoro zaś, jak wskazano wyżej, do wydania towaru przez Skarżącą na rzecz I. doszło w Polsce i to na terytorium Polski I. uzyskała prawo do dysponowania towarem jak właściciel, prawidłowe jest też stanowisko Dyrektora IS, zgodnie z którym dostawę tę należało uznać za dostawę krajową i stosownie do tego opodatkować z zastosowaniem stawki podatku od towarów i usług wskazanej w art. 41 ust. 1 u.p.t.u., tj. stawki podstawowej przewidzianej dla krajowych dostaw towarów.

w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lipca 2020 r., o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.294.2020.1.HW, organ wskazał, że: „(...) jeżeli wywóz towarów z terytorium kraju następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy, tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Zakwalifikowanie danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, wymaga czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem. Natomiast, gdy dla wywożonych towarów nie jest jeszcze znany nabywca, wówczas występuje u podatnika wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w przemieszczeniu towarów (tzw. nietransakcyjnym), której odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez ten sam podmiot na terytorium państwa zakończenia transportu lub wysyłki”.

w interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2020 r. o sygn. 0114-KDIP1-1.4012.422.2020.1.IZ oceniono, że „Zatem, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkrety podmiot prawa do dysponowania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Natomiast, gdy dla wywożonych towarów nie jest jeszcze znany nabywca lub towary mają służyć innym niż ich dostawa czynnościom, wówczas występuje u podatnika wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w przemieszczeniu towarów, której odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez ten sam podmiot na terytorium państwa członkowskiego zakończenia transportu lub wysyłki. Mając na uwadze opis sprawy w kontekście wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, że dokonywany przez Wnioskodawcę wywóz nabytych w Polsce materiałów budowlanych i przemieszczenie ich na terytorium Francji, stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy”.

Podsumowując powyższe, Państwa zdaniem, w opisanych okolicznościach spełnione są przesłanki warunkujące potraktowanie analizowanych transakcji jako nietransakcyjne WDT po Państwa stronie. Wynika to przede wszystkim z faktu, że:

w ramach transakcji dokonywanych w opisanych okolicznościach, dostawa towarów (tj. przeniesienie na Państwa prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) ma miejsce już w Polsce,

dokonując zakupu towaru od podmiotów krajowych, posługują się Państwo polskim numerem VAT (otrzymują od polskich Dostawców faktury z krajową stawką VAT),

towary są przemieszczone z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE, które jest definiowane na moment zamówienia/nabycia towarów, ale dopuszczana jest możliwość, że ulegnie ono zmianie przed wywozem towarów z magazynu (miejsce przeznaczenia wskazane w zamówieniu nie ma definitywnego charakteru),

Spółka jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż Polska, do którego towary są przez nią przemieszczane,

Dostawcy są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT w Polsce,

dostawy realizowane na Państwa rzecz nie obejmują towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków opodatkowanych w systemie VAT marża ani innych szczególnych towarów wymienionych w art. 13 ust. 8 ustawy o VAT,

nie występują przesłanki negatywne uznania przemieszczenia własnych towarów za WDT, określone w art. 13 ust. 4 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższy przebieg transakcji, przemieszczenie przez Państwa towarów zakupionych w Polsce do krajów członkowskich UE powinno być rozliczane jako dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT.

W konsekwencji, powinni Państwo raportować w swojej polskiej deklaracji (JPK_V7M) oraz w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach i przemieszczaniach towarów w procedurze magazynu call-off stock (VAT-UE) tzw. nietransakcyjne przemieszczenie własnych towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT.

Ad 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Powyższa regulacja wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

a)wydatek został poniesiony przez podatnika VAT,

b)towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych VAT.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy (które nie znajdują zastosowania w przedmiotowym przypadku).

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, świadczy na rzecz odbiorców z Polski oraz innych krajów UE usługi polegające na wykonywaniu prac budowlano-montażowych. Przedmiotowe usługi podlegają więc opodatkowaniu zarówno na terytorium kraju, jak i poza nim, tj. w państwie członkowskim, na terytorium którego są wykonywane. Na potrzeby wykonywanych usług Spółka dokonuje zakupu towarów i materiałów, które przemieszcza na place budowy znajdujące się w innym państwie członkowskim UE, dokonując przemieszczenia własnych towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT. Towary te mają służyć Państwa działalności gospodarczej - są wykorzystywane do świadczenia usług budowlano-montażowych. Transakcje tego typu zostały na gruncie VAT zrównane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, stanowiąc czynności opodatkowane zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Z tytułu zakupu towarów i materiałów, otrzymują Państwo od Dostawców odpowiednio faktury dokumentujące daną dostawę, zawierające Państwa krajowy numer VAT oraz VAT z zastosowaniem stawki krajowej.

