Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 206 str. 42
Wersja aktualna od 2022-08-08
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 206 str. 42
Wersja aktualna od 2022-08-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1376

z dnia 26 lipca 2022 r.

w sprawie stosowania art. 34 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w odniesieniu do wytwarzania i sprzedaży hurtowej energii elektrycznej w Danii

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 5046)

(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE (1), w szczególności jej art. 35 ust. 3,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. STAN FAKTYCZNY

1.1. WNIOSEK

2. RAMY PRAWNE

3. OCENA

3.1. NIEOGRANICZONY DOSTĘP DO RYNKU

3.2. OCENA WPŁYWU NA KONKURENCJĘ

3.2.1. DEFINICJA RYNKU PRODUKTOWEGO

3.2.2. DEFINICJA RYNKU GEOGRAFICZNEGO

3.2.3. ANALIZA RYNKOWA

3.2.4. WNIOSEK

4. WNIOSEK

(55)

Do celów niniejszej decyzji i bez uszczerbku dla stosowania prawa konkurencji z motywów 11-53 wynika, że wytwarzanie i sprzedaż hurtowa energii elektrycznej ze źródeł konwencjonalnych i z morskich farm wiatrowych objętych procedurą przetargową w Danii podlega konkurencji na rynku, do którego dostęp nie jest ograniczony, w rozumieniu art. 34 dyrektywy 2014/25/UE. W związku z tym dyrektywa 2014/25/UE nie powinna mieć nadal zastosowania do zamówień mających na celu umożliwienie prowadzenia tej działalności w Danii.

(56)

Dyrektywa 2014/25/UE powinna nadal mieć zastosowanie do zamówień mających na celu umożliwienie prowadzenia działalności, która została wyraźnie wyłączona z wniosku.

(57)

Niniejsza decyzja została podjęta na podstawie stanu faktycznego i prawnego zachodzącego w okresie od października 2021 r. do marca 2022 r., ustalonego zgodnie z informacjami przedłożonymi przez wnioskodawców. Decyzja ta może zostać zmieniona, jeżeli zajdą istotne zmiany stanu prawnego lub faktycznego, które spowodują, iż warunki stosowania art. 34 dyrektywy 2014/25/UE przestaną być spełniane.

(58)

Przypomina się, że w art. 16 dyrektywy 2014/23/UE (26) przewidziano wyłączenie z zakresu stosowania tej dyrektywy koncesji udzielanych przez podmioty zamawiające, w przypadku których w stosunku do państwa członkowskiego, w którym te koncesje mają być realizowane, ustalono na podstawie art. 35 dyrektywy 2014/25/UE, że działalność bezpośrednio podlega konkurencji zgodnie z art. 34 tej dyrektywy. Ponieważ stwierdzono, że działalność polegająca na produkcji i sprzedaży hurtowej energii elektrycznej będąca przedmiotem wniosku podlega konkurencji na rynku, do którego dostęp nie jest ograniczony, umowy koncesyjne mające na celu umożliwienie wykonywania tej działalności w Danii zostaną wyłączone z zakresu stosowania dyrektywy 2014/23/UE.

(59)

Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Doradczego ds. Zamówień Publicznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

W imieniu Komisji

Thierry BRETON

Członek Komisji


(1) Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 243.

(2) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/1804 z dnia 10 października 2016 r. dotycząca szczegółowych zasad stosowania art. 34 i 35 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz.U. L 275 z 12.10.2016, s. 39).

(3) Motyw 44 dyrektywy 2014/25/UE.

(4) Ibid.

(5) Wyrok z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie T-463/14, Österreichische Post AG/Komisja, ECLI:EU:T:2016:243, pkt 28 i motyw 44 dyrektywy 2014/25/UE.

(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 125).

(7) Pozostaje to bez uszczerbku dla przeprowadzonej przez Komisję oceny transpozycji tej dyrektywy w Danii.

(8) Zob. s. 28 wniosku.

(9) Sprawa COMP/M.4110 - E.ON/ENDESA z 25 kwietnia 2006 r., pkt 10, s. 3.

(10) Sprawa COMP/M.3696 - E.ON/MOL z 21.1.2005, pkt 223, sprawa COMP/M.5467, RWE/ESSENT z 23.6.2009, pkt 23.

(11) Zob. sprawa M.8660 Fortum/Uniper z 15 czerwca 2018 r., pkt 18. Zob. również COMP/M.7927 - EPH/ENEL/SE, pkt 9-12; COMP/M.6984 - EPH/Stredoslovenska Energetika, pkt 15; M.3268 - Sydkraft/Graninge, pkt 19-20.

(12) Zob. sprawa M.8660 Fortum/Uniper z 15 czerwca 2018 r., pkt 18. Zob. również COMP/M.7927 - EPH/ENEL/SE, pkt 9-12; COMP/M.6984 - EPH/Stredoslovenska Energetika, pkt 15; M.3268 - Sydkraft/Graninge, pkt 19-20.

(13) Dz.U. L 114 z 26.4.2012, s. 21, pkt 36-40.

(14) Dz.U. L 271 z 5.10.2012, s. 4, pkt 46-50.

(15) Dz.U. L 12 z 17.1.2018, s. 53 , pkt 19-23.

(16) Zob. sprawa M.8660 Fortum/Uniper z 15 czerwca 2018 r., pkt 18.

(17) Zob. sprawy M.8660 Fortum/Uniper z 15 czerwca 2018 r., pkt 18 oraz sprawy COMP/M.7927 - EPH/ENEL/SE, pkt 9-12; COMP/M.6984 - EPH/Stredoslovenska Energetika, pkt 15; M.3268 - Sydkraft/Graninge, pkt 19-20.

(18) Sprawy SA.40305, SA.43751, SA.45974 i SA.57858.

(19) Zob. pkt 21 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/71 z dnia 12 grudnia 2017 r. wyłączającej produkcję i hurtową sprzedaż energii elektrycznej w Niderlandach z zakresu stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U. L 12 z 17.1.2018, s. 53).

(20) Decyzja Komisji 2007/353/WE z dnia 14 marca 2006 r. uznająca koncentrację za zgodną ze wspólnym rynkiem oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa COMP/M.3868 - DONG/Elsam/Energi E2) (Dz.U. L 133 z 25.5.2007, s. 24), pkt 258-260.

(21) Streszczenie decyzji Komisji z dnia 7 grudnia 2018 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Sprawa AT.40461 - Interkonektor DK/DE) (Dz.U. C 58 z 14.2.2019, s. 7), pkt 49-50.

(22) Duńska Rada ds. Konkurencyjności, DONG Energys anmodning om ophavelse af VPP tilsagn, 2014:

https://www.kfst.dk/media/13295/20140528-ikkefortrolig-afgoerelse-dong.pdf.

(23) Decyzja duńskiej Rady ds. Konkurencyjności z 25 czerwca 2019 r.; https://www.kfst.dk/media/54483/20190625-fusion-se-eniig.pdf.

(24) Zob. wniosek, pkt 94-97.

(25) Zob. wniosek, pkt 95.

(26) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1).

Artykuł

Dyrektywa 2014/25/UE nie ma zastosowania do zamówień udzielanych przez podmioty zamawiające, mających na celu umożliwienie wytwarzania i sprzedaży hurtowej energii elektrycznej ze źródeł konwencjonalnych i odnawialnych w Danii, które to wytwarzanie i sprzedaż objęte są wnioskiem złożonym zgodnie z art. 35 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE.

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Danii.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2022 r.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00