Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 172 str. 11
Wersja aktualna od 2022-06-02
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 172 str. 11
Wersja aktualna od 2022-06-02
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (UE) 2022/1025

z dnia 2 czerwca 2022 r.

w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych w odniesieniu do niektórych poprawek do art. 6 ust. 2 tej Konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Konwencja bazylejska o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (zwana dalej "Konwencją") weszła w życie w 1992 r. i została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady 93/98/EWG (1).

(2)

Zgodnie z Konwencją Konferencja Stron rozważa i przyjmuje, w miarę potrzeby, poprawki do Konwencji. Poprawki do Konwencji są przyjmowane na posiedzeniu Konferencji Stron.

(3)

Zgodnie z procedurą określoną w art. 17 Konwencji Konferencja Stron rozważy, na swoim piętnastym posiedzeniu w czerwcu 2022 r., propozycję Federacji Rosyjskiej dotyczącą poprawek do art. 6 ust. 2 Konwencji. Celem propozycji jest ustanowienie dla państwa przywozu 30-dniowego terminu, w którym ma ono udzielić odpowiedzi zawiadamiającemu o przemieszczeniu odpadów; propozycja zawiera jeszcze jedną zmianę przedstawioną jako zmiana redakcyjna.

(4)

Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron w sprawie propozycji Federacji Rosyjskiej, ponieważ zmiana ta byłaby wiążąca dla Unii i miałaby wpływ na prawo Unii, a mianowicie na rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (2).

(5)

Unia nie powinna poprzeć propozycji Federacji Rosyjskiej dotyczącej poprawek do art. 6 ust. 2 Konwencji. Wymagałoby to długiego i uciążliwego procesu negocjacyjnego i zajęłoby dużo czasu, zanim taka poprawka weszłaby w życie. Nieproporcjonalnym wydaje się uruchamianie takiego procesu w odniesieniu do poprawki, w sytuacji gdy cele propozycji można osiągnąć za pomocą innych środków. Unia powinna raczej być otwarta i przedstawiać lub angażować się w inicjatywy służące poprawie funkcjonowania procedury "zgody po uprzednim poinformowaniu" określonej w art. 6 Konwencji, pod warunkiem że takie inicjatywy będą miały szerszy zakres niż propozycja przedłożona przez Federację Rosyjską na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron, będą zgodne z szeroko pojętą polityką i celami Unii i nie będą wymagały poprawek do Konwencji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

1. Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, to nieudzielenie przez Unię poparcia dla propozycji Federacji Rosyjskiej dotyczącej poprawek do art. 6 ust. 2 Konwencji.

2. Na piętnastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji Unia przedstawi inicjatywę lub poprze inicjatywy innych Stron Konwencji służące poprawie funkcjonowania procedury "zgody po uprzednim poinformowaniu" określonej w art. 6 Konwencji, z zastrzeżeniem że takie inicjatywy:

a)

będą miały na celu poprawę funkcjonowania procedury "zgody po uprzednim poinformowaniu", dzięki rozwiązaniu kwestii opóźnień i problemów napotykanych przez państwa wywozu, przywozu lub tranzytu przy rozpatrywaniu powiadomień oraz wspieraniu cyfryzacji tej procedury, tak aby przemieszczenia odpadów zgodne z postanowieniami Konwencji mogły być dokonywane między granicami bez zbędnej zwłoki;

b)

nie będą wymagały poprawek do Konwencji;

c)

będą wspierały racjonalne ekologicznie gospodarowanie odpadami na poziomie globalnym i przejście na globalną gospodarkę o obiegu zamkniętym; oraz

d)

będą przyczyniały się do właściwego wdrożenia mechanizmów kontroli ustanowionych w Konwencji i do pewności prawa w tym zakresie.

Artykuł 2

W zależności od przebiegu piętnastego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji przedstawiciele Unii w porozumieniu z państwami członkowskimi mogą uzgodnić drobne zmiany stanowiska, o którym mowa w art. 1 ust. 2 niniejszej decyzji, podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych, bez konieczności wydawania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł 3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 2 czerwca 2022 r.

W imieniu Rady

Przewodnicząca

A. DE MONTCHALIN


(1) Decyzja Rady 93/98/EWG z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Wspólnoty, Konwencji o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych (Konwencji bazylejskiej) (Dz.U. L 39 z 16.2.1993, s. 1).

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00