Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 162 str. 7
Wersja aktualna od 2022-07-07
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2022 nr 162 str. 7
Wersja aktualna od 2022-07-07
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/931

z dnia 23 marca 2022 r.

uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 poprzez ustanowienie przepisów w zakresie przeprowadzania kontroli urzędowych dotyczących zanieczyszczeń w żywności

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (1), w szczególności jego art. 19 ust. 2 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przez właściwe organy państw członkowskich w celu sprawdzenia zgodności z przepisami Unii dotyczącymi żywności i bezpieczeństwa żywności. Art. 109 tego rozporządzenia nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby właściwe organy przeprowadzały kontrole urzędowe na podstawie wieloletniego krajowego planu kontroli ("WKPK"). W rozporządzeniu (UE) 2017/625 określono ponadto ogólną treść WKPK, zobowiązano państwa członkowskie do uwzględnienia w WKPK kontroli urzędowych zanieczyszczeń w żywności i w związku z tym uprawniono Komisję do ustanowienia szczegółowych wymogów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych, w tym, w stosownych przypadkach, rodzaju próbek oraz etapu produkcji, przetwarzania i dystrybucji, na którym mają być pobierane próbki.

(2)

Rozporządzeniem (UE) 2017/625 uchylono dyrektywę Rady 96/23/WE (2), w której przewidziano środki monitorowania niektórych substancji, w tym zanieczyszczeń, u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, oraz określono w szczególności wymogi dotyczące planów monitorowania państw członkowskich do celów wykrywania pozostałości lub substancji objętych jej zakresem. Rozporządzenie (UE) 2017/625 nie zawiera jednak wszystkich środków przewidzianych w tej dyrektywie lub w aktach przyjętych przez Komisję na jej podstawie. Niniejsze rozporządzenie wraz z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/932 (3) ma zatem na celu zapewnienie ciągłości przepisów dyrektywy 96/23/WE dotyczących treści WKPK i jego przygotowania, a także rodzaju próbek oraz etapu produkcji, przetwarzania i dystrybucji, na którym próbki mają być pobierane w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności, w ramach rozporządzenia (UE) 2017/625.

(3)

Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE) 2017/625, który w kompleksowy sposób odnosi się do zanieczyszczeń w żywności, niniejsze rozporządzenie powinno mieć jednak również zastosowanie do kontroli urzędowych niezbędnych do wykrycia obecności wszystkich zanieczyszczeń wchodzących w zakres rozporządzenia Rady (EWG) nr 315/93 (4). W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do kontroli urzędowych niezbędnych do wykrycia obecności zanieczyszczeń w żywności, w odniesieniu do których w prawodawstwie Unii ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy lub inne poziomy regulacyjne wymagające podjęcia działań przez właściwe organy lub powodujące takie działania.

(4)

Można uznać, że obecność rtęci w żywności jest spowodowana zanieczyszczeniem środowiska, ponieważ pestycydy zawierające rtęć są obecnie zakazane w Unii od ponad trzydziestu lat. Kontrole urzędowe w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów związków rtęci określonych w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (5), Dyrektywa Komisji 2006/125/WE (6), rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 (7) i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 (8) powinny zatem również zostać objęte niniejszym rozporządzeniem zamiast szczegółowych przepisów dotyczących kontroli pozostałości pestycydów.

(5)

W celu zapewnienia skutecznego ukierunkowania kontroli urzędowych we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić przepisy dotyczące kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń i grup towarów, z których państwa członkowskie pobierają próbki, oraz strategię pobierania próbek, w tym kryteria, które należy stosować przy określaniu treści ich planów i przeprowadzania powiązanych kontroli urzędowych.

(6)

Należy zatem uzupełnić art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 przez ustanowienie przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych pod kątem zanieczyszczeń w żywności.

