Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 19-05-2024
Porada aktualna na dzień 19-05-2024
Data publikacji: 2022-12-08

Jakie jest właściwe ustawodawstwo w zakresie ubezpieczeń dla obywatela Słowacji

PROBLEM

Jednostka zamierza w przyszłym roku zawrzeć umowę zlecenie ze Słowakiem, na wykonywanie czynności trenerskich na terenie Polski. Osoba ta ma stale miejsce zamieszkania w Słowacji, tam pracuje na etacie oraz pobiera rentę. Jak wygląda kwestia zgłoszenia takiej osoby do ubezpieczeń społecznych oraz rozliczeń z podatku? Czy z uwagi na fakt wykonywania zlecenia na terenie Polski powinna być zgłoszona w Polsce do ZUS, czy może należy wystąpić o ustalenie ustawodawstwa właściwego dla niej i kto tego powinien dokonać? Jeżeli należałoby wystąpić o ustalenie ustawodawstwa dla tej osoby to:

1. Do jakiej instytucji należy o to wystąpić?

2. Kiedy należy o to wystąpić, tak aby zachować terminowość zgłoszeń do ubezpieczeń?

2.1 przed podpisaniem umowy zlecenie;

2.2 po podpisaniu umowy zlecenia, ale przed przystąpieniem do wykonywania czynności przez Zleceniobiorcę;

2.3 po podpisaniu umowy zlecenia i w trakcie jej wykonywania?

3. Jakie skutki dla płatnika wynikałyby, jeśli ustawodawstwo stałe orzeczone zostałoby dla Słowacji, a jakie dla Polski?

4. Czy ustalenie ustawodawstwa dla celów ubezpieczeń społecznych jest równoznaczne dla celów płatnika podatku dochodowego?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00