Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2018-02-15

Rozliczenia międzyokresowe a rozliczenie zakupu

PROBLEM

Jakie są zasady księgowania na koncie „Roz­li­czenie zakupu” oraz na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”? Czym różnią się te dwie pozycje? Proszę o podanie przykładowych księgowań w przypadku ewidencji kosztów na kontach zespołu 4 oraz na kontach zespołu 4 i 5 ZPK.

RADA

Konto „Rozliczenie zakupu” służy do ewidencji i rozliczania zakupu aktywów i usług. „Czynne i bierne rozliczenia międzyokresowe” stosowane są dla zachowania zasady współmierności, „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów” są związane z podstawową działalnością jednostki. Natomiast „Rezerwy” tworzy się na pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, które jednak nie są bezpośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki.

UZASADNIENIE

Pomimo pewnej zbieżności nazw konta: „Rozliczenie zakupu” oraz „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” mają zupełnie inny charakter oraz przeznaczenie w rachunkowości.



Zasady księgowania na koncie „Rozliczenie zakupu”

Konto „Rozliczenie zakupu”, oznaczane w większości zakładowych planów kont (ZPK) symbolem 300, jest kontem rozliczeniowym przeznaczonym do ewidencji i rozliczania zakupów:

  • towarów, materiałów, w tym opakowań,
  • różnego rodzaju usług i robót,
  • wartości niematerialnych i prawnych,
  • środków trwałych,
  • nieruchomości inwestycyjnych,
  • innych aktywów.

Stosowanie tego konta umożliwia kontrolę realizacji dostaw poprzez porównywanie danych wynikających z dokumentów zakupu wystawionych przez kontrahentów (np. faktur) z danymi z dokumentów potwierdzających przyjęcie dostaw lub realizację zamówionych usług (np. Pz, protokoły odbioru).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00