Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-08-13
Wersja aktualna od 2022-08-13
obowiązujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1397
z dnia 11 sierpnia 2022 r.
w sprawie niezawieszania ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/1336 na przywóz niektórych (poli)alkoholi winylowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej ("rozporządzenie podstawowe") (1), w szczególności jego art. 14 ust. 4,
po konsultacji z komitetem ustanowionym na mocy art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1036,
a także mając na uwadze, co następuje,
1. PROCEDURA
2. BADANIE ZMIENIONYCH WARUNKÓW RYNKOWYCH
2.1. Wyniki pierwotnego dochodzenia antydumpingowego
2.2. Analiza zmian warunków rynkowych w OD zawieszenia
2.3. Sytuacja przemysłu Unii w OD zawieszenia
2.3.1. Konsumpcja w Unii
2.3.2. Przywóz z państwa, którego dotyczy postępowanie, i z państw trzecich
Tabela 2
Przywóz z Chin i państw trzecich
| OD | III kw. 2020 r. | IV kw. 2020 r. | I kw. 2021 r. | II kw. 2021 r. | II poł. 2020 r. | I poł. 2021 r. | OD zawie-szenia |
Przywóz z Chin (w tonach) | 53 930 | 6 668 | 650 | 6 250 | 6 994 | 7 318 | 13 244 | 20 562 |
Wskaźnik OPD = 100 (4) | 100 | 49 | 5 | 46 | 52 | 27 | 49 | 38 |
Przywóz z innych krajów trzecich (w tonach) | 60 623 | 2 186 | 1 217 | 6 292 | 3 956 | 3 403 | 10 248 | 13 651 |
Wskaźnik OD = 100 | 100 | 14 | 8 | 42 | 26 | 11 | 34 | 23 |
Źródło: Baza danych Comext. |
2.3.3. Produkcja i moce produkcyjne
2.3.4. Wielkość sprzedaży
2.3.5. Rentowność
2.3.6. Wniosek dotyczący sytuacji gospodarczej przemysłu Unii
3. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA SZKODY
4. WNIOSEK
(65) | Wprowadzenie środków w odniesieniu do przywozu PVA z Chin przyniosło wyraźne korzyści unijnemu sektorowi PVA prowadzącemu sprzedaż na wolnym rynku. Umożliwiło to, przynajmniej częściową, poprawę kondycji przemysłu Unii po wyrządzającym szkodę dumpingu. Sytuacja przemysłu Unii pozostaje jednak niestabilna i, jak wyjaśniono wyżej, bez obowiązywania środków w okresie ewentualnego zawieszenia obecnych środków, szkoda prawdopodobnie wystąpi ponownie. |
(66) | Komisja zauważyła również, że pomimo zarzutów dotyczących negatywnych skutków, jakie odczuli użytkownicy PVA, dane zgromadzone podczas analizy zawieszenia wskazują, że po wprowadzeniu środków antydumpingowych na przywóz PVA z Chin wszystkich dziewięciu użytkowników i importerów, którzy współpracowali i udzielili odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu dotyczącym zawieszenia, (z wyjątkiem jednego) pozostało rentownych. |
(67) | W komentarzach do ujawnienia ostatecznych ustaleń Ahlstrom-Munksjö, Carbochem, Far Polymers, Gamma Chimica i Jeniuschem zakwestionowały wnioski Komisji w odniesieniu do skutków ceł antydumpingowych, jakie odczuli użytkownicy PVA. |
(68) | Przedsiębiorstwa Carbochem, Far Polymers, Gamma Chimica i Jeniuschem argumentowały, że marże uzyskane przez importerów i użytkowników PVA pochodzą ze sprzedaży zapasów PVA zakupionych przed wejściem w życie ceł antydumpingowych. |
(69) | Informacje zebrane w toku dochodzenia nie potwierdzają jednak tego wniosku. W ostatnim kwartale przed wprowadzeniem środków wielkość przywozu z Chin nie wzrosła, a wręcz spadła o 51 % (zob. tabela 2). W swoich uwagach strony potwierdziły ponadto, że były w stanie przenieść wzrost cen PVA na swoich klientów, jak już ustalono w pierwotnym dochodzeniu i potwierdzono w obecnym postępowaniu. W związku z tym argument ten odrzucono. |
(70) | Ahlstrom-Munksjö twierdziło, że Komisja nie przeprowadziła odpowiedniej analizy interesu Unii. |
(71) | Argument ten należało odrzucić. Z jednej strony Komisja stwierdziła, że w przypadku zawieszenia środków szkoda dla przemysłu Unii prawdopodobnie nastąpiłaby ponownie. Z drugiej strony w toku dochodzenia stwierdzono, że produkcja monomeru octanu winylu (i PVA) powraca do normalnego poziomu, że mimo ceł antydumpingowych chińscy producenci eksportujący nadal prowadzą wywóz po konkurencyjnych cenach oraz że unijni użytkownicy PVA byli w stanie przenieść wzrost cen na swoich klientów i nadal byli rentowni. W związku z tym Komisja stwierdziła, że nie ma powodów, aby stwierdzić, że zawieszenie ceł antydumpingowych leży w interesie Unii. |
(72) | W związku z tym Komisja stwierdziła, że warunki zawieszenia środków antydumpingowych wymienione w art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego nie są obecnie spełnione. Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla prawa Komisji do podjęcia w przyszłości decyzji zgodnie z art. 14 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Warunki zawieszenia ostatecznego cła antydumpingowego nałożonego na mocy art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1336 na przywóz niektórych (poli)alkoholi winylowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej określone w art. 14 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/1036 nie są spełnione.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 11 sierpnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1336 z dnia 25 września 2020 r. nakładające ostateczne cła antydumpingowe na przywóz niektórych (poli)alkoholi winylowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 315 z 29.9.2020, s. 1).
(3) Carbochem Srl, Cordial Adhesives B.V., EOC Belgium NV, FAR Polymers Srl, Gamma Chimica SpA, Grünig KG, Jeniuschem SpA, Solutia Europe SPRL, Wacker Chemie AG, Wegochem Europe B.V.
(4) Do celów miarodajnego porównania wskaźnik kwartalny oblicza się na podstawie 1 rocznej wielkości w OD, a wskaźniki półroczne oblicza się na podstawie 1 tej samej wielkości.
(5) Po korektach uwzględniających należności celne, cła antydumpingowe i koszty ponoszone po przywozie.
(6) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/1788 z dnia 8 października 2021 r. zawieszająca ostateczne cła antydumpingowe nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/1784 na przywóz wyrobów walcowanych płaskich z aluminium pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 359 z 11.10.2021, s. 105).