Subsumcja przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi więc do wniosku, że w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W analizowanym przypadku, w odniesieniu do towarów nabywanych w kraju, które są następnie przedmiotem przemieszczenia przez Państwa na terytorium innego państwa członkowskiego UE stanowiąc wewnątrzwspólnotową dostawę, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy o VAT, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Jesteście Państwo bowiem zarejestrowani jako czynny podatnik VAT a nabyte towary służą do wykonywania przez Państwa czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane regulacje należy stwierdzić, że przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów, które są następnie przedmiotem nietransakcyjnego przemieszczenia w celu realizacji projektów poza terytorium kraju.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko wówczas, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.1)).

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się:

Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do art. 13 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Jednocześnie, stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zatem, co do zasady, przy spełnieniu warunków dotyczących podmiotów biorących udział w transakcji, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.

Natomiast w myśl art. 13 ust. 3 ustawy:

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Powołany art. 13 ust. 3 ustawy rozszerza więc pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na czynności niemające charakteru czynności dwustronnych (pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami), polegające na przemieszczeniu towarów przedsiębiorstwa z Polski do innego kraju Unii Europejskiej, które mają służyć działalności gospodarczej podatnika. W takim przypadku dostawca pełni jednocześnie rolę nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego.

Przy tym należy zaznaczyć, że przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku, gdy występuje chociażby jedna z przesłanek negatywnych określonych w art. 13 ust. 4 ustawy.

I tak, w myśl art. 13 ust. 4 ustawy:

Przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy:

1)towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz;

2)przemieszczenie towarów następuje w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość;

3)towary są przemieszczane na pokładach statków, samolotów lub pociągów w trakcie transportu pasażerskiego wykonywanego na terytorium Unii Europejskiej z przeznaczeniem dokonania ich dostawy przez tego podatnika na pokładach tych pojazdów;

4)towary mają być przedmiotem eksportu towarów przez tego podatnika;

5)towary mają być przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonanej przez tego podatnika, jeżeli przemieszczenie towarów następuje na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, do którego dokonywana jest ta wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;

6)towary mają być przedmiotem wykonanych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju na rzecz tego podatnika usług polegających na ich wycenie lub wykonaniu na nich prac, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną z powrotem przemieszczone na terytorium kraju;

7)towary mają być czasowo używane na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w celu świadczenia usług przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, który przemieścił lub na rzecz którego przemieszczono te towary;

8)towary mają być czasowo używane przez tego podatnika na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące, pod warunkiem że import takich towarów z terytorium państwa trzeciego z uwagi na ich przywóz czasowy byłby zwolniony od cła;

9)przemieszczeniu podlega gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej.

Przy czym, jak stanowi art. 13 ust. 5 ustawy:

W przypadku gdy ustaną okoliczności, o których mowa w ust. 4, przemieszczenie towarów uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest – w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z treści wniosku wynika, że wykonują Państwo projekty budowlano-montażowe w kraju oraz na budowach w innych państwach członkowskich UE. W związku z realizowanymi projektami, nabywają Państwo towary od polskich Dostawców. Składając zamówienie wskazują Państwo numer projektu odbywającego się w konkretnym państwie członkowskim UE (miejsce przeznaczenia towarów). Możliwe jest jednak, że towar zostanie wykorzystany do innego projektu niż pierwotnie zakładano (do projektu realizowanego w Polsce lub w innym niż pierwotnie zakładano państwie członkowskim UE).

Ze względów ekonomicznych Dostawcy dostarczają nabywane przez Państwa towary mniejszych gabarytów (np.: śruby, kształtki, rury, łączniki, kanały wentylacyjne) do Państwa magazynu zlokalizowanego w Polsce lub do magazynu prowadzonego przez podmiot trzeci na terytorium Polski, który świadczy na Państwa rzecz usługi logistyczne.

Spółka nabywa prawo do rozporządzania towarami jak właściciel w momencie rozładowania towaru w magazynie w Polsce. W momencie przekazania towarów do dyspozycji Spółki w wyznaczonym magazynie w Polsce Dostawca przenosi na Państwa ryzyko związane z przypadkową utratą lub uszkodzeniem towarów.

