Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 14 kwietnia 2022 r., sygn. II SA/Sz 99/22

Rada gminy nie może przekazać dyrektorowi żłobka prawa do decydowania o tym, po spełnieniu jakich warunków rodzic dziecka będzie mógł się ubiegać o zwolnienie z odpłatności za jego pobyt w żłobku.

Gazeta Prawna nr 110/2022

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Windak Sędziowie Sędzia WSA Marzena Iwankiewicz (spr.), Asesor WSA Krzysztof Szydłowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 kwietnia 2022 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie zwolnienia z opłaty stałej za pobyt dziecka w żłobku w W. oddala skargę.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia 29 października 2021, nr XXVIII/259/2021, Rada Miejska

w Węgorzynie, dalej: "skarżąca", "Rada Miejska", "organ uchwałodawczy", podjęła uchwałę w sprawie zwolnienia z opłaty stałej za pobyt dziecka w Żłobku w Węgorzynie, dalej "uchwała".

Podstawę prawną podjętej uchwały stanowiły przepisy art. 18 ust. 2 pkt. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1372), dalej "u.s.g." oraz art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 75), dalej "ustawa o opiece".

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 8 grudnia 2021 r., nr

P-l.4131.370.2021.AB, Wojewoda Zachodniopomorski, na podstawie art. 91 ust.1 u.s.g. stwierdził nieważność opisanej wyżej uchwały Rada Miejskiej.

W motywach uzasadnienia organ nadzoru przywołał art. 165 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wskazując, że na jego mocy rada gminy cieszy się szerokim marginesem swobody (luzem decyzyjnym) podlegającej ochronie sądowej oraz na art. 59 ust. 1 i ust. 2 ustawy o opiece i stwierdził, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ma prawo do zastosowania zwolnień częściowych lub całkowitych zarówno w zakresie wszystkich wskazanych w powołanym wyżej przepisie opłat, jak też ich części.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00