(7)

W art. 150 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono okres przejściowy zobowiązujący państwa członkowskie do przeprowadzania kontroli urzędowych zgodnie z dyrektywą 96/23/WE do dnia 14 grudnia 2022 r. Art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że kontrole urzędowe mające na celu weryfikację zgodności z przepisami dotyczącymi żywności i bezpieczeństwa żywności oraz pasz i bezpieczeństwa pasz obejmują kontrole urzędowe określonych substancji, w tym substancji, które mają być stosowane w materiałach przeznaczonych do kontaktu z żywnością, zanieczyszczeń, niedozwolonych, zakazanych i niepożądanych substancji, których stosowanie lub obecność na uprawach lub zwierzętach lub w celu produkcji lub przetwarzania żywności lub paszy może skutkować pozostałościami tych substancji w żywności lub paszy. Ponieważ jednak ostatnie plany monitorowania przyjęte przez państwa członkowskie na podstawie dyrektywy 96/23/WE będą miały zastosowanie do 2022 r., a zatem po dniu 14 grudnia 2022 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicję "substancji zanieczyszczającej" ("zanieczyszczenia") zawartą w art. 1 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Rady (EWG) nr 315/93.

Artykuł 2

Państwa członkowskie kontrolują obecność zanieczyszczeń w żywności zgodnie z załącznikiem I.

Państwa członkowskie przyjmują strategię pobierania próbek zgodnie z kryteriami określonymi w załączniku II.

Artykuł 3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 marca 2022 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.

(2) Dyrektywa Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach zwierzęcych oraz uchylająca dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG (Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10).

(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/932 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie jednolitych praktycznych ustaleń dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności, w sprawie szczególnej dodatkowej treści wieloletnich krajowych planów kontroli oraz szczególnych dodatkowych ustaleń dotyczących ich przygotowania (zob. s. 13 niniejszego Dziennika Urzędowego).

(4) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności (Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1).

(5) Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1).

(6) Dyrektywa Komisji 2006/125/WE z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz żywności dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 339 z 6.12.2006, s. 16).

(7) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/127 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt oraz informacji na ich temat, a także w odniesieniu do informacji dotyczących żywienia niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 1).

(8) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/128 z dnia 25 września 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących składu żywności specjalnego przeznaczenia medycznego oraz informacji na jej temat (Dz.U. L 25 z 2.2.2016, s. 30).


ZAŁĄCZNIK I

Zasady wyboru konkretnej kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń i grup towarów

1.

Państwa członkowskie kontrolują następujące kombinacje zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń w następujących grupach towarów:

Grupy towarów

Trwałe fluorowcowane zanieczyszczenia organiczne

Metale

Mikotoksyny

Inne zanieczyszczenia

Nieprzetworzone mięso z bydła, owiec i kóz (w tym podroby jadalne)

x

x

x

Nieprzetworzone mięso wieprzowe (w tym podroby jadalne)

x

x

x

Nieprzetworzone mięso koniowatych (w tym podroby jadalne)

x

x

Nieprzetworzone mięso drobiowe (w tym podroby jadalne)

x

x

x

Nieprzetworzone mięso innych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych (*) (w tym podroby jadalne)

x

Surowe mleko krowie, owcze i kozie

x

x

x

x

Świeże jaja kurze i inne

x

x

x

Miód

x

x

Nieprzetworzone produkty rybołówstwa (**) (z wyłączeniem skorupiaków)

x

x

x

Skorupiaki i małże

x

x

x

Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego i ze zwierząt morskich

x

x

x

Przetworzone produkty pochodzenia zwierzęcego (***)

x

x

x

2.

Państwa członkowskie uwzględniają wszystkie kombinacje zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń oraz grup towarów żywności niepochodzącej od zwierząt, dla których najwyższe dopuszczalne poziomy lub inne poziomy regulacyjne zostały określone w prawodawstwie Unii.

3.

