Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 187 str. 19
Wersja aktualna od 2022-08-03
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 187 str. 19
Wersja aktualna od 2022-08-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1209

z dnia 5 maja 2022 r.

uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 w odniesieniu do procedury nakładania grzywien administracyjnych oraz metod ich obliczania i pobierania

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (1), w szczególności jego art. 85 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Decyzja o nałożeniu grzywny administracyjnej na podmiot gospodarczy w celu wsparcia środków naprawczych i ograniczających zgodnie z art. 85 rozporządzenia (UE) 2018/858 powinna zostać podjęta przez Komisję w wyniku konsultacji z zainteresowanymi państwami członkowskimi i odnośnym podmiotem gospodarczym lub odnośnymi podmiotami gospodarczymi, przeprowadzonych na podstawie art. 53 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858, i powinna znaleźć odzwierciedlenie w decyzji o nałożeniu środków naprawczych i ograniczających.

(2)

W oparciu o procedurę ustanowioną w art. 53 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie pewnych kroków proceduralnych na potrzeby sytuacji, w których Komisja zamierza nałożyć grzywny administracyjne w celu wsparcia środków naprawczych i ograniczających. Szczególnie ważne jest zagwarantowanie prawa do bycia wysłuchanym i prawa dostępu do akt poprzez przyznanie podmiotowi gospodarczemu dostępu do odpowiednich informacji oraz prawa do przedstawienia uwag wraz z dowodami niezbędnymi do poparcia tych uwag w odniesieniu do planowanego nałożenia grzywny administracyjnej. Ponadto konieczne jest ustanowienie przepisów zapewniających odpowiednią ochronę danych, które podmioty gospodarcze uznają za poufne.

(3)

Konieczne jest określenie metody obliczania grzywien administracyjnych w zależności od stopnia niezgodności. Podmioty gospodarcze powinny móc z wyprzedzeniem zapoznać się z tą metodą. Grzywny administracyjne powinny działać odstraszająco, zniechęcając podmioty gospodarcze do naruszania wymogów rozporządzenia (UE) 2018/858, i powinny być proporcjonalne do powagi naruszenia. Ponieważ grzywny administracyjne mają być nakładane na niezgodny z wymogami pojazd, układ, komponent lub oddzielny zespół techniczny, należy odpowiednio rozważyć kryteria obliczania grzywny. Przy obliczaniu grzywien administracyjnych należy uwzględnić wszelkie nienależne korzyści gospodarcze uzyskane w wyniku sprzedaży lub dystrybucji niezgodnego z wymogami pojazdu, mogące zakłócać konkurencję w stosunku do innych podmiotów gospodarczych, które przestrzegają przepisów. Wszelkie straty poniesione przez konsumentów, w tym zmiana osiągów pojazdu, wynikające z niezgodności powinny być również brane pod uwagę przy ocenie powagi naruszenia, ponieważ taka niezgodność może zagrażać ochronie zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, która stanowi cel wspomnianego rozporządzenia. Kwoty grzywien administracyjnych muszą być ponadto proporcjonalne do liczby niezgodnych z wymogami pojazdów zarejestrowanych w Unii lub liczby niezgodnych z wymogami układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych udostępnionych na rynku Unii.

(4)

Przy obliczaniu grzywien administracyjnych należy odpowiednio uwzględnić powagę i skutki naruszenia, a także wszelkie okoliczności obciążające i łagodzące, które należy postrzegać jako zniechęcające, proporcjonalne i kompensujące w stosunku do korzyści wynikających z niezgodności. Okoliczności obciążające powinny obejmować wpływ na bezpieczeństwo, zdrowie i środowisko, ponieważ zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska jest określone jako cel rozporządzenia (UE) 2018/858. Do osiągnięcia tych celów powinno przyczynić się ustanowienie takiego systemu kar na poziomie Unii, który działałby zdecydowanie odstraszająco poprzez sankcje za niezgodność wpływającą negatywnie na bezpieczeństwo osób znajdujących się w pojeździe i innych użytkowników dróg oraz na ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska. Stopień współpracy podmiotu gospodarczego, w tym działania naprawcze podjęte przez podmiot gospodarczy, należy uznać za elementy łagodzące przy obliczaniu grzywny administracyjnej.

(5)

W celu ułatwienia zapłaty grzywien administracyjnych konieczne jest określenie metody ich pobierania. Pobieranie tych grzywien powinno odbywać się zgodnie z przepisami dotyczącymi odzyskiwania grzywien, innych kar lub sankcji nałożonych przez instytucje Unii, określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (2),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Procedura

1. Przed nałożeniem na podmiot gospodarczy grzywny administracyjnej na podstawie art. 85 ust. 1 w związku z art. 53 rozporządzenia (UE) 2018/858 Komisja powiadamia na piśmie podmiot gospodarczy i zainteresowane państwa członkowskie o zamiarze nałożenia grzywny administracyjnej oraz podaje jego uzasadnienie.

