Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2018-09-13

Nowa wersja zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ERP-7 – jak wypełnić formularz

Płatnicy składek nadal mają obowiązek wypełniania zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu dla swoich pracowników. Dokument ten jest niezbędny do wyliczenia kapitału początkowego, emerytury czy renty. Od 2 sierpnia 2018 r. obowiązuje nowy formularz ZUS ERP-7, który zastąpił dotychczas stosowany druk ZUS Rp-7. A zatem osoby wystawiające zaświadczenia potwierdzające zatrudnienie i wysokość przychodów dla swoich pracowników  powinny stosować już jego nową wersję, tj. druk ERP-7.

Pracownicy ubiegający się o przyznanie świadczeń emerytalnych i rentowych albo o ustalenie kapitału początkowego (za okres przed 1 stycznia 1999 r.) muszą udokumentować staż pracy, a także wysokość otrzymywanych zarobków. Te informacje bowiem są niezbędne do wyliczenia przez ZUS powyższych świadczeń.

Druk ERP-7 (dawniej ZUS Rp-7) pracodawca ma obowiązek wystawić zarówno byłemu, jak i nadal zatrudnionemu pracownikowi. Oprócz pracodawcy dokument ten może wystawić następca prawny pracodawcy, likwidator lub syndyk masy upadłości, a także inny podmiot upoważniony przez płatnika składek do wystawienia zaświadczenia.

Czym różni się druk ERP-7 od druku ZUS Rp-7

Nowy formularz ERP-7 przede wszystkim został przystosowany do obecnie obowiązujących przepisów. A zatem przebudowana została tabela, w której pracodawca wykazuje przychody pracownika. W odróżnieniu do druku ZUS Rp-7, w tabeli obecnego druku ERP-7 nie ma kolumny, w której należy zsumować kwoty wyszczególnione w kolumnach dla danego roku kalendarzowego. Ponadto informację o przekroczeniu rocznej podstawy na ubezpieczenie emerytalne i rentowe należy umieścić w kolejnej tabeli, która stanowi odrębną część formularza (a nie jak w przypadku wypełniania druku Rp-7 - w pkt 3, tj. w tabeli, w której należało wykazać „Wynagrodzenie - przychód (dochód) - uposażenie”). Jednocześnie nowy formularz został podzielony tematycznie na tzw. sekcje, co spowodowało, że stał się on bardziej przejrzysty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00