Każde państwo członkowskie bierze pod uwagę następujące kryteria wyboru określonych kombinacji zanieczyszczeń lub grup zanieczyszczeń oraz grup towarów, które mają być kontrolowane:

a)

częstotliwość wykrywania niezgodności w próbkach danego państwa członkowskiego, w próbkach innych państw członkowskich lub w próbkach państw trzecich, zwłaszcza w przypadku zgłaszania w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach lub systemu pomocy i współpracy administracyjnej;

b)

dostępność odpowiednich metod laboratoryjnych i norm analitycznych;

c)

możliwe ryzyko dla konsumentów lub niektórych grup ludności wynikające ze spożycia zanieczyszczeń obecnych w żywności, z uwzględnieniem odpowiednich informacji udostępnionych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności lub, w przypadku braku takich informacji, innych źródeł informacji, takich jak publikacje naukowe lub krajowe oceny ryzyka;

d)

dane dotyczące spożycia (wzorce narażenia z dietą);

e)

w odniesieniu do żywności objętej zakresem planu kontroli żywności pochodzenia zwierzęcego, wprowadzanej do Unii zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2022/932, uwzględnia się również następujące kryteria, o ile są dostępne:

(i)

wyniki kontroli przeprowadzanych przez Komisję w państwach trzecich;

(ii)

wszelkie informacje podważające wiarygodność gwarancji dotyczących zgodności przywożonej żywności z przepisami unijnymi;

(iii)

informacje na temat zwiększonej czujności.


(*) Pozostałe zwierzęta lądowe utrzymywane w warunkach fermowych zgodnie z definicją w pozycji 1017000 w części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.

(**) Produkty rybołówstwa zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).

(***) Produkty nieprzetworzone zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1).


ZAŁĄCZNIK II

Kryteria strategii pobierania próbek

1.

W odniesieniu do każdego podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze, który ma zostać poddany kontroli, państwo członkowskie uwzględnia następujące kryteria wyboru rodzaju żywności, która ma być kontrolowana:

a)

wcześniejsze przypadki niezgodności z przepisami;

b)

niedociągnięcia w stosowaniu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli oraz związanych z nimi kontrolach wewnętrznych;

c)

niedociągnięcia w prowadzeniu dokumentacji dotyczące wymogów określonych uwzględniającej wymogi określonych w sekcji III część A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 852/2004;

d)

pobieranie reprezentatywnych próbek niezależnie od wielkości podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze;

e)

zaistniałe okoliczności (zmiany w strukturze konsumpcji, klęski żywiołowe lub problemy gospodarcze, które powodują zmiany w łańcuchach handlu żywnością itp.).

2.

Każde państwo członkowskie uwzględnia następujące kryteria wyboru rzeźni, zakładów rozbioru, przedsiębiorstw zajmujących się produkcją mleka, zakładów produkcji i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i produktów akwakultury, zakładów produkujących miód i zakładów produkcji i pakowania jaj:

a)

kryteria wymienione w pkt 3 załącznika I i w pkt 1 niniejszego załącznika;

b)

udział odpowiednich zakładów danego państwa członkowskiego w całkowitej wielkości produkcji rzeźni, zakładów rozbioru, zakładów zajmujących się produkcją mleka, zakładów produkujących i wprowadzających do obrotu produkty rybołówstwa i produkty akwakultury, zakładów produkujących miód oraz zakładów produkcji i pakowania jaj;

c)

odpowiednie pochodzenie zwierząt poddanych ubojowi, mleka, produktów akwakultury, miodu i jaj.

3.

Pobierając próbki, dokłada się starań, aby uniknąć wielokrotnego pobierania próbek od jednego podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze, chyba że podmiot ten został zidentyfikowany na podstawie kryteriów zawartych w pkt 1 lub przedstawiono odpowiednie uzasadnienie w planie kontroli. Należy zapewnić zgodność z planowaną częstotliwością kontroli.

4.

W odniesieniu do żywności objętej planem kontroli żywności wprowadzanej do obrotu w Unii, jak określono w art. 4 rozporządzenia (UE) 2022/932, pobiera się próbki żywności wprowadzanej do obrotu oraz żywności przeznaczonej do wprowadzenia do obrotu (pierwotny etap, chów wybiegowy, rzeźnie, podczas przetwarzania, przechowywania lub sprzedaży żywności itp.).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00