Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.665.2022.1.DJ

Możliwość zwolnienia z opodatkowania pomocy finansowej otrzymanej przez funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do zadanego pytania nr 1 o następującym brzmieniu: Czy w przedstawionym stanie faktycznym ww. świadczenie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 49a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz możliwość zwrotu podatku potrąconego w ww. sprawie? - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 24 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku dochodowego pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego przyznanej funkcjonariuszowi Służby Ochrony Państwa. Uzupełnił go Pan pismami z 24 października 2022 r. (wpływ 24 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (wynikający z wniosku jak i jego uzupełnień)

Jest Pan funkcjonariuszem Służby Ochrony Państwa od (…). Zgodnie z decyzją Komendanta Służby Ochrony Państwa nr (…) z dnia (…). przyznano Panu pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego w wysokości (…) zł. Zgodnie z art. 180 Ustawy o SOP uzyskał Pan pomoc finansową. Dnia (…) r. od Służby Ochrony Państwa na Pana rachunek bankowy wpłynął przelew w kwocie (…) zł (kwota decyzji została pomniejszona o kwotę (…) zł podatku dochodowego oraz tym samym przekroczył Pan drugi próg podatkowy). W praktyce zarówno funkcjonariusze BOR (ekwiwalent za brak lokalu mieszkalnego był zwolniony z opodatkowania) jak i SOP musieli/muszą zrezygnować z prawa do lokalu mieszkalnego.

Uważa Pan, iż stwierdzenie „pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego" zawarte w art. 180 ustawy o SOP należy traktować jako odpowiednik użytego art. 21 ust. 1 pkt 49a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "ekwiwalentu pieniężnego w zamian za rezygnację z lokalu mieszkalnego”. Biorąc powyższe pod uwagę otrzymana kwota pomocy finansowej na uzyskanie lokalu, która nie powinna zostać opodatkowana wpłynęła tym samym na podwyższony dochód, co przełożyło się również na większy odprowadzony podatek oraz wysokość Pana miesięcznego uposażenia (wyższy próg podatkowy). Nadmienił Pan, że w analogicznej sprawie została wydana interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0112-KDIL2-1.4011.341.2022.1.DJ, dotycząca zwolnienia z PIT pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego przez funkcjonariusza SOP, z której wynika że ww. świadczenie jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Dyrektor KIS stwierdził w tejże interpretacji, że przyznaną na podstawie art. 180 Ustawy o Służbie Ochrony Państwa pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego można uznać za ekwiwalent pieniężny w zamian za rezygnację z lokalu wypłacony na podstawie przepisu o SOP w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 49a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym zwraca się Pan z prośbą o pozytywne rozpatrzenie powyższego wniosku, biorąc między innymi pod uwagę zasadność interpretacji Dyrektora KIS w przedstawionej przez Pana sprawie mającej przełożenie analogiczne również w Pana sprawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00