W czasie, gdy towary znajdują się w magazynie, mają Państwo kontrolę nad ilością przechowywanych towarów, sposobem magazynowania oraz wysyłką. W celu zebrania większej partii towarów, przesyłki dostarczone przez Dostawców mogą być w magazynie przepakowane i zabezpieczone. Po skompletowaniu większego ładunku w magazynie, towar jest transportowany do miejsca docelowego (najczęściej w ciągu kilku dni, a w szczególnych przypadkach po upływie tygodnia od momentu ich dostarczenia do magazynu), w ramach transportu wykonanego przez Państwa własnymi środkami transportu lub przez podmiot trzeci działający na Państwa zlecenie.

W związku z wykonywaniem projektów, do realizacji których Spółka nabywa towary od Dostawców, Spółka jest zarejestrowana do celów VAT i posiada ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany w państwie członkowskim, w którym Spółka prowadzi budowę i do którego dostarczane są towary małych gabarytów. Niemniej jednak, z uwagi na to, że pierwotna destynacja towarów może ulec zmianie - przy składaniu zamówienia Spółka przedstawi Dostawcom swój polski numer VAT oraz krajowe dane adresowe - te dane widnieć będą na fakturach wystawianych przez Dostawców.

W przypadku gdy towar jest transportowany na terytorium innego państwa członkowskiego UE, Spółka jako zarejestrowany podatnik VAT w tym kraju - rozpoznaje w tym kraju wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i rozlicza VAT, zgodnie z lokalnymi przepisami.

Spółka gromadzi dowody potwierdzające przemieszczenie towaru do innego państwa członkowskiego UE.

Przedmiotem dostaw realizowanych pomiędzy Dostawcami i Spółką nie są towary używane, dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie lub antyki opodatkowane w systemie VAT marża ani inne towary, objęte dyspozycją art. 13 ust. 8 ustawy.

Ad 1

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest uznanie przemieszczenia towarów zakupionych w Polsce na terytorium innego państwa członkowskiego UE za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że dokonywany przez Państwa wywóz towarów nabytych w Polsce na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE, stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w związku z realizacją projektów budowlano-montażowych na terenie innych niż Polska państw członkowskich UE nabywają Państwo towary od Dostawców. Przy tym, uzyskują Państwo prawo do rozporządzania towarami jak właściciel w Polsce, w momencie rozładowania towaru w magazynie. Nabywając towar posługują się Państwo polskim numerem VAT oraz przekazują Dostawcy krajowe dane adresowe. Powyższe wskazuje, że dostawa towarów dokonana przez Dostawcę na Państwa rzecz stanowi dostawę krajową, opodatkowaną na terytorium Polski na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Zatem, w niniejszej sprawie Spółka (podatnik VAT oraz VAT-UE) dokonuje przemieszczenia towarów (towary mniejszych gabarytów) należących do jej przedsiębiorstwa z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego UE inne niż terytorium kraju, które zostały przez Spółkę nabyte na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa i mają służyć działalności gospodarczej Spółki polegającej na realizacji projektów budowlano-montażowych na budowach w innych niż Polska państwach członkowskich UE. Jednocześnie z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika aby w odniesieniu do przedmiotowego przemieszczenia towarów (towary mniejszych gabarytów) występował któryś przypadek określony w art. 13 ust. 4 ustawy uniemożliwiający uznanie przemieszczenia materiałów budowlanych za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 3 ustawy. Zatem, wywóz towarów (towary mniejszych gabarytów) z terytorium kraju na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE dokonany na zasadach opisanych we wniosku wpisuje się w dyspozycję art. 13 ust. 3 ustawy i stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, a tym samym czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Tym samym, stanowisko w zakresie pytania 1, z którego wynika, że przemieszczenie towarów zakupionych w Polsce do krajów członkowskich UE powinno być rozliczane przez Państwa jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy jest prawidłowe.

Ad 2

Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych od Dostawcy.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości wskazać należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy oraz jest zarejestrowana dla celów VAT w państwach członkowskich UE, w których realizuje projekty budowlano-montażowe. Spółka wykonuje prace budowlano-montażowe na terytorium innych niż Polska państw członkowskich UE. W celu realizacji ww. projektów Spółka nabywa towary w Polsce, od Dostawcy, który jest podmiotem z siedzibą w Polsce zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. Jednocześnie z rozstrzygnięcia przyjętego w niniejszej interpretacji wynika, że towary nabywane od Dostawców są przez Spółkę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w rozumieniu art. 13 ust. 3 ustawy. W konsekwencji należy uznać, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez Dostawców z tytułu dostawy towarów, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko w zakresie pytania 2 również należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informujemy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań). Kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Dotyczy to w szczególności wykazywania opisanych przemieszczeń towarów w polskiej deklaracji (JPK_V7M) oraz w informacji podsumowującej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00