2. Podmiotowi gospodarczemu i zainteresowanym państwom członkowskim przyznaje się termin nie krótszy niż 30 dni od powiadomienia dokonanego na podstawie ust. 1 na przedstawienie Komisji swoich uwag na piśmie. Bez uszczerbku dla ust. 4 uwagi na piśmie otrzymane po upływie tego terminu nie są brane pod uwagę.

3. Przedstawiając Komisji swoje uwagi na piśmie, podmiot gospodarczy i zainteresowane państwa członkowskie mogą dołączać wszelkie dowody na ich poparcie.

4. Po otrzymaniu uwag na piśmie od podmiotu gospodarczego i zainteresowanych państw członkowskich Komisja może w drodze uzasadnionego wniosku zażądać dodatkowych informacji w terminie, który należy określić we wniosku, nie krótszym niż 15 dni.

5. W wyjątkowych przypadkach, jeżeli Komisja potrzebuje dodatkowych informacji, może ona wezwać podmiot gospodarczy i zainteresowane państwa członkowskie do ustnego przedstawienia ich stanowisk na posiedzeniu po zakończeniu pisemnego etapu procedury określonego w ust. 1-4.

Artykuł 2

Poufność

1. Podmioty gospodarcze, które przedkładają informacje zgodnie z art. 1, wskazują wszelkie przekazane przez siebie informacje, które uznają za poufne, podając powody, oraz, w razie potrzeby, dostarczają oddzielną jawną wersję dokumentu zawierającego te informacje w terminie określonym przez Komisję.

2. W przypadku gdy podmiot gospodarczy nie wskazał żadnych informacji jako poufnych, Komisja może przyjąć, że przedłożone informacje nie zawierają informacji poufnych.

3. Żadne z postanowień niniejszego artykułu nie uniemożliwia Komisji wykorzystania przedłożonych informacji w celu udowodnienia niezgodności.

Artykuł 3

Metoda obliczania grzywien administracyjnych

1. Do celów obliczenia kwot grzywien administracyjnych Komisja oszacowuje następujące kwoty:

a)

korzyść gospodarczą lub inną korzyść uzyskaną przez podmiot gospodarczy w wyniku niezgodności;

b)

w miarę możliwości straty poniesione przez konsumentów w wyniku niezgodności.

Oszacowane w ten sposób korzyści i straty stanowią podstawę obliczenia grzywien administracyjnych. W przypadku gdy korzyść dla podmiotu gospodarczego stanowi również stratę dla konsumentów, uwzględnia się ją tylko raz.

W oparciu o kwoty, o których mowa w lit. a) i b), oblicza się grzywny administracyjne, uwzględniając liczbę niezgodnych z wymogami pojazdów zarejestrowanych na rynku Unii lub liczbę odnośnych niezgodnych z wymogami układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych udostępnionych na rynku Unii.

2. Przy obliczaniu kwot grzywien administracyjnych Komisja bierze pod uwagę wszelkie okoliczności obciążające lub łagodzące oraz inne czynniki.

3. Okoliczności obciążające, o których mowa w ust. 2, obejmują następujące elementy:

a)

wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo osób lub negatywny wpływ na środowisko wynikający z obniżenia wymagań dotyczących osiągów pojazdu;

b)

stopień zaniedbania lub zamiar podmiotu gospodarczego, w tym wszelkie próby ukrycia lub zatuszowania przez podmiot gospodarczy informacji istotnych dla stwierdzenia niezgodności;

c)

każdą nieuzasadnioną odmowę ze strony podmiotu gospodarczego przedstawienia informacji lub dowodów, o które zwróciła się Komisja.

4. Okoliczności łagodzące, o których mowa w ust. 2, obejmują następujące elementy:

a)

starania i współpracę podmiotu gospodarczego w zakresie wykrywania niezgodności;

b)

wszelkie działania naprawcze podjęte przez podmiot gospodarczy z własnej inicjatywy, w tym ich szybkość;

c)

wszelkie inne zrozumiałe i istotne okoliczności łagodzące wykazane przez podmiot gospodarczy przy pomocy odpowiednich dowodów.

5. Inne czynniki, o których mowa w ust. 2, obejmują powtarzanie się, częstotliwość lub czas trwania niezgodności oraz inne sankcje nałożone na poziomie unijnym lub krajowym w związku z niezgodnością z przepisami dotyczącymi homologacji typu UE w ciągu 10 lat poprzedzających stwierdzenie danej niezgodności.

6. Ostateczną grzywnę administracyjną wyrażoną w EUR ustala się na poziomie zapewniającym jej skuteczność, proporcjonalność i odstraszający charakter.

Artykuł 4

Metody pobierania grzywien administracyjnych

Grzywny administracyjne muszą zostać zapłacone w terminie trzech miesięcy od dnia, w którym dłużnik został powiadomiony o decyzji Komisji, licząc od daty otrzymania pisma powiadamiającego. Grzywny te pobiera się zgodnie z art. 107 i 108 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046. Dodatkowy czas na dokonanie płatności może zostać przyznany zgodnie z art. 104 tego rozporządzenia.

Artykuł 5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 maja 2022 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00