Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-05-03
Wersja aktualna od 2022-05-03
obowiązujący
Alerty
WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/989
z dnia 2 maja 2022 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2021/975 w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń (EBC/2014/31) (EBC/2022/19)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą - dążąc do realizacji celów Europejskiego Systemu Banków Centralnych - dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) (1). |
(2) | Konieczne jest zapewnienie większej jasności w odniesieniu do traktowania, dla celów kwalifikowalności, referencyjnych stóp procentowych dla aktywów rynkowych. |
(3) | Rada Prezesów przeprowadziła kompleksowy przegląd tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych od 2020 r. w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Środki te obejmowały tymczasowe ograniczenie redukcji wartości w wycenie, utrzymanie kwalifikowalności aktywów, a także emitentów i gwarantów tych aktywów, w przypadku których na dzień 7 kwietnia 2020 r. minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej były spełnione, ale których rating został następnie obniżony, a także umożliwienie KBC przyjmowania jako kwalifikowanego zabezpieczenia dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej. W przeglądzie tym uwzględniono: a) fakt, że kontrahenci Eurosystemu uczestniczący w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) (2) powinni mieć możliwość dalszego przekazywania odpowiedniego zabezpieczenia na potrzeby tych operacji; b) wpływ każdego z tych środków na zabezpieczenia kontrahentów Eurosystemu; c) czynniki ryzyka związane z każdym z tych środków; d) inne uwarunkowania rynkowe i polityczne. |
(4) | W tym kontekście 23 marca 2022 r. Rada Prezesów postanowiła między innymi o stopniowym wycofaniu ograniczenia redukcji wartości, o którym mowa powyżej w dwóch etapach, z których pierwszy rozpocznie się dnia 8 lipca 2022 r., w celu zwiększenia ochrony Eurosystemu przed ryzykiem i poprawy skuteczności tej ochrony. |
(5) | Rada Prezesów podjęła również decyzję, by od dnia 8 lipca 2022 r. zaprzestać przyjmowania jako kwalifikowanych aktywów rynkowych, a także emitentów i gwarantów takich aktywów, w przypadku których na dzień 7 kwietnia 2020 r. spełnione były minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej, ale którym następnie agencje ratingowe zaakceptowane przez Eurosystem obniżyły rating do poziomu jakości kredytowej poniżej minimum Eurosystemu, aby przywrócić spójne traktowanie emitentów, aktywów rynkowych i gwarantów w ramach zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczenia operacji, niezależnie od harmonogramu działań agencji ratingowych. |
(6) | Ponadto Rada Prezesów postanowiła nadal zezwalać KBC na przyjmowanie jako kwalifikowanego zabezpieczenia rynkowych dłużnych papierów wartościowych emitowanych przez rząd centralny Republiki Greckiej, które nie spełniają wymogów Eurosystemu w zakresie jakości kredytowej, ale spełniają wszystkie pozostałe kryteria kwalifikacji mające zastosowanie do aktywów rynkowych, przynajmniej tak długo, jak długo te papiery wartościowe będą przedmiotem reinwestycji w ramach nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (Pandemic Emergency Purchase Programme, PEPP) (3), z zastrzeżeniem określonego schematu redukcji wartości. Środek ten będzie miał charakter tymczasowy i opiera się on na następujących dodatkowych elementach: a) potrzebie dalszego zapobiegania fragmentacji w dostępie do operacji polityki pieniężnej Eurosystemu, która zagroziłaby prawidłowemu funkcjonowaniu mechanizmu transmisji polityki pieniężnej do greckiej gospodarki, gdy ta wciąż jeszcze odbudowuje się po skutkach pandemii; b) zobowiązaniach powziętych przez Republikę Grecką w kontekście wzmocnionych ram nadzoru na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 (4) i monitorowaniu ich realizacji przez instytucje Unii; c) fakcie, że średnioterminowe środki redukcji zadłużenia dla Republiki Greckiej realizowane w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności zależą od nieprzerwanej realizacji tych zobowiązań; d) informacjach dotyczących ekonomicznej i finansowej sytuacji Republiki Greckiej dostępnych dla EBC w związku z udziałem we wzmocnionych ramach nadzoru; e) fakcie, że nawet po zakończeniu wzmożonego nadzoru: (i) sytuacja gospodarcza, fiskalna i finansowa Republiki Greckiej będzie regularnie poddawana przeglądowi w kontekście nadzoru po zakończeniu programu na mocy art. 14 rozporządzenia (UE) nr 472/2013 oraz kwartalnego systemu wczesnego ostrzegania w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, (ii) środki pomocowe związane z redukcją zadłużenia dla Republiki Greckiej będą nadal powiązane ze wspomnianym nadzorem po zakończeniu programu, oraz (iii) planowane wypłaty na rzecz Republiki Greckiej w kontekście Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 (5) są uzależnione od pomyślnej realizacji uzgodnionych etapów i celów zgodnie z art. 24 tego rozporządzenia; (f) regularnej ocenie zdolności obsługi długu państwowego, która będzie przeprowadzana przez Europejski Mechanizm Stabilności, Komisję Europejską i EBC; g) fakcie, że EBC będzie miał nadal dostęp do informacji o sytuacji gospodarczej i finansowej Republiki Greckiej, nawet po zakończeniu wzmożonego nadzoru, za pośrednictwem mechanizmów opisanych w lit. e) ppkt (i) oraz (iii) powyżej. |
(7) | Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego 2014/528/UE (EBC/2014/31) (6) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Artykuł 1
Zmiany
W wytycznych EBC/2014/31 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Kwalifikowanym zabezpieczeniem operacji polityki pieniężnej Eurosystemu są także rynkowe instrumenty dłużne opisane w ust. 1, o kuponach powiązanych z jedną stopą rynku pieniężnego określoną przez bank centralny lub określoną przez administratora zgodnie z art. 36 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 (*1), lub ze stopą rynku pieniężnego określoną w rejestrze, o którym mowa w art. 36 tego rozporządzenia, jako wskaźnik referencyjny z państwa trzeciego, walut, w jakich są nominowane, lub z indeksem inflacji, niecechujące się złożonymi strukturami, takimi jak "discrete range", "range accrual" lub "ratchet" lub innymi podobnymi złożonymi strukturami w odniesieniu do danego kraju. (*1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).";" |
2) | w art. 8a skreśla się ust. 3; |
3) | w art. 8b ust. 12 otrzymuje brzmienie: "12. Postanowienia niniejszego artykułu pozostają w mocy do dnia 7 lipca 2022 r."; |
4) | załącznik IIa otrzymuje brzmienie określone w załączniku I do niniejszych wytycznych; |
5) | załącznik IIb otrzymuje brzmienie określone w załączniku II do niniejszych wytycznych. |
Artykuł 2
Skuteczność i wdrożenie
1. Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. KBC podejmują środki niezbędne do zapewnienia zgodności z niniejszymi wytycznymi i stosują je od dnia 8 lipca 2022 r., z wyjątkiem środków mających na celu zapewnienie zgodności z art. 1 pkt 2 i 3, które stosują one od dnia 30 czerwca 2022 r. Najpóźniej do dnia 20 maja 2022 r. KBC powiadamiają Europejski Bank Centralny o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł 3
Adresaci
Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 2 maja 2022 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC
(1) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
(2) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) (Dz.U. L 204 z 2.8.2019, s. 100).
(3) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 z dnia 24 marca 2020 r. w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (EBC/2020/17) (Dz.U. L 91 z 25.3.2020, s. 1).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 472/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru gospodarczego i budżetowego nad państwami członkowskimi należącymi do strefy euro dotkniętymi lub zagrożonymi poważnymi trudnościami w odniesieniu do ich stabilności finansowej (Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 1).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).
(6) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego 2014/528/UE z dnia 9 lipca 2014 r. w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (EBC/2014/31) (Dz.U. L 240 z 13.8.2014, s. 28).
ZAŁĄCZNIK I
Załącznik IIa do wytycznych EBC/2014/31 otrzymuje brzmienie:
"ZAŁĄCZNIK IIa
Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami kwalifikowanych na podstawie art. 3 ust. 2 niniejszych wytycznych
Średni ważony okres trwania (WAL) (*1) | Redukcja wartości w wycenie |
[0,1) | 5,4 |
[1,3) | 8,1 |
[3,5) | 11,7 |
[5,7) | 13,5 |
[7,10) | 16,2 |
[10, ?) | 27 |
(*1) Tj. [0,1) - średni ważony okres trwania (weighted average life, WAL) poniżej jednego roku, [1,3) - średni ważony okres trwania: jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.
ZAŁĄCZNIK II
Załącznik IIb do wytycznych EBC/2014/31 otrzymuje brzmienie:
"ZAŁĄCZNIK IIb
Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych, o których mowa w art. 8a
Jakość kredytowa | Pozostały okres zapadalności (w latach) (*1) | Kategoria pierwsza | ||
kupon stały | instrumenty zerokuponowe | kupon o zmiennym oprocentowaniu | ||
Stopień 4 | [0,1) | 7,2 | 7,2 | 7,2 |
[1,3) | 10,8 | 11,7 | 10,8 | |
[3,5) | 12,6 | 13,5 | 12,6 | |
[5,7) | 14,0 | 15,3 | 14,0 | |
[7,10) | 14,9 | 16,2 | 14,9 | |
[10, ?) | 16,2 | 18,9 | 16,2 | |
Stopień 5 | [0,1) | 9 | 9 | 9 |
[1,3) | 12,6 | 13,5 | 12,6 | |
[3,5) | 14,9 | 15,8 | 14,9 | |
[5,7) | 16,2 | 17,6 | 16,2 | |
[7,10) | 17,1 | 18,5 | 17,1 | |
[10, ?) | 18,5 | 21,2 | 18,5 |
(*1) Tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności: jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.